Permalänk
Medlem

Problem med nybygge

Jag har suttit och felsökt ett nybygge av en mini-ITX burk och jag får inte den att starta, eller i alla fall inte starta så att det går någon signal från IO panelen. CPU, chassi och nätaggs fläktarna går igång. DVDn svarar och fälls ut när DVDknappen trycks in. Men skärm, tangentbord(PS/2) och mus (USB) verkar inte aktiveras. Vad kan tänkas vara fel?

Komponenter:

MB: ASRock z68M-itx/H
CPU: Intel i5 3450S
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
PSU: Corsair CX v2 430W
SSD: Samsung 830 64G
Chassi: Kab Lian Li PC-Q11B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Jag har suttit och felsökt ett nybygge av en mini-ITX burk och jag får inte den att starta, eller i alla fall inte starta så att det går någon signal från IO panelen. CPU, chassi och nätaggs fläktarna går igång. DVDn svarar och fälls ut när DVDknappen trycks in. Men skärm, tangentbord(PS/2) och mus (USB) verkar inte aktiveras. Vad kan tänkas vara fel?

Komponenter:

MB: ASRock z68M-itx/H
CPU: Intel i5 3450S
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
PSU: Corsair CX v2 430W
SSD: Samsung 830 64G
Chassi: Kab Lian Li PC-Q11B

Kan tänka mig att det behövs en bios uppdatering för att du ska kunna använda en IB CPU.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska prövas!

Permalänk
Medlem

Från inets sida:

Intel Core i5 3450S 3,0Ghz (Ivy Bridge)

Obs, om moderkort med P67/Z68/H67/Q67-chip ska användas, kontrollera kompabilitet med processorn.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Från inets sida:

Intel Core i5 3450S 3,0Ghz (Ivy Bridge)

Obs, om moderkort med P67/Z68/H67/Q67-chip ska användas, kontrollera kompabilitet med processorn.

Du hade rätt, ny vers av BIOS löste det. Fick visserligen stycka min andra stationära för att få en SB cpu för att kunna byta BIOS men nu funkar det! Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Du hade rätt, ny vers av BIOS löste det. Fick visserligen stycka min andra stationära för att få en SB cpu för att kunna byta BIOS men nu funkar det! Tackar!

Gött att det löste sig.

Tur att du hade en SB som du kunde använda.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.