Konstigt märke på skärmen, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Konstigt märke på skärmen, någon som vet?

Hej
Jag köpte en ny dator med skärm från webhallen i helgen. Skärmen var ett demoexemplar och den sista de hade så den var kraftigt prissäkt. När jag hade satt ihop allt och bootade upp lade jag märke till en lustig lila prick på skärmen (på svart bootscreen). Jag försökte att torka bort den men inget hände så jag slutade bry mig ett tag men nu orkar jag inte med den längre då den är där varje gång skärmen blir svart.

Lite fakta om fläcken:
- Den syns bara när skärmen visar svart bakgrund (eller någon väldigt mörk färg)
- Den syns inte när skärmen är avstängd
- Den är enfärgad (lila) och inte flerfärgad som ett klassiskt tryckmärke
- Den är stor som ett lillfingeravtryck
- Den går inte att torka bort med fuktad mikrofiberduk, fönsterputs eller allrengöring.
- Den har varken ändrat position, färg eller form sedan jag såg den första gången.
- Retar gallfeber på mig

Lite fakta om skärmen:
- LG IPS236v
- Demoexemplar (men med ordinarie garanti)
- Köpt på postorder från webhallen

Jag har ringt LGs support och de har aldrig sett den här typen av skada innan, de uppmanade mig att utnyttja DOA(dead on arrival) garantin hos webhallen då de var mer eller mindre säkra på att skärmen blivit misshandlad. Jag ringde sedan webhallen och de hade heller inte varit med om mitt problem innan, men de gick med på att ta tillbaka skärmen.

Nu är frågan om det är någon som vet vad detta är och som kan hjälpa mig. Jag kommer inte få tag i en lika bra skärm till samma pris(1290 kr ) vilket innebär att jag får lägga ut lite mer ifall jag skulle skicka tillbaks den - och det vill jag helst inte. Jag jobbar visserligen ganska mycket med bildbehandling men eftersom fläcken bara syns ovanpå svart bakgrund så finns det en chans att jag kan lära mig att leva med det...
1) Vad ska jag göra?
2) Om jag måste skaffa en ny skärm, vilken kan rekomenderas?

Permalänk
Medlem

En död eller låst pixel låter det som...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

En död eller låst pixel låter det som...

Skickades från m.sweclockers.com

märket är runt och ca 1cm i diameter, det omfattar säkert flera hundra pixlar. Det syns bara ovanpå svart bakgrund, alltså helt osynlig ovanpå alla andra bakgrunder (färg, vitt, grått etc.). Känns nästan som om det är ett ingrott fingeravtryck som inte går att torka... helskumt