Nya Ipod Nano: Apple vs Nokia

Permalänk

Nya Ipod Nano: Apple vs Nokia

Apple gillar ju som bekant inte när man "inspireras" av deras produkter. Nu är nya Ipod Nano här i alla möjliga lustiga färger och med en ny design!

Här är en bild från Apples keynote med en Nokia-lur infogad. Testa dig själv om du kan se vilken som är vilken!

Permalänk
Medlem

/thread

Permalänk
Avstängd

<3

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Nej du Ollebro. Om man tar en gammal produkt, ändrar utsende på den och lägger till samma produkt spegelvänd så ser det liknande ut, ja det håller jag med om.

Nya Nano är däremot en direkt kopia på Nokias design.

Jag föreslår en stämning i Finland så får vi en rättvis bedömning av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Jag föreslår en stämning i Finland så får vi en rättvis bedömning av det hela.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Jag känner att denna tråden har potential

OnT: Känns lite ovant att apple kopierar just design på grejer? Även om deras teknik för det mesta är kopierad så brukar deras grejer se hyfsat unika ut ändå?

Permalänk

alla kan väll se att apple har kopierat nokia lumia rakt av

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

apple är det första företagtet som skaffat patent på geometri, de borde stämma solen för att den är lik deras hem knapp, eller ska solen stämma apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Apple gillar ju som bekant inte när man "inspireras" av deras produkter. Nu är nya Ipod Nano här i alla möjliga lustiga färger och med en ny design!
http://cdn.wpcentral.com/sites/wpcentral.com/files/imagecache...

Här är en bild från Apples keynote med en Nokia-lur infogad. Testa dig själv om du kan se vilken som är vilken!
http://i.imgur.com/TkovI.jpg

Jag tror de till vänster är Nokia lurarna?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Nej du Ollebro. Om man tar en gammal produkt, ändrar utsende på den och lägger till samma produkt spegelvänd så ser det liknande ut, ja det håller jag med om.

Nya Nano är däremot en direkt kopia på Nokias design.

Jag föreslår en stämning i Finland så får vi en rättvis bedömning av det hela.

Alla vet att apple har ensamrätt på rundade kanter!
Jag tycker absoult Nokia skall stämma dem, vore nyttigt om det jävla usla patentsystemet skrotades snart.

Permalänk

Ipod nano är ruskigt lik Nokia lumia . Vilken kom först?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Ipod nano är ruskigt lik Nokia lumia . Vilken kom först?

Lumia 800 är baserad på N9 (2011)som i sin tur har lånat lite drag från N8 (2010) Ipod nano 7 kom 2012, dock kanske man kan påstå att den är lik nano 5 som kom 2009 .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

hahaha! Apple och sina strider. Ja, sno från andra tillverkare och sen göra det bättre och sen hävda att det är sitt egna verk. Stjärna i kanten för det.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lumia 800 är baserad på N9 (2011)som i sin tur har lånat lite drag från N8 (2010) Ipod nano 7 kom 2012, dock kanske man kan påstå att den är lik nano 5 som kom 2009 .

Alltså kom Apple först... då borde apple stämma nokia för dom tagit deras design.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Alltså kom Apple först... då borde apple stämma nokia för dom tagit deras design.

Ja absolut! Så borde alla företag göra så fort något liknar något dom någonsin gjort till formen Då gynnar vi ju verkligen utvecklingen av produkter!

Sarkasm

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Alltså kom Apple först... då borde apple stämma nokia för dom tagit deras design.

Så här såg Nokias telefon ut som den nya har baserats på, den kom ut före Nanon med det utseendet.

http://events.nokia.com/nokian8/images/nokia_n8_img_1.jpg

Enligt mig har ingen kopierat något i det här fallet, de har bara råkat likna varandra efter de baserats på deras egna äldre modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Alltså kom Apple först... då borde apple stämma nokia för dom tagit deras design.

Nej. Verkligen inte. iPod Nano 2009 ser inte ut som Nano 2012/Lumia.
Egentligen gillar jag inte när dom stämmer varann, då går utvecklingen långsammare, kanske stannar ett tag till och med.
Om tillräckligt många tänkte som du så skulle vi vara kvar i 2009 tiden ungefär, eftersom företag skiter i att utvecklas om det inte behövs.

Dock hoppas jag Apple kommer bli stämda av flera företag så att dom får känna på sin egen medicin. Dom är inte värda något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Så här såg Nokias telefon ut som den nya har baserats på, den kom ut före Nanon med det utseendet.

http://events.nokia.com/nokian8/images/nokia_n8_img_1.jpg

Enligt mig har ingen kopierat något i det här fallet, de har bara råkat likna varandra efter de baserats på deras egna äldre modeller.

This. Hela tråden är ju bara en parodi på apples "patent" på rektanglar med rundade hörn.

Och N8 är vacker. Behåller min ett tag till.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Jag har alltid tyckt att Lumia 800 varit lik iPod nano (2nd generation) och den är från 2006: http://support.apple.com/kb/HT1353#ipodnano2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Erik/Out:

Jag har alltid tyckt att Lumia 800 varit lik iPod nano (2nd generation) och den är från 2006: http://support.apple.com/kb/HT1353#ipodnano2

Det tycker du?

Färg ja, kanske kanter men vad mer?

Permalänk
Medlem

Båda är ju rektangulära och således oerhört lika!!!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av davaa:

Båda är ju rektangulära och således oerhört lika!!!

(Y)

Permalänk
Medlem

Tja, bortser man från det allmänna hatet till för apple och deras fjanteristämningar så är det nog en av dom första gångerna som jag faktiskt verkligen(!) inte gillar designen på en av deras på produkter...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Curemylife:

Tja, bortser man från det allmänna hatet till för apple och deras fjanteristämningar så är det nog en av dom första gångerna som jag faktiskt verkligen(!) inte gillar designen på en av deras på produkter...

Designen är ju till 99% likadan som de tidigare så rent naturligt bör du inte gilla de tidigare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Alltså kom Apple först... då borde apple stämma nokia för dom tagit deras design.

Nej varför? Det ena är en Telefon andra en pytteliten mp3spelare (alltså inte ens samma kundkrets de tävlar om). Ser du båda irl måste du vara bra dum i huvudet för att missta den ena för den andra. Det är på bild sida vid sida (och ej skalenligt) man kan se lite likheter.
Jag hoppas på att ingen stämmer någon här.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Designen är ju till 99% likadan som de tidigare så rent naturligt bör du inte gilla de tidigare heller.

Skulle inte säga att nano:n är speciellt lik.. Ser mer ut som en dålig piratkopia från thailand:/

Och varför relatera till nokia...

Samsung yp-p2 (2007)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Curemylife:

Skulle inte säga att nano:n är speciellt lik.. Ser mer ut som en dålig piratkopia från thailand:/

Och varför relatera till nokia...

Samsung yp-p2 (2007)

Jo den har jag redan sett, men nu var ju nokia och apple redan jämfört så jag fortsatte.. Apple har återigen kopierat andra det vet vi redan.
Nano och Lumia 800 är rätt lika till färg och möjligen kanter men inget mer.