Två ethernetportar på datorn, dela med mitt nät med annan dator.

Permalänk
Medlem

Två ethernetportar på datorn, dela med mitt nät med annan dator.

God dag Sweclockers.

Jag har försökt att söka om detta i forumet men jag hittade inget fall som tog upp just detta.

Jag äger ett moderkort med två ethernetportar och jag undrar om jag möjligen kan dela med mig min nätuppkoppling till en annan dator?
Istället för att dra en ny 40-50m kabel igenom huset så skulle det vara smidigt att kunna dela med mig av nätet ifrån min dator till en liten burk som kommer stå i samma rum.

  • Behöver jag någon mjukvara för detta?

  • I så fall, finns denna mjukvara till Windows 7?

  • Kommer det krocka med min router?

Tack på förhand - 51eYez

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är möjligt, men ett alternativ vore ju att köpa en switch?

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk

Du kan brygga anslutningen i windows. Detta kräver dock att datorn är igång för att bryggningen ska fungera.

Permalänk
Medlem

Du går in under nätverksanslutningar markera de båda anslutningarna du vill använda, högerklickar och väljer brygga anslutningar. Då skickar din dator ut internet(som ut ett vägguttag) genom den andra porten och du kan koppla in din router.

Permalänk
Gallerikonnässör

Kolla om det gamla moderkortet har två nätverkskort eller om det bara är två portar. För om det är två nätverkskort lär det ju gå att använda som en router.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Hej.

Ja det går gjorde det för massa år sedan men då under windows 2000, googlade och hittade detta gällande windows 7
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Using-ICS-In...

Eller som tidigare talare använd dig av en switch.

finns hur mycke som helst bara du googlar lite.

// Jonas Lillman

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Kolla om det gamla moderkortet har två nätverkskort eller om det bara är två portar. För om det är två nätverkskort lär det ju gå att använda som en router.

Borde gå köra routing mellan dom två interfacen även om allt sitter på samma krets.. Dom ska ha olika MAC addresser, så ska det gå. Vet inte vilken version av Win7 som krävs för att köra routing i OS.. ? Det brukar ju vara nått man sätter upp på en server, men det kanske finns inbyggt i Windows också..?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av lacrits:

Borde gå köra routing mellan dom två interfacen även om allt sitter på samma krets.. Dom ska ha olika MAC addresser, så ska det gå. Vet inte vilken version av Win7 som krävs för att köra routing i OS.. ? Det brukar ju vara nått man sätter upp på en server, men det kanske finns inbyggt i Windows också..?

Jo det var routa jag tänkte på! Men jag tror inte det fungerar i w7 bara så där. Kanske finns något program men tveksamt. Annars har vi ju pfSense, byggt på Linux är ett slags OS vars uppgift är att spela billig router.
http://www.pfsense.org/

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag ska testa med bryggning. Att köpa en switch kommer inte på frågan då jag ville komma undan att betala något. Antingen var det att köra bryggning eller dra en kabel genom huset och eftersom jag ändå har två portar så skulle det varit smidigare med det.

Jag ska inte hellre köra några direkt tyngre grejer på dator nr.2, utan den ska stort sett endast användas till film och musik.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowalk:

Du kan brygga anslutningen i windows. Detta kräver dock att datorn är igång för att bryggningen ska fungera.

Detta är inte säkert, på mitt gamla moderkort körde jag som TS frågar efter och till min stora förvåning behövde inte datorn vara igång , ström till moderkortet krävdes ju självklart men inget utöver det.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Jag körde så på ett LAN-party för att slippa ha fler switchar men det gjorde att vi båda (jag + han som hade sitt internet genom min dator) inte kunde vara med på vissa multiplayer spel. Så det finns vissa limitationer men för vanligt internetsurfande/musik/film lär det fungera. Det kanske är olika från moderkort till moderkort, jag vet inte.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

jag kör exakt det du beskriver fast med 3 nätverkskort och jag kör xp på datorn som skickar internet vidare. i xp ska du inte brygga anslutningarna utan istället höger kicka på den anslutning som har internet och gå in under advance taben och där kryssa i rutorna under internet connection sharing. jag behöver sedan en brygga för att ge internet till båda dom andra nätverkskorten men det ska inte behövas om man bara har en med internet och som ska få. hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Korsad kabel mellan maskinerna och dela uppkopplingen på pcen med nätanslutning. Klar

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Korsad kabel mellan maskinerna och dela uppkopplingen på pcen med nätanslutning. Klar

Tror inte man behöver en korsad idag med tanke på automatisk MDI/MDI-X. Borde väl vara standard idag på nätverkskort. Är inte helt hundra dock.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB