Reklamavbrott mitt i spelandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag tror nog inte att det sker om man har ett betalt abonnemang, så om dom har ett spel som du anser värt pengarna är det väl bara att betala då.
Oavsett vilket så kan man inte gärna kalla Sony snikna, företag existerar för att tjäna pengar.

Jo men företag som tar patent på en sådan idé och eventuellt ha planer att förstöra spelandet genom reklamavbrott för att tjäna pengar, det är visst sniket.

Och ja, företag existerar för att tjäna pengar, säger inte emot det och har aldrig gjort. Men förstör man upplevelsen av något för att tjäna pengar så tycker inte jag att det är OK.
Ta t.ex. en berg- och dalbana, du är i dess absoluta höjdpunkt där negativa g-krafter och pirr i magen har som mest effekt, för att mitt i åkturen sakta ner i den bästa backen, stanna på botten för att bara stå där ett tag så du kan se alla reklamskyltar för att sen sega sig upp för nästa backe och all fart och intensitet byggs sakta upp igen men känslan är inte densamma och då kommer helt plötsligt ett stopp till...

Och ja det kommer sluta med att ingen åker den berg- och dalbanan igen och kommer tappa intresse. Är det så vi vill att spelvärlden ska bli? Helt intresselöst. Please take me back to the stone age...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Tur att man är en trogen PC användare då.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Är ganska säker på att det kommer komma något liknande om detta infördes.

Fast det känns inte lika "lagligt" då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Detta är typiskt aftonbladet..

texten till artikeln.

"Sony vill införa reklamavbrott i Playstation-spel
Sony tar patent på reklamavbrott mitt i spelandet – som på tv "

Väl inne i artikeln så står det

"Reklamavbrott i din Playstation?
Sony patenterar teknik – för att visa reklam i spel
Reklam och produktplacering är på väg att få en allt större del i spel.
Och nu finns risken att reklamavbrott kan komma att avbryta spelen i framtiden.
Sony har tecknat ett patent på just en sådan lösning."

Och vem fan har sakt att Sony tänker använda just detta för att skapa reklam? det kanske är så att dom tog patent på det före någon annan för att dom inte vill ha reklam i spel. En jäkligt smart lösning om det visar sig stämma.

Det är ingen som har sagt det. Stämmer din hypotes så tycker jag tvärtom och reser Sony till skyarna och tycker att dom är bäst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Det är ingen som har sagt det. Stämmer din hypotes så tycker jag tvärtom och reser Sony till skyarna och tycker att dom är bäst.

Det verkar ju vara det som alla tror så antagligen så har någon sakt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast om det blir så att du betalar 650 kr och slipper reklam men samtidigt har man möjlighet att skaffa det gratis fast med reklam, det hade även gett dig möjlighet att pröva spelet i förväg vilket är skönt nu eftersom typ inga demos släpps längre. Typ som till mobiler där finns ju de flesta spel gratis med reklam och betalverision utan

Men jag håller med om att det skulle vara idiotiskt om man var tvungen att köra med reklam och inte hade möjlighet att betala för att slippa.

Instämmer helt! Detta är enda sättet som någonsin kan motivera reklam-avbrott i spel (eller i något för den delen).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Dock är detta reklamavbrott som det talas om. Inte ett mcdonalds ingame. "Comercial will commence in 1minute. -Reklam i 5minuter-. Game will resume in 1minute". Annars hade det bara gett mer realism, vilket är bra. Detta är ju dock kapitalistbullshit.

jaja det fatta jag, det blir som på tv. Helt sjukt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Skulle detta vara för att "kontra" att spel säljs vidare när folk har spelat färdigt spelen tro?

Permalänk
Inaktiv

Finns ju tonvis med spel som redan är fulla av reklam. Tänk efter så har ni nog sett en hel del i spelen ni spelat, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Finns ju tonvis med spel som redan är fulla av reklam. Tänk efter så har ni nog sett en hel del i spelen ni spelat, hehe.

Jag skulle vilja veta vilket eller vilka spel du har spelat där det har förekommit ett reklamavbrott som har pausat spelet. Att smygreklam förekommer såsom pepsiburkar från automater eller specifika bilmärken eller tillbehör, men det avbryter inte spelet och tvingar dig att titta på det ellerhur?

Men säg gärna vilka spel.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

menar du som TV4 måhända. en ytterligare utveckling på tal om det vore kanske om du med ett litet SMS för 9kr kunde påverka saker i spelet som du inte kan med fjärrkontrollen. det blir lite som att betala för ett extra stort trollslaktarsvärd i Diablo skulle jag säga.

ja, konstiga företag växer på träd nuförtiden..

Nämn inte TV "hoppsan nu blev det fel här, inte vårat fel utan X och X" 4 är du snäll. Större skämt till kanal får man leta efter. Sedan att de lanserar 3-4 nya kanaler var 3:e år är ju inte bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankarN:

Fyfan, då betalar jag hellre...

Dom flesta programmen till android/ios finaniseras väl till största del av reklam/de flesta kör reklamversionen.

Men visst, självklart finns det ju folk som betalar och du kan mycket väl vara i den målgruppen. Trevligt med valmöjligheter blir iaf min åsikt om nyheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Jag skulle vilja veta vilket eller vilka spel du har spelat där det har förekommit ett reklamavbrott som har pausat spelet. Att smygreklam förekommer såsom pepsiburkar från automater eller specifika bilmärken eller tillbehör, men det avbryter inte spelet och tvingar dig att titta på det ellerhur?

Men säg gärna vilka spel.

Man kan säga att WET har sådana inslag, under laddningsscener/när man klarat banor och annat kan spelet "avbrytas" för reklampaus så i stil med tidig bio i USA, det roliga är att de har med "äkta" bioreklam som föreslår att man ska gå ut i entren och köpa något varmt att ta med sig att tugga på under filmen. Nu är det bara en kul gimmic de lagt in, men det kunde teoretiskt sett lika gärna ha varit reklam för Coca Cola eller nVidia.

OnT:
Tror inte det blir några "gratisspel", innan du drar in produktionskostnaden för spelet på reklam så blir det väldigt många timmar reklam. Se bara Voddler, de kan inte finansiera "storfilmer" med reklam ens utan där är det premuim som gäller trots en stor målgrupp.
Å andra sidan har du reklam innan filmen på Bio, på PC måste du ofta starta ett DRM som slänger reklam och "erbjudanden" ansiktet på dig (origins, steam) innan spelstart, detta är bara en vidareutveckling. Sony kan alltid hävda att de behöver intäkterna för att hålla PSN gratis, eller att du får betala PSN plus för att slippa reklamavbrott.

Permalänk
Medlem

Det finns tillräckligt med reklam omkring oss. Jag skulle aldrig köpa ett spel där man bryter mitt i spelandet för att se reklam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XpreS:

Jag skulle vilja veta vilket eller vilka spel du har spelat där det har förekommit ett reklamavbrott som har pausat spelet. Att smygreklam förekommer såsom pepsiburkar från automater eller specifika bilmärken eller tillbehör, men det avbryter inte spelet och tvingar dig att titta på det ellerhur?

Men säg gärna vilka spel.

Jag menar så klart inte reklamavbrott, det begriper du väl? Men det är precis som du säger, små detaljer som Coca Cola och dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, säger bara kort och gott USCH!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Man kan säga att WET har sådana inslag, under laddningsscener/när man klarat banor och annat kan spelet "avbrytas" för reklampaus så i stil med tidig bio i USA, det roliga är att de har med "äkta" bioreklam som föreslår att man ska gå ut i entren och köpa något varmt att ta med sig att tugga på under filmen. Nu är det bara en kul gimmic de lagt in, men det kunde teoretiskt sett lika gärna ha varit reklam för Coca Cola eller nVidia.

OnT:
Tror inte det blir några "gratisspel", innan du drar in produktionskostnaden för spelet på reklam så blir det väldigt många timmar reklam. Se bara Voddler, de kan inte finansiera "storfilmer" med reklam ens utan där är det premuim som gäller trots en stor målgrupp.
Å andra sidan har du reklam innan filmen på Bio, på PC måste du ofta starta ett DRM som slänger reklam och "erbjudanden" ansiktet på dig (origins, steam) innan spelstart, detta är bara en vidareutveckling. Sony kan alltid hävda att de behöver intäkterna för att hålla PSN gratis, eller att du får betala PSN plus för att slippa reklamavbrott.

Settings -> Interface -> stäng av "Notify me" så kommer inga nyheter om spel som är på rea eller nya spelsläpp på Steam.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att se den negativa reaktionen som många har haft på den här nyheten. Men nu till min personliga åsikt och teori. Jag tror inte att Sony är så korkade att de skulle lägga in den här funktionen i ett spel som du har betalat för, om de gjorde det så skulle de definitivt gå i graven som konsoltillverkare/spelproducent. Om de skulle implementera det såsom situationen ser ut idag, så skulle jag tippa på att det handlar om free2play spel där man kan betala för att kunna spela utan reklam.

En teori som jag har däremot är att de kommer att implementera det patentet i deras spel streaming tjänst som det ryktas om (länk). Så tänk är en gratis variant där man kan spela vilka spel man vill fast med reklam med möjligheten att spela utan för en viss summa varje månad. Det är iaf vad jag hoppas att de kommer att använda den till.

Permalänk
Medlem

De har ju dock redan kört med reklam under laddningstiderna på WipEout HD, men jag har för mig att det bara var i Nordamerika.

Skrivet av JasPlan:

Jag tycker det är intressant att se den negativa reaktionen som många har haft på den här nyheten. Men nu till min personliga åsikt och teori. Jag tror inte att Sony är så korkade att de skulle lägga in den här funktionen i ett spel som du har betalat för, om de gjorde det så skulle de definitivt gå i graven som konsoltillverkare/spelproducent. Om de skulle implementera det såsom situationen ser ut idag, så skulle jag tippa på att det handlar om free2play spel där man kan betala för att kunna spela utan reklam.

Jag håller med. Jag tror knappast att de kommer slänga in en massa reklam i spelandet, utan det blir nog något sånt som du är inne på. Alla vanliga spel som man köper kommer nog bli helt opåverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Tur att man är en trogen PC användare då.

Battlefield heros är väl till PC?

Permalänk
Skrivet av MooD:

Battlefield heros är väl till PC?

Spelar inte, men tror dock det. Hurså?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Spelar inte, men tror dock det. Hurså?

Att PC ännu en gång är först med såna här nymodigheter.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Att PC ännu en gång är först med såna här nymodigheter.

Om jag inte har fel så är det "In-browser", vilket som jag inte är ett särskilt stort fan av. Men jag måste säga att du har mycket större möjligheter på PC.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║