Ljudkort passande till headset

Permalänk
Medlem

Ljudkort passande till headset

Tjena ljudkunnigt folkens.

Dags för ny dator och denna gången blir första jag tänkt skaffa mig ett ljudkort men även efter att ha läst guiden här och diverse andra ställen så kan jag fortfarande inte bestämma mig.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingList...
Detta är datorn som jag konfigurerat som test nu för att ge en överblick, headset & ljudkort är som sagt inte spikat ännu.
Spel som spelas: LoL, WoW, BF3, D3, Valves alla spel, Bioware's rpgs och annat möjligt då o då.

Creative SB X-Fi Titanium HD
Creative SB Recon3D Fatal1ty Pro
ASUS Xonar Essence STX
Creative SB X-FI Titanium

Dessa är kort jag sneglat på & det som jag väljer kommer få ge ljud till Sennheiser PC 360 G4ME. Hade länge viljat ha Asus STX kortet men på många forum/recensioner så får jag känslan att Creative har en liten edge med spel. Har ni nån erfarenhet av dessa eller en av dem korten eller headsetet så kom gärna med eran erfarenhet & förslag.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

köp stx, creative är skrot. är min åsikt iaf. har ju själv asus xonar stx och kan bara säga gott om det.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

köp stx, creative är skrot. är min åsikt iaf. har ju själv asus xonar stx och kan bara säga gott om det.

Vilket Creative kort hade du som du tyckte var skrot?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Problemet med Creatives ljudkort är inte hårdvaran, utan deras drivrutiner som är mindre lyckade. Ända sedan Vista och särskilt Win7 lanseringen då MS bytte ljudsystem har Creative korten lidit av buggiga drivrutiner. Något som är kopplat till att det finns massor av revisioner av samma kort. Vilket man får när man köper och om detta fungerar med ens dator är lite lotto.

Har själv ett Xfi liggandes som fungerade fint på win7 i min förra burk, men i den nya fungerar det inte alls.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

jag äger ett Creative SB X-Fi Titanium HD funkar galant så det är inte helt sant det är bara deras äldre som hade problem den nya serien är problem fri vad jag vet!

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Inaktiv

Asus Xonar Essence STX. Creative är sämre ljud med skit drivrutiner och ännu värre support.

Har exakt samma headset och det låter underbart (för så billigt headset). Fördelen är att asus har bra drivisar och stöds av annat plus att den låter galet bra med riktiga hörlurar med (Ultrasone Signature t.ex.).

Glöm inte att dra upp den till 192kHz 24 bitar och kör den bara i HiFi läge (tar bort alla filtrar och annat otyg).