Hur räknar man ut hårddiskars MTBF? Detta kan inte stämma!?

Permalänk
Medlem

Hur räknar man ut hårddiskars MTBF? Detta kan inte stämma!?

Det står att denna hårddisk har 1 miljon timmar MTBF.
enligt mina uträkningar så är det ca 124 år. hur kan dom ha räknat ut det? dom kan ju inte direkt ha provkört den i 124 år!?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det står att denna hårddisk har 1 miljon timmar MTBF.
enligt mina uträkningar så är det ca 124 år. hur kan dom ha räknat ut det? dom kan ju inte direkt ha provkört den i 124 år!?

Är det inte så att dom garanterar att den ska hålla så länge då?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det står att denna hårddisk har 1 miljon timmar MTBF.
enligt mina uträkningar så är det ca 124 år. hur kan dom ha räknat ut det? dom kan ju inte direkt ha provkört den i 124 år!?

Ett säljknep helt enkelt. De säger att den håller i en miljon timmar, folk blir positivt överaskade och köper den, kommer förmodligen använda den många år och sedan kasta eller byta. Och under denna tid så har den antagligen fungerat fint, men det skulle säkert de flesta andra diskar också göra i vilket fall som helst. Man kommer aldrig uppleva de där timmarna, det är bara känslan och tanken över de där miljoner av timmar som gör att man tänker "wow, jag köper". Typ.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

men om det inte är vetenskapligt testat så är det ju falsk marknadsföring?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare tro att de har kört, säg, 2000 diskar dygnet runt tills en går sönder, sedan kollar de hur många timmar de har kört totalt, gör om testet några gånger och tar ett medelvärde.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Värt att köpa en och låta den gå i arv!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Rekordmedlem

Man använder statistiska metoder för att räkna ut mtbf värdena, det är en hel vetenskap i sig och det finns utbildningar i ämnet för de som ska syssla med det på riktigt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Failure_rate

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Det står att denna hårddisk har 1 miljon timmar MTBF.
enligt mina uträkningar så är det ca 124 år. hur kan dom ha räknat ut det? dom kan ju inte direkt ha provkört den i 124 år!?

Tänk om du bara googlat eller wikipediat MTBF före du postade?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Tänk om du bara googlat eller wikipediat MTBF före du postade?

Om alla skulle Googla eller Söka i forumet INNAN de skapade nya trådar, så skulle swec få lägga ner
Av 99% nyskapade trådar finns redan svar i tidigare trådar alt. Googlesökning
Kanske swec skall införa en avgift för de som skapar nya trådar som redan har svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om alla skulle Googla eller Söka i forumet INNAN de skapade nya trådar, så skulle swec få lägga ner
Av 99% nyskapade trådar finns redan svar i tidigare trådar alt. Googlesökning
Kanske swec skall införa en avgift för de som skapar nya trådar som redan har svar

Nja, då skulle det snarare bli ett riktigt intressant forum och inte ett där var och varannan tråd handlar om saker som står i manualen, i de klistrade trådarna eller i det första sökresultatet i valfri sökmotor.. Det där med avgift låter faktiskt som en bra idé

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

OK - alltså:

1. Googla
2. Sök i existerande trådar
3. Läs manulen
4. Moderatorer som gör sitt jobb

Resultat: Ett intressantare swec

Permalänk
Medlem

Fast 1 miljon timmar får jag till 114 år 1000000/(365,25*24)=114.

Kan ju vara intressant för de som driftar hundratals datorer eller ett gäng lagringsservrar att få ett hum om att om man har 114 stycken hårddiskar som stresstestats så pass att de inte ligger i början av badkarskurvan längre så får man i genomsnitt byta ut en disk om året. Men det är ju bara ett genomsnitt, om någon får byta ut allihopa första året kan man dels hävda att det ligger i början av badkarskurvan där många fler fel inträffar, och så kan man hänvisa till slumpen, du hade bara otur grabben...

Nu vet jag inte vad kriteriet för "failure" är. Är det när hela hårddisken havererar, eller är det ett läsfel under dess normala drifttid? Behöver ju inte ha något att göra med hur länge hårddisken fungerar i bemärkelsen "inte gå sönder" utan mer hur pass tillförlitlig den är när den fungerar under sin normala livstid, bortsett från början och slutet av badkarskurvan.

Hur som helst att hårddiskar går sönder det får man räkna med, oavsett vad tillverkaren påstår gäller deras genomsnittliga hårddisk. Man kan ju ha fått ett "måndagsexemplar"...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!