Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

WD Green SSD 120gb 96:- (146:- med frakt) hos datagrottan. Står inget om det är refurbished så det borde det inte vara.

https://www.datagrottan.se/western-digital-ssd-120gb-wd-green...

Närmsta pris 386:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3945475

Edit: Även lågt pris på 240 gb-modellen (129:-) samt m2-modellerna. Känns som det är risk att det är ett felaktigt pris. Jag var lite för snabb på avtryckaren och beställde 120 gb men 240 gb är betydligt bättre deal.

Skrivet av Hazelberg:

VARNING, KÖP INTE!!!!!
LÄS HÄR: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=620

Sorry att jag bryter reglerna i denna tråd, men måste varna!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomico:

Ska sikta in mig på en Google Chromecast för 399kr (25% så blir det 299kr)

Ska tydligen inte gälla Googles sortiment enligt post tidigare här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Drog iväg en (eller 2) beställningar hos Datagrottan. Deras mail säger:

Var det inte "bråk" förut angående "orderbekräftelser"?
Att en orderbekräftelse var bindande eller något sånt?

En "orderbekräftelse" i egentligen en bekräftelse av avtalet mellan köpare och säljare ja. Men de flesta skiter i det. De butiker som fattar detta brukar bara skicka ut en bekräftelse att beställningen är mottagen, inte att att ordern är accepterad.

Se typ https://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftels...

Permalänk
Medlem

Körde en beställning på 2TB istället, garanterat fel på priserna
https://www.datagrottan.se/western-digital-wd-blue-ssd-2tb/ca...

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomico:

Ska sikta in mig på en Google Chromecast för 399kr (25% så blir det 299kr)

Skrivet av laudanum:

Ska tydligen inte gälla Googles sortiment enligt post tidigare här.

Skickades från m.sweclockers.com

Google sortiment har bara 15%, så 340kr. En helt ok rabatt.

Permalänk
Medlem

Tror det är extremt naivt att beställa någon SSD till de här priserna från datagrottan. Företaget har en vinstmarginal på ca 200 000 kr. De kan inte, även om de skulle "vilja", uppfylla de här ordrarna. Och med tanke på deras historik av sega återbetalningar + ev risk för cashgrab inför konkurs och bristen på faktura som betalningsalternativ så avråder jag alla att spekulera med sina pengar här.

Permalänk
Medlem

Betällde en SSD från DatorGrottan men ångrade sig och makulerad ordern. Vad tror ni om när/hur jag kommer få mina pengarna tillbaks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Tror det är extremt naivt att beställa någon SSD till de här priserna från datagrottan. Företaget har en vinstmarginal på ca 200 000 kr. De kan inte, även om de skulle "vilja", uppfylla de här ordrarna. Och med tanke på deras historik av sega återbetalningar + ev risk för cashgrab inför konkurs och bristen på faktura som betalningsalternativ så avråder jag alla att spekulera med sina pengar här.

Det är vid tillfällen som dessa som man har nytta av ett kreditkort. Betalar man med ett sådant kan man inleda en dispyt i ärendet och stoppa debiteringen innan man själv betalar kreditkortsfakturan eftersom man har mer långtgående rättigheter och kan ställa banken till svars vid felaktiga/bedrägliga debiteringar då de ger ut krediten.

Betalar man däremot med ett traditionellt bankkort/debitkort är det betydligt svårare att stoppa en betalning som redan har skett och i vissa fall är det helt omöjligt att få igen sina pengar. Jag kan inte kommentera fallet med Datagrottan men det kan vara värt att ha i åtanke vid framtida köp, ett annat exempel där man kan ha stor nytta av ett kreditkort är på resande fot (både gällande bokningar av hotell, flyg, hyrbil osv. men även rent bedrägliga debiteringar).

Enkelt förklarat så blir det i praktiken 'fakturaköp' eftersom man alltid betalar summan i efterhand via faktura och det är därför mycket lättare att bestrida eventuella felaktigheter då det ligger i bankens intresse att reda ut problem eftersom de så att säga ligger ute med pengarna.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Betalar man däremot med ett traditionellt betalkort är det betydligt svårare att stoppa en betalning som redan har skett och i vissa fall är det helt omöjligt att få igen sina pengar.

Kör du typ VISA får du tillbaka pengarna inom några dagar om du polisanmäler händelsen. Men det kanske man inte kan göra i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

VARNING, KÖP INTE!!!!!
LÄS HÄR: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=620

Sorry att jag bryter reglerna i denna tråd, men måste varna!

Bra notering. Kan tillägga att butiken och produkten fungerar med Pricerunners köpskydd, vilket gör att Pricerunner ger pengarna tillbaka om du inte får produkt/pengar tillbaks som du ska. Registrera här inom 24 timmar från köp: https://www.pricerunner.se/kopskydd/registrera?merchant=26759

Så alla som redan köpt kan registrera sitt köp med Pricerunner för att få ett köpskydd som ersätter upp till 5000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

VARNING, KÖP INTE!!!!!
LÄS HÄR: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=620

Sorry att jag bryter reglerna i denna tråd, men måste varna!

Men dessa dåliga betyg är från 2014. Om de blåste folk på saker då hur kan de då bedriva företag idag? De två åsikterna från i år är ju goda. Ska ska bli intressant att se hur det här slutar.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Sjusovarn

Hmm, jag betalade med Mastercard och makulerade två ordrar (Trodde det enbart var 120GB sen ändrade jag till 1TB ) och när jag insåg deras record så makulerade jag även den andra. 850kr dragna och ligger som "reserverade", när kan man tänka sig att dessa kommer att betalas tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Hmm, jag betalade med Mastercard och makulerade två ordrar (Trodde det enbart var 120GB sen ändrade jag till 1TB ) och när jag insåg deras record så makulerade jag även den andra. 850kr dragna och ligger som "reserverade", när kan man tänka sig att dessa kommer att betalas tillbaka?

Jag är i samma situation, men med bara en beställning. Uppdatera gärna mig om nånting annat händer (här eller PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Bra notering. Kan tillägga att butiken och produkten fungerar med Pricerunners köpskydd, vilket gör att Pricerunner ger pengarna tillbaka om du inte får produkt/pengar tillbaks som du ska. Registrera här inom 24 timmar från köp: https://www.pricerunner.se/kopskydd/registrera?merchant=26759

Så alla som redan köpt kan registrera sitt köp med Pricerunner för att få ett köpskydd som ersätter upp till 5000 kr.

Om man läser villkoren så verkar det som om det bara gäller det priset Pricerunner själva listar och de listar det "normala" priset så jag skulle inte våga förlita mig på det tyvärr.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Sjusovarn

Tror att alla som makulerar kommer få tillbaka sina pengar, de verkar ju inte vara oseriösa per se utan mest haft otur med internethandeln - Något som verkar varit borta senaste året eller så. Håll ett öga öppet och informera om ni får någon info.

Permalänk
Medlem

Well shit. Beställde hårddiskar för 2000kr. Men som många säger tidigare så vore det konstigt om man inte fick det återbetalt åtminstonne om det skulle vara något fel. De har ju bedrivit handel i många år ändå!

Permalänk
Medlem

Beställde också 2 gånger. Kollade vidare på sidan och hittade wd black nvme 500 gig. Så makulerade den gammla orden och la en ny. Men frågan är ju om man ska Manukulera den eller inte (kan man ha tur?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderade på att beställa en WD Black, kände hur köpsuget pumpade runt blodet i kroppen

Även om det bara var 430kr kändes det lite skumt och smutsigt. Orkar inte heller med krångliga support/återbetalnings ärenden hos ett relativt litet företag med lite blandade betyg på prisjakt (Datorgrottan).

Väntar med spänning på hur detta utvecklas...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jupp, ska bli väldigt spännande hur dom hanterar det här. Fixar dom det snyggt så har jag en drös andra grejjer jag vill ha därifrån. Även om hhd:n är fel.

Dålig hantering och dom kan fara och flyga för min del.

"sink or swim"

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Beställde en 500GB SSD för 200kr på Datagrottan. Det behandlas.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MyScnd:

Hmm, jag betalade med Mastercard och makulerade två ordrar (Trodde det enbart var 120GB sen ändrade jag till 1TB ) och när jag insåg deras record så makulerade jag även den andra. 850kr dragna och ligger som "reserverade", när kan man tänka sig att dessa kommer att betalas tillbaka?

Hur makulerade du dem? Vart gör man det? Vill inte bli lurad av Datagrottan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur makulerade du dem? Vart gör man det? Vill inte bli lurad av Datagrottan.

Du går in på dina ordrar och klickar makulerar.. iaf vad jag gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Du går in på dina ordrar och klickar makulerar.. iaf vad jag gjorde

Jag gjorde samma. Har du fått nån slags email verifikation om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag gjorde samma. Har du fått nån slags email verifikation om det?

Nej tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Nej tyvärr

Samma här. Vi får väll se vad som händer imorgon....

Permalänk
Medlem

Jag tog 2st SSD diskar och ecster. Borde vara enkelt om diskarna inte skickas.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Jag & polarna beställde väl tillsammans 30-40 blandade SSDs, sATA & m.2

Tveksamt att detta fungerar dock! Fungerar det så kommer ju begmarknaden ha ett överflöd av 500-2000GB WD-SSDs iaf

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Inaktiv

Inte en chans att ordrarna kommer att gå igenom, ett såpass litet företag har inte råd att förlora flera hundratusen för lite goodwill.

Permalänk

Undra hur många ssder de har på lager egentligen som ett litet företag? De lär ju fått in massa beställningar, men fortfarande finns de ssder kvar.... nja!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Undra hur många ssder de har på lager egentligen som ett litet företag? De lär ju fått in massa beställningar, men fortfarande finns de ssder kvar.... nja!

De har sannolikt inga på lager alls, tvärtom delar de prislistor med flera andra företag och beställer från samma leverantör. Det är därför det ofta dyker upp 2-3-4 butiker med extremt lågt pris på samma produkt.

Sen kan man diskutera varför det så ofta blir "fel på prislistorna" i just dessa butiker och sällan i andra, det kan väl inte vara så att de gör så då och då för att få marknadsföring på forum som detta? Återigen, jag förstår inte varför så många tipsar om så här uppenbart felprissatta produkter från butiker med minst sagt tveksamt rykte. Lägg ner och låt butikerna gå i graven, ingen tjänar på det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.