Angående hyresavtal

Permalänk
Rekordmedlem

Vad säger kontraktet ? Vad säger hyresvärden? Ni verkar ha gjort upp nått utom vetskap för hyresvärden eller vet ägaren om att det finns en annan person i lägenheten än den som har hyreskontraktet? Är slutbesiktning gjord, har du nån kopia på protokollet? Om inte, vem står för ev skador ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vad bodde du innan..Om du nu flyttade in tidigare så borde ju ditt förra boende ha kostat dig ändå.

Men fick du den uthyrd och det va därför du flyttade in tidigare borde du ju ha stålar över till hyran till nya lyan.

Men någon skyldighet har du ej..

Jag hade då inte betalat

Min tidigare lägenhet har jag betalat hyran för och den har inte varit uthyrd till någon annan

Skrivet av mrqaffe:

Vad säger kontraktet ? Vad säger hyresvärden? Ni verkar ha gjort upp nått utom vetskap för hyresvärden eller vet ägaren om att det finns en annan person i lägenheten än den som har hyreskontraktet? Är slutbesiktning gjord, har du nån kopia på protokollet? Om inte, vem står för ev skador ?

Kontraktet säger att jag ska betala hyra i förskott vilket jag givetvis gjort för maj månad eftersom det är då jag fick kontraktet.
Inget kontrakt med tidigare hyresgäst och mig varken muntligt eller skriftligt. Jag har till dom påpekat både via mejl och muntligt att jag inte har någon möjlighet att betala dubbla hyror men att jag gärna flyttar in tidigare ändå.
Hyresvärden har varit informerad om att jag flyttar in då jag får nycklarna. Besiktningen kommer att göras nu i helgen av mig och han gemensamt. Skador som fans i lägenheten dokumenterade jag före jag flyttade in med kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Det handlar väl inte om att lita på eller inte? det hela är ju helt enkelt så att något så allvarligt som att bruka en lägenhet och då särskilt att upplåta sin lägenhet till någon annan skall och bör nog alltid finnas reglerat med någon form av kontrakt/ansvarsbefästelse om nu inte detta är gjort så är man som kontraktsinnehavare ansvarig för vad som juridiskt finns på kontrakt. Om den förra hyresgästen vore avhyst ,så kanske värden gav dig rätt att tillgå innan kontraktsdatum, men den hyran brukar värden bjuda på ,ex om du ansöker och blir beviljad en tom lägenhet så kan man ju komma överens om från vilken dag hyran skall betalas men att man får nyttjanderätt till lägenheten innan av värden. Här är det ju egentligen förra innehavaren som är värden?

Nä jag missuppfatta nog situationen. Sorry

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Rekordmedlem

Ok då är alltså allt ok med hyresvärden iallafall ? Det ni tvistar om är utifall du egentligen underförstått har tagit på dig att betala hyran. jag hade frågat hyresgästföreningen om råd. på deras webplats står det
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Jag-har-ord...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej du ska självklart inte betala ngt om du inte står på kontraktet. Att förra hyresgästen valde att flytta ut tidigare är inte ditt problem. Folk försöker att ta till sånt för att slippa betala överlappande hyror. Gå inte på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok då är alltså allt ok med hyresvärden iallafall ? Det ni tvistar om är utifall du egentligen underförstått har tagit på dig att betala hyran. jag hade frågat hyresgästföreningen om råd. på deras webplats står det
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Jag-har-ord...

Om han inte sagt att han skulle betala hyran och istället sagt att han "inte har råd att betala hyran men gärna vill flytta in ändå", tror jag nog inte att något underförståtts om att betala hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Det är pga folk som er som gör att man inte kan lita på någon.

Eftersom det inte ens fans ett muntligt avtal verkar det som förre hyresgästen mer eller mindre kom ur de blå och bad om pengar. God sed hade ju varit att förre hyresgästen erbjudit tidigare tillträde och då begärt ersättning i förhållande till hur stor del av månaden TS bott där. Som förre hyresgästen gör verkar lite bedrägligt eller bara allmänt okunnigt.

Det skulle ju självklart vara god sed av TS att betala men iom att de inte äns verkar pratat om det innan förre hyresgästen ber om pengar gör det ju inte moraliskt fel att vara motsträvig. Personligen tycker jag att om han har minsta möjlighet att betala för den delen av månaden han nyttjade den så ska han göra det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Frågan är ju dock om TS fick nycklarna tidigt eller om han och tidigare hyresgäst gjorde upp ett avtal om att TS fick tillträde tidigare. Bara för att TS får nycklarna har han inte laglig rätt att nyttja lägenheten innan hans kontrakt gäller.

Låter mest som om TS fått nycklarna och tänkt att han lika gärna kan flytta in, det har tidigare hyresrätt kommit på och inser att han inte betalat för att lägenheten står tom, utan betalat för TS. Då är det klart att han vill ha pengarna, varför skulle han vilja betala någon annans uppehälle?

Förstår inte hur TS vågar flytta in utan att ha kontrakt på det, teoretiskt sätt kan ju tidigare hyresgäst gå som han vill och tvinga dig ifrån lägenheten så länge hans kontrakt fortfarande är giltigt, oavsett om dina saker är där eller inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Frågan är ju dock om TS fick nycklarna tidigt eller om han och tidigare hyresgäst gjorde upp ett avtal om att TS fick tillträde tidigare. Bara för att TS får nycklarna har han inte laglig rätt att nyttja lägenheten innan hans kontrakt gäller.

Låter mest som om TS fått nycklarna och tänkt att han lika gärna kan flytta in, det har tidigare hyresrätt kommit på och inser att han inte betalat för att lägenheten står tom, utan betalat för TS. Då är det klart att han vill ha pengarna, varför skulle han vilja betala någon annans uppehälle?

Förstår inte hur TS vågar flytta in utan att ha kontrakt på det, teoretiskt sätt kan ju tidigare hyresgäst gå som han vill och tvinga dig ifrån lägenheten så länge hans kontrakt fortfarande är giltigt, oavsett om dina saker är där eller inte.

Dom visste om att jag ville flytta in så fort som möjligt dock hade jag som jag skrivit tidigare hela tiden påpekat att några pengar att bidra/betala extra hyra inte fans

Permalänk

Att ge nycklar är ju inte samma sak som att det är ok att flytta in. Om nu inte tidigare hyresgästen sagt att det är ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Snackat med en hyreadministratör här på kontoret nu, och det var som vi anade (: Du har absolut ingen skyldighet att betala som det är just nu, det är bara att vägra och visa upp kontraktet så kommer du få rätt iaf inför hyresvärd och mot killen som bodde där innan. Däremot måste du vara försiktig om han väljer att ta upp det i hyresnämnden. Om han kan bevisa att du har brukat lägenheten så kommer han med 100% säkerhet få rätt och du kommer bli skyldig att betala tidigare hyresgäst retroaktivt. Bästa skulle nog vara att starkt vägra och vifta med kontraktet och se om han viker sig. Gör han inte det utan hotar att ta upp det i hyresnämnden så skulle jag försöka komma fram till någon muntlig överenskommelse om kanske 50/50 alternativt bita i det sura äpplet och betala hela summan. Hyresnämnden kommer bli dyrare för båda 2 då dom tar ärendeavgifter, som du får betala plus hela hyran du kommer behöva betala vid en eventuell förlust.

Permalänk
Medlem

Förhandlingsfråga i min mening. Denna situation borde ha gjorts upp i förhand. Om ingenting annat sägs, så är det kontrakt och regler som gäller - i detta fallet att den förra hyresgästen har en hyresperiod som slutar den sista april. Huruvida han väljer att flytta ut 1 dag, 1 månad eller 1 år i förväg spelar ingen roll om ingenting annat görs upp i förväg.

Han betalar. Enkelt.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Janav:

Förhandlingsfråga i min mening. Denna situation borde ha gjorts upp i förhand. Om ingenting annat sägs, så är det kontrakt och regler som gäller - i detta fallet att den förra hyresgästen har en hyresperiod som slutar den sista april. Huruvida han väljer att flytta ut 1 dag, 1 månad eller 1 år i förväg spelar ingen roll om ingenting annat görs upp i förväg.

Han betalar. Enkelt.

Vilket han gjort och efter som lägenheten stod tom så flytta TS in i den. D.v.s. han har börjat att använda den innan han skulle. Bara för att man får nycklar så betyder ju inte det varsågod att flytta in. Jag fick också en uppsättning nycklar en månad innan jag flytta in. Detta för att underlätta vid flytten, samt att jag hade fått ok på att använda vindsförrådet. Att ta saken i egna händer och flytta in utan att ha kommit överens om något är riktigt fult. Säga vad man vill men bara för att den stod tom så ger den inte nyttjanderätt. Var en man och stå för ditt kast, erbjud dig att betala hälften så slipper du en halva i alla fall. Speciellt då TS har gjort fel och inte den tidigare ägaren....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Vilket han gjort och efter som lägenheten stod tom så flytta TS in i den. D.v.s. han har börjat att använda den innan han skulle. Bara för att man får nycklar så betyder ju inte det varsågod att flytta in. Jag fick också en uppsättning nycklar en månad innan jag flytta in. Detta för att underlätta vid flytten, samt att jag hade fått ok på att använda vindsförrådet. Att ta saken i egna händer och flytta in utan att ha kommit överens om något är riktigt fult. Säga vad man vill men bara för att den stod tom så ger den inte nyttjanderätt. Var en man och stå för ditt kast, erbjud dig att betala hälften så slipper du en halva i alla fall. Speciellt då TS har gjort fel och inte den tidigare ägaren....

Förlåt om jag var otydlig men den tidigare hyresgästen var med på noterna om att jag ville flytta in tidigare men jag hade alltid in formerat om att jag inte har råd att betala något före jag har kontraktet

Permalänk
Medlem

Sålänge du varit klar och tydlig med din ståndpunkt ang att någon tidigare hyra en kommer kunna betalas så tycker jag inte han kan kräva in detta i efterhand. Pangbom. (om inte detta tydligt förmedlats så är situationen en HELT annan dock)

INGEN borde genomföra en sådanhär grej utan att i förhand vara överens om vad som gäller.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att TS informerade tidigare hyresgästen att ja jag flyttar gärna in tidigare men jag har inte råd men 1st extra hyra så kan ej betala dig för denna period och ändå så lämnar tidigare hyresgästen ifrån sig nycklarna. Sånt där kommer man överränns om innan och skriver gärna ett kontrakt mellan parterna som är berörda. Men det med kontrakt mellan parter kan man jue förändra i fortsättningen när det är dags att flytta om man hamnar i en liknande situation.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

jäkla gnäll. en yta som inte bebos har upptagits efter vad som förefaller vara klara (om än underförstådda eller muntliga) överenskommelser, vad har försvunnit?

det finns dessutom okända faktorer ingen här vet, minst sagt. kanske inte ens trådskaparen och den tidigare hyresgästen. tex, är kanske inte hyresvärden glad att bytet gick snabbt om det u var problem? var den förre gästen kanske inte glad att slippa uppsägningstid om det var brått och han inte var ett problem? etc etc.

vore kul att höra den vanliga representanten för fildelarmobbens utlåtande om moralfrågan fö..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Oj de va mycket spam och moralkakor här, liknar den andra tråden rätt mycket. Fast här var det ju väldigt tydligt med konkreta kontrakt.

Tycker det ser väldigt tydligt ut i detta fall vad som gäller: Kontraktet gäller från 1/5-2012, förra ägaren hade enligt kontrakt lägenheten till 30/4-2012. Har man avtalat om ett kontrakt och den inte bryter mot några andra lagar är det det som gäller.

Vill förra ägaren vara snäll och ge tillgång till lägenheten är det på dennes bekostnad, såvida de två inte kommit överens om något annat skriftligt eller muntligt. Vilket de tydligen inte gjort.
Man kan ju inte GE bort en bil och sedan i efterhand säger joo eftersom du använt min bil nu under ett tag tycker jag du borde betala av lite av mitt privata lån som jag tagit för att köpa bilen (ingen pant).
Jag kan ju dock hålla med om att det kan vara en vänlig gest att betala hyran då trådskaparen verkar ha nyttjat lägenheten nästan en hel månad extra. Men har man inte avtalat om nått särskilt så är det ju kontraktet som gäller.

Permalänk
Skrivet av Dreagone:

Nu till min fråga är jag skyldig enligt lag att betala för april även fast jag inte har någon överenskommelse med förra hyresgästen varken muntlig eller skriftlig om att jag har åtagit mig att göra detta?

Min tanke är att jag har kontrakt från 1/5 och behöver då inte betala för tiden före det trots att jag fick tillgång till lägenheten.

Vad gäller egentligen enligt lag?

Herregud vad folk gnäller på TS. Finns det ingen överenskommelse så kan det i det här fallet inte finnas någon grund att kräva Dreagone på hyra.

Ville den tidigare hyresgästen ha betalt så skulle han ha framställt krav på detta i samband med att han överlämnade nycklarna.

Att nu i efterhand kommer och kräva pengar verkar bara vara ett fult försök. Kan ju alltid bli upphov till tvist om den förre hyresgästen påstår att det finns en
överenskommelse om betalning men troligtvis kommer nollan - som tydligen själv inte betalat hyran för april - aldrig att gå vidare med saken.