Permalänk
Medlem

Behöver tips på ny router

Hej!
Ja, rubriken säger allt egentligen. Blev uppgraderad till 100/100 mbit internet förra året och har sen dess stört mig på att min nuvarande router (Buffalo WHR-G54S) inte klarar av det, dess throughput är helt enkelt för klen.
Med routern inkopplad kommer jag som bäst upp till ~58 mbit ner och ~51mbit upp.
Kopplar jag förbi routern så kör jag med lätthet på ca 97 mbit ner och ~90 mbit upp. Sen så är den också bara en wireless-g router så trådlöst till min laptop cappas till ca 21 mbit, vilket är väl i stort sett max för g-standarden. Kan ju nämna att jag kör tomato firmware på routern som är den snabbaste firmware som finns till den så jag tvivlar att jag kan klämma ur mer throughput på något sätt.

Med andra ord, jag behöver något bättre.

Krav:

WAN-LAN throughput på MINST 100 mbit både download och upload oavsett om det rör sig om 1 eller 100 anslutningar på samma gång, ska helst också klara 100 mbit eller över även med 1000 anslutningar. Detta är med råge det viktigaste kravet.

Wireless-N standard med WPA2 och en throughput så nära 100 mbit som möjligt i optimala förhållanden. Vette tusan om det faktiskt finns någon konsument router i rimlig prisklass som klarar 100 mbit eller högre men som sagt, så högt som möjligt är önskvärt. AES kryptering bör den också klara av.

Inbyggd gigabit switch, minst 2 portar.

WDS bridging och repeating.

USB portar för att koppla in USB hårdskivor är ett stort plus.

Har kollat lite på Asus RT-N56U, 119€ börjar dock ligga på övre smärtgränsen när man är en fattig studerande, så något billigare skulle inte skada. Om någon dock har den Asus'en så hör jag gärna på era upplevelser med den och om ni är nöjda osv.

Permalänk
Medlem

-