Vi som faktiskt tycker Windows 8 är bra, kan vi få ett ord med er som hatar det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genelec8030:

Låt mig förtydliga vad jag tycker är ogenomtänkt, jag var otydlig: Problemet är inte att metroapplikationen inte beter sig som förväntat. Problemet är att man har ett mobiltelefonsgränssnitt med program specialskrivna för det gränssnittet (med en helt annan design och gränssnittsfilosofi) på en arbetsstation som man också har en traditionell skrivbordsmiljö på, med traditionella program.

Sedan vill jag passa på att säga att om det gick att välja/välja bort Metro/Standard Desktop så hade vi inte ens haft den här diskussionen.

Jag ser ärligt inte problemet i det du beskriver som ett problem. Vi går mot en mobil värld, 75% av alla PC som säljs är batteridrivna och det ökar hela tiden.

Min stationära dator är inget annat än en mobiltelefon med en stor skärm som inte har stöd för touch (ännu).

Kan jag få det så att mobiltelefon, platta, bärbar dator och stationär PC ser ut och fungerar nästan likadant så är det bara ett plus enligt mig. Jag anser att PC-världen kan hjälpas mycket av att fungera på samma sätt som mobiltelefoner. Exempelvis är det många gamla som har en smartphone men inte klarar av att använda en PC.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag ser ärligt inte problemet i det du beskriver som ett problem. Vi går mot en mobil värld, 75% av alla PC som säljs är batteridrivna och det ökar hela tiden.

Min stationära dator är inget annat än en mobiltelefon med en stor skärm som inte har stöd för touch (ännu).

Kan jag få det så att mobiltelefon, platta, bärbar dator och stationär PC ser ut och fungerar nästan likadant så är det bara ett plus enligt mig. Jag anser att PC-världen kan hjälpas mycket av att fungera på samma sätt som mobiltelefoner. Exempelvis är det många gamla som har en smartphone men inte klarar av att använda en PC.

Jag förstår att du inte ser problemet i vad jag skriver. Du och jag har direkt motsatta åsikter. Ville du ha något sagt med att massa PC är batteridrivna och mobila? Jag har förstått att du gillar mobiltelefoner. Jag kan köpa att man gillar det och att man även gillar när det blir samma sak på en stationär dator som på nallen. Jag kan acceptera att man har olika smak och att man använder datorer på olika sätt.

Jag tror att det skulle vara en aha-upplevelse för dig att sätta dig in i hur den andra sidan tänker. Vill du det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genelec8030:

Jag förstår att du inte ser problemet i vad jag skriver. Du och jag har direkt motsatta åsikter. Ville du ha något sagt med att massa PC är batteridrivna och mobila? Jag har förstått att du gillar mobiltelefoner. Jag kan köpa att man gillar det och att man även gillar när det blir samma sak på en stationär dator som på nallen. Jag kan acceptera att man har olika smak och att man använder datorer på olika sätt.

Jag tror att det skulle vara en aha-upplevelse för dig att sätta dig in i hur den andra sidan tänker. Vill du det?

Jag förstår att vi har olika åsikter och det är okej, jag respekterar din åsikt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Jag ser ärligt inte problemet i det du beskriver som ett problem. Vi går mot en mobil värld, 75% av alla PC som säljs är batteridrivna och det ökar hela tiden.

Min stationära dator är inget annat än en mobiltelefon med en stor skärm som inte har stöd för touch (ännu).

Jag tror att det är just touch som är det stora problemet där MS gjort bort sig totalt, touch på min stationära dator skulle innebära en ergonomisk katastrof och kommer aldrig att fungera på system som har stora eller många monitorer, dels så är det den ergonomiska biten med att ha armarna lyfta, det kanske kan fungera som variation, men det kommer aldrig att kunna ersätta mer ergonomiska lösningar, alla kör inte en 10" skärm hemma, jag har 2x30" och rätt många jag känner använder 2 eller 3 skärmar och det blir fysiskt svårt att nå skärmarna, dessutom så hur gör man ett svep över flera skärmar? Interface som är baserade på touch är helt enkelt totalt oanvändbara som "grund" interface på system med stora eller flera skärmar, de blir långsamma och knöliga att använda, de är däremot bra på enheter med en ensam liten skärm, när väl MS inser detta och anpassar sig så är de på banan igen, men just nu är de på väg att köra i diket.

Dessutom så är det stor skillnad mellan att presentera info eller skapa info, en hård stum yta att skriva på (touchskärmen) är inget som är trevligt att arbeta med, nu är det visserligen skärmar med taktil feedback på väg, men det lär inte gå att ersätta effektiviteten hos ett tangentbord på länge ännu, touch lär alltså lämpa sig för att visa info och inte för att skapa något, och så lär det vara tills problemen med input är lösta och att då tvinga ut ett os som är baserat på touch framstår som en mycket dålig ide.

Designen hos win8 kan man diskutera det är ju mest en smaksak, men användarinterfacet måste fungera och dessutom vara något som tillför nått för att man ska vara villig att lära om, win 8s interface varken fungerar bra eller tillför nått på en stationär dator, det kommer enbart att innebära kostnader och frustration.
Eftersom det antagligen är väldig lätt att slänga ut modern så borde den optionen finnas så att man kan ha det som ett komplement på stationära datorer om man nu skulle vilja, men att göra tvärt om så att desktopmode är ett "tillägg" är inte så smart och MS lär bara klara av att pressa ut modern om folk inte kan välja, (jag hoppas kunderna väljer att inte köpa stationära produkter med modern ui och på så sätt tvingar bort det) själv så hoppas jag att det endera kommer ett skal som helt döljer modern och åter gör win 8 användbart på desktop och låter oss ta del av förbättringarna under skalet men låter oss slippa se begränsningarna i interfacet, eller att det kommer en "disable modern ui" funktion från MS som en uppdatering väldigt fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även om det skulle komma en update för det skulle jag inte använda det, Skriver det från Windows 8 nu på en stationär dator , Det här är så mycket skönare, enklare och snabbare än Windows 7!

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bekric:

Även om det skulle komma en update för det skulle jag inte använda det, Skriver det från Windows 8 nu på en stationär dator , Det här är så mycket skönare, enklare och snabbare än Windows 7!

Men vi som inte vill ha enkelhet utan kunna styra själv ? Det finns de som har många program och inte gillar att bli begränsad i hur man grupperar dem och sökningen fungerar inte särskilt bra för att hitta nått heller ännu eftersom den kräver att du vet namnet på det du letar efter och inte vilken grupp eller funktion du är ute efter, alla håller inte bara på med facebook.
Sidskrollande genom världen är inte bekvämt.
Jag skriver inte heller snabbare med win 8 än win 7, jag märker en viss påverkan när jag byter tangentbord och touchinterface är det slöaste åtminstone för mig, att kopiera 5Tbyte data verkar även det gå lika fort även om dialoger/funktioner är bättre så är det inget jag märker av att det är snabbare, jag tror att mitt disksytem presterar ungefär exakt lika snabbt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kommer börja använda Windows när Ribbon och Metro försvinner. Bugg fixar är väll Microsoft om något företag bra på

Tills dess kommer jag använda Windows 7 för att spela(till Steam fixar klienten till Linux) annars är Linux det ultimata för mig!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men vi som inte vill ha enkelhet utan kunna styra själv ?

Det är ju en av styrkorna med Windows 8 anser jag, att man kan använda det till 99% som Windows 7 om man vill. Då menar jag utan att ta tillbaks den gamla startmenyn.

Optimera Windows 8 för skrivbordet:
http://www.chris123nt.com/optimize-windows-8-for-desktop-use/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är ju en av styrkorna med Windows 8 anser jag, ni kan använda det till 99% som Windows 7 om ni vill. Då menar jag utan att ta tillbaks den gamla startmenyn.

Optimera Windows 8 för skrivbordet:
http://www.chris123nt.com/optimize-windows-8-for-desktop-use/

Nu vet ju du att jag inte är förtjust i Metros upplägg över huvud taget. Jag vill ändå kommentera med mina åsikter att den där "optimerade" startskärmen såg otroligt rörigt ut. Tvungen att scrolla sidledes för att se vilka program man kan starta? Märkligt vad mycket skärmyta som inte används. I en standard hierarisk katalogstruktur ("Classic" startmenu a.la Windows XP) hade detta lösts mycket bättre och på mindre skärmyta. Startmenyn i Windows 7 lider också av scrollfenomenet, det är faktiskt ingen smart gränssnittslösning utan man borde haft kvar det hierarkiska systemet från XP (nåja, fanns ju redan i Win 95).

Live tiles distraherar mig också, men så är jag en sådan person som använder en webbrowser för den här typen av information. Använd rätt verktyg till rätt uppgift anser jag. När jag trycker WIN-knappen, så är det för att ge order till datorn att jag skall launcha en applikation. Jag säger ingenting om vare sig väder, facebook eller twitter. När jag vill se en facebookuppdatering så ger jag datorn order att gå till Facebook, via en browser som jag själv valt.

Alla har kanske inte samma kontrollbehov, fine. Jag står fortfarande fast vid min ståndpunkt att det är idiotiskt att inte göra dessa enorma gränssnittsförändringar valbara för användaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genelec8030:

Nu vet ju du att jag inte är förtjust i Metros upplägg över huvud taget. Jag vill ändå kommentera med mina åsikter att den där "optimerade" startskärmen såg otroligt rörigt ut. Tvungen att scrolla sidledes för att se vilka program man kan starta? Märkligt vad mycket skärmyta som inte används. I en standard hierarisk katalogstruktur ("Classic" startmenu a.la Windows XP) hade detta lösts mycket bättre och på mindre skärmyta. Startmenyn i Windows 7 lider också av scrollfenomenet, det är faktiskt ingen smart gränssnittslösning utan man borde haft kvar det hierarkiska systemet från XP (nåja, fanns ju redan i Win 95).

Live tiles distraherar mig också, men så är jag en sådan person som använder en webbrowser för den här typen av information. Använd rätt verktyg till rätt uppgift anser jag. När jag trycker WIN-knappen, så är det för att ge order till datorn att jag skall launcha en applikation. Jag säger ingenting om vare sig väder, facebook eller twitter. När jag vill se en facebookuppdatering så ger jag datorn order att gå till Facebook, via en browser som jag själv valt.

Alla har kanske inte samma kontrollbehov, fine. Jag står fortfarande fast vid min ståndpunkt att det är idiotiskt att inte göra dessa enorma gränssnittsförändringar valbara för användaren.

Huruvida du är tvungen att scrolla i sidled eller inte beror på hur många program du lagt i startskärmen och upplösning/skärm. Den visar inte vilka program du kan starta, den visar de program som du valt att ha där.

Jag kan på sätt och vis förstå att du tycker att katalogstrukturen är bättre. Jag är dock rätt säker på att de absolut flesta normalanvändare tycker att startskärmen är enklare att navigera än Windows 95-style.

Live tiles kan du stänga av.

Intressanta synpunkter! Alla tycker olika

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

Nu vet ju du att jag inte är förtjust i Metros upplägg över huvud taget. Jag vill ändå kommentera med mina åsikter att den där "optimerade" startskärmen såg otroligt rörigt ut. Tvungen att scrolla sidledes för att se vilka program man kan starta? Märkligt vad mycket skärmyta som inte används. I en standard hierarisk katalogstruktur ("Classic" startmenu a.la Windows XP) hade detta lösts mycket bättre och på mindre skärmyta. Startmenyn i Windows 7 lider också av scrollfenomenet, det är faktiskt ingen smart gränssnittslösning utan man borde haft kvar det hierarkiska systemet från XP (nåja, fanns ju redan i Win 95).

This. Hade den gamla startmenyn funnits kvar, så hade jag vart betydligt mer anti allt som har med RT att göra. Men nu försvann mitt användande av startmenyn redan vid övergången till Win7.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är ju en av styrkorna med Windows 8 anser jag, att man kan använda det till 99% som Windows 7 om man vill. Då menar jag utan att ta tillbaks den gamla startmenyn.

Optimera Windows 8 för skrivbordet:
http://www.chris123nt.com/optimize-windows-8-for-desktop-use/

Såg ju faktiskt riktigt bra ut när han hade delat in kategorier så. Bra översikt.