Silverstone SG09 matx chassi endast 23L!

Permalänk
Medlem

Silverstone SG09 matx chassi endast 23L!

Stötte på dessa bilder:

http://www.kitguru.net/components/cases/lars-goran-nilsson/co...

Verkar ha utnyttjat utrymmet till max. Enda chassit som jag kommer på är i samma storleksklass är Lan-gear da box 100. Kylningen av cpu lär fungera mycket bra, men det kanske är sämre på gpufronten? Iaf om man ska köra crossfire/sli

Permalänk
Medlem

Bara jag som undrar ifall det kommer hänga en sladd på sidan av chassit som är till nätagget?
Ps: Otroligt FUL front, även om det är imponerande hur de lyckats trycka in så pass mkt, i nåt så litet.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det hända lite på chassi-fronten! Speciellt gällande chassin för mindre/kompakta system. *gilla*

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Och jag som tyckte mitt nuvarande var en utmaning att montera i, men det är iaf. väldigt lockande...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Förutom att jag inte riktigt blir klok på hur de tänkt sig att luftflödet ska gå genom chassit (t.ex. var nätaggets värme ska ta vägen osv), och att fronten är så vidrigt 90-talsgräslig att jag mår illa, så är det nog det chassi som kommer allra närmast att uppfylla alla mina nuvarande fantasier.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

... (t.ex. var nätaggets värme ska ta vägen osv) ...

Mjo, det är ett frågetecken kring hur de har tänkt sig. Fläkten monterad på sidopanelen är vänd så att den trycker in luft mot nätaggets utblås...

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förutom att jag inte riktigt blir klok på hur de tänkt sig att luftflödet ska gå genom chassit (t.ex. var nätaggets värme ska ta vägen osv), och att fronten är så vidrigt 90-talsgräslig att jag mår illa, så är det nog det chassi som kommer allra närmast att uppfylla alla mina nuvarande fantasier.

Nätagget sitter i fronten och blåser ut åt sidan, Sitter ju en 120mm fläkt precis där som suger ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nätagget sitter i fronten och blåser ut åt sidan, Sitter ju en 120mm fläkt precis där som suger ut.

Som blåser in, menar du?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Helflippat chassi iaf.
Riktigt skumt med hur de tänkt sig när det kommer till fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Som blåser in, menar du?

Japp, nu ser jag att den blåser in, men jag ser också att den inte sitter vid nätagget, den sitter under, nätagget har sitt eget utblåsgaller i dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Japp, nu ser jag att den blåser in, men jag ser också att den inte sitter vid nätagget, den sitter under, nätagget har sitt eget utblåsgaller i dörren.

Ja, det har du ju rätt i! Jag undrar om de ändå inte motverkar varandra en del, även med en "Air Penetrator".

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser svalt ut. 180mm inblås direkt mot processorn, 120mm inblås precis vid grafikkortet med möjlighet till två 80mm till. Och 120mm ut, så det är övertryckschassi vilket är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Ja, det har du ju rätt i! Jag undrar om de ändå inte motverkar varandra en del, även med en "Air Penetrator".

Tror att de blåser förbi varandra inne i chassit, för tätt för att det ska sippra luft i mellan. Och det är nog ett försumbart problem om insuget drar med lite utblåsluft från nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror att de blåser förbi varandra inne i chassit, för tätt för att det ska sippra luft i mellan. Och det är nog ett försumbart problem om insuget drar med lite utblåsluft från nätagget.

Mjo, påverkan blir nog försumbar i sammanhanget, det kan jag hålla med om.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Inaktiv

Det där va ju helt ointressant i jämförelse med nyheten om att dom ska släppa ett modulärt sfx-aggregat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Det där va ju helt ointressant i jämförelse med nyheten om att dom ska släppa ett modulärt sfx-aggregat!

Som blir hur tyst vid hur många watt till vilket pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Det där va ju helt ointressant i jämförelse med nyheten om att dom ska släppa ett modulärt sfx-aggregat!

Intressant! Var hittade du den nyheten?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fnosk:

Intressant! Var hittade du den nyheten?

http://www.kitguru.net/components/power-supplies/lars-goran-n...

Permalänk
Medlem

Silverstone är så härlig crazy att man bara kan le Otroligt kompakt micro-atx chassi!
... ok de får inte alltid till allt hela vägen, men en tumme upp till dem för att de vågar leka så mycket med layouten som de gör!
(Bara jag som drömmer att få vara med som låd-designer på den firman? )

- Är det bekräftat att lådan kan ta två stycken 3.5" enheter på "baksidan"? Första kommentarerna jag läste verkade hinta om att den bara klarar 2.5" enheter, men det låter ju lite väl bisarrt! Fast om man nu kan ha vanliga diskar där bak, så undrar jag om de får nån ventilation? Eller hänger kanske 180mm fläkten lite över kanten så den skyfflar ner lite luft? Det borde ju räcka...

- Att ha nätagget ända framme i fronten sådär känns som en chansning: nätaggsfläktar är sällan de tystaste, och många agg har ju olika sorters elektriskt oväsen för sig. (coil whine osv) Rätt stor risk för irriterande ljud!

- Håller med om att det är lite dumt att ha in och utblås på sidan precis intill varann. De hade ju kunnat vänt på agget (och blåst ut på andra sidan) men då hade kabeldragningen blivit en mardröm antar jag... Känns som det kanske hade varit vettigare att få in luft under chassit istället, fast å andra sidan hade ju en fläkt i botten gjort att hela lådan kanske behövt bli högre. Ser inga ventilationshål alls i botten dock, vilket är lite udda. Grafikkortskylningen känns helt klart som största kompromissen.

- Fint att de fick in en optisk slimdrive där uppe!

- Fronten var ju ingen höjdare direkt. Lite retro på sätt och vis om man ska försöka vara positiv

Kommer helt klart hålla ett öga på den här... Kompakt e coolt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack! Trevligt att se ett guldcertat SFX-agg med modulära kablar.

Skrivet av Roger W:

(Bara jag som drömmer att få vara med som låd-designer på den firman? )

Som konstruktör och produktutvecklare har jag tänkt samma tanke många gånger. Dock känner jag att det i grunden är lite väl simpla produkter att utveckla och många "tråkiga" standarder att följa.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Någon som har mått på detta chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookye:

Någon som har mått på detta chassit?

Bra fråga...
Skulle säga ca 34-35cm djupt eller så... 245mm moderkort + 86mm nätagg, plus nåra mm glipa i mellan och nån mm glipa i fronten, plus frontpanelen.

Bredd ca 24cm gissar jag. (Kanske strax under 24cm om man jämför med tex RV03 som oxå har hårddiskarna på "baksidan" och är 235mm bred)

Höjd: ca 29-30cm? 245mm moderkort + 32mm fläkt + nån mm glipa + nån mm takpanel, plus glipan i botten som lär vara max en cm... (plus nån sort fötter då)

Som jämförelse är TJ08B 38,5 djup, 21 cm bred och 37,5 hög...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra fråga...
Skulle säga ca 34-35cm djupt eller så... 245mm moderkort + 86mm nätagg, plus nåra mm glipa i mellan och nån mm glipa i fronten, plus frontpanelen.

Bredd ca 24cm gissar jag. (Kanske strax under 24cm om man jämför med tex RV03 som oxå har hårddiskarna på "baksidan" och är 235mm bred)

Höjd: ca 29-30cm? 245mm moderkort + 32mm fläkt + nån mm glipa + nån mm takpanel, plus glipan i botten som lär vara max en cm... (plus nån sort fötter då)

Som jämförelse är TJ08B 38,5 djup, 21 cm bred och 37,5 hög...

Ser ut som du gissar rätt bra tycker jag. Och då tycker jag också det ser ut som att TJ08B inte är så farligt mycket större, det är smalare men något högre. Höjden är oftast inte lika stort problem som bredden. Så även om det är ett intressant chassi så skulle jag nog bara ha det till system utan grafikkort på begränsad yta, då kan man lika gärna köra med mITX om man inte behöver mycket RAM.

Permalänk
Medlem

Haha spexat chassi men fronten?! Ser ut som fronten på ett 10år gammalt Antecchassi...

Permalänk
Medlem

Enl ett inlägg på Hardforum.com är måtten 220 x 295 x 354 mm

2 st 3.5" diskar får plats, -> http://hexus.net/tv/show/2012/06/SilverStone_Sugo_SG09_sugges...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Körgan:

Enl ett inlägg på Hardforum.com är måtten 220 x 295 x 354 mm

Hmm, 22cm bredd låter optimistiskt, om den ska rymma fullsize kylare och en hårddisk bakom moderkortsplåten (och med tanke på att man kan se att chassit är extra brett mot ett standardchassi) fast omöjligt är det kanske inte...
Ska bli kul att se officiella siffror! Kan dock hålla med Aleshi att TJ08 inte är så mycket större, och är nog enklare att bygga i.
...
Förresten, såg ni Necere's förslag till omdesign av lådan, som en tänkt modell i PS-serien? (dvs på samma sätt som PS07 kompletterar TJ08)
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038813830&postcount=17
Riktigt fin stilren design, men lådan blir ju även 3-4cm djupare, plus att utblåset till nätagget ser lite gränsfall ut.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Han borde jobba hos vår Fractal design.

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi kan föreslå för Fractal Design att de tar sig en titt på om Roger W kan ha en plats på företaget!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Jag tycker vi kan föreslå för Fractal Design att de tar sig en titt på om Roger W kan ha en plats på företaget!

Hah, de borde helt klart anställa den där Necere istället
(jag kan inte ens använda Sketchup... )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förresten, såg ni Necere's förslag till omdesign av lådan, som en tänkt modell i PS-serien? (dvs på samma sätt som PS07 kompletterar TJ08)
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038813830&postcount=17
Riktigt fin stilren design, men lådan blir ju även 3-4cm djupare, plus att utblåset till nätagget ser lite gränsfall ut.

Jag tyckte den designen var väldigt mycket snyggare. Ett intressant chassie, men orginalets front lämnade lite övrigt att önska. Necere's version skulle jag gärna ha. Fixa Silverstone

Edit: Enligt tråden på hardforum så har Necere pratat med Silverstone, och de har tydligen en hård gräns på 23 liter för just Sugo-serien. Den alternativa fronten skulle gör lådan för stor. Så om man tyckte att fronten såg ut som en kompromiss så tyckte man rätt tydligen

Citat:

Yeah, so Tony got back to me, here's the gist of it: the SG09 aesthetics were polarizing at Computex; my redesign looks similar to what they'd like to do in future models, though this specifically wouldn't fit into their Sugo series on account of the 23 liter size limit for that series (the front panel on my design adds depth, pushing it over the limit).

Ah, i framtiden...

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.