Gigabyty 7870 drivrutiner crashar vid OC

Permalänk
Medlem

Gigabyty 7870 drivrutiner crashar vid OC

Tjena!

Har ett problem när jag ska överklocka mitt Gigabyte 7870 OC (fabriksöverklockad).

1. Jag testade att via AMDs "Catalyst Control Center" dra upp GPUn till 1200 och Minnesklockan till 1250.
När jag sedan startar ett spel så blir skärmen vit och drivrutinerna krashar.
Ibland kan jag inte Ctr+alt+deleta och stänga av spelet utan måste då starta om datorn.
2. Jag testar minsta möjliga överklockning BARA på GPU-klockan och krashar även då.
3.Testade även att öka spänningen samt göra ovanstående försök fast denna gång i MSI afterburner, samma sak hände då.
4. I moderkorts "setupen" finns det en automatisk GPU-Overclock men denna går bara att välja värde 1400-1600, vilket är omöjligt.

Så min fråga är till er: Hur ska jag bära mig åt för att kunna klocka utan krashar? Har försökt goolga men hittar inga konkreta svar, bara massa teorier.
Någon annan som har problem med driversen?

Har senaste bios och drivers.
Värmen på kortet är minimal (max 50c vid full load)
Övriga specs ser ni på min signatur

Tack till den som orkade läsa allt!

Länk till en sida där de lyckats överklocka med och utan att pilla på volten:http://www.hardocp.com/article/2012/06/19/gigabyte_radeon_hd_...

Permalänk
Medlem

Stäng av överklockningen i CCC. Använd bara MSI AB. Börja med att klocka GPU'n cirka 10Mhz i taget, spela ett tag mellan varje ökning tills kortet inte klockar mer. Dra ner GPU och gör om fast med minnet. Efter ett tag bör du ha maxgräns på både GPU och minne. Därefter kan du prova höja volten. Har du otur så har du fått ett kort som klockar dåligt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Stäng av överklockningen i CCC. Använd bara MSI AB. Börja med att klocka GPU'n cirka 10Mhz i taget, spela ett tag mellan varje ökning tills kortet inte klockar mer. Dra ner GPU och gör om fast med minnet. Efter ett tag bör du ha maxgräns på både GPU och minne. Därefter kan du prova höja volten. Har du otur så har du fått ett kort som klockar dåligt.

Har stängt av överklockningen i CCC. Verkar som att det är just CCC som krashar hela tiden, kan man "msconfiga" bort den från startup?

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com