Vattenkylning i CM storm sniper , nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Är du säker på att du ska ha en så kraftig pump? Den kommer att brumma en hel och är verkligen inte nödvändig för CPU + GPU. Jag skulle titta på en DCP 2.2 istället.

Kan förövrigt säga att jag har en helt oanvänd Alpha Cool 5.25" single res liggande hemma.. kan nog skicka iväg den för en billig peng. PMa vid intresse.

Nej jag valde den pumpen för att jag trodde att det skulle behövas. Men om det inte behövs så byter jag ut den mot Phobya DC12 220 som är en DCP 2,2 fast billigare. Återkommer imorgon om resen .

Vad jag har sett så verkade den pumpen vara mest för att bara kyla cpu.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Är du helt säker på att det inte kommer börja växa alger och sånt skit i systemet när jag inte använder något anti alg medel? Kom på att jag behöver sprit eller något sånt för att rengöra cpun från kylpasta , har du något att rekommendera som man helst kan köpa på Jula?

Hoppas inte att du tycker att jag är jobbig med alla mina frågor men detta är mitt första bygga så jag vill vara säker på allt så att jag inte gör något fel och förstör något

Bara kul att försöka hjälpa till med det lilla man vet
Hoppas att du blir nöjd med ditt projekt och var inte rädd att fråga mer.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Bara kul att försöka hjälpa till med det lilla man vet
Hoppas att du blir nöjd med ditt projekt och var inte rädd att fråga mer.

Tack
Det tråkiga med detta är att det kommer ta lång tid att få ihop. Men jag hoppas på att ha vattenkylning om någon månad

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Tack
Det tråkiga med detta är att det kommer ta lång tid att få ihop. Men jag hoppas på att ha vattenkylning om någon månad

Jo det är smått irreterande att behöva vänta på att bygga
Som någon annan skrev tidigare så är det värt att beställa från aquatunning då € är så låg just nu. Jag köpte saker för 200€ från dem och fick pröjsa 1300 för det om jag inte minns fel. Det tog 4 dagar och sen var paketet hos mig. Dock använder de DHL och de kräver att man ska sitta hemma och vänta på deras bil...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jo det är smått irreterande att behöva vänta på att bygga
Som någon annan skrev tidigare så är det värt att beställa från aquatunning då € är så låg just nu. Jag köpte saker för 200€ från dem och fick pröjsa 1300 för det om jag inte minns fel. Det tog 4 dagar och sen var paketet hos mig. Dock använder de DHL och de kräver att man ska sitta hemma och vänta på deras bil...

Om jag har räknat rätt så ska det bli 1450kr för detta https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/8e80389dd6e5... . Sparar väll bara nån hundring på det men jag får en snyggare reservoar som kommer passa bättre till chassit , fetare radiator och en lagom stor pump.

Föresten kommer mitt vatten att bli blått när jag har blå glykol i?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Om jag har räknat rätt så ska det bli 1450kr för detta https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/8e80389dd6e5... . Sparar väll bara nån hundring på det men jag får en snyggare reservoar som kommer passa bättre till chassit , fetare radiator och en lagom stor pump.

Föresten kommer mitt vatten att bli blått när jag har blå glykol i?

Japp. Vattnet kommer bli blå aktigt. Om du använder 1/10 så kommer det bli en svag skiftning.
Sparar hundringar som man kan använda till fler saker ;P

Här finns annars en annons som inte är min på något sätt (så ingen reklam moderatorer) http://www.sweclockers.com/annons/69637-block-radiator-reserv...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Du som har ett 650D , skulle du kunna mäta hur mycket plats det är från taket och neråt mot kanten så som jag har satt pilen här:

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Du som har ett 650D , skulle du kunna mäta hur mycket plats det är från taket och neråt mot kanten så som jag har satt pilen här:

Jag är bortrest ett par dagar, kan mäta först nästa vecka

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag är bortrest ett par dagar, kan mäta först nästa vecka

Ah finns säkert någon annan som kan mäta. Jag kollade på en reveiw på youtube där dom sa att en 45mm radiator ska få plats vill bara veta exakt hur mycket plats det finns

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Tror min EK XT ligger på 47mm och det är väldigt tajt längst upp så tjockare än så är nog inte att rekommendera. Om man inte ska köra med tunnare fläktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Tror min EK XT ligger på 47mm och det är väldigt tajt längst upp så tjockare än så är nog inte att rekommendera. Om man inte ska köra med tunnare fläktar.

Okej. Tror du att toppen av ramminne ``hållaren`` eller den övre kylflänsen kommer gå imot radiatorn ? Länk till mitt moderkort : http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z68%20Extreme3%20...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Förmodligen tar ATX12 kontakten i före som det ser ut på bilden. Men det gör den även på mitt moderkort så det kommer nog gå bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Förmodligen tar ATX12 kontakten i före som det ser ut på bilden. Men det gör den även på mitt moderkort så det kommer nog gå bra!

Får hoppas det. Annars så gör jag som denna killen http://www.youtube.com/watch?v=psgXSgUU6zY&list=HL1345022433&... , flyttar radiatorn åt vänster

EDIT: La in fel länk innan så bytte den nu

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Såg att det inte följer med någon backplate till EK supreme LTX blocket kommer jag kunna få fast det ändå eller måste jag köpa en backplate? På youtube visar dom hur man installerar blocket men jag vet inte om det är lika dant på mitt moderkort.

Block: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11610_EK-Wate...
Video: http://www.youtube.com/watch?v=729Xvr1OJm8&feature=channel&li...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Såg att det inte följer med någon backplate till EK supreme LTX blocket kommer jag kunna få fast det ändå eller måste jag köpa en backplate? På youtube visar dom hur man installerar blocket men jag vet inte om det är lika dant på mitt moderkort.

Block: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11610_EK-Wate...
Video: http://www.youtube.com/watch?v=729Xvr1OJm8&feature=channel&li...

Jag tror att du måste köpa en backplate. Men varför ska man köpa en sån?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag tror att du måste köpa en backplate. Men varför ska man köpa en sån?

Jag tror inte att jag kan få fast blocket på moderkortet utan en?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Jag tror inte att jag kan få fast blocket på moderkortet utan en?

när jag köpte mitt CPU-block, tror det var för ett år sedan, så följde allting med. extra backplate köper man för att vinna någon grad eller två. kan ha fel så ta mig inte på orden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

när jag köpte mitt CPU-block, tror det var för ett år sedan, så följde allting med. extra backplate köper man för att vinna någon grad eller två. kan ha fel så ta mig inte på orden.

Det följer inte med någon backplate man monterar utan: http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3830046990495.pdf

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Det följer inte med någon backplate man monterar utan: http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3830046990495.pdf

haha, tack för inforn. Hade helt glömt hur det såg ut där bak.
Varför vill du ha en backplate? Som jag ser det så är det enbart en extra kostnad för inget. Precis som en backplate för gpus som EVGA säljer för 200 sek

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

haha, tack för inforn. Hade helt glömt hur det såg ut där bak.
Varför vill du ha en backplate? Som jag ser det så är det enbart en extra kostnad för inget. Precis som en backplate för gpus som EVGA säljer för 200 sek

Jag trodde att jag behövde ha en för att kunna montera blocket så det är ju inget som jag vill ha om det inte behövs EK säljer backplate för ca 40kr men om jag skulle behöva en så passar kanske den som jag fick till min CM 212 .

Info från manualen:
4) Please be very careful when installing the LTX series water block without the use of retention backplate (not included with the EK-Supreme
LTX series water block). Warping and/or bending of the motherboard’s circuit board can occur as a result of overtightening of thumb nuts.
Such mechanical stress can result in permanent damage to your motherboard and/or CPU.
5) EK recommends the use of retention backplate such as EK-CPU Backplate Universal or EK-LGA115x TRUE Backplate
. Once installed one can apply greater mounting pressure without any motherboard circuit board warping or bending. With
retention backplate one will obtain better cooling performance of EK-Supreme LTX water block.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

I helgen så blir det att beställa chassi. Funderar på om jag ska ta 650D som tänkt eller om jag ska ta Fractal R4.
Det ska få plats en 240 radiator i fronten och sen kanske en 120 bak
Jag gillar mer utseendet på R4an så jag tar hellre det om det fungerar med vattenkylning , ska kolla lite mer om det Detta blir ett svårt val...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+