Permalänk
Medlem

portar bf3?

vilka portar används egentligen..
satt och kollade på portforward.
tycker att de är så satans många portar man ska öppna för ett spel?

BF3

TCP
80,443,9988,17502,20000-20100,22990,42127

UDP
3659,14000-14016, 22990-23006, 25200-25300

och till orgin

TCP
80,443,1024-1124, 9960-9969,18000, 18120,18060,27900

UDP
1024-1124,18000, 29900, 18120,18060,27900, 28910,29900

och ja jag vet att en del portar mellan bf3 och origin är likadana. men kopierade bara från portforward

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

Jag har inga öppna alls, och jag har inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver inte öppna en enda.. inget av programmen tar emot anslutningar utifrån.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du behöver inte öppna en enda.. inget av programmen tar emot anslutningar utifrån.

okey.. tackar för snabba svar då va det dags att prova bf3 online för första gången.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

så länge du inte får problem med upnp på din router?
jag hade iaf problem me de me min telia "smart" Thomson TG789vn, kunde inte joina många servrar och om ja väl kom in så hoppa jag ut lika fort endå... vet iof inte om de e de problemet än då de va nån vecka sen ja spela

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du behöver inte öppna en enda.. inget av programmen tar emot anslutningar utifrån.

Det får du gärna förklara för min router/modem som gör så att jag inte spela ifall jag inte stänger av Upnp och öppnar portarna.

Permalänk

Ska du köra co-op mode behöver du öppna portar i routern, kunde inte spela med en kompis, så jag kontakta supporten och indiern bad mig öppna cirkus 20 portar... (kändes det som)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epforced:

Det får du gärna förklara för min router/modem som gör så att jag inte spela ifall jag inte stänger av Upnp och öppnar portarna.

Stängt av Upnp i windows då med antar jag?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

så länge du inte får problem med upnp på din router?
jag hade iaf problem me de me min telia "smart" Thomson TG789vn, kunde inte joina många servrar och om ja väl kom in så hoppa jag ut lika fort endå... vet iof inte om de e de problemet än då de va nån vecka sen ja spela

släng ut din thomson om du inte har tv och hemtelefon till den.. den e totalt värdelös. jag kastade ut min och kör vanligt adsl modem + router nu ist.. funkar 10ggr bättre än thomsonen tycker jag

Skrivet av MyZk0:

Ska du köra co-op mode behöver du öppna portar i routern, kunde inte spela med en kompis, så jag kontakta supporten och indiern bad mig öppna cirkus 20 portar... (kändes det som)

var det dem portarna jag skapade tråden om?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

har själv kört co op utan att ha öppnat några portar speciellt för battlefield.
strunta i det, tills dess att du stöter på trubbel.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

nån som vet hur man får fram fps?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

nån som vet hur man får fram fps?

Skriv: Render.DrawFps 1 i konsolen i Bf3 eller använd Fraps.

Permalänk

Jag har Thomson router 789 o har inga problem kan köra co op och mp med två datorer här hemma i samma router. Jag har bara stängt av upnp i routern o Windows.
Så jag är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag blir D/C ca 2 gånger per match när jag spelar på ena adressen, och det står bara "server disconnected do you want to reconnect?" Men på den andra adressen funkar det utmärkt, jag har också pratat med supporten på BF3 ca 10 gånger nu och vi har kommit fram till att det inte är med mitt spel det är fel på, ringde idag Tele2 som vi har och de konstaterade att det flyter på bra vanligtvis. När jag blir D/C så är all annan internet igång, teamspeak och vanliga nerladdningar stoppas inte.... Kan detta ha något med portarna att göra?? Då jag hade en gammal thomsom speedtouch så sa de att de skulle skicka en ny till mig, hoppas det löser problemet. Som någon annan i tråden sade så hade de problem med att spela med kompisar på CO-OP? Det har jag också, kan denna berätta precis vad som behöver fixas, antingen här eller i PM. Det var ett antal portar som skulle öppnas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epforced:

Det får du gärna förklara för min router/modem som gör så att jag inte spela ifall jag inte stänger av Upnp och öppnar portarna.

Dom flesta routrarna idag med inbyggd brandvägg stöder SPI, stateful packet inspection. Betyder ungefär att så länge du öppnar connection innifrån så kommer brandväggen tillåta svaret tillbaka från utsidan eftersom det tillhör samma session.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Stängt av Upnp i windows då med antar jag?

Ja.

Skrivet av lacrits:

Dom flesta routrarna idag med inbyggd brandvägg stöder SPI, stateful packet inspection. Betyder ungefär att så länge du öppnar connection innifrån så kommer brandväggen tillåta svaret tillbaka från utsidan eftersom det tillhör samma session.

Ja, det är ju kul för alla dom som har det, men eftersom jag och flera andra har problem och lösningen är att öppna portarna kanske det inte är så smart att skriva till polika att det inte behövs alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Epforced:

Ja, det är ju kul för alla dom som har det, men eftersom jag och flera andra har problem och lösningen är att öppna portarna kanske det inte är så smart att skriva till polika att det inte behövs alls.

Det är ett fulhack man inte skall sitta och göra slentrianmässigt om man inte har faktiska problem med en router som beter sig felaktigt.. har man det bör man hellre skaffa en router med tillräckligt mycket minne som inte behöver kapa anslutningarna för tidigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är ett fulhack man inte skall sitta och göra slentrianmässigt om man inte har faktiska problem med en router som beter sig felaktigt.. har man det bör man hellre skaffa en router med tillräckligt mycket minne som inte behöver kapa anslutningarna för tidigt.

Så det du menar är alltså att polika ska strunta i att öppna sina portar för att hans modem är dåligt. Så istället för att öppna portarna ska han köpa ett nytt modem/router?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Epforced:

Så det du menar är alltså att polika ska strunta i att öppna sina portar för att hans modem är dåligt. Så istället för att öppna portarna ska han köpa ett nytt modem/router?

Var har polika skrivit att hans modem är dåligt?
Börja inte applicera lösningar innan du vet att det finns ett problem..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Var har polika skrivit att hans modem är dåligt?
Börja inte applicera lösningar innan du vet att det finns ett problem..

Det var ju du som skrev att det var ett fulhack? Varför existerar ens portforward.com ifall det inte ska behövas?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har det nog blivit lite förvirring..

Om din router beter sig som den ska finns inget behov av att forwarda några portar eftersom programmen i fråga inte behöver kunna ta emot anslutningar utifrån för att fungera.

Om din router beter sig felaktigt, vilket polika aldrig sagt att hans gör, kan man i vissa fall gå runt det genom att forwarda vissa portar till sin dator, så att svarspaket som hör till en utgående anslutning kommer in till din dator även om routern glömt bort att det fanns en anslutning.
En bättre lösning är dock att byta till en router som kan hålla reda på anslutningarna och inte avslutar dem för tidigt. Har man inga problem av den här typen ska man varken öppna några portar eller byta router.

En del av informationen på portforward.com är för övrigt felaktig, framförallt skiljer man inte på inkommande och utgående anslutningar, eller destinations- och källportar. BF3 kör t ex inte igång någon webserver medan du spelar, alltså borde det vara ganska uppenbart att vi inte behöver släppa in anslutningar till vår lokala port 80 eller 443.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

släng ut din thomson om du inte har tv och hemtelefon till den.. den e totalt värdelös. jag kastade ut min och kör vanligt adsl modem + router nu ist.. funkar 10ggr bättre än thomsonen tycker jag

jepp, har tänkt göra det men har inte orkat (yes, im THAT lazy!)

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

va offtopic det har blivit.

Skrivet av Aphex:

Nu har det nog blivit lite förvirring..

Om din router beter sig som den ska finns inget behov av att forwarda några portar eftersom programmen i fråga inte behöver kunna ta emot anslutningar utifrån för att fungera.

Om din router beter sig felaktigt, vilket polika aldrig sagt att hans gör, kan man i vissa fall gå runt det genom att forwarda vissa portar till sin dator, så att svarspaket som hör till en utgående anslutning kommer in till din dator även om routern glömt bort att det fanns en anslutning.
En bättre lösning är dock att byta till en router som kan hålla reda på anslutningarna och inte avslutar dem för tidigt. Har man inga problem av den här typen ska man varken öppna några portar eller byta router.

En del av informationen på portforward.com är för övrigt felaktig, framförallt skiljer man inte på inkommande och utgående anslutningar, eller destinations- och källportar. BF3 kör t ex inte igång någon webserver medan du spelar, alltså borde det vara ganska uppenbart att vi inte behöver släppa in anslutningar till vår lokala port 80 eller 443.

min thomson betedde sig väldigt lustigt. fick nästan aldrig portarna öppna hur jag än gjorde. när jag väl fick dem öppna så stängdes dem efter några dagar. hade hemtelefon innan också men den la av flera ggr månaden. har fått annat modem av felia men samma skit där. så ja jag råder alla som frågar mig eller ber om en åsikt om thomson/telia att ta något annat. just nu väntar jag själv bara på att min bindningstid ska gå ut så jag kan säga upp abonnemanget.

Skrivet av pjuppi:

jepp, har tänkt göra det men har inte orkat (yes, im THAT lazy!)

du blir inte besviken om du har strul

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu har det nog blivit lite förvirring..

Om din router beter sig som den ska finns inget behov av att forwarda några portar eftersom programmen i fråga inte behöver kunna ta emot anslutningar utifrån för att fungera.

Om din router beter sig felaktigt, vilket polika aldrig sagt att hans gör, kan man i vissa fall gå runt det genom att forwarda vissa portar till sin dator, så att svarspaket som hör till en utgående anslutning kommer in till din dator även om routern glömt bort att det fanns en anslutning.
En bättre lösning är dock att byta till en router som kan hålla reda på anslutningarna och inte avslutar dem för tidigt. Har man inga problem av den här typen ska man varken öppna några portar eller byta router.

En del av informationen på portforward.com är för övrigt felaktig, framförallt skiljer man inte på inkommande och utgående anslutningar, eller destinations- och källportar. BF3 kör t ex inte igång någon webserver medan du spelar, alltså borde det vara ganska uppenbart att vi inte behöver släppa in anslutningar till vår lokala port 80 eller 443.

Ja, jag vet vad du menar och det märks att du kan mycket om detta. Men fortfarande så stödjer inte t.ex Tele2's router eller Telia SPI och därför får man stängda portar i princip alla spel man kör ( eller iaf alla spel jag spelar ) och då kan man ju fulhacka sig till en lösning.

Vilket är betydligt billigare än att skaffa sig en vettig router. Detta gick off-topic men det kan ju vara bra att veta för de som stitter i samma sits som jag. Men jag kanske kan be Tele2 skicka mig ett vanligt modem istället så jag slipper detta och sen skaffa någon vettig router så jag kommer ifrån detta och kan hålla tyst