Nya datorn.. Tar gärna emot synpunkter..

Permalänk
Medlem

Nya datorn.. Tar gärna emot synpunkter..

Ja då va det väl dags o skaffa ny dator.
Senast jag byggde ihop en dator va för 5år sedan..
O sedan dess har jag inte hållit mig det minsta uppdaterad på hårdvara.
Men ska göra ett litet försök nu tänkte jag..

Vad tror ni om det här paketet?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1979544/2012-07-01-ok

Jag har tänkt använda datorn mest till BF3 och film.

Några av kraven va att det skulle finnas S/PDIF utgång till ljudet. Den ska även va hyffsat tyst.
Eftersom datorn står i samma rum som jag har tvn

Det jag känner mig mest osäker på är grafikkortet.
Vill väl kunna spela BF3 på High åtminstånde.
Har fått tips om att byta grafikkortet mot XFX Radeon HD7950. Är det värt en 500-ing extra?
Tips på andra vettiga för en bra peng?

Lagringsdiskar har jag sedan tidigare. Tanken är att flytta över dom till den nya datorn.
Antar att jag kommer få någon kommentar ang. 16gb ram.. O Det blev väl så eftersom det ändå känns så pass billigt med ram

Någon som har åsikt om CPU kylaren Noctua NH-U12P SE2?
Onödigt stor kanske?
Har inga tankar på att överklocka mer än med de färdiga presetten som finns i bios. Vill bara inte att den ska väsnas för mycke.

Alla kommentarer o synpunkter uppskattas

Permalänk

BF3 är krävande så antingen gtx 670 eller 7950 isf det är mitt förslag

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1979877/2012-07-01 Bantade ner till 8 gig ram ( du kan köpa mer senare om det behövs:P ), ett GTX670 som presterar likvärdigt/bättre än ett gtx680. Nätagget lär driva datorn tyst samt att möjlighet för SLI finns. Du glömde även en DVD läsare:)

Lite sämre cpu kylare kanske men den lär vara tyst:)

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Hm, ja det får nog faktiskt bli ett gtx 670. Har jämfört korten lite mer nu. O det är säkert värt några hundralappar extra.
Io med den prisökningen så jämnar jag ut det med att ta 8gb istället, precis som du sa GreddarN.
Men jag tror jag behåller nätaggregatet. Det fick ju hyffsade bra betyg i sweclockers recension. Bla för låg ljudnivå..
Kylaren såg ju rätt bra ut.
Men man kanske inte kommer märka av de 4extra db från noctuakylaren med tanke på det andra som kommer surra i burken?
Har en noctuakylare i min nuvarande burk. O jag är riktigt nöjd med den.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Hm, den där cpukylaren verkar ju låta ganska så mycke

O är det värt 400kr extra för ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII istället för MSI GeForce GTX 670 2048MB OC?

Verkar ju inte va nån direkt skillnad när man jämför dom..

Permalänk
Avstängd

Var du ironisk nu? Den är tyst å gör sitt jobb

400kr är inte mycket, när man får bättre kylning

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Var du ironisk nu? Den är tyst å gör sitt jobb

Nja gick mest efter de omdömen som kylaren fått på inet. Många som påpekar att den låter mycket.
O kollar man specen så står det;
Corsair Cooling Hydro H100 39db max
mot
Noctua NH-U12P SE2 20db
Så det är ju ändå en dubblering

Tvivlar inte alls på att den kyler grymt bra. Men ljudnivån har en ganska hög prio..

Skrivet av DjRaven:

400kr är inte mycket, när man får bättre kylning

Nej då, jag jagar inte hundralappar i det här bygget. Betalar ju hellre lite mer o får något bättre om det behövs.
Men eftersom jag inte har några stora tankar att överklocka.. Mer än eventuellt välja ett färdigt OCpreset i bios..
Så kanske de 400kronorna extra för kylningen inte är så nödvändig?

Permalänk
Avstängd

Det är väl en personlig åsikt om man vill ha en H100 eller inte, Sen beror det väl på hur fläktarna är uppsatta också

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Just nu har du 15% cdon på utvalda komponenter tex I5 3570 K och en hel del grafikkort och mycket annat.

Angående kylare så har jag en Noctua NH9. Den kyler väldigt bra och har tysta och bra fläktar. NH12 borde vara snäppet bättre. Temperaturer med en oklockat 2500 K: 30 grader idle och 57 grader load med cpu fläkten på 1300 RPM.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31