Samsung Galaxy S II får Android 4.0 ICS

Permalänk

Den rullade ut här om dagen till min HTC Sensation.

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'para[Z:

ite;12059435']hade det redan installerat från 2.3 men testade att avinstallera flash och installera om det och nu syns det iaf reklam på sidorna igen, men problemet återstår med den usla zoomen...

Testa någon annan webläsare då?
Firefox, boat, skyfire, dolphin, opera, o.s.v

Finns ju massvis att välja mellan.
Det mesta borde väl funka i ics vid det här laget?

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som har problem med batteritiden? Jag kopplade bort min telefon klockan 05:30 i morse och vid 13:00 så var batteriet slut. Jag har surfat i typ 10 minuter och kollat klockan några gånger under dagen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Någon annan än jag som har problem med batteritiden? Jag kopplade bort min telefon klockan 05:30 i morse och vid 13:00 så var batteriet slut. Jag har surfat i typ 10 minuter och kollat klockan några gånger under dagen.

http://forumbilder.se/images/eb4201264249Ae446.jpg

http://forumbilder.se/images/104201264320Ae05e.jpg

Pröva ta bort Exchange Services...ty högt procenttal på dess användning i kombination med att telefonen ser ut att frenesisynka konstant på "Awake"... men vad vet jag..

Fick en liknande bugg helt plötsligt på min S2:a för två månader sedan, telefonen fastnade konstant i flygplansläge och drainade batteriet i lika snabb takt som du beskriver.
Gick ej ringa\smsa\3g-surfa, provade alla möjliga knep och ominstallationer, rooting hade tydligen hjälpt, men jag är garanti-niird.

Det enda som hjälpte var att skicka den till en Samsungverkstad, så nu funkar den finfint.. tog bara en vecka, så jag klagar inte på servicen som Telia hade

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Windurn:

Perfekt

Då kanske man ska köpa sig en Galaxy SII istället för en Nexus-lur

Nexusen har större skärm och högre upplösning. Kamera och minneskort är inte så viktigt som Galaxy II har utöver Nexusen tycker jag.

Permalänk
Skrivet av swe021:

verkar inte finnas något som fungerar med SGSII och ICS...? Skicka gärna länk, det vore super!!

Jag har aldrig sett någon köra det på en sgs2 med ics, men jag har en kompis som kör det och sgs2, och jag kör det på ics, så det borde funka tycker jag
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gau.go.laun...

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Någon annan än jag som har problem med batteritiden? Jag kopplade bort min telefon klockan 05:30 i morse och vid 13:00 så var batteriet slut. Jag har surfat i typ 10 minuter och kollat klockan några gånger under dagen.

http://forumbilder.se/images/eb4201264249Ae446.jpg

http://forumbilder.se/images/104201264320Ae05e.jpg

Skrivet av walp:

Pröva ta bort Exchange Services...ty högt procenttal på dess användning i kombination med att telefonen ser ut att frenesisynka konstant på "Awake"... men vad vet jag..

Fick en liknande bugg helt plötsligt på min S2:a för två månader sedan, telefonen fastnade konstant i flygplansläge och drainade batteriet i lika snabb takt som du beskriver.
Gick ej ringa\smsa\3g-surfa, provade alla möjliga knep och ominstallationer, rooting hade tydligen hjälpt, men jag är garanti-niird.

Det enda som hjälpte var att skicka den till en Samsungverkstad, så nu funkar den finfint.. tog bara en vecka, så jag klagar inte på servicen som Telia hade

Problemet är att Android OS nu drar 40% av batteriet, jämfört med... 5? eller vad det nu drog i 2.3. Antingen så är det en bugg, eller så är det bara maskinvaruaccelrationen och allt det där som drar mycket ström....

edit: ja, samma problem med min nexus s föresten, så det är inte bara sgs2 som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

sjukt jävla värdelöst , efter massa strul funkade det till slut och nu när man har fixat de , till vilken nytta? ser ju i princip likadant ut o fungerar likadant...

nä jag säger detsamma..whats the fuzz about

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

För er med tre-brandade telefoner kan jag säga att det går utmärkt att flasha mha Odin till ICS. Jag hade dock CF-rootat telefonen först, tror inte det behövs men är ej säker.

Vilken version av firmware/ROM kör du ?

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mycket trevligt svar, tackar jag för.

Jo det är ju helt logiskt det du säger, jag är så van att bli matad av Apples uppdateringar att man ej tänker på det sättet.
Det är ju mer eller mindre precis samma sak med datorn man sitter vid. Den kräver sina specifika drivrutiner så jag är helt klart nöjd med svaret

Här kan du läsa om de faser som Sony måste gå igenom vid en uppdatering:
http://developer.sonymobile.com/wp/2011/12/07/ice-cream-sandw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Problemet är att Android OS nu drar 40% av batteriet, jämfört med... 5? eller vad det nu drog i 2.3. Antingen så är det en bugg, eller så är det bara maskinvaruaccelrationen och allt det där som drar mycket ström....

edit: ja, samma problem med min nexus s föresten, så det är inte bara sgs2 som har det.

har ni grundinställt telefonen efter uppdateringen till ICS ?? DETTA SKA ALLTID GÖRAS!!! annars har ni bara installerat ics ovanpå erat gamla android och inte tagit bort det gamla om ni installerat via samsung kies.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Kastade själv ut Tre ifrån min Samsung Galaxy S2 för att få 4.0.

Flashade in icke-brandad original rom. Updaterade. Allt funkar perfekt.

Kies backup fungerade ypperligt för att återställa filer.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

har ni grundinställt telefonen efter uppdateringen till ICS ?? DETTA SKA ALLTID GÖRAS!!! annars har ni bara installerat ics ovanpå erat gamla android och inte tagit bort det gamla om ni installerat via samsung kies.

Ja, helt återställd både före och efter installationen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tjena alla SGSII komrader. Jag har en fråga.

Kan man uppdatera till ICS om man har rootad 2.3.5? (Siyah-kernel) Om inte, hur unrootar man mobilen? Om någon lägger upp en länk skulle det betyda världen för mig.

Edit: Tror att jag unrootat nu. Följde denna länken om någon hamnar i liknande scenario. Än är det dock inte över.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1312438

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Vilken version av firmware/ROM kör du ?

Gjorde precis som nedan. Tankade ROMen från CheckFus (den officiella samsung 4.0 ROMen som nämns i nyheten).

Skrivet av thomas_skane:

Kastade själv ut Tre ifrån min Samsung Galaxy S2 för att få 4.0.
Flashade in icke-brandad original rom. Updaterade. Allt funkar perfekt.
Kies backup fungerade ypperligt för att återställa filer.

Sweet.

Skrivet av Playboy_1338:

har ni grundinställt telefonen efter uppdateringen till ICS ?? DETTA SKA ALLTID GÖRAS!!! annars har ni bara installerat ics ovanpå erat gamla android och inte tagit bort det gamla om ni installerat via samsung kies.

Jag uppgraderade via Odin, men jag har inte återställt/rensat något så massa gammalt skit ligger kvar.

Hur bör jag rensa telefonen efter uppgraderingen?? Bör jag göra om något?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

inte bra att pilla för mycket med mobilen tydligen
nu kan jag inte uppdatera bara för att S2an är rootad och har en annan rom än original.

nån som vet om det går att få in ICS på nåt annat sätt?

Jag har Cyanogenmod i min och jag är ganska säker på att du kan hitta och flasha in original kernel och ROM med hjälp av Odin. Googla på det! Jag har inte hunnit uppdatera än, men ska göra det så snart jag har tid över och satt mig in i hur jag flashar tillbaka. Gör ordentlig BACKUP bara!

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem

fulaste smileysarna någonsin i sms efter uppgraderingen iaf ... går nog inte att ändra heller

Permalänk
Medlem

Är inte nöjd alls.
Det viktigaste felet är att nu måste man använda både applikationen "kontakter" och "telefon" för att ha full funktionalitet. Innan fanns bådas funktioner i båda applikationerna. Nu finns bara knappsats och senaste samtal i den ena och i den andra finns listan med kontakter, förbannat bökigt att behöva switcha mellan applikationer!
En annan sak är att de bytt teckensnitt till ett som inte alls är anpassat efter upplösningen, så det är fult och inte alls harmoniskt att läsa. Ytterligare en grej är att man inte kan svara genom att dra en ikon åt sidan längre, nu är det helt ointuitivt i hur det beter sig jämfört med hur det ser ut.
Får dessutom konstant varning om att den inte kan logga in på youtube för att den har fel lösen, men jag VILL INTE logga in på youtube. Så fort jag tar bort varningen kommer den tillbaka, och det går ingenstans att stänga av funktionen. Fan att google försöker styra allt numera, börjar likna apple, microsoft är än så länge bäst på den punkten. Och när man väljer Pin-kod är det inga bokstäver på knapparna, så man kan inte ha en pin som man kommer ihåg med hjälp av bokstäverna, vad är poängen med olika knappsatser? En där man väljer kod och en helt annan när man skriver in kod?

EDIT: FAN! De har saboterat larmklockan också!

Permalänk

För dom som inte har fått sin OTA så kan ni testa med
*#*#2432546#*#* (checkin)
då kollar mobilen om ni har en OTA tillgänglig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är inte nöjd alls.
Det viktigaste felet är att nu måste man använda både applikationen "kontakter" och "telefon" för att ha full funktionalitet. Innan fanns bådas funktioner i båda applikationerna. Nu finns bara knappsats och senaste samtal i den ena och i den andra finns listan med kontakter, förbannat bökigt att behöva switcha mellan applikationer!!

Håller helt med. Varför ändrade dom det?! Det var det första som helt förvirrade mig.

Annars så har jag inte märkt så mycket ändringar. Annorlunda grafik, menyer (framförallt multi-task switchern) osv, men överlag rätt likt som innan.

Det jag har problem med är att kontakter inte synkas med SMS. Kommer det ett nytt SMS i en lång diskussion (sen innan ICS) från en känd kontakt, står bara telefonr!!! Jag blir förvirrad varje gång det kommer ett SMS. Kan inte komma ihåg alla jädra nummer. *ibland* så bara plötsligt ändras det till kontakten... För att sedan ändrats tillbaka till bara telefonnr. Kollar jag min SMS lista så är det helt random vilka som står som kontakter och vilka som står som nr.

Om jag håller ner fingret på ett SMS som står som nr, finns valet att lägga till som kontakt (för dom som står på en kontakt så kan man bara visa kontakt). Gissa vad som händer? Jo det går direkt till den jävla kontakten. Och ingenting mer händer, för man kan inte lägga in numret i kontakten - finns redan där. Tryck back till SMS... Inte fan har den ändrat numret till kontakten.

OBS: För dom där ICS suger batteri, testa gå in under inställningar->konton o stäng av alla synkningar med Google. Inte för att jag med om det hjälper. Min Android OS batterikonsumption ligger på 75%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nu är jag helt grön på detta egentligen men jag läste något om att det hjälper att rensa cachen/göra factory default.

Tror du blir av med allting men du har förhoppningsvis redan gjort en backup?

Inget gick så den är inlämnad nu, 10 dagars väntan, suck...
Men tack

Enligt Samsungs support (ringde dem idag) så ska man absolut inte uppdatera OTA som jag gjorde utan endast med kabel och kies...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Inget gick så den är inlämnad nu, 10 dagars väntan, suck...
Men tack

Enligt Samsungs support (ringde dem idag) så ska man absolut inte uppdatera OTA som jag gjorde utan endast med kabel och kies...

Provade du tanka ner ROMen från nätet och gå in i download mode och installera från Odin??

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Enligt Samsungs support (ringde dem idag) så ska man absolut inte uppdatera OTA som jag gjorde utan endast med kabel och kies...

Haha vad var det för nåt nöt som sa det? Download som download. Dagens downloads hash checkar ju för att kolla så att allt är komplett... OTA sätter igång efter man laddat ner fullständing firmware, inte samtidigt som man laddar ner. Det enda man inte ska göra är att uppdatera på typ 1% batteri OTA, lol.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att OTA fungerade utmärkt för min del. Batteritiden är bättre än innan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det jag har problem med är att kontakter inte synkas med SMS. Kommer det ett nytt SMS i en lång diskussion (sen innan ICS) från en känd kontakt, står bara telefonr!!! Jag blir förvirrad varje gång det kommer ett SMS. Kan inte komma ihåg alla jädra nummer. *ibland* så bara plötsligt ändras det till kontakten... För att sedan ändrats tillbaka till bara telefonnr. Kollar jag min SMS lista så är det helt random vilka som står som kontakter och vilka som står som nr

Ej säker, men har för mig att man skulle ta bort alla bindesträck (och mellanslag?) från alla telefonnummer i sina kontakter för att få den att visa rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade av att följa problemet med batteritiden så finns en tråd på swedroid dedikerad för detta.
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?p=938729&posted=1...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Någon som har kommit på hur man får 3:e-parts sms att inte skicka dubbla sms?

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk

Dubbla exchange konton fungerar inte längre. Iallafall inte om det är samma domän. Det har fungerat felfritt tidigare men efter uppdatering säger den att kontot redan finns.

Har du exempelvis flera mail på samma företag (samma domän) så får du snällt göra fabriksåterställning och köra 2.3 som vanligt...

Jävligt keff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nafets911:

Dubbla exchange konton fungerar inte längre. Iallafall inte om det är samma domän. Det har fungerat felfritt tidigare men efter uppdatering säger den att kontot redan finns.

Har du exempelvis flera mail på samma företag (samma domän) så får du snällt göra fabriksåterställning och köra 2.3 som vanligt...

Jävligt keff.

Känns som att det bara är begränsningar de infört. Jag ser verkligen inte vad jag kan göra mer nu som jag inte kunder göra innan.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Apple skickar ju ut OS på en gång till alla enheter. Android suger... (jag var bara tvungen att trolla). Skämt och sido är det skönt att folk får uppdateringar! Jag gillar Android, men föredrar Apple. Det är lite synd att det tar så lång tid för ICS att komma till alla enheter

Sant, men å andra sidan har Apple släppt...3 telefoner? Som alla är snarlika dessutom

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |