Permalänk
Medlem

DRAM fel?

Systemet har gått utan problem i över ett år, ominstallerade windows för en vecka sedan och allt har gått som smort.

Nu har datorn stängt av sig själv två gånger på morgonen för att sedan ge upp totalt och bootar inte.
Led lampan som indikerar DRAM error lyser, har precis testat MemOK knappen och det har blinkat på en bra stund men händer inte så mycket mer.

Win 7 64
Phenom II 555BE @4
Asus M489GTD PRO
Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMX4GX3M2A1600C9) (2x2GB)
FD Newton 650W
Sapphire 7950

Är det stickorna som har dött plötsligt eller har processorn gett upp?
Har inte haft några större problem tills nu.

Mycket tacksam för svar.
C

Permalänk
Medlem

Har du testat att förflytta ditt ram till olika slots , och testat de var för sig?

Permalänk
Medlem

Har dragit mig för det då jag har en fet Noctua D14 monterad.
Ska plocka fram stockkylaren och testa, tycker bara att det är konstigt då det inte har varit några minnesfel tidigare och jag har aldrig klockat minnena.

C

Permalänk

Kör memtest86 på var och ett av minnena

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Kör memtest86 på var och ett av minnena

Jo, det skulle jag gärna göra, var ett tag sedan sist, problemet är dock att datorn botar inte så det är lite svårt att köra ngt testprogram (skriver på laptopen)

C

Permalänk

Säker på att du har tryck ner minnena ordentligt? Min ville inte heller boota, och då satt minnena inte helt nersatta på sidan av slotsen som saknar clips (antar det pga du har ett Asus). Bara se till att de är ordentligt nertryckta

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar du dammsuga burken kan detta vara så här det blir/visar sig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Säker på att du har tryck ner minnena ordentligt? Min ville inte heller boota, och då satt minnena inte helt nersatta på sidan av slotsen som saknar clips (antar det pga du har ett Asus). Bara se till att de är ordentligt nertryckta

Inte lätt att komma åt med feta kylaren men de sitter som alltid, berget.

Skrivet av Jalle64:

Brukar du dammsuga burken kan detta vara så här det blir/visar sig.

Har oftast varit rimligt försiktig och använt armband, skojade gott åt en kompis som damsög sitt nätagg så det rök o blixtra...
Fanskapet fungerade igår och startade ju först innan det blåskärmade och lämnade mig åt mitt grymma öde.

Jag har testat att köra MemOK, men det fortsätter bara att blinka och verkar inte hända något, om det ska fungera ska man väl se resultat hyffsat snabbt?

Har rensat CMOS i en sista desperat åtgärd, no luck.

Om bygget precis skruvats ihop skulle jag tjuta och tro att electric fairy varit framme via ett pekfinger, men nu har systemet varit i bruk ett tag även sen senaste uppdateringen.

Ett litet biosflipp hände för ngn dag sedan då det kom felmeddelande vid start ang cpu, hittde inte alla kärnor eller liknande, men det var som sagt någon dag sedan.

Tack för att ni klurar,

Har inte riktigt ekonomi att bygga en ny nu (även om jag skulle vilja )

C