Permalänk
Medlem

Ny lägenhet, planera nätverk

Hej! Har köpt en ny bostadsrätt som snart är färdigrenoverad. Har nu tänkt att planera nätverket i lägenheten och har en del frågor som jag vill ha besvarade.

Detta är vad jag hade tänk mig.

..................................ComHem 100mbit
........................................Router
.......................................Switch
.....Kök.....Sovrum....Sovrum......PS3......Mediaspelare........Switch
...............................................................Dator1...................Dator2

Har tyvärr inte paint på jobbet så kan ej göra en snyggare presentation, men detta får duga :P. Anledningen till extraswitchen är då det kan förekomma lan i lägenheten.

Då är frågan den, Jag har 30m Cat5e som jag tänkte dra ut i lägenheten, dock så påstår många att man behöver Cat6 för att kunna köra Gbit-nätverk vilket jag tänkt göra. Så frågan är den, ska jag göra patchkablar av Cat5e 30m-rullen och sedan köpa ny Cat6 för att dra vidare till alla rum?

Sen, var hittar jag Cat6 på metervara billigast? Behöver ca 30-40m för att vara på säkra sidan?

Kan ni rekomendera någon prisvärd 8port Gbit-switch?

Tack för svar!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Du behöver inte cat6 för att köra gbit, cat5e räcker. Dock rekommenderas cat6 som ett mer framtidssäkert alternativ, då den klarar upp till 10gbit.
Kolla kjell&company för bra priser. Har precis själv dragit kablage i mitt hus och inhandlade den mesta där. Även billig 24 portars gbit switch.

Tänkvärt är att skall du ha en patchpanel som du drar från till uttag i väggen skall du köpa solid kabel.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Patchpanel blir det inte, lägenheten är bara en 2a på 64kvm så jag känner inte att jag har behov av det. 24-portars känns också onödigt då den andra switchen är bara för att kunna koppla ihop fler datorer som är på samma ställe. Men tack endå!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Se till att verkligen dubbelkolla kablarna med valfritt verktyg om du klipper själv, innan du bygger in dem i väggarna

Administrerad: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498013

Annars som vanlig enkel switch: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601651 / http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=598117

Livstidsgaranti på båda HP switcharna.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jora, har alla verktyg osv, bara den slutgilltiga lösningen som fattas

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

hittade denna switchen, 390kr på inet och verkar vara väldigt omtyckt av de som har gett omdöme. Någon av er som har haft erfarenhet av denna? Har själv dock haft dålig erfarenhet av Netgear då jag har haft 2st routrar varav båda har börjat krångla efter ca ett år.

Nätverkskablarna kommer tyvärr inte att vara inbyggda i väggarna då jag var lite sen med detta. Rummen är redan tapetserade så det får bli att dra kabel under list och därefter sätta ett utanpåliggande uttag, men det får fungera det med. Hoppas bara att jag får plats med kablarna mellan list och springan i golvet, wish me luck

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jora, har alla verktyg osv, bara den slutgilltiga lösningen som fattas

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

hittade denna switchen, 390kr på inet och verkar vara väldigt omtyckt av de som har gett omdöme. Någon av er som har haft erfarenhet av denna? Har själv dock haft dålig erfarenhet av Netgear då jag har haft 2st routrar varav båda har börjat krångla efter ca ett år.

Det spelar ingen som helst roll egentligen vad du tar för typ av switch i den här prisklassen och till användandet. Det är inga avancerade prylar "utan det bara funkar". Det som gäller med de billiga 400kronors-varianterna är oftast att nätadaptern ger upp efter några år.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jora, har alla verktyg osv, bara den slutgilltiga lösningen som fattas

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

hittade denna switchen, 390kr på inet och verkar vara väldigt omtyckt av de som har gett omdöme. Någon av er som har haft erfarenhet av denna? Har själv dock haft dålig erfarenhet av Netgear då jag har haft 2st routrar varav båda har börjat krångla efter ca ett år.

Nätverkskablarna kommer tyvärr inte att vara inbyggda i väggarna då jag var lite sen med detta. Rummen är redan tapetserade så det får bli att dra kabel under list och därefter sätta ett utanpåliggande uttag, men det får fungera det med. Hoppas bara att jag får plats med kablarna mellan list och springan i golvet, wish me luck

Jodå, har en sådan själv just nu som är kopplad till pfSense-burken. Funkar hur bra som helst, har aldrig haft problem med den och den delar ut perfekt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Ser ut som att jag kommer att beställa 2st netgear switchar nu samt några utanpåliggande uttag. Beställer nog även cat6 kabel och gör om 30m cat5-kabeln till några kortare sladdar ifall det skulle behövas!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Hoppas bara att jag får plats med kablarna mellan list och springan i golvet, wish me luck

Har för mig att Kjell har platt kabel som är till för att sättas bakom lister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Har för mig att Kjell har platt kabel som är till för att sättas bakom lister.

Någon här som vet hur dessa fungerar rent signalmässigt? De är ju antagligen TP ändå, men paren är troligtvis inte är tvinnade om varandra. Har det någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Någon här som vet hur dessa fungerar rent signalmässigt? De är ju antagligen TP ändå, men paren är troligtvis inte är tvinnade om varandra. Har det någon betydelse?

Om den är Cat6 så är den väl Cat6?

Permalänk
Medlem

Såg det nu, dock bara Cat5e, men det får funka. Då kablarna är fabriksgjorda så måste jag ju ta bort en ände, men det borde väl inte vara några problem att strippa den andra änden och fästa trådarna i ett utanpåliggande uttag?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Såg också igår att mitt kroneverktyg var trasig, köpte det på kjell och använde det ca 10ggr sen gick det sönder. Någon som har ett tips på ett bra, fungerande kroneverktyg för ca 2-300kr?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4