Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag tror det kvittar i långa loppet egentligen.

Personligen känns torrent som mer jobb för ingen direkt vinst men om det känns bekvämt så är det såklart fritt fram.

Blir intressant att höra hur det går och vad ni använde för lösning.

Men fortfarande: Största vinsten får ni av att köpa en gigabit router/switch

Känns som min uppladdning begränsar FTP ganska rejält om torrent funkar som det ska.

Vi diskuterar fortfarande vilka spel att ha med. Alltid är det en som tycker illa om spelet vi vill ha med vare sig det är Q3 eller Age of mythology...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Får lite lätt oregelbunden hastighet. Har laptop och main anslutna till en gigabit switch

länk

Hastigheten forstatte oregelbundet men med högre peaks. (ca 20 MB/s) jämnade ut sig senare.

Är ju långt ifrån vad som borde gå att uppnå med en gigabitt switchen. Seedar från två HDD's i RAID 0.

I.ö är det medieval 2 osm är boven vad gäller storlek så den åker nog bort.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Får lite lätt oregelbunden hastighet. Har laptop och main anslutna till en gigabit switch

http://i.imgur.com/JouZz.png

länk

Hastigheten forstatte oregelbundet men med högre peaks. (ca 20 MB/s) jämnade ut sig senare.

Är ju långt ifrån vad som borde gå att uppnå med en gigabitt switchen. Seedar från två HDD's i RAID 0.

I.ö är det medieval 2 osm är boven vad gäller storlek så den åker nog bort.

Ställ in din cache: inställningar - inställningar - avancerat - diskcache

"åtsidosätt automatisk cachestorlek. Ställ stolek manuellt till (MB):"
sätt typ 512 MB (en halv GB) eller kanske mer, har du mycket minne (ram) så kan du öka ännu mer.
och kryssa ur: "minska minnesåtgång när cachen inte används"

så bör det gå stabilare

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ställ in din cache: inställningar - inställningar - avancerat - diskcache

"åtsidosätt automatisk cachestorlek. Ställ stolek manuellt till (MB):"
sätt typ 512 MB (en halv GB) eller kanske mer, har du mycket minne (ram) så kan du öka ännu mer.
och kryssa ur: "minska minnesåtgång när cachen inte används"

så bör det gå stabilare

mjo, tack. Men inte snabbare :/ laddade 38.9GB på 59m blankt får väll ses som acceptabelt men långt över vad det borde vara tycker jag.

Finns det något man kan göra för att boosta hastigheten?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del projekt att köra distriubutionsfilservrar med multicastteknik, har inte testat nått sånt själv, men det kanske finns något sytem som funkar, då spelar antalet mottagare av filen ingen roll, 1 eller 100 hostar går lika fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Windows share tests själv snabbt här hemma på nätverket Windows share vs torrent dock bara mellan 2 datorer och gigabitlina, 4.5Gb stor fil.

Torrent gick i ca 32MB/S medans windows sharen gick i 60MB/s och då var det mellan Windows 7 64bit och Windows server 2008 R2 64bit. Så någon begränsar hasighet och jag slog nu av "Minsta minnesåtgång när cachen inte används" och satte cachstorleken till 512MB
Och runt 60Mb/s tror jag är max hastighet för mina gammla hdds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davrex:

Jag skulle rekommendera Windows share tests själv snabbt här hemma på nätverket Windows share vs torrent dock bara mellan 2 datorer och gigabitlina, 4.5Gb stor fil.

Torrent gick i ca 32MB/S medans windows sharen gick i 60MB/s och då var det mellan Windows 7 64bit och Windows server 2008 R2 64bit. Så någon begränsar hasighet och jag slog nu av "Minsta minnesåtgång när cachen inte används" och satte cachstorleken till 512MB
Och runt 60Mb/s tror jag är max hastighet för mina gammla hdds.

ja mellan två. grejen är ju att seedern blir flaskhalls till många datorer då. Om torrent skalar som det borde så bör det gå snabbare till fler än två datorer.

Vi shibbar fortfarande om vilka spel att ha...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

ja visst om det är många som som du skrev 5-6datorer(aka inte många). torrent tekniken är ju tank till många användare mer än 50+.
Borde inte ta så lång tid om du delar först till en och sedan delar ni 2 till var sina och så vidare. Fast ni sitter ju på 100mbit försig men allt går ju sakta på 100mbit borde gå att få ut det till 4pers på 60min och till 8pers på 90min

Sedan ska ni nog inte räkna med att alla portar kan maxa 100mbit då en vanlig hem switch samtidigt kommer nog inte orka att gå igenom alla de paketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

mjo, tack. Men inte snabbare :/ laddade 38.9GB på 59m blankt får väll ses som acceptabelt men långt över vad det borde vara tycker jag.

Finns det något man kan göra för att boosta hastigheten?

Låter som max för 100mbit... 38900/12/60 = 54minuter.

Permalänk
Medlem

Du borde ju verkligen överväga att skaffa en gigabit switch.
Det finns många billiga ute, tex D-Link DGS-1008D
Att flytta stora mängder filer över 100mbps är snudd på självplågeri.

Annat exempel: Netgear GS108

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du borde ju verkligen överväga att skaffa en gigabit switch.
Det finns många billiga ute, tex D-Link DGS-1008D
Att flytta stora mängder filer över 100mbps är snudd på självplågeri.

Annat exempel: Netgear GS108

Skrivet av Davrex:

Låter som max för 100mbit... 38900/12/60 = 54minuter.

Det var med en gigabit switch...

Den överföringen peakade runt 20 MB/s vilket blir 160Mbit/s. Funderar på om den gammle laptoppen jag skickade till satte gränsen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kogster:

Det var med en gigabit switch...

Den överföringen peakade runt 20 MB/s vilket blir 160Mbit/s. Funderar på om den gammle laptoppen jag skickade till satte gränsen.

Och vad mäter du ? Nätverket eller filöverföring?
Kör du med iperf eller nått annat program som mäter nätverket?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och vad mäter du ? Nätverket eller filöverföring?
Kör du med iperf eller nått annat program som mäter nätverket?

Envägs filöverföring enligt µTorrent egna hastighets visare. Inklusive overhead. Stämde överens med "networking" i Aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Rekordmedlem

Då har du inte mätt nätverkets hastighet utan blandat in filsystem och en mjukvara som är tveksam att mäta hastighet med, du kommer tex aldrig att kunna överstiga diskarnas hastighet med den metoden, så länge du är medveten om vad du mäter och att det inte är nätverkets hastighet utan en sorts filöverföringshastighet så är det kanske en intressant siffra, men den säger bara något om vad nätverket som minst presterar, inte var maxgränsen är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du tror att hårddisken kanske segar ner (ojämn hastighet) kan du 7-zippa ihop allt så att det blir en stor fil (brukar ge bättre hastighet än många små, om folk inte har 7-zip kan du kryssa i SFX Archive så får man en .exe-fil som kan packas upp utan program). Kolla också om torrentprogrammet har något motsvarande Tixatis (torrentprogrammet jag kör) "All peers stay unchoked" för att maximera uppladdningshastighet.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har du inte mätt nätverkets hastighet utan blandat in filsystem och en mjukvara som är tveksam att mäta hastighet med, du kommer tex aldrig att kunna överstiga diskarnas hastighet med den metoden, så länge du är medveten om vad du mäter och att det inte är nätverkets hastighet utan en sorts filöverföringshastighet så är det kanske en intressant siffra, men den säger bara något om vad nätverket som minst presterar, inte var maxgränsen är.

Jag har bara sagt att jag tycker överföringen via nätverket går långsammare än den borde då hårdiskarna bör vara avsevärt snabbar än så. Också den hastigheten jag vill öka.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Rekordmedlem

Filöverföringar går oftast lite snabbare om man kör jumboramar om prylarna stödjer det.
Men skrivningar i en laptop hd brukar vara väldigt slöa eller har du bytt till ssd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.