Vilka partitioner tillhör samma hdd?

Permalänk
Medlem

Vilka partitioner tillhör samma hdd?

Kan man på något sätt se i windows 7 vilka partitioner som tillhör samma hdd?
Jag har 4 diskar i nu och delat upp dom så jag har 8 partitioner men vet inte riktigt vilka partitioner som hör till vilken disk.

Jag tänkte rensa, sortera och formatera och ändra partitionerna nämligen.

Sen har jag inte formaterat sen jag hade xp, då var det bara att formatera från win xp skivan.
Kan man formatera diskar på något bra sätt i win7 eller vilket är bästa sättet att formatera på om man just har win7?

Eller..... Jag tänkte så här:

1. Rensa och sortera några diskarna men måste då veta vilka partitioner som tillhör vilken disk.
2. formatera några diskar.
3. formatera c: disken och sen installera win7 igen.

Någon som kan ge mig bra tips på hur jag smidigast går tillväga i denna process?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg

Sen Dator hantering

Permalänk
Medlem
Skrivet av REmbe:

Kan man på något sätt se i windows 7 vilka partitioner som tillhör samma hdd?
Jag har 4 diskar i nu och delat upp dom så jag har 8 partitioner men vet inte riktigt vilka partitioner som hör till vilken disk.

Jag tänkte rensa, sortera och formatera och ändra partitionerna nämligen.

Sen har jag inte formaterat sen jag hade xp, då var det bara att formatera från win xp skivan.
Kan man formatera diskar på något bra sätt i win7 eller vilket är bästa sättet att formatera på om man just har win7?

Eller..... Jag tänkte så här:

1. Rensa och sortera några diskarna men måste då veta vilka partitioner som tillhör vilken disk.
2. formatera några diskar.
3. formatera c: disken och sen installera win7 igen.

Någon som kan ge mig bra tips på hur jag smidigast går tillväga i denna process?

Den här datorn(Computer) -> Högerklick -> Hantera(Manage) - > Lagring?(Storage)->Diskhantering(Disk Management)->

Högerklicka på vald partition och gör ditt val :).

Därifrån bör det mesta vara självklart... tror inte ens det är värt att gå in på närmare förklaring. Vänligen citera om du har ytterligare funderingar.

Edit: Derileec var före mig! Olika vägar dock. Lycka till

Permalänk
Rekordmedlem

Och nu när du vet hur du ser det så kan du ge partitionerna vettiga namn så du vet var de ligger, nummer eller namn enligt nått vettigt system är aldrig fel.
Formatera för ominstallation gör du enklast i installern, det kommer upp frågor var du vill installera och då kan du radera o formatera, ha bara disken du vill installera på inkopplad under installationen så du inte gör fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltid roligt att döpa partiotionerna till nått så man vet vilken som är vad. Mina heter halvan, helan, och fetingen. sorterad på mindre-störst.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag lägger till en siffra bakom varje etikett. Varje siffra motsvarar en hårddisk. Så t ex. C:, E:, och F: kan ha (1) efter sig, så vet jag att de är samma hårddisk.

Bara ett litet tips

//Gorian

Visa signatur

---