EA: Steam-reor fel väg att gå

Permalänk
Hedersmedlem

EA: Steam-reor fel väg att gå

http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-06-06-david-demart...

"Q: One of the things that Steam does is this random deep-discounting of software, and it works well for them. Do you see that as something you want to do?

David DeMartini: We won't be doing that. Obviously they think it's the right thing to do after a certain amount of time. I just think it cheapens your intellectual property. I know both sides of it, I understand it. If you want to sell a whole bunch of units, that is certainly a way to do that, to sell a whole bunch of stuff at a low price. The gamemakers work incredibly hard to make this intellectual property, and we're not trying to be Target. We're trying to be Nordstrom. When I say that, I mean good value - we're trying to give you a fair price point, and occasionally there will be things that are on sale you could look for a discount, just don't look for 75 percent off going-out-of-business sales."

Åsikter?

Det finns mycket att säga om EA men tänkte att tråden kunde få handla om just vilken prissättning, nytt och över tid som är rimlig för spel, enligt er mening.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Han säger ju i princip att Steam är target, en affär där du får billiga saker med dålig kvalité vilket jag inte håller med om!

Steam är lite mer som myrorna i detta fallet Du får gårdagens mode för en billig peng. Detta håller gamla spel vid liv och ger utvecklarna en liten inkomst långt efter att spel haft sina glansdagar!
Gillar steams reor otroligt mycket och det verkar gynna alla. Keep going strong steam!

Lite synd att detta inte kommer hända på EAs sida men men!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem

Ett aktuellt personligt exempel: Installerar just nu Batman Arkham City som jag fyndade för €13.99 på en Steam-rea. Borde jag skämmas? Sparkar jag på en industri som redan ligger ner?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att distributörerna försöker sticka under mattan att det nu mera är sjukt billigt att sälja spel via nätet, all logistik och mellanhänder bara försvinner.

Det enda försvaret jag tycker är rimligt är "vi vill inte konkurrera ut fysiska butiker" men även fysiska butiker är en döende ras.

Girigheten har inga gränser, prisa steam som är det enda bra spelaren på spel marknaden, ungefär som spotify på musik marknaden

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Han har ju rätt att utvecklare ska ha betalt MEN jag har köpt massa spel på 75-90% reor som jag aldrig hade tänkt köpa, så enligt mig är det "vill du ha lite eller ingenting?".

Permalänk
Medlem

Det är en fråga om supply and demand, EA är giriga och har alltid varit men till viss del håller jag med deras poäng men sedan ljuger de ju rakt ut, många av spelen de säljer går inte ett skit av vinsten vidare till studion som gjort spelet utan direkt ner i EA ficka, många utvecklingsstudios har svårt att hålla sig flytande just pga att de får betalt en fast summa för ett jobb och ofta täcker det inte mycket mer än själva utvecklingen sedan i dödtiden måste utvecklarna fortfarande få betalt.

Steam tittar till kunden och kvantitetsföräljning, EA tittar till sin egen vinst (90%+ av titlarna är bara gå till en fysisk butik så får du det billigare), om de nu vill hålla uppe priserna så se till att pengarna faktiskt går till den studio/de ansvariga.

Nu säger jag inte att EA är all bad, de stod på utvecklarnas sida när det kom till bråkar om bonusar med Activision men det finns flera anledningar att flera studios sett kickstarter och liknande som ett bättre alternativ än publishers, väldigt få studios har push nog för att kräva royalties från spelen de utvecklar m.a.o. de får inget från försäljningen.

Mindre studios kan ibland få löpande betalt för underhåll av ett spel men det avtalen kan brytas när som helst och helt plötsligt har de ingen inkomst m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det lustiga är ju att Steam-reorna faktiskt ÖKAR inkomsten för utvecklare och utgivarna. Varför sälja 100 000 spel för 500kr styck när man kan sälja 400 000 för 250kr/styck. Många spel ökar ju försäljningen med flera hundra procent. Fler kunder innebär att communityn växer runt spelet vilket också kan ha positiva effekter.

EA är bara sura för folk får valuta för pengarna. De vill kunna krama ut varända öre för varje såld enhet. Om spelet suger och ingen vill betala fullpris för skiten så tycker EA att man ska göra det ändå.

Allstå vem är det egentligen som förstör industrin? Svar: EA.

Permalänk

Nu är det ju så här att de flesta utvecklarna VILL rea sina spel.

Varför? Jo, för att fansen köper spelet Dag 1, eller den första veckan, sen droppar försäljningen närmsta månaden efter släpp.
Sen köper väldigt få spelet efter det. Och hur tror då EA att ett fullpris lockar mer köpare...? Gooby pls.
Max Payne 3 för 499 kr eller 199 kr är liksom exakt samma spel...

När då fansen har köpt sina exemplar vid release och försäljningen dalat så kör man en rea ca 6 månader efter release, och VIPS så säljer spelet många exemplar igen och får gratisreklam vilket säljer lite mer exemplar till såna som kanske egentligen inte ville köpa spelet.

Sen, kolla bara på Humble Bundle och utvecklingen det skapat med massa mer indie-reor osv. Utvecklarna välkomnar rent av dessa reor.
EA försöker bara hålla priserna uppe, precis som Activision gör med sina CoD-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Det enda försvaret jag tycker är rimligt är "vi vill inte konkurrera ut fysiska butiker" men även fysiska butiker är en döende ras.

Är det verkligen så? Alltid föreställt mig att distributörerna ser det som ett onödigt ont, i och med beghandel och så vidare. De ser hellre att allting skulle säljas i sina egna butiker.

Permalänk
Medlem

Steam har vanligtvis högt pris på sina spel, Och kör reor istället för att sänka priset.
Det kan man tycka lite vad man vill om.

Och EA's Good Value kan dem ju ta och stoppa up någonstans.

tillexempel... Vi gör ett nytt Fifa/NHL,etc varje år och säljer det för 400kr istället för att släppa en patch som kostar *kanske 50kr?*

Permalänk
Medlem

Har köpt en hel del spel på Steamreor som jag absolut aldrig skulle ha köpt i vanliga fall så det är ren vinst om dock en liten sådan

Visa signatur
Permalänk

Om det inte var för steam reorna skulle nog jag också vara en av de där piraterna som laddar ner.
Jag tror att många fler skulle ladda ner om det inte var för reorna på steam.

Permalänk
Medlem

"I just think it cheapens your intellectual property."

Den här meningen tycker jag är intressant. Att han väljer att säga IP istället för "games" eller liknande. För mig låter det mer som "Det sänker värdet på de här sakerna vi inte gjort själva men som vi ändå vill mjöka". Det må vara EA's logo på det hela men egentligen är det gjort av någon annan, eller någon EA köpt upp bara för att göra någonting specifikt (vilket jag ser som samma sak). Det låter som att EA inte känner något mer för det dem gör än att det är något generiskt IP som skall fylla kassorna. Det kune lika gärna ha vart kontorspapper.

Han kan mycket väl ha en poäng, att reor till viss del gör spelen till mer av en slit och släng-produkt eftersom ingen har betalt så mycket för det. Men med tanke på att spel idag sällan har omspelningsvärde (mer än kanske achiviments, vilket inte egentligen är en del av spelupplevelsen) och har ungefär samma hyll-liv som färskost så tycker jag resonemanget är defekt. EA själva är ju en stor del av detta med sina konstanta om-släpp av samma spel med nya titlar. Vill han ha värde i det dem släpper så sluta släppa generiska skit-titlar som är mer eller mindre identiska med föregångarna och gnäll inte att folk faktiskt har råd att köpa sakerna.

Eller så är han bara rädd för att om folk har råd att köpa alla spelen så kommer de inse hur många av dem bara är skräp gjorda för att mjölka pengar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Om det inte var för steam reorna skulle nog jag också vara en av de där piraterna som laddar ner.
Jag tror att många fler skulle ladda ner om det inte var för reorna på steam.

Det ligger nog en del i de tankarna och i så fall är det en vinst för alla; Färre pirater och mer pengar till utvecklarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det känns som att spelindustrin blivit lite som skivindustrin... Stora producenter som sköter "produktion", marknadsföring och försäljning. Sedan tar de en enorm del av kakan och ger utvecklarna det lilla dom behöver för att hålla sig flytande. Ska bli intressant att se hur branschen kommer att utveckla sig den närmaste tiden. Kan spelindustrin ta sig ur producenternas klor genom kreativa idéer precis som musikindustrin börjat göra? (spotify, ta betalt för konserter istället för skivor, itunes m.m.)

Double Fine Adventures med Tim Schafer i spetsen är ett riktigt spännande exempel på vad jag menar med kreativa lösningar!

http://www.kickstarter.com/projects/doublefine/double-fine-adventure

http://sv.wikipedia.org/wiki/Double_Fine_Adventure

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det ligger nog en del i de tankarna och i så fall är det en vinst för alla; Färre pirater och mer pengar till utvecklarna.

Dom har också upptäckt att om du köper ett spel vid en rea och upptäcker att det är bra så kanske du tipsar dina kompisar om det så köper dom det för fullpris senare och så spelar ni tillsammans. Jag har själv vart med om exakt det och det är lite det dom är ute efter. Plus att folk är mer villiga att köpa grejer som är billgare om dom verkar lite små intressanta då det annars blir 500kr i sjön.

Sen så efter som Steam är digitalt är det inga fysiska kostnader på tillvärknings så att sälja 500'000 exemplar för 100kr blir lika mycket i omsättning som 100'000 exemplar för 500kr så vad spelar det då för roll för spelutvecklaren om dom får lika mycket på kontot?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Det är tack vare Steamreorna jag har 278 spel (365 inklusive alla dlc o dyl.) på Steam, så att påstå att utvecklare förlorar på det är FEL.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av Crille90:

Steam har vanligtvis högt pris på sina spel, Och kör reor istället för att sänka priset.

Det är utgivarna och inte Steam som sätter priserna, det är också därför det kan vara en "stor" prisskillnad mellan amerikanska och europeiska Steam då utgivarna sätter priset till exempelvis 30 dollar och 30 euro.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ett aktuellt personligt exempel: Installerar just nu Batman Arkham City som jag fyndade för €13.99 på en Steam-rea. Borde jag skämmas? Sparkar jag på en industri som redan ligger ner?

Jag skulle nog påstå att du gör precis tvärt om. Du bidrar till att inkomsten till spelindustrin ökar, du får chansen att ladda hem ett spel för en billig peng långt efter att dess "bäst före dag" har passerat och gör därmed att spelindustrin kan producera fler spel.

I ryssland var piratkopieringen ett stort problem, mångdubbelt mot vad det var i europa/usa men sedan STEAM lanserats där har det blivit Valves bästa försäljningplats.

On demand, till vettiga priser och lättillgängligt så köper folk produkterna, och när jag får frossa lite i gamla titlar är det svårt att inte köpa.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

"we're not trying to be Target. We're trying to be Nordstrom. When I say that, I mean good value"

Att släppa samma spel varje år (fast med nya banor och ny titel) är tydligen good value ?

Usch vad jag avskyr EA.

Permalänk
Medlem

Tror de lever mycket på impulsköp, att man ser att nu kostar det enbart 10 euro så det är inte så mycket så då kan man kosta på sig det. Fast man ska ju inte stirra sig blint på att Steam är enbart billiga,(ja jag vet de pratar om steam-sales.) men de är också rysligt dyra på spel.

men men, tycker det är lite underligt uttalande av EA. Tror nog de hade tjänat mer på att göra som Steam eller GOG.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starcus:

Det känns som att spelindustrin blivit lite som skivindustrin... Stora producenter som sköter "produktion", marknadsföring och försäljning. Sedan tar de en enorm del av kakan och ger utvecklarna det lilla dom behöver för att hålla sig flytande. Ska bli intressant att se hur branschen kommer att utveckla sig den närmaste tiden. Kan spelindustrin ta sig ur producenternas klor genom kreativa idéer precis som musikindustrin börjat göra? (spotify, ta betalt för konserter istället för skivor, itunes m.m.)

Double Fine Adventures med Tim Schafer i spetsen är ett riktigt spännande exempel på vad jag menar med kreativa lösningar!

http://www.kickstarter.com/projects/doublefine/double-fine-adventure

http://sv.wikipedia.org/wiki/Double_Fine_Adventure

Intressant att du nämner Kickstarter. Mitt missnöje med delar av spelbranschen har bidragit till att jag valt att stödja 11st kickstarterprojekt (spel) senaste tiden. Jag ser den modellen med direktkontakt spelmakare/spelare som något uppfriskande och väldigt trevligt, en upplevelse i sig. Speciellt i Double Fines fall.

Insats allt från $15 till $50 (Jane Jensen/Pinkerton Road och Tex Murphy/Project Fedora fick mig att slanta upp 50 var).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Det lustiga är ju att Steam-reorna faktiskt ÖKAR inkomsten för utvecklare och utgivarna. Varför sälja 100 000 spel för 500kr styck när man kan sälja 400 000 för 250kr/styck. Många spel ökar ju försäljningen med flera hundra procent. Fler kunder innebär att communityn växer runt spelet vilket också kan ha positiva effekter.

EA är bara sura för folk får valuta för pengarna. De vill kunna krama ut varända öre för varje såld enhet. Om spelet suger och ingen vill betala fullpris för skiten så tycker EA att man ska göra det ändå.

Allstå vem är det egentligen som förstör industrin? Svar: EA.

Önskar alla tänkte så, jag har köpt typ 500% mer spel sen jag hittade g2play och de kostar i snitt 200-300 kr per spel.

Blir så mycket enklare att köpa spel som verkar roliga och man vill testa då. Det är förstort steg upp till 500+ kr.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Känns som EA rent ut sagt snackar skit för att deras sälj-taktik(sälja dyrt) ska värka acceptabel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att personen från EA har fel i sitt uttalande, men, jag tycker att man gör det alldeles för lätt för sig om man svarar ett klockrent "Ja". Det finns alltid nyanser att beakta.
Vad som är bäst för mig behöver inte vara bäst för marknaden i samma grad.
Jag röstade på alternativ två.

Permalänk
Medlem

Det farliga med att bara konsumera vid reor är ju faktiskt att försäljningen av spelen till slut förändras, det blir svårare för utvecklarna/förläggarna att jobba mot det verkliga intresset kring spelet, att jobba på patchar och (ja usch) DLC's.
Ju fler spel som reas ut vid fler tillfällen desto mer urvattnat blir det hela, och försäljningen blir helt snedvriden och kanske inte alls i den omfattningen man räknat med.

Det kan också vändas till något väldigt positivt såklart såsom att grundpriserna förändras.

Permalänk
Medlem

Att gå ihop med EA är som att sälja sin själ till djävulen.

* censurerat *

Modedit: Vill du diskutera, använd ett vårdat språk och se till att det handlar om trådens ämne. Tack!

ovårdat språkbruk
Permalänk
Medlem

Detta håller inte. Spel säljer majoriteten av sin totala försäljning väldigt tidigt efter release med få undantag. Steam rear ut spel som är upp till 5-10 år gamla som ingen hade köpt om dom nu inte dök upp för 1-5 euro på första sidan.

Ett relativt nytt spel som Batman har dragit in dom pengar som gör det relevant för företaget, alltså gick dom i förlust eller inte. Kan dom fortsätta på en efterföljare eller ej. Allt efter det är en bonus som egentligen bara kommer från steam.
På konsolmarknaden finns inte detta överhuduvtaget, ett spel fasas iprincip ut och går inte att hitta nytt och man får lov att köpa det begagnat. OCH det stödjer inte spelutvecklarna ALLS.

Stavfel
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag ju att reorna visa på att folk sakta men säkert blir mer prismedvetna. Folk avvaktar innan de köper spel då de flesta spelen inte är värda RRP. Simply as that... Tror och hoppas att i förlängningen så kommer detta resultera i lägre grundpriser.

Gillar Kickstarter, men ogillar det också. Hörde att det var låst till permanent bosatta i USA. Vilket är ett kraftigt slag under bältet. Detta var på grund av Amazon betalningssystem. Vet dock inte huruvida detta har ändrats dock. Stöttat många spel och andra saker igenom åren hos Kickstarter. De har ju hållit på ett bra tag nu.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Crille90:

Och EA's Good Value kan dem ju ta och stoppa up någonstans.

tillexempel... Vi gör ett nytt Fifa/NHL,etc varje år och säljer det för 400kr istället för att släppa en patch som kostar *kanske 50kr?*

Jag förknippar EA med sportspel, och vem fan betalar fullt pris för ett sportspel 6 månader efter det kom ut? Fail EA.