Silver Protoss får pisk i varje match

Permalänk

Silver Protoss får pisk i varje match

Gubbs!

Jag blev ganska nyligen promotad till Silver och sen dess har min match history varit en riktigt sorglig historia. Jag gick från att vinna 9/10 matcher till att förlora 9/10 matcher och det är sjuukt frustrerande.

Jag har inga problem att förlora i matcher som är lite längre, där man kört ett tag och det visat sig att motståndaren är bättre men på senaste tiden förlorar jag hela tiden mot Terranspelare som attackerar vid 7 - 10 min med jävligt mycket marines och marauders och jag har ingen aning om hur man hanterar det...

Jag har en build (3 gate expand), jag har bra macro (för silver league...) och nästan alltid bättre ekonomi än mina motståndare men när de kommer där med sina concussive shells och stimpacks äre helt omöjligt att hålla. Det slutar alltid med att jag får offra expanden och försöka forcefielda rampen tills jag har koll på läget (vilket såklart aldrig sker).

Förstår verkligen inte hur man ska kunna slå Terran med gateway units. När jag väl hinner till High Templars så vinner jag oftast lätt men på senare tiden hinner jag aldrig dit eftersom att Marine/Marauder är jävligt mycket bättre zealot/stalker/sentries...

Har totaltröttnat på SC2 just nu då det känns som att så fort jag möter Terran vet jag att han bara behöver pressa ut marine/marauder ur tre barracker så har han vunnit...

Jag vet att man bör lägga upp replays i samband med en sånhär "JAG FÖRLORAR ALLT :("-post men jag hittar inget ställe där jag kan få upp mina reps... Förslag?

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Gubbs!

Jag blev ganska nyligen promotad till Silver och sen dess har min match history varit en riktigt sorglig historia. Jag gick från att vinna 9/10 matcher till att förlora 9/10 matcher och det är sjuukt frustrerande.

Jag har inga problem att förlora i matcher som är lite längre, där man kört ett tag och det visat sig att motståndaren är bättre men på senaste tiden förlorar jag hela tiden mot Terranspelare som attackerar vid 7 - 10 min med jävligt mycket marines och marauders och jag har ingen aning om hur man hanterar det...

Jag har en build (3 gate expand), jag har bra macro (för silver league...) och nästan alltid bättre ekonomi än mina motståndare men när de kommer där med sina concussive shells och stimpacks äre helt omöjligt att hålla. Det slutar alltid med att jag får offra expanden och försöka forcefielda rampen tills jag har koll på läget (vilket såklart aldrig sker).

Förstår verkligen inte hur man ska kunna slå Terran med gateway units. När jag väl hinner till High Templars så vinner jag oftast lätt men på senare tiden hinner jag aldrig dit eftersom att Marine/Marauder är jävligt mycket bättre zealot/stalker/sentries...

Har totaltröttnat på SC2 just nu då det känns som att så fort jag möter Terran vet jag att han bara behöver pressa ut marine/marauder ur tre barracker så har han vunnit...

Jag vet att man bör lägga upp replays i samband med en sånhär "JAG FÖRLORAR ALLT :("-post men jag hittar inget ställe där jag kan få upp mina reps... Förslag?

Kan de vara att du kör för hårt på workers ibörjan mot terrans?
Märker du att de rör sig utåt så sluta me workerproduction och få ut mer gubbar.

Den taktik jag brukar lira är att spamma zealots och helt dissa stalkers/sentrys.
snabbt tecka upp till HTs och även uppgradera och zealot legs, Då har man många zealots och de tar marines/marouders innan de blir för stora arméer, hinenr du inte techa storm så gör du om dina hts till archons, ananrs pushar du ut när du har storm, funkar alltid väldigt bra för mig, lirar guld.

Permalänk
Medlem

Google: sc2 reaplays bara välj en site. Lägg upp så många reaplays som möjligt! för att få en bra bild av problemet krävs mer än 1 eller 2 reaplys.

Var mer specifik, har terran spelaren vanligtvis 1 eller 2 baser? med eller utan medivacs? tar dom med sig SCV's? om ja bygger dom bunkrar?

Om jag får gissa så handlar det om 1 bas 3-rax med alla uppgraderingar (stim shiled con-shell) och i så fall finns det flera sätt att ganska enkelt slå det. T.ex 1 base DT, med bara ett orbital kommer motståndaren få slut på scans väldigt fort så sitt i din bas och var beredd med FF på rampen under tiden du skickar 1 DT mot hans main och en åt gången mot hans armé, var beredd på BM

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Försök scouta hans byggnader. Kanske kan du ha en sneaky probe, hallucinated phoenix eller observer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Mitt tips

Vid silver games verkar folk aldrig vilja attackera utan sitter i 20 min och attackerar (kanske) när man är maxad. testa att bygg som vanligt, Prio 1 probes och pylons, prio 2 trupper prio 3 expandera. Och på 12 minuter tar du alla din införskaffade offensiva units (vilket borde vara en ganska stor bunt med ca 1-2 sentrys, och en majoritet zealots och en hög med stalkers, markerar dom trycker på A och vänsterklickar på hans bas.

skit i vad som händer vinner du så är det bra men du ska bara fokusera på att fortsätta se till att du har 0 resurser och expandera och bygga units som en dåre, gör samma sak på 15-17 min o.s.v, Eftersom det är low lvl play det handlar om kommer han lägga all sin fokus på att döda dina units och tro han ligger före men i själva verket har du suttit och macroa:t i dom 20s han totalt glömt bort att han borde bygga scv:s,probes eller drones/ byggt mer försvar

= du kommer dra ifrån/ta igen efter varje anfall, se dock till att du inte anfaller för ofta då han kan vinna på det om han är för överlägsen.
Men med 3-5 min mellanrum efter första anfallet brukar funka kanon

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

Mitt tips

Vid silver games verkar folk aldrig vilja attackera utan sitter i 20 min och attackerar (kanske) när man är maxad. testa att bygg som vanligt, Prio 1 probes och pylons, prio 2 trupper prio 3 expandera.

Jag har pendlat lite mellan silver och bronze pga min inaktivitet som spelare. MEN ungefär 80% av mina motståndare kommer med marine/marauders, stalker/zealots, eller roachbust vid omkring 10 min..

Permalänk
Medlem

Jag spelade Protoss i Guld tidigare men spelar i Random i Silverligan nu.
Metagamet ser ju lite annorlunda ut jämfört med proffsen men jag tror endå att en snabb robo är bättre än tre gates i de flesta fall då det blir lättare att scouta; Alla säger att det enda man behöver i de lägre ligorna är macro men då är man ju helt lost sen när man ska hålla koll på motståndaren och annat samtidigt.
Jag försöker vara så jobbig som möjligt med första proben, kollar om han tagit gas och flyr innan jag blir instängd, kanske snor en gas på natural för att se när han expanderar.
Sedan pushar jag med min första zealot + stalker (sentry med forcefield hemma) och pokar upp för rampen, blir jag av med zealoten pga något concussive skit så är det priset för information.
Med robo efter första gaten så har jag observer på väg nu, visar han fortfarande inga tecken på att expandera/techa så spelar jag 2-3 gate/robo (immortals OP) tills han pushar, expanderar eller techar.
Det är möjligt att tre snabba gates är bättre vid en marine all-in eller något men jag kan ju alltid rofla över honom med one-base collosus istället.

Permalänk
Medlem

Jag förlorar oftast mot protoss som terran. Hur fan ska man hantera Zealots med charge som verkligen äter upp en? Jag spelar i silver, adda mig om du vill spela

RepZi #810

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver fler sentries och forcefielda, eller techa upp snabbt till blink. Alternativt lära dig att bemästra 4gate (en daterad build men som dock fungerar utmärkt i lägre ligor, kör det ofta på mitt troll account och vinner med det oftast).

Liten sidnot för rasfördelningen på laddern... Själv blir jag överlycklig när jag möter terran på laddern (Diamond), för alla kör Toss och Zerg på EU. Ingen terran under Masters har ju fattat att nyckeln till TvT är mech...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Jag förlorar oftast mot protoss som terran. Hur fan ska man hantera Zealots med charge som verkligen äter upp en? Jag spelar i silver, adda mig om du vill spela

RepZi #810

Du måste "stutter-steppa", dvs backa, a-move, backa, a-move, repetera. Charge zealots i lategame när toss har 15 gateways är mega-OP, se till att döda dom innan det kommer så långt

Permalänk
Skrivet av Kagamex:

Jag har pendlat lite mellan silver och bronze pga min inaktivitet som spelare. MEN ungefär 80% av mina motståndare kommer med marine/marauders, stalker/zealots, eller roachbust vid omkring 10 min..

ohh det var något nytt

I såfall se till att du fortfarande gör probes 24/7 (ha aldrig mer än 2 i byggkö) och aldrig blir supply blockad,
ZERG

om du möter zerg med roaches, se till att få upp dubbel warpgate och en robotic, försök att pumpa ut 1-2 immortals, 1 sentry och 2-4 zealots och resten stalkers.

Zealotsen är där för att aggera tanks för att du ska få in fler skott med dina ranged under tiden för att dra probes så tidigt är inte att föredra. Sentryn ska du blocka din ramp med/ om du missar använda skölden.

Dold text

TERRAN

här ska du se till att få en sentry av samma andledning och alltid probes och pylons. bygg 3 warpgates och pumpa ut 2 zealots och 1 stalker i varje "våg" som du kan kalla in med units, när du har hållit av anfallet EXPANDERA sen lägger du till 3 warpgates till och kommer ha överlägsen produktion = vinst

Dold text

PROTOSS

Här rekommenderar jag att du bygger 2 snabba warpgate och 1 robotic, bygg en observer samtidigt som du bygger zealots ur dina 2 warpgates, Ser du att han bygger en majoritet av stalkers så ser du till att få ut 1-2 immortals annars bygger du 2 ytterligare warpgates och pumpar ut hälften zealots och hälften stalkers.

Dold text
Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Du måste "stutter-steppa", dvs backa, a-move, backa, a-move, repetera. Charge zealots i lategame när toss har 15 gateways är mega-OP, se till att döda dom innan det kommer så långt

Charge zealots latgame är jättelätta att handskas med, Se bara till att man har stalkers med blink och några sentrys är dom körda, gärna ett par high templars också.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Vet inte hur din 3gate expand ser ut. Jag skulle dock rekomendera att bygga sentries de första 4-5 gubbarna du bygger. Du bygger då din andra gas redan i samband med att du bygger din cyber core.

Eftersom sentries är billiga i mineraler så öppnar detta upp för att snabbare bygga fler byggnader. Sentries är dessutom väldigt bra mot marines marauders. När du har 3gates och din expo är på väg upp. Bygg en robo och 2 gates till. Börja techa coloss. Härifrån är det du som börjar spela offensivt.

Scouta mkt och ofta. Att offra en probe för att skicka upp hans ramp är ofta ganska klokt. Även om den dör direkt så ser du vad han har för gubbar där uppe. Har du tur kan du se om han har starports eller liknande tidigt och kan förbereda dig på drops/banshees.

Jag förespråkar verkligen inte att du "a-movar" din arme till hans bas, tittar bort och håller tummarna. Det räcker gott med att bara visa dig utanför hans bas med en stor arme för att han ska börja bygga försvar. Peta lite på ett ställe, backa. Peta på ett annat ställe, backa. Expandera samtidigt och fortsätt producera gubbar. Vad är vitsen med bra macro om man ändå bara tänkte skicka in sina gubbar till en hög bunkrar och eller siegetanks? I så fall är det bättre att överdriva antalet gateways. Skulle du glömma bort att bygga gubbar och dina mineraler bli lite väl högt så kan du slänga ut en 10 stalkers eller något på en gång.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Du måste "stutter-steppa", dvs backa, a-move, backa, a-move, repetera. Charge zealots i lategame när toss har 15 gateways är mega-OP, se till att döda dom innan det kommer så långt

Är inte "mega-OP" med zealots lategame. Beror mycket på att terranspelare gillar att gå alldeles för maraudertungt och har för lite marines. Spelet är otroligt nära perfekt balans, åtminstone i de högre ligorna. Har man tankesättet att någonting är overpowered kommer man alltid klaga på balansen snarare än att kolla på sina egna misstag, och därmed inte bli bättre på spelet. Jag tyckte själv så med mutalisks PvZ, och lärde mig inte hantera det förrän jag intalade mig själv att kolla vad jag gjorde snett, snarare än hur OP mutalisks var.

Till TS. Tidiga marine/marauder pushes är lite svåra att hantera tidigt som protoss, men är forcefields och zealots som är nyckeln till ditt problem. Se till att ha väldigt mycket zealots, med stöd av 4-5 sentries och bara ett fåtal stalkers. Forcefield bakom deras armé så de inte kan stutter steppa och låt dina zealots fixa biffen. Glöm absolut inte guardian shield heller! En guardian shield runt dina units minskar alla skada med två, vilket tar bort ungefär en tredjedel av skadan från marines och marauders. Se till att få ut skapligt snabb charge eller colossus när du är på två baser, annars kommer det bli ett helvete att överleva när de väl fått ut medivacs. Lycka till.

Permalänk

Tack för all input so far! Jag har dock inte kommit närmre att lösa problemet :/

http://speedy.sh/MfW2V/PvT-Marine-Marauder.SC2Replay
http://speedy.sh/d67sA/PvT-Marine-Marauder-2.SC2Replay
http://speedy.sh/EmhJK/PvT-Marine-Marauder-3.SC2Replay

(Btw, jag har aldrig testat SpeedyShare förut så jag har ingen aning om vad det är för hemsida...)

Jag försöker köra mer zealot + sentry men vet inte riktigt när jag ska engagea...
1) Force-fielda bort halva hans armé vid rampen? Då kommer ju resten av hans armé fortfarande ha vision och kunna skjuta på mina zealots samtidigt som ff'n är ivägen när jag ätit upp de som är ovanför den?

2) Ute på öppen mark? Mycket lättare för honom att micra och det krävs fler sentries för att kunna "walla" av honom?

3) Som jag gör i tredje replayen, "sätta fast" honom på rampen? Funkade dock inte alls i den matchen.

Grejen är ju att jag inte ens är nära att vinna :/ Idag körde jag fem matcher där jag vann fyra stycken. Den enda jag inte vann var just en sån här marine marauder push. Mötte en annan Terran och det var inga problem att vinna eftersom att han lät mig vara i fred <10 min.

För att citera Day9:

Citat:

In the feedback I get, the number two most requested thing is how to deal with mutas in PvZ. The number one is how top stop the 1/1/1 but since only one of these is possible, we're gonna look at some mutas play!

(Okej, jag vet att det inte är 1/1/1 jag utsätts för, men känslan är densamma )

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Rampen är inge bra ställe att slåss på om du är zealot heavy..
Alla hans gubbar kan ju skjuta medans inge av dina zealots nådde fram till dem, samt la du en väldig dålig forcefield som blocka dig ytterligare.

ska du blocka av deras armee vid rampen kan du inte använda zealots, då måste du köra mer stalkers som kan sjkuta på de avblockerade gubbarna utan att dom nerifrån kan skjuta tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Tack för all input so far! Jag har dock inte kommit närmre att lösa problemet :/

har du kollat apollos protoss tutorial? om inte rekommenderas det starkt
http://www.youtube.com/watch?v=zdGC4nfM56Q

han går igenom allt, vad han gör varför han gör det vad han ser vad han gör som svar etc

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Fungerade bra att hämta via den sidan. Jag går genom dina games i ordning, pekar ut lite vad det är för fel osv i varje.

Game 1: Shattered Temple

Du gör väldigt lite units medan warpgate reaserchas. Nu har det ingen överdrivet stor betydelse i just detta game då han kommer senare, men försök klämma ut ett par extra units innan, istället för att göra en lite snabbare gateway. Då är du säkrare mot snabba pushes med färre marines och marauders.

Du är väldigt duktig på att träna probes. För duktig för att vara på en bas. Du gör 39 arbetare detta gamet, vilket nästan är nog till att fullt saturera två baser. Medan han slutar göra SCVs på 22 och prioriterar endast units spenderar du pengar på probes som inte ger extra income för dina mineral patches är ändå "fulla" med probes.

Du spenderar lite dåligt med pengar. Är ofta din warp-in är redo, men du väntar i 20-30 sekunder, och dina pengar sticker upp till 750/300 när han kommer. Det kunde varit 4 zealots, 2 sentries och 2 stalkers extra.

När han kommer vid rampen forcefieldar du ut honom helt. Det gillar jag. Du kan då få lite koll på hur mycket han har, och samtidigt fördröja så du får ut lite fler units. Problemet är att samtidigt som forcefieldet är uppe är alla dina gateways redo, men du warpar inte in, så du tar ingen nytta av det.

När ditt forcefield fortfarande är kvar poppar du guardian shield och trycker dit mot forcefieldet och tappar lite som inte behövs, följt av att du forcefieldar in en mycket liten del så du inte ens kan använda de zealots du har.

Du vill som regel inte möta MM i trånga korridorer förrän du har colossus eller high templars, för dina zelalots klumpas upp och du kan inte slå, så släpp in fler units, forcefielda bakom, och låt dina units fixa det. Behövs det får du forcefielda på sidorna när han är uppe för att han inte ska kunna springa iväg åt kanterna.

För att hålla det detta gamet skulle du gjort följande:

  • Färre probes (du kan stanna på 28 tills du tar din natural).

  • Spenderat dina pengar helt, du hade mer än nog med gateways för detta.

  • Warpat in en extra runda när ditt första forcefield landade. Kanske till och med blockat ut honom en gång till och se om du kan få ännu en warp-in.

  • Släppt in fler av hans units, forcefieldat rampen bakom, och låtit dina units ta det på high ground där alla zealots har "surface area".

Dold text

Game 2: Metalopolis

Här gjorde du inga units förrän du satt upp 3 gateways. Om han skulle pushat med 1 marine och 2 maraudes skulle du tappat minst 10 probes. Försök att fördröja dina gateways mer och producera konstant ur din första gateway.

Du gör en forge och en photon cannon, vilket inte behövs. Photon cannons är ganska bra mot zerg, ok mot protoss, men mot terran använder man bara dem som drop-försvar när man tagit sin tredje eller fjärde bas.

Din building placement vid din natural gör dig inget gott över huvud taget. Mot zerg vill du mura in dig lite för att förhindra lings som springer förbi. Mot terran vill du ha det öppet så dina zealots kommer åt.

Du ska aldrig försöka slå en MMM från high ground mot low ground. Du har melee units, hans har range. Dina zelalots kan ju inte slå där uppe från. Han drog väldigt mycket SCVs. Du skulle offrat din natural och inte tagit striden förrän han var på high ground, precis som förra gamet.

När du väl gick på idlade du 2 stalkers vid dina mineraler, 3 stycken precis bakom din armé. De borde självklart medverka.

Du gjorde 2 bra forcefields när du gick ned för rampen. Hans marines och marauder kunde inte backa tillbaka, samtidigt som du kunde få bra yta att få en surround med zealots och probes med. Sedan gör du 2 till forcefields som minskar din yta och fungerar som en sköld från zealots. Alla dina probes dansade bakom dina zealots och gjorde ingen nytta.

För att hålla:

  • Skippa forgen tills du känner dig säker att börja uppgradera. Undvik photon cannons mot terran tills du tar din tredje åtminstone.

  • Mura inte av mot T. Var ska dina zealots komma fram?

  • Slåss inte highground till lowground när du har meleeunits.

  • Se till så du använder alla dina units.

  • Precis som förra gamet, spendera alla dina resurser, du har väldigt mycket igen som kunde varit units.

  • Öva på forcefields. Du vill göra så de inte kan backa-skjuta-backa-skjuta, men du vill samtidigt att dina zealots ska kunna omringa. Du har en tendens av att göra forcefields som minskar ytan du kan slåss mot dem på.

Dold text

Game 3: Shakuras

Än en gång gör du inga units tidigt. Din första stalker kommer ut vid 4:50. En terran kan ha en reaper i din bas vid 4:30, vilket med bra micro skulle dödat dig direkt.

Vid 9 minuter scoutar du att han är på en bas fortfarande. Om din fiende har en bas, du har två, då ska du sluta göra probes, och göra extra gateways och units. Om han sedan inte pushar och expanderar, då är det grönt ljus att chronoboosta probes så mycket som det bara går.

När han pushade upp stimmade han först. Vore perfekt om du kunde forcefieldat ute honom och fått honom att wasta en stim, men förståeligt att du inte hann. Det kräver mycket uppmärksamhet och reaktionsförmåga. Vill dock säga att dina forcefields precis när stiden startade var riktigt bra. Du fångade in så han inte kunde backa, och dina zealots hade bra yta.

När dina zealots väl dött däremot borde du forcefieldat toppen av rampen så de units du inte dödat innanför forcefieldsen inte kommer upp , räddat dina sentries, warpat in en ny runda zealots, tagit alla dina probes på din natural, sen gått på honom igen när han kom upp. Var otroligt nära att du höll.

För att hålla:

  • Sluta göra probes om du scoutar att du är en bas upp. Du kommer ändå ha bätte income. Börja göra probes igen när din fiende expanderar.

  • Dör alla zealots, forcefielda av, backa upp, få in nya och kör på igen. Sentries och stalkers är väldigt bräckliga units, de tål ingenting.

  • Använd probes om du tycker att du behöver extra skydd framför dina stalkers och sentries.

Såg i övrigt väldigt mycket bättre ut i detta gamet än de förra. Du använde forcefields rätt, hade bra unit comp, men lite väl girig med probes för att möta en en-basare. Kör vidare som på detta, behövs bara lite putsande och träning!

Dold text

Hoppas detta kan hjälpa. Om någon inte håller med om något eller vill tillägga så säg till så jag kan redigera eller förklara hur jag menar.

Behöver du hjälp in-game så hoppa in i sweclockers-chatten på bnet. Brukar alltid vara runt ett dussin personer där, inklusive mig sjäv, som kan hjälpa till.

Permalänk

Gör som folk i tidigare inlägg sagt sen försök att använda mer forcefields och spitta hans armé på hälften! Sen kan du ju kolla på dina replays och se om han har en större armé eller bara bättre micro(ctr+a för att se army size)

Permalänk
Medlem

Angående forcefielda din egen ramp. De två saker jag tycker funkar bäst är att antingen låsa honom ute helt med forcefields samtidigt som du techar coloss på 1 base.

Alternativt bygger du gateway units. När du forcefieldar rampen så låt ett par gubbar komma igenom men ha en zealot längst ned. Zealoten ska hålla hans gubbar längst ned på rampen så att han inte får vision på high ground. Du skjuter honom med nån stalker och dina sentries. Detta är lite trickigt men det funkar bra

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Liten sidnot för rasfördelningen på laddern... Själv blir jag överlycklig när jag möter terran på laddern (Diamond), för alla kör Toss och Zerg på EU. Ingen terran under Masters har ju fattat att nyckeln till TvT är mech...

Själv spelar jag under Masters och har förstått att nyckeln till TvT är mech. Det är dock bara förbannat tråkigt. Men, det är väl också därför jag inte spelar i högre liga heller :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ok, anledningen till att du förlorar har väldigt lite att göra med micro utan att din build är väldigt dålig. Du kör i princip 1 base chargelot med upgrades + robo. En build som aldrig borde fungera. Så öppna ett fönster och släng ut den i kylan!

Vad jag rekommenderar är 2 base colossus, öppningen du borde testa är 1 gate FE. Dör du tidigt mycket kan du göra en 2 gate FE men troligen gör du något fel och då är det bättre att försöka bli av med felen. En tråd som kan vara intressant:
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=3064... (men ta det med en nypa salt då du trots allt är i silver)

Jag tycker du kan strunta i uppgrades, jobba på att få ut colossus i tid för deras timing.

Vidare så bör du sluta leka Huk med scout probe, du strular bara till din macro. Använd din scout probe för att:
1: Hitta hans bas
2: Uteslut snabba proxy rax
3: Kolla om han tar gas
4: Spring ut och ha proben vid watchtower eller mellan era baser så du ser när han kommer för att attackera.

Skaffa inte hallucination, gör en observer när din robo är klar, skicka till hans bas för att kolla vad han gör. Ha den sedan vid en plats så att du kan se hans arme men helst inte rakt över den.

Bra att du postar replays! Omöjligt att hjälpa dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Tack för all input so far! Jag har dock inte kommit närmre att lösa problemet :/
http://speedy.sh/MfW2V/PvT-Marine-Marauder.SC2Replay

Du slösar enormt med resurser, låt oss gå igenom det:

För många gateways, du använder dina första 3 till ungefär hälften men bygger ändå en fjärde. 150m
Hallu/observer, du behöver bara en av dessa. Du använder din pheonix bra här men din obs är parkerad mitt på kartan och gör ingen nytta. 25m/75g
onödigt mycket tech, gå aldrig twilight+robo på en bas (i PvT, i PvP kan det funka) det kostar så mycket att du inte har råd med en armé som kan dra nytta av all tech. 350m/350g!
Probes! du har 39 stycken på en bas. allt över 26 gör ingen nytta, 22 duger. 650-850m!

Allt det hade istället kunnat vara t.ex 8 extra stalkers

Första gatewayen bygger du på 12, standard är 13 och med tanke på att du inte bygger (många) units tidigt är det helt onödigt att gå 12 gate.

Sen har du faktiskt lite otur när du blir attackerad strax innan Charge är klart.

Game 2

Lite annorlunda men i grunden samma fel: för mycket tech!
bygg aldrig cannons för att försvara fronten mot terran, som drop defence är dom bra men det behlövs först på 3 baser.
Som sagt sluta leka HuK, kolla hur många rax och gas han tar och gå hem eller till tower, din gas och core timing blir ganska svårt lidande här.
Återigen 13 gate är bättre än 12.

Game 3

I princip en repris på game 1 fast med extra nexus. Nu har du dock användning av alla dina probes så stryk det från kritik-listan
du bygger din andra gateway onödigt tidigt, bygg units från din första gate istället och vänta med att bygga fler tills du har råd med nr 2 och 3 samtidigt.

testa denna build: http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/3-Gate_Sentry_Expand följ sedan upp med zealot/stalker. Detta lär fungera utmärkt på Shakuras där din natrual har en liten ramp vilket gör det väldigt lätt att försvara med sentries. Med denna build kan du skippa robo helt och scouta med hallucination.

I alla 3 games så har du för mycket Zealots. Jag vet att du försöker få Charge men nöj dig med 4-5 Zealots som tanks och bygg fler Stalkers för DPS, på så sätt undviker du att dina Force Filelds är i vägen för dig. Börja med ditt twilight counsil vid ~13 min (dvs. efter en MM push!) och börja sedan med mass Zealot.

Efter att ha använt en hel Wall of text till att klaga på dig vore det på sin plats med lite positiv kritik också. Du blir i princip aldrig suppli-blocked, scoutar bra mycket bättre än man kan förvänta sig i dom lägre ligorna och macron är bra med konstant probe produktion. Om du bara spelar med en mindre girig build så kommer du med lätthet att slå dom här motståndarna.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Tack för all input so far! Extra tack till Fritter, Remorse och Curly som tog sig tid att kolla mina replays!

Hallucination) Anledningen till att jag använder hallucinations är att Apollo använder det i sin Protoss-video. Fördelarna är ju att det bara kostar energy så det gör inte så mycket om den åker rakt in i tung AA och dör direkt. Dessutom finns det väl möjlighet att man lurar motståndaren att byta tech?

Tredje gamet) I det tredje gamet (Den där jag gick fast charge) så var jag väldigt okoncentrerad och insåg att jag improviserade lite väl mycket. Chargen är ju rätt värdelös i rampen ändå. Måste ju vara öppna ytor för att jag skulle haft nytta av den.

Workers) Tack för input på workers! Jag har alltid haft som regel att jag måste göra workers hela tiden och inte insett att jag över-saturatar basen alldeles för mycket

Builden jag försöker är den som Apollo använder mot Terran, även om jag genomför den rätt dåligt (och i tredje gamet försökte jag ju t.o.m. improvisera med fast charge) men jag ska kolla på lite 2 base colossi!

Tack för all input

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Tack för all input so far! Extra tack till Fritter, Remorse och Curly som tog sig tid att kolla mina replays!

Hallucination) Anledningen till att jag använder hallucinations är att Apollo använder det i sin Protoss-video. Fördelarna är ju att det bara kostar energy så det gör inte så mycket om den åker rakt in i tung AA och dör direkt. Dessutom finns det väl möjlighet att man lurar motståndaren att byta tech?

Tredje gamet) I det tredje gamet (Den där jag gick fast charge) så var jag väldigt okoncentrerad och insåg att jag improviserade lite väl mycket. Chargen är ju rätt värdelös i rampen ändå. Måste ju vara öppna ytor för att jag skulle haft nytta av den.

Workers) Tack för input på workers! Jag har alltid haft som regel att jag måste göra workers hela tiden och inte insett att jag över-saturatar basen alldeles för mycket

Builden jag försöker är den som Apollo använder mot Terran, även om jag genomför den rätt dåligt (och i tredje gamet försökte jag ju t.o.m. improvisera med fast charge) men jag ska kolla på lite 2 base colossi!

Tack för all input

Hallu är inte dåligt men använd bara när du inte har en robo, annars är det överflödigt.

Charge är också bra men det är dyrt både twilight och själva uppgraderingen är dyr samt att du behöver ganska många Zealots för att det ska vara effektivt. säkra din expo innan du börjar tänka på charge.

Workers är bara ett större problem i game 1 där du inte tar expo men om du tar expo som i G2, 3 eller helst ännu lite tidigare (innan twilight och ev. robo) så är det inga problem. När du ser din motståndare börja röra sig ut på kartan bör du dock sluta bygga probes och spendera allt på armé.

Har du någon länk till appollos video?

2-base Collossus är en väldigt bra uppföljning mot 3 rax men dina problem ligger tidigare i matchen. Efter att du försvarat dig kan du blicka mot Collossus.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Tack för all input so far! Extra tack till Fritter, Remorse och Curly som tog sig tid att kolla mina replays!

Hallucination) Anledningen till att jag använder hallucinations är att Apollo använder det i sin Protoss-video. Fördelarna är ju att det bara kostar energy så det gör inte så mycket om den åker rakt in i tung AA och dör direkt. Dessutom finns det väl möjlighet att man lurar motståndaren att byta tech?

Tredje gamet) I det tredje gamet (Den där jag gick fast charge) så var jag väldigt okoncentrerad och insåg att jag improviserade lite väl mycket. Chargen är ju rätt värdelös i rampen ändå. Måste ju vara öppna ytor för att jag skulle haft nytta av den.

Workers) Tack för input på workers! Jag har alltid haft som regel att jag måste göra workers hela tiden och inte insett att jag över-saturatar basen alldeles för mycket

Builden jag försöker är den som Apollo använder mot Terran, även om jag genomför den rätt dåligt (och i tredje gamet försökte jag ju t.o.m. improvisera med fast charge) men jag ska kolla på lite 2 base colossi!

Tack för all input

Du behöver en robo för obs iaf, finns ingen anledning att spendera resurser på hallucination. Terran behöver heller inte byta tech då dom har marines. Energin är det bättre att spendera på force fields och guardian.

Anledningen till att du har för många arbetare är att de expanderar på tok för sent. Så problemet är inte att du gör för många arbetare.

Har du länk eller något till där han använder den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

I alla 3 games så har du för mycket Zealots. Jag vet att du försöker få Charge men nöj dig med 4-5 Zealots som tanks och bygg fler Stalkers för DPS, på så sätt undviker du att dina Force Filelds är i vägen för dig.

Jag kan tyvärr inte hålla med.

Zealots är ett mycket bättre unit än stalkers PvT, för så fort terranspelaren har slow och stim dör stalkers direkt, och de har för låg dps för att skada snabbare än en medivac helar. Zealots har nästan dubbelt så hög dps som stalkers, och kostar ingen gas, så man kan få upp snabbare tech med dem.

Om man dödar allt innanför sina forcefields är det sen bara att backa tillbaka, låta forcefieldsen ta slut, sen repetera om och om igen. Jag brukar nöja mig med 4-5 stalkers tills jag börjar techa till colossus, för sen behöver man ju fler som skyddar mot vikings.

Permalänk

Så irriterande att när jag nu (tror att jag) blivit bättre mot Terran så möter jag inga!

Fyra raka protoss och sen två zergs på det...

När jag ändå håller på kan jag väl fråga lite mer allmänt:

1) Vad tycker ni om 4gate? Jag har ALLTID undvikit cheeses för att jag tycker inte att man lär sig något på det. Rent allmänt är jag emot game winning builds då det inte känns som att det är skills utan bara förmågan att följa instruktioner till punkt och pricka. Därför är jag lite tveksam mot 4gate men samtidigt så vinner jag alltid med den och känner att det är lite tråkigt att jag ska förlora vissa matcher bara för att jag anser mig vara "för fin" för att använda 4gate... Vad tycker ni? Ska jag fortsätta 4gatea?

2) Kan jag använda MCs 1gate FE mot Zerg också? Jag gillade verkligen den builden och kände mig bekväm i den!

3) Om jag blir containad, ska jag sluta göra workers även om ekonomin tillåter det? Var i en situation där jag hade massa zerglings i natural och förlorade min natural och funderade på om jag bara skulle warpa in zealots (det var innan jag fått upp några colossi) eller om jag skulle göra workers också så att jag inte ligger lika långt efter när jag väl får upp min expand igen?

Ty!

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Spelar inte Protoss men kan svara allmänt vad jag tycker:

1) Tycker inte 4-gate är en "riktigt" cheese. Annars håller jag med dig om all-in strategier,tråkiga att utföra.
Om du ska fortsätta 4-gatea eller inte beror helt på dig. Spela för att det är kul. Undvik inte strategier pga att folk kan tycka den är cheeseig. Att du alltid vinner när du kör 4-gate kommer "ordna sig" rätt fort då du kommer möta bättre motstånd som håller pushen.

2) Testa. Kan inte gå mer än fel. Och om du förlorar så se till att kolla varför du förlora och se till att ändra så du håller för samma sak nästa gång. Att vara bekväm med en build gör den många gånger bättre.

3) Beror på. Om du räknar med att bryta ut snart så skulle jag byggt probes (beroende på hur många man redan har då såklart). Svårt att svara i generella fall vad som är bättre.
Om du bygger probes så var försiktig när/om du counter-pushar efter du brytit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritter:

Jag kan tyvärr inte hålla med.

Zealots är ett mycket bättre unit än stalkers PvT, för så fort terranspelaren har slow och stim dör stalkers direkt, och de har för låg dps för att skada snabbare än en medivac helar. Zealots har nästan dubbelt så hög dps som stalkers, och kostar ingen gas, så man kan få upp snabbare tech med dem.

Om man dödar allt innanför sina forcefields är det sen bara att backa tillbaka, låta forcefieldsen ta slut, sen repetera om och om igen. Jag brukar nöja mig med 4-5 stalkers tills jag börjar techa till colossus, för sen behöver man ju fler som skyddar mot vikings.

Generellt kan jag hålla med dig men om man har gott om sentries och och en ramp/choke att försvara anser jag att stalkers fungerar bättre eftersom du kan slåss mot mer eller mindre valfritt antal MM åt gången. Zealots däremot kan döda allt innanför dina FF men blir hela tiden beskjutna av alla fiender utanför.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB