Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jasså, men borde väl ändå gå in i min V40? Hatar hemleverans nämligen, är aldrig hemma på dagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör den göra. Min ytterkartong var 90x60x50 cm.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Jag funderar själv på att köpa ett eller två då jag bygger system titt som tätt.

Riktigt stort och rymligt också. NZXT's motsvarande Corsair Obsidian.

Ja dom ser ju superfina ut! Men kan det inte vara ett problem att dom ej är ljudisolerade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Jasså, men borde väl ändå gå in i min V40? Hatar hemleverans nämligen, är aldrig hemma på dagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

En annan ska klämma in den i en liten clio. Men det ska nog gå, annars släpar jag fan hem den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borneteg:

Ja dom ser ju superfina ut! Men kan det inte vara ett problem att dom ej är ljudisolerade?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det tror jag. Om man dock inte är så kräsen med ljuddnivå är det lugnt.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Leef 16GB USB 3.0 minne för 59:- Leef 64GB 3.0 för 169:- (finns flera varianter) hos Cyberphoto:
Länk till rean: http://www.cyberphoto.se/foto-video/pricelist/1103/leef-usb-m...

Någon som testat Leef USB minne eller vet om de är bra?
De var riktigt billiga just nu men sen tillkommer ju frakt för 49kr också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Någon som testat Leef USB minne eller vet om de är bra?
De var riktigt billiga just nu men sen tillkommer ju frakt för 49kr också...

Fortfarande billigt med frakten inräknad. Jag vet inget om tillverkaren, men beställde en 64-gigare för att fylla med serier till långa jobbnätter. Gillade att det var så litet, jag är alltid lite rädd att bryta av ett längre usb-minne när jag har det i laptopen.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LSG00PK064E6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Någon som testat Leef USB minne eller vet om de är bra?
De var riktigt billiga just nu men sen tillkommer ju frakt för 49kr också...

Har fått rätt bra betyg på bl.a. Amazon och har helt ok läshastighet, skrivhastigheten är dock lite meh, se
http://www.legitreviews.com/leef-ice-3-0-supra-3-0-16gb-flash...
Detta gäller dock 16GB, 64GB kan ju vara snabbare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

En annan ska klämma in den i en liten clio. Men det ska nog gå, annars släpar jag fan hem den

Lycka till

Sitter ivrigt och uppdaterar DHL med mitt kollinummer för att följa leveransen, hoppas att den dyker upp under morgondagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullus:

Kollat lite på Harman Kardon soundbaren, ser väldigt lockande ut men är lite fundersam på om de är bättre än mina Argon 7460A, någon som har testat båda och kan ge lite intryck`?

Jag läste runt lite recensioner nu under kvällen och slog därefter till. Dels för att ljudet enligt uppgift ska vara riktigt bra för pengarna och dels för att det är första ljudsystemet som sambon accepterat sedan jag börjat tjata för 2 år sedan.

Får 9/10 och Bästa Produkt i test på M3:

http://m3.idg.se/2.1022/1.531024/basta-bioljudet---utan-kabla...

Det som folk har anmärkt som negativt är att det är svårt att koppla ihop och ställa in men det bör inte vara något problem för oss tekniska Swec'are am I right. Det andra negativa var att ljudet tydligen hoppar väldigt kraftigt mellan steg 1-2, men det löste man enkelt med en firmware-uppdatering.

I övrigt har jag bara läst postitiva kommentarer, dessutom är ju Harman Kardon en erkänt duktig aktör inom ljud.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag läste runt lite recensioner nu under kvällen och slog därefter till. Dels för att ljudet enligt uppgift ska vara riktigt bra för pengarna och dels för att det är första ljudsystemet som sambon accepterat sedan jag börjat tjata för 2 år sedan.

Får 9/10 och Bästa Produkt i test på M3:

http://m3.idg.se/2.1022/1.531024/basta-bioljudet---utan-kabla...

Det som folk har anmärkt som negativt är att det är svårt att koppla ihop och ställa in men det bör inte vara något problem för oss tekniska Swec'are am I right. Det andra negativa var att ljudet tydligen hoppar väldigt kraftigt mellan steg 1-2, men det löste man enkelt med en firmware-uppdatering.

I övrigt har jag bara läst postitiva kommentarer, dessutom är ju Harman Kardon en erkänt duktig aktör inom ljud.

Svärfar fick spelet och köpte en sådan här för något år sedan. Han är totalt okunnig på ljud men tycker det är fränt. Har nog aldrig varit över steg 6 på volymen.

Den spelar brutalt högt och basen är riktigt, riktigt tung om man vill. Ett monster om man bor i lägenhet

Volymskillnaden på steg 1 och 2 är enorm, och inget jag lyckats få bort tyvärr.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scalp:

Svärfar fick spelet och köpte en sådan här för något år sedan. Han är totalt okunnig på ljud men tycker det är fränt. Har nog aldrig varit över steg 6 på volymen.

Den spelar brutalt högt och basen är riktigt, riktigt tung om man vill. Ett monster om man bor i lägenhet

Volymskillnaden på steg 1 och 2 är enorm, och inget jag lyckats få bort tyvärr.

Uppgradera firmware så löser du problemet med volymskillanden. Se nedan.

http://ca.harmankardon.com/harman-kardon-product-support-deta...

harman/kardon SB 26
SOFTWARE UPGRADE INSTRUCTIONS August 2014
Harman Kardon is pleased to offer this product upgrade, which improves the performance of your Soundbar.
This Software Upgrade Improves the Following:
• Volume step improved.
Important Note
This software is specially designed for use with Harman Kardon SB 26 Soundbar.
Use with any other models or brands may cause damage to the product.
DO NOT USE THIS SOFTWARE WITH ANY OTHER PRODUCTS.
How can I tell if my Sound bar needs this Upgrade?
• This software upgrade is the following MCU version: 25
To see if its software requires an upgrade, please follow these steps:
1. Connect SB 26 to a TV via HDMI TV connector.
2. Power ON SB26 and press the “Volume +” and the “Bluetooth” buttons simultaneously.
3. The software version will display on TV.
4. If the software MCU version shown is “25”, your Sound bar has the latest software version already, and no further action is needed
5. If the TV shows a version lower than this, please proceed and carry out the upgrade according to the installation instructions.
System requirements:
To install the software upgrade, you will need to UNZIP the software ZIP file and place it in the main “root” of a USB memory stick with at least 256Mb of available storage capacity. We recommend that no other files are in the main “root” directory of the memory device. If the root directory does contain any existing files, we recommend that you either remove them or save them to a separate folder on the memory stick.
INSTALLATION INSTRUCTIONS
PLEASE READ THESE INSTRUCTIONS CAREFULLY BEFORE PROCEEDING.
Upgrading your Sound bar is easy, but for the upgrade to work properly, it is important to carefully follow the
instructions below. The upgrade will take less than 2 minutes, and once it begins you must complete the entire process in one session.
Please allow sufficient time to complete all the steps.
Attention: Do not power OFF the Sound bar or use any of its controls while software is upgrading!
1. Place the SB26 in standby mode – power LED is amber.
2. Insert the USB stick, with the software file, into the USB input: FW UPGRADE, on the back panel.
3. Press the “Power” button on the SB26 to power ON the unit – the power LED shortly lights white, then flashes Amber.
4. Press the “Surround” button on the SB26.
5. SOFTWARE UPGRADE begins – during upgrade the power LED turns white, surround and Bluetooth LEDs flashes.
6. When software upgrade is finish, the power LED flashes amber.
7. Unplug the USB stick.
8. The SB26 will power ON automatically (power LED turns white) - the software update is complete.
Note: If power LED flashes white and amber, the upgrade has failed – check the upgrade file and upgrade again.
Congratulations, your Sound bar is now upgraded to the latest software version.

Dold text
Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lambdan:

Kombinera med rabattkoden xYSBEFas (Datortillbehör -20%) får du den för 479 kr.

Rabattkoden verkar inte fungera längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Verkar vara så. Funkade alldeles just för mig så de ändrade det nyss isf. Uppdaterar mitt inlägg iaf.
Hur som helst, så är CDON lite konstiga när de gäller datum:

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lambdan:

@DunderKlumpen: Verkar vara så. Funkade alldeles just för mig så de ändrade det nyss isf. Uppdaterar mitt inlägg iaf.
Hur som helst, så är CDON lite konstiga när de gäller datum:

http://i.imgur.com/rLqrpBG.png
http://i.imgur.com/pIFSovd.png

Jo jag såg också det, så jag kollade mailet med koden och där stod det 16:e istället. Konstigt!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Borneteg:

Ja dom ser ju superfina ut! Men kan det inte vara ett problem att dom ej är ljudisolerade?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det vara ett problem? jag kör alltid utan då jag kör på optimal kylning och mattorna ger alltid något högre temp, sen är det snarare ett tillägg än en självklarhet..?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Slog någon till på laptopen på elgiganten? Om så är fallet, var den något att ha? Måste skaffa bärbart för studier och den verkar mest lovande av nuvarande alternativ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

De säljer även en Zyxelrouter hyfsat nedsatt för 295kr
https://www.dustinhome.se/product/5010752631/nbg6503?utm_camp...

Vet inte ett dyft om den, men närmsta pris på prisjakt är 469.

En kollega beställde en sån, men avbeställde den sen när han såg att det endast var 100Mbit/s LAN-portar på den. Så det kan vara värt att veta ifall man vill köra trådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Varför skulle det vara ett problem? jag kör alltid utan då jag kör på optimal kylning och mattorna ger alltid något högre temp, sen är det snarare ett tillägg än en självklarhet..?

Okej men liksom hur många fläktar måste man ha in lådan då fär att det skall vara värt??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur är AOC G2460PG skärmen? någon som äger den kanske?

Den verkar onekligen prisvärd med tanke på Gsync.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av onetreehill:

Hur är AOC G2460PG skärmen? någon som äger den kanske?

Den verkar onekligen prisvärd med tanke på Gsync.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

Mycket bra skärm, har haft den i några veckor och är helt nöjd. Värd varenda krona.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

AOC g2460Pg för 2 990 kr. Kostar normalt 3 990 kr
24" 1080p GSYNC skärm.
Swec recension

Tack för tipset! Fan va gött att den dök upp igen, missade den när den låg ute för samma för någon vecka sedan.

Nu blev det en beställning dirr.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av onetreehill:

Hur är AOC G2460PG skärmen? någon som äger den kanske?

Den verkar onekligen prisvärd med tanke på Gsync.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

Jag köpte den förra veckan. Det är en TN panel så om man är van vid en IPS eller VA panel kommer färgåtergivningen kännas lite tråkig minst sagt. Den är verkligen funktionspäckad för priset dock
- G-SYNC: verkligen underbar i dåligt optimerade spel som Batman:AK där man inte kan hålla 60 fps konstant med normal VSYNC.
- ULMB (som bara fungerar i 120hz och utan G-SYNC) är najs för CS:GO och liknande spel
- Nvidia 3D Vision (man får köpa extra tillbehör dock)

Man tjänar mycket på att kalibrera skärmen både via OSD och via windows. Jag använder följande inställningar:

Brightness= 33 (beroende på ljussättning i rummet)
Contrast= 50
Gamma= Gamma1
R= 62
G= 63
B= 65
Overdrive= Light

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Jag köpte den förra veckan. Det är en TN panel så om man är van vid en IPS eller VA panel kommer färgåtergivningen kännas lite tråkig minst sagt. Den är verkligen funktionspäckad för priset dock
- G-SYNC: verkligen underbar i dåligt optimerade spel som Batman:AK där man inte kan hålla 60 fps konstant med normal VSYNC.
- ULMB (som bara fungerar i 120hz och utan G-SYNC) är najs för CS:GO och liknande spel
- Nvidia 3D Vision (man får köpa extra tillbehör dock)

Man tjänar mycket på att kalibrera skärmen både via OSD och via windows. Jag använder följande inställningar:

Brightness= 33 (beroende på ljussättning i rummet)
Contrast= 50
Gamma= Gamma1
R= 62
G= 63
B= 65
Overdrive= Light

Tack för infon

Åkte iväg till Netonnet och hämtade ut en sån här skärm när jag såg den i "Dagens Fynd" tråden.
Har testat lite BF4, Cs GO och DA:I på den och det var ett rejält lyft från min gamla 60hz Asus skärm, så jäkla skön att spela på
Kan nog aldrig mer spela på en vanlig 60hz skärm igen...

Vet inte om det är ok att fråga i denna tråden men gör det ändå: Ska man ha V-synk av eller på när man kör G-synk?
(Är det inte ok så ignorera min fråga )

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Tack för infon

Åkte iväg till Netonnet och hämtade ut en sån här skärm när jag såg den i "Dagens Fynd" tråden.
Har testat lite BF4, Cs GO och DA:I på den och det var ett rejält lyft från min gamla 60hz Asus skärm, så jäkla skön att spela på
Kan nog aldrig mer spela på en vanlig 60hz skärm igen...

Vet inte om det är ok att fråga i denna tråden men gör det ändå: Ska man ha V-synk av eller på när man kör G-synk?
(Är det inte ok så ignorera min fråga )

V-sync skadar inte direkt något men det har heller ingen poäng när du har gsync på.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av Razer-T:

Jag köpte den förra veckan. Det är en TN panel så om man är van vid en IPS eller VA panel kommer färgåtergivningen kännas lite tråkig minst sagt. Den är verkligen funktionspäckad för priset dock
- G-SYNC: verkligen underbar i dåligt optimerade spel som Batman:AK där man inte kan hålla 60 fps konstant med normal VSYNC.
- ULMB (som bara fungerar i 120hz och utan G-SYNC) är najs för CS:GO och liknande spel
- Nvidia 3D Vision (man får köpa extra tillbehör dock)

Man tjänar mycket på att kalibrera skärmen både via OSD och via windows. Jag använder följande inställningar:

Brightness= 33 (beroende på ljussättning i rummet)
Contrast= 50
Gamma= Gamma1
R= 62
G= 63
B= 65
Overdrive= Light

Tack, får hem min i veckan ska prova dina settings!

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag läste runt lite recensioner nu under kvällen och slog därefter till. Dels för att ljudet enligt uppgift ska vara riktigt bra för pengarna och dels för att det är första ljudsystemet som sambon accepterat sedan jag börjat tjata för 2 år sedan.

Får 9/10 och Bästa Produkt i test på M3:

http://m3.idg.se/2.1022/1.531024/basta-bioljudet---utan-kabla...

Det som folk har anmärkt som negativt är att det är svårt att koppla ihop och ställa in men det bör inte vara något problem för oss tekniska Swec'are am I right. Det andra negativa var att ljudet tydligen hoppar väldigt kraftigt mellan steg 1-2, men det löste man enkelt med en firmware-uppdatering.

I övrigt har jag bara läst postitiva kommentarer, dessutom är ju Harman Kardon en erkänt duktig aktör inom ljud.

Slog till på den soundbaren idag för min flickväns lägenhet. Kan inte jämföras med det 5.1 systemet jag har hemma men för 2.7k kr så är det ett bra pris jämfört med vad systemet där hemma kostade mig och mindre krångel. Speciellt bra när man inte har så stort vardagsrum. Det jag inte gillade med produkten är det lilla utrymmet man har för hdmi uttag. Man kan inte koppla in chromecast och ställa den på tv bänken, aja får väl hänga upp den när vi har skaffat en ny tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående Ricoh Aficio SP 112 Laser Printer så fanns det en läsvärd recension på CDON:

Johan (2015-07-26) +26 poäng
Tänkvärt för RICOH SP112 !
Är det någon som jag själv som skriver ut ganska lite info på varje sida (3-5 rader)?
Om det är så! då kan det vara bra att veta följande.
CDON// RICOH har byggt in ett räkneverk på skrivaren (detta kan ses i programmet Smart Organizing Monitor).
Man har förprogramerat hur många sidor som ska printas ut oavsett toner förbrukning.
Jag fick reda på detta och kontaktade kundtjänst för att få info om hur man nollställer räkneverket så att jag själv bestämmer när toner skall bytas. Efter ca 35 email fram och tillbaka till CDONs kundtjänst och ca 3 email till RICOH själva fick jag följande besked.
Räkneverket på denna modell går inte att nollställa oavsett hur mycket toner man ev. har kvar.
Är detta miljövänligt-tveksamt, är det irriterande för mig som är lågförbrukande kund och inte kan bestämma när tonern skall bytas-självklart, är det oförskämt att man på detta vis profiterar genom att tvinga folk att köpa ny toner när det kanske inte skulle behövas-absolut.
Funkar RICOH SP112 för övrigt?
Självklart fungerar den och det gör den bra för det priset men sammantaget med ovan upplevelse samt dessa begränsningar så är det bara skrivaren i sig som höjer upp till 1 st stjärna.

Permalänk
Medlem

Angående ASUS routern "ASUS RT-AC51U Wireless Router Gigabit 802.11ac" som CDON sålde måste jag bara ifrågasätta om den verkligen har gigabit anslutningar eller enbart 100mbit/s ethernet vilket är den informationen jag får fram när jag kollar på internet.

Är det någon som har någon koll om den verkligen har gigabit eller om det är cdon som har tabbat sig?

Läser man specifikationerna på CDONs sida så står det ju även där under fakta delen att det är 10/100 portar. Åandrasidan tycker man att en fet rubrik borde väga tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Angående Ricoh Aficio SP 112 Laser Printer så fanns det en läsvärd recension på CDON:

Johan (2015-07-26) +26 poäng
Tänkvärt för RICOH SP112 !
Är det någon som jag själv som skriver ut ganska lite info på varje sida (3-5 rader)?
Om det är så! då kan det vara bra att veta följande.
CDON// RICOH har byggt in ett räkneverk på skrivaren (detta kan ses i programmet Smart Organizing Monitor).
Man har förprogramerat hur många sidor som ska printas ut oavsett toner förbrukning.
Jag fick reda på detta och kontaktade kundtjänst för att få info om hur man nollställer räkneverket så att jag själv bestämmer när toner skall bytas. Efter ca 35 email fram och tillbaka till CDONs kundtjänst och ca 3 email till RICOH själva fick jag följande besked.
Räkneverket på denna modell går inte att nollställa oavsett hur mycket toner man ev. har kvar.
Är detta miljövänligt-tveksamt, är det irriterande för mig som är lågförbrukande kund och inte kan bestämma när tonern skall bytas-självklart, är det oförskämt att man på detta vis profiterar genom att tvinga folk att köpa ny toner när det kanske inte skulle behövas-absolut.
Funkar RICOH SP112 för övrigt?
Självklart fungerar den och det gör den bra för det priset men sammantaget med ovan upplevelse samt dessa begränsningar så är det bara skrivaren i sig som höjer upp till 1 st stjärna.

En bra poäng men åandrasidan så hur många skrivare är det inte som har digitala chipp idag och helt enkelt stryper utskrifterna fast att det är bläck/toner kvar? Antagligen de flesta.

Men att få upp till 1200:- utskrifter för 200:- är inte alls illa. Och även om man skulle få ut låt säga hälften av de angivna 1200 sidorna så är det ändå 600 sidor till ett pris av 200:- vilket blir 33 öre styck!

När man sedan förbrukat tonerna blir det tom billigare att bara köpa en ny skrivare och slänga den gamla, eftersom att nya toner kostar mer än vad hela skrivaren gör. För 200:- vågar man chansa. Är skrivaren inte bra så har man ändå fått sina 1200 (eller låt säga 600) sidor utskrivna till ett kanonpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Blir ju ofta inte så tokigt att bara sänka upplösningen då, speciellt inte för en mindre teknikintresserad person.

@htbtoma har en vettig poäng här som många verkar missa.
För äldre med sämre syn så är dessa upplösningar bättre. Och om nu tycker att det inte spelar någon roll för er... vänta bara, ni kommer få dessa problem också.

Som ni alla borde veta så blir ingen upplösning, utom exakt nativ bra på en LCD skärm, oavsett vad man gör. Det blir oskärpa och svårt att läsa text och se detaljer. Med tanke på att Win 10 dessutom har allt ritat med tunna streck så kan ni tänka er hur illa detta ser ut i allt annat än nativ upplösning.

Det näst bästa alternativet är att skala ner 2x i bredd och höjd, vilket på säg 1920x1080 blir ynka 960*540. Då plötsligt är 1366x768 definitivt bättre då det blir lite mer lagom storlek, man kan se 720p film och det drar mindre ström, så batteriet håller längre.

Även 2560x1440 blir 1280x720, så är vi väl nära men åter så drar panelen mer ström, och du får ungefär samma upplösning som nativ 1366x768, men du får betala mer för det.
Tar vi UHD/4k så hamnar vi på 1080p i denna skalning, vilket lägger oss tillbaka till problemet igen.

Säger inte att ni alla där ute måste gå ut och köpa denna skärm/laptop eller vad det nu blir som har denna "låga" upplösning. Men tänk på att den är billigare att tillverka, och det finns kunder som faktiskt vill ha det lätt läst.