Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pantburk:

Det var då inget fynd, de är visserligen inte dyra men 59 kr är ju inte ens billigt för ett nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Överväg en billigare istället, tex DJI Mini 2 Fly More Combo RTF. Om du bara ska använda den privat mest för skojs skull duger den till det mesta. Är du en content creator kanske satsa på en dyrare, men DJI Mini 2 duger även för de flesta även för små/medelstora creators. Det är mitt tips.

Ja precis. Är långt ifrån någon content creator så en billigare lär duga bra. 😄 Skapar bara content åt mig själv och för familjen 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Kent:

Produkt: Samsung Galaxybook2 i5-varianten (8/256GB). 27" FHD Samsung M5-skärm på köpet!
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Kategori: Datorer
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6220588
Pris: 5356kr

Min far är i tankarna på en ny laptop, någon som vet om denna är något att ha? Då jag inte är laptop eller Win11 användare vet jag inte hur långt 8GB RAM räcker idag och det verkar inte gå att uppgradera det. Datorn används för enklare vardagssysslor som att jobba med mindre .pdf filer och ha 10-15 tabbar i Chrome när han jagar motorfynd på Blocket och har nån Youtube video igång.

Permalänk

Någon som kan tipsa om Officepaket inkl. Outlook som engångsköp, inte prenumeration.
Finns hos Microsoft för 3600kr, men jag tänker mig något mer humant pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWretch:

Någon som kan tipsa om Officepaket inkl. Outlook som engångsköp, inte prenumeration.
Finns hos Microsoft för 3600kr, men jag tänker mig något mer humant pris

Om du inte ska ha en licens från svarta marknaden är det nog så mycket du får betala. Alla dessa nycklar för alltifrån några tior till några hundralappar strider mot Microsofts villkor och är stulna eller volymlicenser. Köpte en office 2016 proplus-nyckel på svarta marknaden för flera år sen på Ebay, men den slutade fungera efter några år. Idag pekar min moraliska kompass annorlunda så det är inget jag kan rekommendera.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWretch:

Någon som kan tipsa om Officepaket inkl. Outlook som engångsköp, inte prenumeration.
Finns hos Microsoft för 3600kr, men jag tänker mig något mer humant pris

Finns från 10 kr till 3600 kr. Självklart är en för 10 kr någon typ av volymlicens och inte helt korrekt att använda.

Dell, HP och liknande tar väl runt 2500 kr för samma sak i samband att man köper en dator.
Och de lägger garanterat på en rejäl slant själva mot vad de faktiskt betalar när de köper dem från Microsoft.
Så jag ser inte någon orsak till varför butiker på nätet som säljer för mellan t.ex. 1500 - 2000 kr inte skulle kunna vara helt korrekt köpta och lagliga nycklar från Microsoft.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Min far är i tankarna på en ny laptop, någon som vet om denna är något att ha? Då jag inte är laptop eller Win11 användare vet jag inte hur långt 8GB RAM räcker idag och det verkar inte gå att uppgradera det. Datorn används för enklare vardagssysslor som att jobba med mindre .pdf filer och ha 10-15 tabbar i Chrome när han jagar motorfynd på Blocket och har nån Youtube video igång.

den laptoppen räcker mer än väl till sådana sysslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Min far är i tankarna på en ny laptop, någon som vet om denna är något att ha? Då jag inte är laptop eller Win11 användare vet jag inte hur långt 8GB RAM räcker idag och det verkar inte gå att uppgradera det. Datorn används för enklare vardagssysslor som att jobba med mindre .pdf filer och ha 10-15 tabbar i Chrome när han jagar motorfynd på Blocket och har nån Youtube video igång.

Den räcker lätt till det, jag hade 8gb ram fram till relativt nyligen och en processor från 2013 och hade uppe en jävla massa flikar samtidigt som jag tittade på youtube osv. Aldrig något problem. Ärligt märker jag nog ingen skillnad jämfört med min nya dator med 32gb ram och en nyare processor (under vanligt användande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWretch:

Någon som kan tipsa om Officepaket inkl. Outlook som engångsköp, inte prenumeration.
Finns hos Microsoft för 3600kr, men jag tänker mig något mer humant pris

Denna fungerar bra, har använt på flera datorer. Efter installation kan du byta språk till svenska. 46kr

https://www.electronicfirst.com/office-professional-plus-2019...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

OLED65B1 - 7990 kronor, OBS begränsat antal!

Väldigt billig 65 tums oled. Finns inte ens kvar på prisjakt då det är en modell från 2 år sedan, antar att Elgiganten vill rensa lagret.
Men som "referenspris" finns OLED65B2 för 20 000 och OLED65CS för 15 000. Skulle säga att OLED65B1 för 7990 är sjukt prisvärt.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.prisjakt.nu/search?search=oled65cs
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993004

Någon mer än jag som spontanköpte denna TV? 🙂

Har en 55C9 nu så förväntar mig inga större skillnader kvalitetsmässigt men har länge sneglat på att byta ut min 55 tum mot en 65a och med tanke på att jag åtminstone lär kunna få typ hälften för 55C9 kändes det som att det var värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Någon mer än jag som spontanköpte denna TV? 🙂

Har en 55C9 nu så förväntar mig inga större skillnader kvalitetsmässigt men har länge sneglat på att byta ut min 55 tum mot en 65a och med tanke på att jag åtminstone lär kunna få typ hälften för 55C9 kändes det som att det var värt det.

Exakt samma sits, med en äldre C9 55".
Är dels nyfiken på storleken, samt Calman kalibreringen , förväntar mig inte att den är super imponerande men hoppas ha fel.. Även nyfiken på WebOS och om det finns några nya fiffiga funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sublett:

Exakt samma sits, med en äldre C9 55".
Är dels nyfiken på storleken, samt Calman kalibreringen , förväntar mig inte att den är super imponerande men hoppas ha fel.. Även nyfiken på WebOS och om det finns några nya fiffiga funktioner.

Låter som om att vi är i exakt samma sits, haha.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte suttit på en C2a så hade jag givetvis slått till på denna. Mycket prisvärd TV.

Permalänk
Medlem

Jag är nog den enda i Sverige som tycker det är dyrt med 65B1 för 7990kr

Grattis till alla som fick en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är nog den enda i Sverige som tycker det är dyrt med 65B1 för 7990kr

Grattis till alla som fick en!

Haha ja, vad var det du fick? 77B1 för typ 6666? Och tack!

Permalänk
Medlem

Gick runt ett tag hemma och funderade på var en till tv skulle få plats innan jag gav upp och lät någon med större behov få chansen. Det var inte helt lätt att stå emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är nog den enda i Sverige som tycker det är dyrt med 65B1 för 7990kr

Grattis till alla som fick en!

Ingen vill bli påmind om ditt fynd med 77” B1 längre.

Permalänk
Medlem

Tänkte vänta till svarta fredagen för att köpa en tv till ovanvåningen men det där var helt klart värt en beställning nu.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Haha ja, vad var det du fick? 77B1 för typ 6666? Och tack!

Skrivet av Ugga:

Ingen vill bli påmind om ditt fynd med 77” B1 längre.

Absolut, sorry för det. Det var ju exakt samma pris och produktserie så var lite för lätt att dra parallellen

Ska försöka hålla mig framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Någon mer än jag som spontanköpte denna TV? 🙂

Har en 55C9 nu så förväntar mig inga större skillnader kvalitetsmässigt men har länge sneglat på att byta ut min 55 tum mot en 65a och med tanke på att jag åtminstone lär kunna få typ hälften för 55C9 kändes det som att det var värt det.

But the jump in size is so worth it. Congratulations. I was too late, would send to my friend who has been desperate for a new tv

Permalänk
Medlem

Edit: Kunde nog klura ut det själv.

Permalänk
Skrivet av TheWretch:

Någon som kan tipsa om Officepaket inkl. Outlook som engångsköp, inte prenumeration.
Finns hos Microsoft för 3600kr, men jag tänker mig något mer humant pris

LibreOffice är helt gratis, finns även OpenOffice.
Har alla program som microsoft, men kanske ser lite annorlunda ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisseman85:

LibreOffice är helt gratis, finns även OpenOffice.
Har alla program som microsoft, men kanske ser lite annorlunda ut.

Inte samma program, andra. Om jag vill ha Valrhona choklad så är inte Lidls egna märke samma sak, även om båda är choklad liksom.

Kolla cdkeys.se för billiga licenser. Jag har aldrig köpt därifrån men många verkar göra det utan problem.

Har man Office 365 via jobbet så kan man använda det hemma också, men det är förstås inte att rekommendera att använda jobbets molnlagring för privata saker, så spara lokalt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWretch:

Någon som kan tipsa om Officepaket inkl. Outlook som engångsköp, inte prenumeration.
Finns hos Microsoft för 3600kr, men jag tänker mig något mer humant pris

Införskaffade mitt 2019 Outlookpaket för cirka 70kr. Sedan får du själv avgöra om du rent moraliskt klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har man Office 365 via jobbet så kan man använda det hemma också, men det är förstås inte att rekommendera att använda jobbets molnlagring för privata saker, så spara lokalt i så fall.

Man borde nog inte rekomendera det där överhuvutaget. I många fall så låser ju företag dessutom ned auth mot 365 för att se till att man inte läcker data externt på devicer man inte litar på.

Däremot om du har ett företag med enterpriselicensiering så har man ofta tillgång till Microsoft Workplace Discount program (tidigare HUP, Home Use Program), det ger dig 30% rabatt om du vill köpa Office365 privat.

https://www.microsoft.com/sv-se/workplace-discount-program

Jag använder det själv för att köpa Office 365 family för ca 800 kr om året... (Även om det var bättre förut när det var 540 kr om året. )

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Nvidia Shield är överlägsen en PC/HTPC när det kommer till just filmtittande och all form av HDR, ska du gå all in så är det en riktigt mediaspelare du ska använda, ska du spela upp främst lokala filer så kan du också kika på Zidoo Z9X.

Blev till slut ändå en Nvidia Shield Pro. Tog en kvart att sätta upp och installera & konfigurera Kodi. Allting fungerar fint. Testat ultra blueray (h.265) med atmos och det flyter på riktigt bra. Riktigt nöjd så här långt

Permalänk
Skrivet av TheWretch:

Någon som kan tipsa om Officepaket inkl. Outlook som engångsköp, inte prenumeration.
Finns hos Microsoft för 3600kr, men jag tänker mig något mer humant pris

Vet att denna var uppe tidigare i tråden:

https://stacksocial.com/sales/microsoft-office-professional-p...

Har inte provat själv, men andra i tråden har sagt att det fungerade.

MVH

Visa signatur

Mvh MR-Boring-one

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Produkt: Radxa ROCK 4 SE 4GB
Länk: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/integr...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7199049
Pris: 599kr

Kraftfullare alternativ till Raspberry Pi 4 med stöd för eMMC och NVMe. Normalpris 899kr.

Funkar denna precis som RPI4? Tänkte införskaffa och köra Homeassistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Funkar denna precis som RPI4? Tänkte införskaffa och köra Homeassistant.

Beror lite på vad du menar. Rent hårdvarumässigt klarar den allt en Pi gör och mer därtill, men mjukvarustödet är sämre än för Pi:n och det har varit en del prat om dåligt hårdvarustöd för Rockchip. Vad jag förstått har det dock blivit bättre på senare tid, men man får nog ändå räkna med mer pill än en Pi.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ett 4070 ti 8990:-

https://www.elfynd.se/gainward-geforce-rtx-4070ti-phantom-gra...

vet inte om det är ett fynd men kanske så lägger det bara här.