Gtx580 beställt på webhallen.

Permalänk
Medlem

Gtx580 beställt på webhallen.

Hejsan.. vet inte om detta är rätt forum del då jag inte hittade webhallen på leverantörerna som finns representerade på swec.

Beställde ett GTX580 via webbhallen och fick det levererat.. Kortet var defekt vid leverans och jag kontaktade dom då på telefon.

Fick 2 konstiga val..

1. Dom skickade en fraktsedel och jag skulle få ett nytt kort om det nu visade sig vara defekt vilket kunde ta upp till 4 veckor.
2. Jag stod för frakten och ångrade köpet och får pengarna insatta på kontot inom några dagar och kunna beställa ett nytt kort.

Otroligt märkligt tyckte jag.. Men tog val nr 2 då jag inte vill ligga ute med 3000 i 1 månad och vara utan grafikkort.

Sen idag.. En dag efter samtalet fick jag ett mail från supporten där dom skrev:
"Hej! Jag vill minnas att vi kommer överens om att ni skulle ångra köpet för att få pengarna tillbaka. Vill möjligen sköta detta på annat sett?"

Vad fasen är detta? Känns som dom kom på sig själva med att lova något och ändrar sig sen i efterhand. Jag kommer iaf aldrig beställa mer från dom. Riktigt oseriöst känns det.

Någon som varit med om något liknande???

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av palusa:

Hejsan.. vet inte om detta är rätt forum del då jag inte hittade webhallen på leverantörerna som finns representerade på swec.

Beställde ett GTX580 via webbhallen och fick det levererat.. Kortet var defekt vid leverans och jag kontaktade dom då på telefon.

Fick 2 konstiga val..

1. Dom skickade en fraktsedel och jag skulle få ett nytt kort om det nu visade sig vara defekt vilket kunde ta upp till 4 veckor.
2. Jag stod för frakten och ångrade köpet och får pengarna insatta på kontot inom några dagar och kunna beställa ett nytt kort.

Otroligt märkligt tyckte jag.. Men tog val nr 2 då jag inte vill ligga ute med 3000 i 1 månad och vara utan grafikkort.

Sen idag.. En dag efter samtalet fick jag ett mail från supporten där dom skrev:
"Hej! Jag vill minnas att vi kommer överens om att ni skulle ångra köpet för att få pengarna tillbaka. Vill möjligen sköta detta på annat sett?"

Vad fasen är detta? Känns som dom kom på sig själva med att lova något och ändrar sig sen i efterhand. Jag kommer iaf aldrig beställa mer från dom. Riktigt oseriöst känns det.

Någon som varit med om något liknande???

Det ser inte ett dugg märkligt ut tycker jag. Att de därimot kontaktade dig i efterhand är.väl det som skulle kunna ses som.märkligt, men det är ju bara att tacka nej eller fråga vad som erbjuds.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att det ska ta en månad när det är defekt att få ett nytt, men går snabbt att ångra köpet och få pengarna på kontot och bli ombedd att beställa ett nytt.

Jag har beställt en vara och den var defekt. Då ska inte jag betala för att skicka tillbaka den och få den utbytt. Den ska dom stå för och givetvis skicka ut ett nytt kort direkt och inte efter en månad.

Låter helt absurt i mina öron iaf.

Hade det varit tex Inet så hade jag haft ett nytt kort inom 2 dagar. Garanterat. Dock var det denna gången webhallen som sålde det billigast. Men får väl hålla mig ifrån dom istället.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Är inte alltid allt finns i lager och så 50 spänn frakt går väl offra sig för?

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk

Vem fan köper GTX580 när HD7870 finns för 2500kr?

Edit: Jaha, ditt tredje kort

Permalänk
Medlem

Finns väl inget som säger att det skulle ta 4 veckor att få det utbytt? Det är ju maxtiden för garantiärenden, en enkel sak som att konstatera att ett grafikkort är defekt och att skicka ett nytt skulle troligen bara tagit ett par dar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Dra iväg ett pm till http://www.sweclockers.com/profil/webhallen så löser han/hon det säkert.

Surt att behöva vara utan kort så pass länge, märkligt om inte annat.

Permalänk
Avstängd

Låter konstigt. Tänker dom sälja det defekta kortet som demo-vara sen eller skicka tillbaka det till tillverkaren?
Eller blir du ersättningsskyldig för att ha haft sönder kortet och skickat tillbaka det som ångrat köp? (Menar inte att du har haft sönder det)

Skulle nog köra på val 1. Ska väl inte ta så lång tid att konstatera att det är något fel på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ingen som tycker det är märkligt? Konstigt.. Aldrig blivit behandlad så förut iaf.

Varför ska jag stå för frakten när kortet var defekt och inte få frakten ersatt om det nu visade sig att det var defekt?

Isåfall ska man få en fraktsedel och är det då INTE sönder får jag stå för frakten.. Så gör alla andra företag så vitt jag vet.

Är väl inte mitt fel att det var trasigt?

Sen säga.. "ja det tar typ 4 veckor om du vill få det utbytt" Men betala frakten så får du pengarna tillbaka inom dagar så kan du köpa ett nytt..

Varför tar det 4 veckor när dom har i lager???

JAG tycker iaf det är rätt o-proffsigt ..

Tydligen är jag ensam om att tycka det.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Det enda konstiga är det där sista mejlet. Att det tar upp till 4 veckor är inget konstigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Vem fan köper GTX580 när HD7870 finns för 2500kr?

Edit: Jaha, ditt tredje kort

Jag fick hem ett nytt Asus 580 DirectCUII igår, tyckte 2365spänn va prisvärt.

Permalänk
Medlem

Skickade in ett moderkort till en annat företag, nämner inga namn.. Dom testade det och skickade det till tillverkaren för att se om dom täckte garantin då dom ansåg jag vållat skadan själv.. Köpte ett nytt och fick det inom 2 dagar. Tillverkaren ersatte kortet och 4 dagar senare hade jag pengarna på kontot som det ursprungliga kortet kostat.

Så ska det gå till.

Tänker inte beställa mer gånger från webhallen iaf. Tycker det är märkligt.

Kanske blir det inte lika uppenbart i text som det är för mig med samtalet och mailet.

Nåväl.. Bara jag som tycker det är lustigt då..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jag fick hem ett nytt Asus 580 DirectCUII igår, tyckte 2365spänn va prisvärt.

Oj, jo det var det, med tanke på att billigaste på prisjakt kostar 3479.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ingen som tycker det är märkligt? Konstigt.. Aldrig blivit behandlad så förut iaf.

Varför ska jag stå för frakten när kortet var defekt och inte få frakten ersatt om det nu visade sig att det var defekt?

Isåfall ska man få en fraktsedel och är det då INTE sönder får jag stå för frakten.. Så gör alla andra företag så vitt jag vet.

Är väl inte mitt fel att det var trasigt?

Sen säga.. "ja det tar typ 4 veckor om du vill få det utbytt" Men betala frakten så får du pengarna tillbaka inom dagar så kan du köpa ett nytt..

Varför tar det 4 veckor när dom har i lager???

JAG tycker iaf det är rätt o-proffsigt ..

Tydligen är jag ensam om att tycka det.

Kan ju vara så att dom ska kontrollera så att du inte trollar att skiten är trasig, kan vara så att dom rmar det
Men jag har fått endel saker utbyta hos webhallen... Bara gå till butiken och säga "den är trasig ny pl0xz"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det enda konstiga är det där sista mejlet. Att det tar upp till 4 veckor är inget konstigt.

Det var sättet han sa det på.. Han proppade ju på att jag skulle stå för frakten och ångra köpet på ett sådant sätt att det var uppenbart att han ville spara pengarna som frakten kostar för dom.. Dvs det blir billigare för dom.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Det var sättet han sa det på.. Han proppade ju på att jag skulle stå för frakten och ångra köpet på ett sådant sätt att det var uppenbart att han ville spara pengarna som frakten kostar för dom.. Dvs det blir billigare för dom.

Eller så är det standard att man betalar frakt vid rma

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ingen som tycker det är märkligt? Konstigt.. Aldrig blivit behandlad så förut iaf.

Vadå behandlad haha?! Inget konstigt alls, vill man ångra sitt köp och returnera så får man stå för frakten. Om du vill få ett ersättningskort så hade du säkert fått det inom en vecka, utan kostnader för dig. 4 veckor skriver dom för att gardera sig bara, det hade gått mycket fortare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Kan ju vara så att dom ska kontrollera så att du inte trollar att skiten är trasig, kan vara så att dom rmar det
Men jag har fått endel saker utbyta hos webhallen... Bara gå till butiken och säga "den är trasig ny pl0xz"

Varför skulle jag trolla det? Då kunde jag ju bara ångrat mitt köp direkt istället..
Skickar ju inte tillbaka ett fungerande grafikkort för att få ett nytt likadant?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vadå behandlad haha?! Inget konstigt alls, vill man ångra sitt köp och returnera så får man stå för frakten. Om du vill få ett ersättningskort så hade du säkert fått det inom en vecka, utan kostnader för dig. 4 veckor skriver dom för att gardera sig bara, det hade gått mycket fortare än så.

Normalt sett uppmanar ju inte företag att man ska välja det alternativet när kortet är DEFEKT och jag påpekat det.
Sen i efterhand försöka styra upp något nytt på mail????

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Självklart ska de skicka ett likvärdigt om du begär det. Som jag kan se så har de fler gtx 580 i lager. Varför överhuvudtaget kompromissa när kkl ger dig rätt till omleverans. Bara att välja ett som de har i lager

http://www.webhallen.com/sok/?title=gtx+580&search_box_select...

Edit: Missade att du inte ville vänta

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Vem fan köper GTX580 när HD7870 finns för 2500kr?

Edit: Jaha, ditt tredje kort

för att 580 presterar bättre än 7870??

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Vem fan köper GTX580 när HD7870 finns för 2500kr?

Edit: Jaha, ditt tredje kort

7870 för 2500 låter lite optimistiskt Jag var på jakt efter nytt grafikkort så sent som för två veckor sedan och då fanns det inte 7870 för under 3000.

Mer OT: Beteendet låter märkligt. De borde ju vara vana vid att hantera returer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Det var sättet han sa det på.. Han proppade ju på att jag skulle stå för frakten och ångra köpet på ett sådant sätt att det var uppenbart att han ville spara pengarna som frakten kostar för dom.. Dvs det blir billigare för dom.

Eller så kanske man "propsar på" något sånt för att allt ska gå snabbare?
Sedan kan jag ju säga att inget företag vill "tjäna" in frakten genom att låta en kund ångra köpet. Ingen chans. Att låta kunden ångra köpet är att låta kunden gå, och tro mig, det är värre för företaget att ge dig tillbaka dina pengar, än att låta dig köra ett RMA.

Däremot, som sagt, känns sista mejlet jävligt skumt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wully:

Eller så är det standard att man betalar frakt vid rma

Nej kunden ska inte behöva betala frakt vid garantiäranden.

Skrivet av manglarn66:

7870 för 2500 låter lite optimistiskt Jag var på jakt efter nytt grafikkort så sent som för två veckor sedan och då fanns det inte 7870 för under 3000.

Mer OT: Beteendet låter märkligt. De borde ju vara vana vid att hantera returer.

Nåt fel på prisjakt där 7870 står till 2500 hos komplett. När man väl klickar på länken ser man det är ett 7850

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej kunden ska inte behöva betala frakt vid garantiäranden.

Nåt fel på prisjakt där 7870 står till 2500 hos komplett. När man väl klickar på länken ser man det är ett 7850

Nähä, typ alla butiker har det men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Normalt sett uppmanar ju inte företag att man ska välja det alternativet när kortet är DEFEKT och jag påpekat det.
Sen i efterhand försöka styra upp något nytt på mail????

I.o.m. att du upptäckte att kortet var defekt inom tid för återköp så fick du alternativet att göra ett återköp. Det innebär att DU betatlar frakten, vilket är precis hur ett återköp går till, och sedan får du tillbaka dina pengar för produkten. Eller så skickar du in det som ett garantiärende, vilket i värsta fall kan dröja ett tag men som dom förmodligen löst på en vecka.

Allt det här är fullkomligt normalt. Det som verkar lustigt är det sista mailet, men att du blir upprörd över det när du inte ens tagit reda på vad dom har att erbjuda verkar lite lustigt.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

Hoppas verkligen jag får alternativ 2 imorgon då mitt kort också var defekt men jag vill ha tillbaka pengarna istället! Tror ni man kan göra nån deal att man skickar tillbaka kortet och om det är defekt så får man pengarna tillbaka istället för ett nytt kort?

Permalänk
Medlem

Säg bara att du vill göra en reklamation då kortet var DOA, enligt KKL ska ÅF hålla konsumenten.. äsch nu tappade jag ordet men du ska inte betala något alls då

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wully:

Nähä, typ alla butiker har det men men

Aha, har du nån länk?

Misco 3163, Inet 3171:- , Alina 2990:- , Komplett 2895:- , Cdon 2949:-

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Aha, har du nån länk?

Misco 3163, Inet 3171:- , Alina 2990:- , Komplett 2895:- , Cdon 2949:-

är det frakt kostnaden eller? kanske svara på mig angende frakt vid reklamation....