Permalänk
Medlem

Ny dator för ~8000kr

Hej!

Är dags att bygga en ny dator, men har i stort sett knappt någon koll på vad man skall ha nuförtiden. Hade tänkt mig en budget på omkring 8000kr om man kan få sig något hyffsat för det priset.

Ser helst att det är med chassit BitFenix Prodigy, då det verkar lagom smidigt och relativt tyst. Kan tänka mig att klocka i framtiden, men tycker sällan processesorer hinner ta med mig ner i graven innan det är dags att uppgradera igen, så det är absolut inget krav. Kommer hellre undan billigare, med en processor som fungerar, än något jag idlar 4,5GHz med och ändå bara spelar Age of Empires 2.

På förhand kan jag säga att jag ej behöver något OS och enbart är ute efter en SSD disk att ha operativsystemet - samt några av mina populäraste spel - på. Behöver med andra ord ingen föråldrad mekanik här inte.

Är dessutom ett stort fan av RAM-diskar, men kan tänka mig att det är för mycket begärt att kunna trycka in 16/32GB i ett sådant litet chassi.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte tillhör de våldsammaste spelarna
så tog jag ett grafikkort i mellanklassen: HD 6870.
Annars blir det svårt att få råd med det övriga.

Processorn är bra. Core i5 2320.
Det ingår vidare 2x8GB minne. Det är max vad moderkortet tar.
Den enda disken är en relativt stor SSD: Samsung 256GB

BitFenix Prodigy och ett AsRock mITX moderkort är stommen.
Priset blev 7.876 kr
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2233466

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att tänka på att jag borde lagt in ett bättre grafikkort. Det går då över 8.000 kr i budgeten.
Så jag uppgraderar mitt förslag med ett GTX 560 Ti
Det har betydligt bättre prestanda än HD 6870
http://www.inet.se/produkt/5409186/msi-geforce-gtx-560ti-1024...

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Tackar!

Ser fint ut. Lär ta en mindre SSD för att få ner priset en gnutta, samt att optisk enhet är inget jag behöver.

Men nu har jag en bra grund iallafall.