HD6970 CF vs vilket 680?

Permalänk
Medlem

HD6970 CF vs vilket 680?

Tja,

Är sugen på ett 680 då jag sett att det presterar mycket bra i BF3 (vilket är det enda jag spelar typ). Idag har jag 6970 CF, vilket jag inte är helt nöjd med då jag dels måste cappa vid 58fps för att undvika brutal MS (inget jätte problem i sig dock) samt att jag måste dra ner AA (jag kör normalt på ULTRA preset) på några banor för att behålla acceptabelt flyt.

Vad jag förstår presterar ett överklockat 680 i paritet med 6970 CF (i BF3), och om jag helt kan bli av med MS på köpet så är det ju guld värt. Men samtidigt är jag tveksam till att det verkligen räcker med ett 680 för att få en riktigt bra upplevelse i BF3, så jag vill gärna lämna dörren öppen för SLI. Så frågan är om jag kan satsa på något av dessa kort med custom kylning? Eller är jag automatiskt hänvisad till en referensmodell vid eventuell SLI (vilket vore tråkigt, då de generellt sätt inte OCar lika bra)?

Chassit har god ventilation (Silverstone FT02) så det kanske kan fungera med en kylare som inte är designad att spruta ut luften ur lådan?

Tacksam för lite input...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Du skulle kunna köpa ett till 6970 och köra crossfire?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tja,

Är sugen på ett 680 då jag sett att det presterar mycket bra i BF3 (vilket är det enda jag spelar typ). Idag har jag 6970 CF, vilket jag inte är helt nöjd med då jag dels måste cappa vid 58fps för att undvika brutal MS (inget jätte problem i sig dock) samt att jag måste dra ner AA (jag kör normalt på ULTRA preset) på några banor för att behålla acceptabelt flyt.

Vad jag förstår presterar ett överklockat 680 i paritet med 6970 CF (i BF3), och om jag helt kan bli av med MS på köpet så är det ju guld värt. Men samtidigt är jag tveksam till att det verkligen räcker med ett 680 för att få en riktigt bra upplevelse i BF3, så jag vill gärna lämna dörren öppen för SLI. Så frågan är om jag kan satsa på något av dessa kort med custom kylning? Eller är jag automatiskt hänvisad till en referensmodell vid eventuell SLI (vilket vore tråkigt, då de generellt sätt inte OCar lika bra)?

Chassit har god ventilation (Silverstone FT02) så det kanske kan fungera med en kylare som inte är designad att spruta ut luften ur lådan?

Tacksam för lite input...

Hör av dig ifall dina 6970 skall säljas

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hammarlund:

Du skulle kunna köpa ett till 6970 och köra crossfire?

skämtar du? han har ju två 6970´s! läs om eller skaffa glasögon

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hammarlund:

Du skulle kunna köpa ett till 6970 och köra crossfire?

Det blir TriFire då, eftersom han redan har två. Men det är nog ett bra förslag, då TriFire har betydligt mindre microstuttering än CrossFire.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tja,

Är sugen på ett 680 då jag sett att det presterar mycket bra i BF3 (vilket är det enda jag spelar typ). Idag har jag 6970 CF, vilket jag inte är helt nöjd med då jag dels måste cappa vid 58fps för att undvika brutal MS (inget jätte problem i sig dock) samt att jag måste dra ner AA (jag kör normalt på ULTRA preset) på några banor för att behålla acceptabelt flyt.

Vad jag förstår presterar ett överklockat 680 i paritet med 6970 CF (i BF3), och om jag helt kan bli av med MS på köpet så är det ju guld värt. Men samtidigt är jag tveksam till att det verkligen räcker med ett 680 för att få en riktigt bra upplevelse i BF3, så jag vill gärna lämna dörren öppen för SLI. Så frågan är om jag kan satsa på något av dessa kort med custom kylning? Eller är jag automatiskt hänvisad till en referensmodell vid eventuell SLI (vilket vore tråkigt, då de generellt sätt inte OCar lika bra)?

Chassit har god ventilation (Silverstone FT02) så det kanske kan fungera med en kylare som inte är designad att spruta ut luften ur lådan?

Tacksam för lite input...

SLI med eftermarknadskylare funkar ju, så länge du har bra luftflöde i burken. Jag körde ASUS 670 DCII TOP i SLI i ett par veckor men skickade tillbaka dom för att köpa ett GTX 690 eftersom mitt ljudkort blev så otroligt jävla varmt när den fick luften från min andra GPU på sig. Så det går, men se till att ha riktigt bra luftflöde.

EVGA's 680 kort är förövrigt väldigt bra för SLI. Låter inte så jättemycket och klockar ganska bra. Du kan ju även kolla på FTW modellen, även den med referensdesign men ska vara bra mycket bättre än dom vanliga referenskorten. Även deras gigantiska CLASSIFIED kanske faller dig i smaken.

http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=04G-P4-3688-KR&f...
http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=02G-P4-3686-KR&f...

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

skämtar du? han har ju två 6970´s! läs om eller skaffa glasögon

haha du har rätt såg inte CF

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Har du tillräckligt med PCI-platser och ett nätagg som kan leverera nog med kraft, så är nog 6970 Trifire är bättre alternativ.

GTX 670/680 är riktigt fina i BF3 annars. Fick ~60 fps i Caspian Border med 40 spelare inne med mitt GTX 670, och det var innan jag klockade det, och 680 presterar ju ännu bättre så.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills,

Jag hade gått på Tri-fire direkt om det fanns plats på moderkortet, men det gör det tyvärr inte. Och att köpa ett s1366 moderkort idag känns inte som det smartaste valet, när man har ett som fungerar bra.

Men visst är det synd att köpa nya grejer när det kommer prestera likvärdigt... Det gäller ju isf att jag kan klocka det en hel del.

EDIT: EVGA FTW, hittade jag för 7k på Inet, det är inte aktuellt att lägga så mycket pengar.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tack för svaren hittills,

Jag hade gått på Tri-fire direkt om det fanns plats på moderkortet, men det gör det tyvärr inte. Och att köpa ett s1366 moderkort idag känns inte som det smartaste valet, när man har ett som fungerar bra.

Men visst är det synd att köpa nya grejer när det kommer prestera likvärdigt... Det gäller ju isf att jag kan klocka det en hel del.

EDIT: EVGA FTW, hittade jag för 7k på Inet, det är inte aktuellt att lägga så mycket pengar.

Köp från EVGA's egna hemsida, betydligt billigare.

http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=02G-P4-3686-KR&fa...

Permalänk
Medlem

Cappa spelet vid 58fps för att minska microstuttering? microstutteringen märks ju mindre vid högre fps. Antar att du har en 60hz skärm och inte vill köra vsync? Du skulle haft en 120hz skärm och kört vsync, väldigt lite inputlag med vsync på en 120hz och du slipper microstutteringen helt.

Nämen byt till ett 680 om du känner att du absolut måste, annars kan du ju vänta på GK110 som kanske kommer till hösten?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Cappa spelet vid 58fps för att minska microstuttering? microstutteringen märks ju mindre vid högre fps. Antar att du har en 60hz skärm och inte vill köra vsync? Du skulle haft en 120hz skärm och kört vsync, väldigt lite inputlag med vsync på en 120hz och du slipper microstutteringen helt

Fel, microstuttering syns tydligare ju mindre fps du har, inte ju högre fps du har.
Dessutom så (iallafall enligt min erfarenhet) så blir microstuttrandet allvarligare om korten har maxad gpu-usage, så kappar man fps vid t.ex 58 så kan det vara tillräckligt för att gpu-erna 'bara' går i 90-95% usage, och då blir MS mindre tydligt.

Dessutom ser jag inte vad en 120hz-skärm har med saken att göra. Om hans kort inte kan leverera 120 fps och han kör med en 120hz-skärm kommer det att MSa så in i helvete (just pga maxad gpu-usage).
Anledningen till att vissa inte har MS med 120 fps på en 120hz skärm är antagligen att deras gpu(er) inte ligger nära maxbelastning, dvs kan pumpa ut långt över 120 fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag märkte klar skillnad på flytet i spelet om jag har cappat på 58-60fps jämfört med ingen cap. 80fps kändes typ som 30 pga vad jag antar var MS. Just 58fps och inte 60fps blev det för att minska tearing.

Rolfenstein -> Jag tittade på att beställa från EVGAs hemsida också... strax över 5k är ju överkommligt för ett FTW... Men jag saknar info om vad exakt det är som är så bra med kortet?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Fel, microstuttering syns tydligare ju mindre fps du har, inte ju högre fps du har.
Dessutom så (iallafall enligt min erfarenhet) så blir microstuttrandet allvarligare om korten har maxad gpu-usage, så kappar man fps vid t.ex 58 så kan det vara tillräckligt för att gpu-erna 'bara' går i 90-95% usage, och då blir MS mindre tydligt.

Dessutom ser jag inte vad en 120hz-skärm har med saken att göra. Om hans kort inte kan leverera 120 fps och han kör med en 120hz-skärm kommer det att MSa så in i helvete (just pga maxad gpu-usage).
Anledningen till att vissa inte har MS med 120 fps på en 120hz skärm är antagligen att deras gpu(er) inte ligger nära maxbelastning, dvs kan pumpa ut långt över 120 fps.

Det jag skrev ju, att desto högre fps man har ju mindre syns microstutteringen. Det med gpu usage kan säkert stämma. Jag menar att om han har en 120hz skärm och kör vsync så kommer han inte få någon microstuttering, vsync eliminerar microstuttering. Han kan ju få bort microstutteringen nu genom att köra vsync så att fps:en låses på 60fps, men jag antar att han inte vill köra med vsync eftersom det ger ett sånt inputlag. Vsync på en 120hz då den låser på 120fps ger inte alls samma inputlag.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Vad är problemet med att cappa på 58? Det gör jag alltid oavsett vilka inställningar jag kör med, för att slippa tearing

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vsync är inte ett alternativ nej. Och 120fps går inte att uppnå i BF3 så det är helt ointressant också

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag skrev ju, att desto högre fps man har ju mindre syns microstutteringen

Får be om ursäkt, det gjorde du minsann.
Måste ha läst det tvärt-om i huvudet...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vsync är inte ett alternativ nej. Och 120fps går inte att uppnå i BF3 så det är helt ointressant också

Hur tänker du nu? Menar du för dig eller överhuvudtaget? Antar att du menar för dig men det låter som att du menar överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Överhuvudtaget skulle jag våga påstå...? Nu har jag såklart inte testat själv men de flesta kör inte 3-4 GPU's så det är väll i princip "ouppnåeligt" inom någorlunda rimliga prisnivåer.

Nu syftar jag 120fps minimum i precis alla scenarion.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Hur tänker du nu? Menar du för dig eller överhuvudtaget? Antar att du menar för dig men det låter som att du menar överhuvudtaget.

120 fps minimum i ultra @ 1080 är "omöjligt" för oss normala dödliga som inte sitter på SLI 680 eller tripplekorts-lösningar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.