Totala utrymmet har försvunnit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jo, men har du någonsin hört någon skriva om Gigabit i hårddisksammanhang?
I denna tråd är det så extremt uppenbart att det handlar om gigabyte.
Att någon orkar bry sig är för mig en gåta. Kanske om man har för mycket fritid.

Känns inte som att du förstod vad han skrev. Dessutom, hur jobbigt är det, egentligen, att korrekturläsa sina inlägg?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Jo, men har du någonsin hört någon skriva om Gigabit i hårddisksammanhang?
I denna tråd är det så extremt uppenbart att det handlar om gigabyte.
Att någon orkar bry sig är för mig en gåta. Kanske om man har för mycket fritid.

Säger han med "Det heter Datorn, inte Datan" i signaturen

*Modedit: Annonsera direkt eller skapa egen tråd, men tänk på §9 i reglerna, tack.*

ej trådrelaterat
Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Jo, men har du någonsin hört någon skriva om Gigabit i hårddisksammanhang?
I denna tråd är det så extremt uppenbart att det handlar om gigabyte.
Att någon orkar bry sig är för mig en gåta. Kanske om man har för mycket fritid.

Läste du ens tråden innan du svarade?
I såna fall bör du ha läst #12396642.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte jaga upp oss för mycket.
Vi visste alla vad TS menade och det är löst.

Sen må det vara fel prefix, fine.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vår talförmåga och det skrivna ordet är den enskilt största skillnaden mellan oss och djuren. Att lära sig tala, läsa och skriva är grundläggande för vårt samhälles funktion. Det är i allas intresse att sträva mot ett korrekt språk, både i tal och skrift. Både för egen och andras skull, nu och för efterlevande generationer.

Det här gäller dessutom inte ens grundläggande grammatik utan felaktiga storheter där missförstånden lätt står som spön i backen. Kan absolut inte förstå hur man kan försvara det eller bli upprörd när någon påpekar felen.

Att märka ord där det saknar betydelse är onödigt på ett allmänt forum, men att hålla reda på skillnaderna mellan bit och byte tycker jag är det minsta man kan begära. Speciellt på ett datorforum.

Detta inlägg är absolut inget carte blanche för forumets språkpoliser men vi måste väl ändå klara hålla rätt på bit och byte, eller hur?

Språkets betydelse för människan kan inte underskattas, varför då devalvera dess värde genom att öppet strunta i hur vi behandlar det? Det har ingenting med att visa sig duktig att göra. Inläggens texter ska inte behöva tolkas eftersom forumet handlar om teknik och inte poesi.

Ja, men det räcker med att en påpekar det. Nu handlar 9/10 inlägg i tråden om att jag skrev gb med små bokstäver och resten leker dumma. Du är även moderator och fortsätter gå off topic.

Jo, det är att försöka visa sig duktig när man försöker förklara skillnaden mellan bit och byte när 10 personer innan redan förklarat det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Ja, men det räcker med att en påpekar det. Nu handlar 9/10 inlägg i tråden om att jag skrev gb med små bokstäver och resten leker dumma. Du är även moderator och fortsätter gå off topic.

Jo, det är att försöka visa sig duktig när man försöker förklara skillnaden mellan bit och byte när 10 personer innan redan förklarat det.

Välkommen till internet.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Du försökte inte hjälpa nånting utan är här för att dryga, sen har jag redan fått hjälp.

Tack till SirMacke som hjälpte mig istället för sitta och dryga om gemener och versaler.

Och eftersom du redan hade fått hjälp, så skrev jag min kommentar, annars hade jag ju försökt hjälpa dig, men de behövdes inte denna gång.. Du behöver inte vara otrevlig för att man vill påvisa om att korrekthet i språket är viktigt för korrekt kommunikation. Varför du tar åt dig så pass förstår jag inte, samt är otrevlig.

Skrivet av SirMacke:

Jo, men har du någonsin hört någon skriva om Gigabit i hårddisksammanhang?
I denna tråd är det så extremt uppenbart att det handlar om gigabyte.
Att någon orkar bry sig är för mig en gåta. Kanske om man har för mycket fritid.

Nu känns de som att du missa lite, som en annan sade, det handlade i allmänhet och inte riktat specifikt mot TS, även om det kan vara bra för TS att i framtiden skriva rätt när han kanske t.ex. ska fråga om nätverk. Det är ju ändå ett datorforum, kan vi samsas om att skilja rätt på b och B? Annars kanske någon annan tror att TS skrivit rätt här och ja "slarv föder slarv" som en annan sade. Dessutom så förstår jag inte varför du blev så negativ på tanke på din signatur som påpekar ungefär samma mönster.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070