Musikproduktion/Speldator med begränsad budget.

Permalänk
Medlem

Musikproduktion/Speldator med begränsad budget.

Tjena! Nu var det dags igen för att införskaffa sig en ny burk eller uppgradera? Men har ingen aning om vad man ska ha, är helt nollställd på datorer nu för tiden då jag inte hängt med i utvecklingen.

Jag har en begränsad budget på ca 7000kr men det absoluta taket är 8000kr. Datorn ska användas till att producera musik men även (om möjligt) klara av dem senaste spelen, framförallt BF3 och D3 är det som kommer liras mest. Vill kunna spela dem på High med en stabil 60+ FPS. Men återigen, är detta möjligt med en såpass begränsad budget?

Mitt nuvarande burk innehåller följande komponenter:

NVIDA GeForce 8800 GTX
Intel Core 2 Duo 6850 @ 3.00 GHz
Intel G33/G31/P35/P31 Express
4GB RAM
250GB HDD
Windows Vista Home Edition 32-bit

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du kunskap inom att bygga ihop datorn själv? Och sedan få allting att fungera?

Och hur insatt är du i musikproduktionsvärlden? Har du tänkt köpa monitorer, externt ljudkort? Tillbehör?

Permalänk
Medlem

Har aldrig byggt ihop en dator förut och känner därför att det skulle vara bäst om den kunde levereras färdigmonterad istället. Kollade på lite färdigbyggda datorer hos bla cdon och inet. Men har hört att man kan få ner priserna lite mer om man själv får välja komponenterna.

Jag har ett externt ljudkort, men kör för tillfället på mina dator högtalare tills jag införskaffat mig mina monitorer.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag beställt datorn och det gick över min budget, dock så blev jag lite osäker i efter jag hade beställt, om jag gjort rätt val så att säga. Jag valde att köra på CDON:s färdigbyggda burkar THOR.

Den jag nu har beställ går under namnet THOR JORDS: http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_-_intel_i5-2500k_-_16gb_-_1tb_-_nvidia_gtx570_-_w7hp-19225902

Den andra datorn jag funderade på gick nu långt över min budget men såg lockande ut med SSD disken. Namnet på datorn är THOR ENIRIDE: http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_16gb_-_120gb_ssd_%2b_1tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20388250

Enda nackdelen är ju då att datorn inte finns i lager och det skulle ta upp emot 4 veckor innan den kommer vara tillgänglig. Dessutom vet jag inte hur det kommer funka med priset om den kanske kommer stiga i pris när den blir tillgänglig. Vore tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octave:

Har aldrig byggt ihop en dator förut och känner därför att det skulle vara bäst om den kunde levereras färdigmonterad istället. Kollade på lite färdigbyggda datorer hos bla cdon och inet. Men har hört att man kan få ner priserna lite mer om man själv får välja komponenterna.

Jag har ett externt ljudkort, men kör för tillfället på mina dator högtalare tills jag införskaffat mig mina monitorer.

Okej, bäst att köra på en färdigmonterad om varken du eller någon närstående har kunskap inom området. Och jag tror allting kommer gå bra, samt med datorn & musiken.

Och tycker inte att du ska lägga mer pengar på datorn då du har andra tillbehör du antagligen ska köpa för några tusen till musikproduktionen. Tycker att du borde läsa lite om datorer samt kolla video's steg för steg hur allting funkar och varför just vissa saker ska placeras i datorn. Och på så sätt så får du en inblick i det hela och kan senare beställa saker som du kan montera i datorn du köpt.

Försök och håll dig uppdaterad med din dator och köp nya delar när du känner dig bekväm, så att du inte köper en dator och sedan bara inte orkar bry dig i att underhålla samt köpa nya delar.

Var lite svårt att hjälpa till när du redan har slagit till och köpt en dator, så jag kan bara hoppas att allting kommer gå bra och skriv igen om du behöver hjälp med någonting.

Lycka till!