Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Säkert med minusgrader ambient. Alternativt om processorerna är underklockade.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3001?k=2257b32e8597a...

Notera att IB är varmare och det har inget med den dåliga kylpastan att göra.
Högsta förbättring vid byte som raporterats legat på enstaka C.

EDIT: Temps ovan är resultat av en maffig Zalmankylare. Jag tvivlar fortfarande...

Det kommer alltid förbli en snackis om eller inte. Iom att byte av pasta endast förbättrar ett läge så kommer vi
aldrig få veta förens Intel tar en IB och lödar i fabrik som det var gjort på en Sandy Bridge.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tyvärr tog inga bilder.

MSI moderkort med Z77 chipset. Core i7 3770k stock. Lian-Li chassie (A5 något). Cooler Master 612S med bortplockad fläkt.
Standard 120mm insug och 120mm utblås som ingick i chassiet. Rummet var i normal rumstemp. Körde burn i ca 1 timme. Högsta noteringen
var 68c på CPUn. Fläktarna var satta på "Silent" mode och gick aldrig över 60% hastighet. Var mycket tyst.

Jag får väl köpa förklaringen. Men du måste förstå att man är ganska skeptisk...
Hoppas vi får se bilderna någon gång i framtiden - det hade suttit fint med en passivkyld workstation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Hej!

Nu börjar det bli aktuellt med uppgradering, och jag har en fråga som jag suttit och klurat på hela natten och halva dagen.

Intel I7-3820 (lga 2011) kostar MINDRE än I7-3770k. Det betyder att man kan komma undan med ett LGA 2011 system för ungefär 500-1000kr mer än 1155.

Är det värt det? Mer L2cache, 4kanaligt DDR3. Slimöjligheterna blir bättre, och 3820 är en 130W 4kärning cpu. Den MÅSTE gå svalare. Bara Cpun själv har ju dubbelt så mycket yta för det är gjort för en 6 kärnig cpu. Sen har vi möjlighet till löjl-mycke RAM men det är nog inte lika intressant som att RAMen är 4kanalig.

Kan någon putta mig mot ett val? Sitter fast i velandet : /.

Som sagt, fyra kanaler och mer cache har inget egenvärde om prestandan är sämre, och hur fick du för dig att en 130W CPU måste vara svalare än en 77W CPU? s2011-processorerna är rätt duktigt varma.

Skrivet av Thorulk:

Saken är den att 3820 är som sagt billigare än 3770k, den har också högre frekvens, dock är 22nm processorerna steget snabbare (ca 10% säger folk som vet) per frekvens än 32nm 3820. Detta betyder att en 3770k är något snabbare (ca 10% tror jag) än en 3820 stock.

3820 är en hexacore cpu antagligen av en dållig batch (sök "binning" tror jag dom kallar det) som dom helst enkelt stänger 2 kärnor på. Alltså ligger allt på en gigantisk 130w platta med stor yta för överföring av värme jämfört med ivys 77w kärna med sämre värmeöverföring (sämre klockare alltså). Forum verkar bekräfta att 3820 klockar lätt upp till 4.2-4.4 utan voltning tack vare detta, svalt också om man ska tro "folk som vet".

Benchmarks säger att 3820 är sämre än 3770k. Dock körs antagligen benchmarks utan utnyttjandet av 4kanalers RAM och antingen kör dom benchmarks med superklockning, eller utan klockning. Med stabil och bekväm klockning tror jag båda ramlar in på ungefär samma prestanda om jag ska vara ärlig.

3820 i7:

Bra prestanda vs pris samt man får fördelarna med x79.
Med en bra kylare klockade jag den lätt till 5 GHz och den vat stabil där.
Dock på 1.42 volt vilket är lite högt. 1.35 volt gjorde den stabil på 4.75 GHz

3770k. 100mhz snabbare än 3570k, som kostar 800kr mindre. Ganska nobrainigt för mej. Men en 3570k är så nära en 2500k i prestanda så det knappt är värt besväret.

Som vanligt började allt det här med ett "ja men om man skulle byta chassi kanske?" och så har det utvecklats :(. Jag tror jag är beroende...

IB klockar lätt till närmare 4.4GHz på standardvolt. Där klår den 3820 på nästan 5GHz. Du kan helt enkelt inte klocka en 3820 högt nog för att den ska slå en 3770K, inte utan exotisk kylning.

Sedan så kommer Haswell innebära socketbyte både för sockel 2011 och 1155. Med den skillnaden att Haswell kommer att komma mycket tidigare till mainstream. Det finns ingen mening att sitta på sockel 2011 om du inte ska ha sexkärniga processorer eller väldigt mycket RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Säkert med minusgrader ambient. Alternativt om processorerna är underklockade.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3001?k=2257b32e8597a...

Notera att IB är varmare och det har inget med den dåliga kylpastan att göra.
Högsta förbättring vid byte som raporterats legat på enstaka C.

EDIT: Temps ovan är resultat av en maffig Zalmankylare. Jag tvivlar fortfarande...

IB är lättare att kyla passivt än SB. Folk har missförstått hur det fungerar, genom att IB utvecklar mycket mindre värme så är det mycket mindre för kylaren att kyla helt enkelt. Men eftersom värmen läcker ut sämre så får man högre temperatur på kärnan. Det betyder att väldigt biffig luftkylning inte hjälper på IB så mycket, men inte heller behövs lika mycket.

Om kärnan är rätt varm men IHS är sval, spelar det ju ingen stor roll om du kyler IHS. Eftersom den redan är sval. I SB där skillnaden mellan IHS och kärna liten då värmeöverföringen är bättre, det gör att nra kylning på IHS sänker kärnan väldigt lätt också.

Alltså, ju starkare kylning desto bättre blir det för SB vid jämförande tester, med riktigt dålig eller obefintlig kylning så är IB bättre.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Som sagt, fyra kanaler och mer cache har inget egenvärde om prestandan är sämre, och hur fick du för dig att en 130W CPU måste vara svalare än en 77W CPU? s2011-processorerna är rätt duktigt varma.

IB klockar lätt till närmare 4.4GHz på standardvolt. Där klår den 3820 på nästan 5GHz. Du kan helt enkelt inte klocka en 3820 högt nog för att den ska slå en 3770K, inte utan exotisk kylning.

Sedan så kommer Haswell innebära socketbyte både för sockel 2011 och 1155. Med den skillnaden att Haswell kommer att komma mycket tidigare till mainstream. Det finns ingen mening att sitta på sockel 2011 om du inte ska ha sexkärniga processorer eller väldigt mycket RAM.

På luft kan jag köra 5.46GHz~ användbart

DVS inga frysningar eller blåskärmar! 100% cpu last i en halv timme eller vad det nu var jag testade... inge problem var det ivf!

ända jag gjorde med volten var offset+ på brygga och cpu sedan var det bara att justera in Multi(x42) och 130 BCLK

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Jag får väl köpa förklaringen. Men du måste förstå att man är ganska skeptisk...
Hoppas vi får se bilderna någon gång i framtiden - det hade suttit fint med en passivkyld workstation!

Jag var skeptiskt själv. Men som sagt, byggde 4st. Samtliga körs som CAD workstations på jobbet.

CHassiet hette PC-A05 och har omvänd ATX. Dvs den suger in vid I/O plåten på moderkortet och blåser ut under CD-läsaren på framsidan.
Kul att de medföljande fläktarna var något och ha också. Hade Noctua liggande nya i kartong för var säker på att jag blev
tvungen att byta. Men credsen får klart Cooler Master 612s som gör ett hästjobb.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag var skeptiskt själv. Men som sagt, byggde 4st. Samtliga körs som CAD workstations på jobbet.

CHassiet hette PC-A05 och har omvänd ATX. Dvs den suger in vid I/O plåten på moderkortet och blåser ut under CD-läsaren på framsidan.
Kul att de medföljande fläktarna var något och ha också. Hade Noctua liggande nya i kartong för var säker på att jag blev
tvungen att byta. Men credsen får klart Cooler Master 612s som gör ett hästjobb.

Låter najs. Knäpp några bilder om du ska rota i burkarna!

Permalänk
Medlem

Jag går lite i samma banor som ts men det som är avgörande för mig är inte 3820 som cpu utan mer om moderkorten som man köper till 2011 kommer klara av kommande processorer till denna socket. Framtidsaspekten är alltså det jag funderar över.

Permalänk
Medlem

Det är sagt att endast en BIOS uppdatering kommer krävas för att stoppa i nya 2011:orna som kommer. Jag har precis samma tanke och köpte en 3820 just pga det så byter man CPU nästa höst till en sexkärnig av nya modellen.
Köp ett bra / top of the line 2011 kort bara då det är större chans att de får en biosuppdatering än budgetvarianterna....

Permalänk
Antielefant

Umm... Ivy Bridge-E är tänkt att lanseras...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15875-intel-ivy-bridge-e-bli...
...Q3 2013.

Det vill säga sex till nio månader efter LGA1150 och Haswell.
Varför ska man förbereda för att inhandla dagens teknik om ett år?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm... Ivy Bridge-E är tänkt att lanseras...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15875-intel-ivy-bridge-e-bli...
...Q3 2013.

Det vill säga sex till nio månader efter LGA1150 och Haswell.
Varför ska man förbereda för att inhandla dagens teknik om ett år?

För att IV och SBE är ungefär likabra med viss fördel till SBE som man dessutom kan uppgradera till IVE. IV dör när HW kommer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

För att IV och SBE är ungefär likabra med viss fördel till SBE som man dessutom kan uppgradera till IVE. IV dör när HW kommer.

Vad kom först hönan eller ägget?

Köper Socket 1366 sen Socket 2011 betalar du dubbla priset för plattformen men den håller längre (dock ej dubbelt).

Köper du Socket 1156 sen 1155 sen 1150 så kommer du betalt samma pengar, fast uppgraderat oftare och fått bättre FPS i spel med iaf liten marginal.

Att i dagsläget köpa en 3820 för spel när moderkorts priserna är relativt höga är fel anser jag. Du kommer endå få betala ca 4-5k för IB-E 6-core när den kommer. Bättre att köpa en I5 3470k och maxxa alla spel sen köpa en ny haswell plattform istället.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vad kom först hönan eller ägget?

Köper Socket 1366 sen Socket 2011 betalar du dubbla priset för plattformen men den håller längre (dock ej dubbelt).

Köper du Socket 1156 sen 1155 sen 1150 så kommer du betalt samma pengar, fast uppgraderat oftare och fått bättre FPS i spel med iaf liten marginal.

Att i dagsläget köpa en 3820 för spel när moderkorts priserna är relativt höga är fel anser jag. Du kommer endå få betala ca 4-5k för IB-E 6-core när den kommer. Bättre att köpa en I5 3470k och maxxa alla spel sen köpa en ny haswell plattform istället.

Dom paket jag har försökt bygga upp, skilljer sig bara i moderkort/CPU kostnad. Och där är skillanden 2-3000 SEK

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

IB moderkort + i5 3470k = ca 2400 - 2800 bereonde på vad du vill ha på moderkortet.
SB-E moderkort + i7 3820 = ca 4000 - 5000 beroende på moderkort.

HW moderkort + I7 4XXX kommer ligga på ca 3500- 4000kr
IB-E i7 4XXX som passar X79 kommer börja på 4500kr.

Och då snackar vi bara prisfördelanarna emot icke E modellerna.
Sen finns det mera. Ta bara värme utvecklingen. SB kräver knappt något
för att kyla den perfekt. SB-E behöver ett väl avvägt chassie och fläktar...

Slutpriset på ett Socket 2011 system är bara försvarbart om man kör 3x680 SLI eller 2x6990 eller dyl...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Men haswell som kommer nästa år lär väl lägga några härliga 2011or? Sitter på en 2500k just nu som jag överväger att sälja, vet inte om Z77/3770k är värt uppgraderingen :S

Haswell skall använda en helt ny sockel så man kommer varken ha nytta av 1155 eller 2011 där. Sen vet jag ju inte vad haswell-e kommer ha för sockel.

Man jag tror hur som helst att man kommer klara sig väldigt länge på en SB/IB i7a. Jobbar man professionellt och gör väldigt stora renderingar och beräkningar det är en sak. Men då brukar man veta om vad man vill ha.

Finns helt enkelt inget som ens är i närheten av att maxa en i7-3770k i vardagsanvändning.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

För spel och surf lär väl en 2500k räcka ett bra tag framöver.

Finns det ens något spel där 2500k slår i taket? (oklockad)

alla mmorpg's när det börjar hända lite på skärmen

till TS: om du enns ställer den en sådan här fråga så kan jag lova att i5 3570k, 8-16gb ram, z77 bräda med sli/crossfire stöd och ett gtx 670/amd 7970 och en 120gb ssd och en lagringsdisk + ett chassi som du gillar + en rejäl towerkylare och ett skapligt nätagg på 650w+ med bronze märkning för framtida sli/cf kommer göra susen för dig, om du enns ställer frågan om du ska köpa 3820 eller 3770 så är det inget för dig

Permalänk
Skrivet av AkUs:

IB moderkort + i5 3470k = ca 2400 - 2800 bereonde på vad du vill ha på moderkortet.
SB-E moderkort + i7 3820 = ca 4000 - 5000 beroende på moderkort.

HW moderkort + I7 4XXX kommer ligga på ca 3500- 4000kr
IB-E i7 4XXX som passar X79 kommer börja på 4500kr.

Och då snackar vi bara prisfördelanarna emot icke E modellerna.
Sen finns det mera. Ta bara värme utvecklingen. SB kräver knappt något
för att kyla den perfekt. SB-E behöver ett väl avvägt chassie och fläktar...

Slutpriset på ett Socket 2011 system är bara försvarbart om man kör 3x680 SLI eller 2x6990 eller dyl...

jag håller inte med!

Jag hade ett 2011 system och att dom är svåra att kyla är ren bullshit! Dom drar inte mer ström än en vanlig SB!

Sen så gav jag 3,9K För ett ASUS RIVE samt en 3820 vilket inte är så myckt dyrare! Fyrkanals minnena gör t.ex rätt stor skillnad i BF3 om man har lite minne på GPUn! (BF3 är ett exempel)

Man kan desutom få tag i nya 2011 moderkort för 1000 lappen brukar säljas sådana nya på t.ex Tradera(dock "Demo" med alla tillbehör) och Komplett.se bland annat!

Jag skulle personligen aldrig välja 1155 framför 2011 om man inte är snål

jag menar 1155 har ett par nackdelar om man jämför ivy mot SB-E värmen vid klock är en av dom.

En ivy vid 4.8GHz går knappt att kyla med luft. men en 3820 vid 5.5GHz Tuffar på snabbare och svalare! (har haft båda)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Hej
Tänkte låna tråden lite snabbt, då jag inte hittar svaret någon annan stans, och det känns onödigt att starta en tråd om det.
Det jag undrar är vad det är för skillnad på en Intel 3770 K och S (samt utan någon bokstav). Dessa tre processorer skiljer några hundralappar i pris, och undrar bara vad skillnaden är. Jag är inte intresserad av överklockning av processorn, om det nu skulle vara det som är skillnaden.

Tack för svar

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

SB går att klocka högre än IB på luft/vatten, så enkelt är det bara. 3820 går att köra i 4.8-5.0 utan problem på luft/vatten. Speciellt 3820 som egentligen ruvar under en IHS som är tänkt för 8 kärniga prollar i grunden. Tänk på att 3930/3960 är 8 kärniga prollar där dom kapat bort förbindelsen till 2 kärnor.

Skulle gå på en 3820 framför dagens IB alla dagar i veckan.

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

En ivy vid 4.8GHz går knappt att kyla med luft. men en 3820 vid 5.5GHz Tuffar på snabbare och svalare! (har haft båda)

No offence men jag vill se en validering på din 3820 i 5.5GHz..
Ja, det luktar BS lång väg. 5.5Ghz ur en Sandy Bridge är inte lite. Och går INTE köra stabilt på vatten/luft såvidare du inte kör med vatten som ligger runt fryspunkten.

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

En ivy vid 4.8GHz går knappt att kyla med luft. men en 3820 vid 5.5GHz Tuffar på snabbare och svalare! (har haft båda)

Min ivy 3770k kräver 1,275v för 4.8GHz vilket går fint att kyla med luft. (Efter det kommer dock en vägg (Om man inte slänger på minusgrader).

Japp XrOo hans påstående luktar lite:
http://hwbot.org/submission/2261872_viss_cpu_frequency_core_i...
(kolla även top10 till höger där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

jag håller inte med!

Jag hade ett 2011 system och att dom är svåra att kyla är ren bullshit! Dom drar inte mer ström än en vanlig SB!

Sen så gav jag 3,9K För ett ASUS RIVE samt en 3820 vilket inte är så myckt dyrare! Fyrkanals minnena gör t.ex rätt stor skillnad i BF3 om man har lite minne på GPUn! (BF3 är ett exempel)

Man kan desutom få tag i nya 2011 moderkort för 1000 lappen brukar säljas sådana nya på t.ex Tradera(dock "Demo" med alla tillbehör) och Komplett.se bland annat!

Jag skulle personligen aldrig välja 1155 framför 2011 om man inte är snål

jag menar 1155 har ett par nackdelar om man jämför ivy mot SB-E värmen vid klock är en av dom.

En ivy vid 4.8GHz går knappt att kyla med luft. men en 3820 vid 5.5GHz Tuffar på snabbare och svalare! (har haft båda)

Så du ligger alltså 4a i världen på överklocka 3820?
Validering plz

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Så du ligger alltså 4a i världen på överklocka 3820?
Validering plz

Snackade Med XrOo innan och:

1. Jag har inte datorn längre (T.T) Var tvungen att göra mig av med den till min bror för att lösa lite familje skulder så att klocka den till dom höjderna och den volten på CPU, Load Line caliberation, PLL etc är inte möjligt d¨jag antagligen kommer döda grejerna om jag fortsätter...

2. Dom minnena jag använde har jag inte heller längre då dom också såldes. Dvs dom nuvarande minnena klockar inge vidare så FSBn sätter stopp...

Man jag skulle försöka låna tillbaka minnena och se om jag kunde validera så ni kan få se

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Tråden har gått från orginal frågan till snacka om vad som går att klocka skiten ur eller inte.

Jag står fast. Köpa socket 1155 idag och sedan köpa socket 1150 är billigare än att köpa socket 2011 idag bara för att uppgradera med ny CPU sen som kommer kosta 4-5 tusen endå sen.... Helt meningslöst.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***