Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

du får tyvärr inte mycket hifi för 3000 :/

Jag håller inte alls med. För 3000 kan man få riktigt bra saker. Jag har själv varit på jakt efter ett "hifi" system till datorn en tid och har hittat ett som är perfekt för mig.
För det första fick jag tag på ett par Dali concept 2 begagnat riktigt billigt.
Sen slog jag till på en Marantz NR1402 ny från Tyskland för 2500kr.
Där tycker jag man har vettigt Hifi-ljud för ca 3000 kr.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Skrivet av Akheron:

Jag håller inte alls med. För 3000 kan man få riktigt bra saker. Jag har själv varit på jakt efter ett "hifi" system till datorn en tid och har hittat ett som är perfekt för mig.
För det första fick jag tag på ett par Dali concept 2 begagnat riktigt billigt.
Sen slog jag till på en Marantz NR1402 ny från Tyskland för 2500kr.
Där tycker jag man har vettigt Hifi-ljud för ca 3000 kr.

Dali concept2 utan baslåda låter ganska tråkigt:/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Dali concept2 utan baslåda låter ganska tråkigt:/

Inte som datorhögtalare när man sitter 0.5-1m ifrån dem.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Skrivet av Akheron:

Inte som datorhögtalare när man sitter 0.5-1m ifrån dem.

Smaken är olika jag har själv såna på mitt skrivbord som datorhögtalare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Idag får man mycket mer för 3000 kr än vad man fick för några år sen iallafall

Håller med om att Dali Concept 2 är lite småtråkiga, de nya Dali Zensor 1 är rätt bra dock!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Zensor 1 tyckte jag inte riktigt höll måttet för min del men alla tycker vi ju olika.
En viktigt faktor är ju givetvis vad man använder högtalarna till. När vi pratade om Hifi ljud utgick jag från att det var primärt musik man lyssnade på vid datorn. Att slölyssna på musik medan man surfar eller spelar lite så tycker jag concept 2 är helt utmärkta. Vilket är det jag gör vid datorn.

Spelar man BF3 och vill att pungen ska fladdra till när man skjuter så förstår jag att man vill sitta på en baslåda, eller om man ser film, men värt att betänka är att en vettig baslåda är dyrt. Med tanke på att grannen kommer in och klagar när jag ser på tv och film på normal volym så känns det långt borta Fast jag använder ju inte mina datorhögtalare till det.

Spelar jag datorspel och vill ha lite ljudupplevelse, eller ser film, sitter jag i vardagsrummet och där har jag helt andra saker. Detsamma om jag spelar musik för att lyssna på musik, då sitter jag inte vid datorn. Så är det hemma hos mig.

Med tanke på vad man kan hitta på begagnatmarknaden vidhåller jag fortfarande att man hittar bra "hifi-ljud" till datorn för 3000kr. Om man däremot gör allt vid datorn (Spela spel, musik, se film etc) och det ska vara nytt. Nej då håller jag med, då blir det svårt att hitta bra ljud för 3000kr.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk

Om man däremot pungar ut 4500 kr får man dessa: http://www.fyndborsen.se/datorer/datorhogtalare/mh800-white som enligt mina öron lät mycket bra. Undra om man verkligen får så jättemycket mer om man köper en begagnad förstärkare och ett par begagnade högtalare för 4500 kr totalt?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Proffsmobbare

Definitionen av HiFi är väldigt luddig, men i regel så är det otroligt svårt att få "HiFi-ljud" för 3000 SEK.

Att vissa här klassar t.ex. Dali Concept 2 som HiFi betyder inte att det ÄR HiFi.

Det är inte en klassning om vad en person tycker låter bra, utan det handlar om hur korrekt utrustningen låter.
Jag lånar detta citat från wikipedia;

Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response.

Jag och säkert många med mig klassar inte Concept 2 (som exempel) som HiFi. Dessa låter underhållande men jag skulle inte kalla det en korrekt återgivning. HiFi är en term som inte är prisrelativ utan fristående. En anläggning är inte "HiFi för pengarna" utan enbart "HiFi".

Det gör dock inte att Concept 2 låter dåligt, för det stämmer inte. Låter helt okej i sig, låter bra för pengarna. Prisvärt om man föredrar Dali-ljudet framför andra tillverkare och säkert ett väldigt bra steg in på marknaden.

Men något som verkligen är HiFi har jag svårt att se för 3000 SEK. Nog för att termen är dum i sig - låter det bra för dig, var nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenknopp:

Dom låter säkert bra men är det inte ganska små basar (3,5") för det priset?

Jo det är det säkert men jag tycker att dom räcker till ett rum på 20 kvadratmeter som jag har och som enl trådskaparen han har.

Permalänk
Medlem

Dali själv lanserade Concept serien som just en Hifi-serie. Flera recensioner benämner dem också som detta. Fast begreppet är ju som sagt luddigt.
För att vara tydlig så har jag inte sagt att detta är världens bästa högtalare utan ett exempel på en högtalare som man kan hitta till ett mycket bra pris begagnat om man letar lite. Som just datorhögtalare tycker jag att de gör sitt jobb. Givetvis finns det bättre, dock ofta dyrare, men också andra i samma klass som gör samma jobb lika bra till ett vettigt pris, dvs i prisklassen som TS frågade om.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem

Se till att ha riktigt bra ljudkort i datorn då också, annars känns det rätt värdelöst. Jag kan VARMT rekommendera detta ljudkort: Asus Xonar Essence STX.

Jag köpte det själv när jag tröttnat på mitt Creative X-fi kort och det är grymt rent ljud i detta, och levererar dessutom riktigt kraftfullt ljud som är bra genom hela registret! Dessutom utmärkt programvara där du kan ställa in med ett knapptryck om du ska använda högtalare eller hörlurar (du har båda inkopplade samtidigt). Dessutom inbyggd hörlursförstärkare av hög kvalitet och man kan ju inte säga att kortet är fult heller hehe.

Vad jag vet ett av de absolut bästa på marknaden, och kör du med inbyggda ljudkortet nu kommer du förmodligen tappa hakan bara genom att byta ljudkort, även med din nuvarande setup. Men såklart så ska ett fint ljudkort som detta anslutas till bra högtalare/hörlurar. Jag kör med ett par Beyerdynamic-lurar i 3 000 SEK-klassen och de är läskigt bra ljud i musik och filmer!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Se till att ha riktigt bra ljudkort i datorn då också, annars känns det rätt värdelöst. Jag kan VARMT rekommendera detta ljudkort: Asus Xonar Essence STX.

Jag köpte det själv när jag tröttnat på mitt Creative X-fi kort och det är grymt rent ljud i detta, och levererar dessutom riktigt kraftfullt ljud som är bra genom hela registret! Dessutom utmärkt programvara där du kan ställa in med ett knapptryck om du ska använda högtalare eller hörlurar (du har båda inkopplade samtidigt). Dessutom inbyggd hörlursförstärkare av hög kvalitet och man kan ju inte säga att kortet är fult heller hehe.

Vad jag vet ett av de absolut bästa på marknaden, och kör du med inbyggda ljudkortet nu kommer du förmodligen tappa hakan bara genom att byta ljudkort, även med din nuvarande setup. Men såklart så ska ett fint ljudkort som detta anslutas till bra högtalare/hörlurar. Jag kör med ett par Beyerdynamic-lurar i 3 000 SEK-klassen och de är läskigt bra ljud i musik och filmer!

Köpte mig också ett STX för ungefär en månad sedan. Bra program och ljudkvalitén höjdes rejält från det inbyggda på moderkortet.
Skulle dock önska att man kunde köra mer än en utgång samtidigt då det är ett elände att köra en subwoofer om man inte använder sig av ett aktivt system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Guteklockaren:

Köpte mig också ett STX för ungefär en månad sedan. Bra program och ljudkvalitén höjdes rejält från det inbyggda på moderkortet.
Skulle dock önska att man kunde köra mer än en utgång samtidigt då det är ett elände att köra en subwoofer om man inte använder sig av ett aktivt system.

Nog för att asuskorten är bra på att driva hörlurar, men inte skulle då jag vilja ansluta en passiv subb till det....

Men det är få om ens några ljudkort som är bra att använda till filter, det är ingen som fixar det på ett bra sätt i drivers, så vill man filtrera måste man göra det i ett separat program, och då funkar det i praktiken enbart vid musikskapande, spelen faller bort. Så i praktiken måste man ändå sköta filtren separat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Om man däremot pungar ut 4500 kr får man dessa: http://www.fyndborsen.se/datorer/datorhogtalare/mh800-white som enligt mina öron lät mycket bra. Undra om man verkligen får så jättemycket mer om man köper en begagnad förstärkare och ett par begagnade högtalare för 4500 kr totalt?

Sitter själv med det paketet XTZ MH-800 DSP White och dom låter otroligt bra.

Gav 4290kr när jag använde offert.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Sitter själv med det paketet XTZ MH-800 DSP White och dom låter otroligt bra.

Gav 4290kr när jag använde offert.

Ja de är bra.

För 10 år sedan skulle folk tappat hakan över hur bra bas så små lådor kan återge. Många verkar tro att det krävs minst ett 12 tums element för att återge de låga basoktaverna korrekt, så kanske var fallet för 10 år sedan, men utvecklingen går ju framåt i t.ex. låddesign osv.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nog för att asuskorten är bra på att driva hörlurar, men inte skulle då jag vilja ansluta en passiv subb till det....

Men det är få om ens några ljudkort som är bra att använda till filter, det är ingen som fixar det på ett bra sätt i drivers, så vill man filtrera måste man göra det i ett separat program, och då funkar det i praktiken enbart vid musikskapande, spelen faller bort. Så i praktiken måste man ändå sköta filtren separat.

Nämnde aldrig något om en passiv sub.
Önskar köra ett passivt system där endast signal går till stärkare och till en aktiv sub.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går jättebra att få djupbas ur ett litet element, men ljudtrycket blir lidande, det kan man hjälp upp med väggplacerade högtalare så att man utnyttjar den akustiska bashöjningen som det ger, så en del välkonstruerade högtalare kan låta väldigt bra, men de klarar inte att spela starkt, men de flesta spelar inte så starkt att det är nått jätteproblem, men om man ska klara 120dB vid 15Hz så blir det värre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går jättebra att få djupbas ur ett litet element, men ljudtrycket blir lidande, det kan man hjälp upp med väggplacerade högtalare så att man utnyttjar den akustiska bashöjningen som det ger, så en del välkonstruerade högtalare kan låta väldigt bra, men de klarar inte att spela starkt, men de flesta spelar inte så starkt att det är nått jätteproblem, men om man ska klara 120dB vid 15Hz så blir det värre.

Exakt! Det är det jag försöker få fram. Om man inte behöver världens ljudtryck (som mig själv) så behövs inte överdrivet stora högtalare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Guteklockaren:

Nämnde aldrig något om en passiv sub.
Önskar köra ett passivt system där endast signal går till stärkare och till en aktiv sub.

Du skrev så i alla fall, men strunt samma, men vad är det för problem med att koppla normalt, dator (stereo ut, kanske toslink/hdmi) >filter> 3xförstärkarkanaler>högtalare.
Det är ju så man kopplar normal, enheterna behöver ju inte vara i separata lådor, men principen blir ju den, har du en hembioreceiver har den ju all elektroniken inbyggd, bara att ansluta högtalare, min går tom att driva passiva basar med om jag vill, det är bara att koppla om lite så att man använder ett eller flera slutsteg till bas. (man kör basen som zon 2)

En enklare mer normal Svenssonkoppling är att ansluta datorn till förstärkaren, suben ansluter du sedan till förstärkaren, det är bara att ha rätt kablage så går det bra även med en stereoförstärkare, det behöver inte vara en hembiomodell eftersom de allra flesta aktiva basar har åtminstonde ett lp filter inbyggt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmobbare

Jag ser basen som något som ska komplementera systemet i övrigt, inte ta över.

Visst det beror på musiksmak och som alltid - personlig preferens, men att ha små baselement i 2.0-högtalare ser inte jag som någon negativ sak per se.