Permalänk
Medlem

SNES - regionsfri samt 50/60Hz-brytare

Denna modifikation omvandlar ett SNES till att bli regionsfritt samt monterar en brytare för att kunna växla mellan 50/60Hz.

Modifikationen bygger på följande två källor:
SNES Switch free region mod
Region and 50/60Hz Switches

Då mitt SNES visade sig vara en senare variant med ett uppdaterat utlåsningschip (F413B) så kunde jag inte enbart följa den andra guiden. Istället fick jag följa den första guiden för att göra konsollen regionsfri och sedan följa delar av den andra guiden för att montera en brytare för 50/60Hz. Utöver de verktyg som behövs (lödstation, kniv, etc) så behövs en brytare (till-till) samt ett motstånd på 2.2kOhm.

De två kretsar som kontrollerar bildsignalen skickar signalen i 50Hz om de matas med +5V och 60Hz om de är jordade. Genom att lyfta benen på dem och koppla till en brytare går det att styra ifall man vill ha 50Hz eller 60Hz. Vissa spel har kopieringsskydd som kontrollerar signalen medan andra spel har anpassats för 50Hz och får grafikbuggar vid 60Hz (t.ex. StarFox).

Regionslåset i ett SNES kan ses lite som ett lås och en nyckel. I konsollen sitter en krets (CIC) som är "låset" och i varje spel sitter en krets som är "nyckeln". Om de inte skickar samma signal till varandra så startar ej spelet. Genom att löda loss en "nyckel-krets" från ett spel och koppla in det direkt i konsollen luras konsollen att tro att spelet alltid har rätt region.

SNES - regionsfri samt 50/60Hz-brytare

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Kan ju direkt påpeka att jag såg till att införskaffa en extra konsoll innan jag satte igång. Efter att ha satt ihop allt första gången fick jag ingen bild. Tog då och lossade på all isoleringstejp och dubbelkollade alla lödningar och hittade några som behövde göras om. Sen dess fungerar den fint, även om den är lite trög på att starta spel ibland (har gjort rent connectorn ett par gånger nu).

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Mycket rolig mod, mer folk som sätter lödkolvarna i sina saker!

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Föredrar att köra Supercic istället för att fippla runt med switchar. Med en dylik ändrar du mode mha SNES:ens resetknapp istället. Det är förvisso lite mer jobb med själva modden, speciellt om man inte redan har en PIC-programmerare och måste bygga en sådan också, men på det hela taget tycker jag det är en mycket prydligare lösning, som dessutom inte kräver något modifierande av SNES:ens case alls.

Kör du ett flashcart med "kassettversionen" av Supercic finns det ännu en intressant aspekt: den kan kommunicera med Supercic:en i SNES:en och lägga sig i rätt mode per automatik, beroende på vilken rom du kör

[edit] Vill inte låta alltför kritisk, men det ser ut på bilderna som du hade en del besvär att lyfta benen på SM-chipen där, det ser rätt messy ut. Jag brukar använda ett mycket enkelt hemgjort verktyg till den där sortens operationer, bestående av en 0.5mm stiftpenna och en knappnål med krökt udd. Det funkar rent löjligt bra.

Knappnålar brukar vara härdade, så först måste du avhärda den för att kunna böja udden, annars går den med största sannolikhet av om du försöker. Glödga udden över ett stearinljus, och för bort den från lågan långsamt, så den inte svalnar för snabbt. Böj udden. Härda om udden genom att glödga den igen, men denna gång kyla ner den snabbt, exempelvis genom att snabbt stoppa ned den i ett glas vatten. Nyp sedan skallen av nålen, och stoppa in den i stiftpennan, istället för blyertsstiftet.

En till bra fulvariant för att lyfta ben är att lägga tråd i en ögla runt bakom benet, smälta lödningen, och sedan bara dra ut tråden så den passerar mellan benet och lödön det sitter fastlött i. En klen kardel från en kabel brukar göra jobbet, och är du snabb och inte värmer i evigheter så går det bra med en bit sytråd i bomull också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Föredrar att köra Supercic istället för att fippla runt med switchar. Med en dylik ändrar du mode mha SNES:ens resetknapp istället. Det är förvisso lite mer jobb med själva modden, speciellt om man inte redan har en PIC-programmerare och måste bygga en sådan också, men på det hela taget tycker jag det är en mycket prydligare lösning, som dessutom inte kräver något modifierande av SNES:ens case alls.

Kör du ett flashcart med "kassettversionen" av Supercic finns det ännu en intressant aspekt: den kan kommunicera med Supercic:en i SNES:en och lägga sig i rätt mode per automatik, beroende på vilken rom du kör

Jag har faktist sett guiden för supercic, men då jag inte har någon PIC-programmerare så valde jag varianten med en brytare. Det mesta verkar fungera fint i 60Hz iaf, dock så verkar min StarFox muppa ut helt efter modden, även om jag slår om till 50Hz. Har dock som nämnts tidigare ett omoddat SNES också, kan alltid falla tillbaka på det vid behov.

Skrivet av kaput:

[edit] Vill inte låta alltför kritisk, men det ser ut på bilderna som du hade en del besvär att lyfta benen på SM-chipen där, det ser rätt messy ut. Jag brukar använda ett mycket enkelt hemgjort verktyg till den där sortens operationer, bestående av en 0.5mm stiftpenna och en knappnål med krökt udd. Det funkar rent löjligt bra.

Knappnålar brukar vara härdade, så först måste du avhärda den för att kunna böja udden, annars går den med största sannolikhet av om du försöker. Glödga udden över ett stearinljus, och för bort den från lågan långsamt, så den inte svalnar för snabbt. Böj udden. Härda om udden genom att glödga den igen, men denna gång kyla ner den snabbt, exempelvis genom att snabbt stoppa ned den i ett glas vatten. Nyp sedan skallen av nålen, och stoppa in den i stiftpennan, istället för blyertsstiftet.

En till bra fulvariant för att lyfta ben är att lägga tråd i en ögla runt bakom benet, smälta lödningen, och sedan bara dra ut tråden så den passerar mellan benet och lödön det sitter fastlött i. En klen kardel från en kabel brukar göra jobbet, och är du snabb och inte värmer i evigheter så går det bra med en bit sytråd i bomull också.

Med tanke på att det minsta spetsen till min lödkolv var ungefär dubbelt så stor som jag hade velat så är jag själv förvånad att det inte vart värre. Men tack för tipsen, om jag behöver lyfta flera ben så ska de garanteras testas!.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;12353308']Jag har faktist sett guiden för supercic, men då jag inte har någon PIC-programmerare så valde jag varianten med en brytare. Det mesta verkar fungera fint i 60Hz iaf, dock så verkar min StarFox muppa ut helt efter modden, även om jag slår om till 50Hz. Har dock som nämnts tidigare ett omoddat SNES också, kan alltid falla tillbaka på det vid behov.

Med tanke på att det minsta spetsen till min lödkolv var ungefär dubbelt så stor som jag hade velat så är jag själv förvånad att det inte vart värre. Men tack för tipsen, om jag behöver lyfta flera ben så ska de garanteras testas!.

Är rätt säker på att Starfox är ett känt problemspel. Prova att boota det med sin native frekvens, och slå över till den frekvens du vill lira det i några sekunder senare. De där spelen brukar bara göra en check när de bootar, men jag har för mig man måste tajma switchningen ganska precist trots det. Men det kan förstås också vara SuperFX-chipet som trilskas och inte gillar den där modeswitchen alls, det skulle inte förvåna mig ett dugg om det var så. Supercic har för övrigt ett mode som gör det där per automatik

En picprogrammerare är en baggis att svänga ihop, själv kör jag med en Art2003. Schemat där är avsett för lite "större" pics, men det är bara att kolla upp benkonfigurationen på den aktuella pic:en i dess datablad och koppla in polerna på dess motsvarande ben istället. Själv har jag byggt min programmerare på en bit perfboard, och allteftersom jag behövt programmera pics med nya benkonfigurationer har jag bara kopplat in nya socklar parallellt med de gamla. Inte vackert, men det fungerar. Vet du med dig att du inte ska programmera några fler pics kan du ju löda tåtarna direkt på benen, och skita i att trassla med socklar

Använder Winpic800 för själva programmeringen, http://www.winpic800.com/index.php?lang=en

Vill man ha något lite mer avancerat så finns det mängder av byggbeskrivningar på Pickit2-kloner på nätet, alternativt kan man köpa en färdig för ett par hundralappar. Men för mina behov duger den jag tipsade om gott i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!