Permalänk
Medlem

Datorn la av?

Tjena Sweclockers! Hoppas någon kan lösa vad som är fel på datorn. Den är helt ny och jag vill verkligen få igång den igen

Nu är det så att min dator har lagt av. Byggde ihop den själv för kanske 3-4 veckor sedan och allt har fungerat bra tills igår. När jag skulle gå och äta igår så hade jag datorn på med Skyrim igång (ett spel för er som inte vet), och när jag kom tillbaks var skärmen av och det gick inte att få någon bild igen.
Så jag höll inne power-knappen så stängdes den av. Sen startade jag datorn och allt flöt på som vanligt igen.

Men nu hände samma igen, men INGET HÄNDER när jag håller inne powerknappen. Dessutom så la processorfläkten av, det är det enda som inte verkar funka just nu.

Så jag testade att dra ur strömsladden ur nätaggregatet, sedan ta in den igen och försöka starta datorn. Men nej, funkar fortfarande inte. Det som händer när jag startar datorn är att alla fläktar och allt sätts igång, förutom processorfläkten. Skärmen är svart och jag bootar inte in i Windows självklart eftersom processorn inte verkar fungera.

Så, vet ni kanske vad felet är? Kan det vara nätagget som pajat? Kanske processorn?
Kan vara värt att nämna att jag råkade dra ur strömsladden en gång när datorn var på så datorn stängdes av "helt fel"... Kan detta ha orsakat någon skada i datorn?

Som sagt, uppskattar alla svar hemskt mycket! Vill verkligen få igång min nya dator

Mina datordelar är de i signaturen + Corsair CX500 v2, gammal hårddisk osv, om det spelar någon roll.

EDIT: Kan också tillägga att detta skedde efter 8-9 timmar intensivt Skyrim-spelande.

Permalänk
Hedersmedlem

resetta bios ? alternativt ta ut klockbatteriet som sitter på moderkortet för 30-60 sekunder med utdragen nätsladd sedan koppla in allt o starta igen..

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

resetta bios ? alternativt ta ut klockbatteriet som sitter på moderkortet för 30-60 sekunder med utdragen nätsladd sedan koppla in allt o starta igen..

Är inte så duktig på sånt här, så jag får fråga, hur gör man detta?

Är lite rädd om jag skulle resetta BIOS att BIOS blir i en version som inte supportrar min processor. Men den fungerade från början så, hoppas bara inte att en reset ger mig en "felaktig" version till min processor då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sneakzie:

Är inte så duktig på sånt här, så jag får fråga, hur gör man detta?

Är lite rädd om jag skulle resetta BIOS att BIOS blir i en version som inte supportrar min processor. Men den fungerade från början så, hoppas bara inte att en reset ger mig en "felaktig" version till min processor då

ta ut batteriet så som jag beskrev innan, det tar inte bort någon bios version. den resettar till dina senaste fungerande inställningar bara.

EDIT: glöm inte och sätta tillbacka det efter 30-60sek (batteriet)

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

ta ut batteriet så som jag beskrev innan, det tar inte bort någon bios version. den resettar till dina senaste fungerande inställningar bara.

EDIT: glöm inte och sätta tillbacka det efter 30-60sek (batteriet)

Har faktiskt ingen aning om var batteriet sitter. Mitt moderkort heter Asus M5A97 om det hjälper. Kanske är bäst om jag grejar med batteriet imorgon då jag är trött nu, rädd för att göra något fel.

Men tror du detta hjälper då?

Permalänk
Hedersmedlem

jag tror att din dator helt enkelt har blivit överhettad.

Batteriet sitter här (i röd ring)

koppla ur det i 30 till 60 Sek med utdragen nätsladd och sedan koppla tillbaka allt håll gärna ett tag om någon av chassits "plåtdelar" så att du på så sätt också är jordad. om inte detta skulle vara felet så citera mig sen och beskriv ditt problem bättre

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Har faktiskt ingen aning om var batteriet sitter. Mitt moderkort heter Asus M5A97 om det hjälper. Kanske är bäst om jag grejar med batteriet imorgon då jag är trött nu, rädd för att göra något fel.

Men tror du detta hjälper då?

Såg du vad som hände andra gången det inträffade? Beskriv isf händelseförloppet från fungerande -> svart skärm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

jag tror att din dator helt enkelt har blivit överhettad.

Batteriet sitter här (i röd ring)
http://i.imgur.com/KANvi.jpg

koppla ur det i 30 till 60 Sek med utdragen nätsladd och sedan koppla tillbaka allt håll gärna ett tag om någon av chassits "plåtdelar" så att du på så sätt också är jordad. om inte detta skulle vara felet så citera mig sen och beskriv ditt problem bättre

Okej, jag ska testa detta imorgon! Är det svårt att ta ut eller?
Tack så mycket för dina svar, kommer citera dig imorgon och säga ifall det var felet eller inte.

Och en sak till förresten innan jag lägger mig.. Om det var överhettning, har det skadat min dator på något sätt då? Det kan mycket väl ha varit överhettning för jag har bara 1 fläkt och det är frontpanelsfläkten, vilket inte kyler så värst bra förutom hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Såg du vad som hände andra gången det inträffade? Beskriv isf händelseförloppet från fungerande -> svart skärm..

Jag hade precis stängt ner spelet, så tänkte jag kolla på ett youtube klipp innan jag lade mig. Men hälften inne i klippet så försvann ljudet och skärmen blev svart. Alla fläktar tystnade förutom frontpanelsfläkten, och jag tror även att hårddisken höll sig igång.

Sedan testade jag då att hålla inne powerknappen men inget hände, så då drog jag ut strömsladden osv, precis som jag beskrev i topic.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sneakzie:

Okej, jag ska testa detta imorgon! Är det svårt att ta ut eller?
Tack så mycket för dina svar, kommer citera dig imorgon och säga ifall det var felet eller inte.

Och en sak till förresten innan jag lägger mig.. Om det var överhettning, har det skadat min dator på något sätt då? Det kan mycket väl ha varit överhettning för jag har bara 1 fläkt och det är frontpanelsfläkten, vilket inte kyler så värst bra förutom hårddisken.

nej, den stryper sig då, eller gör avstägningar om det skulle varit för varmt, men du skulle kanske fixat en eller 2 fläktar alternativt annan cpu kylare om det skulle vara problemet då original inte är mycket att hänga i granen

EDIT: skriver inte mer ikväll då jag felskriver mycket och halvsover på stolen! men återkommer imorgon

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

nej, den stryper sig då, eller gör avstägningar om det skulle varit för varmt, men du skulle kanske fixat en eller 2 fläktar alternativt annan cpu kylare om det skulle vara problemet då original inte är mycket att hänga i granen

Okej, skönt att höra det i alla fall. Ska se till att köpa en och en annan fläkt till chassit snart.

Förresten när jag känner på chassisidan där processorn sitter medans jag spelar så är den rätt så varm, ska den vara det eller? Har alltid tyckt att det känns fel men jag vet inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Jag hade precis stängt ner spelet, så tänkte jag kolla på ett youtube klipp innan jag lade mig. Men hälften inne i klippet så försvann ljudet och skärmen blev svart. Alla fläktar tystnade förutom frontpanelsfläkten, och jag tror även att hårddisken höll sig igång.

Sedan testade jag då att hålla inne powerknappen men inget hände, så då drog jag ut strömsladden osv, precis som jag beskrev i topic.

Skrivet av To33e:

nej, den stryper sig då, eller gör avstägningar om det skulle varit för varmt, men du skulle kanske fixat en eller 2 fläktar alternativt annan cpu kylare om det skulle vara problemet då original inte är mycket att hänga i granen

Det låter helt klart värmerelaterat men det är ju ändå konstigt om den inte throttlar utan stänger av sig och vägrar starta efteråt? Reseta bios kan ju vara värt ett försök men i mina ögon ser det ut som någon hårdvara har slutat fungera, eventuellt pga värme. Då är det felsökning komponentvis som gäller.

Lycka till, hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Det låter helt klart värmerelaterat men det är ju ändå konstigt om den inte throttlar utan stänger av sig och vägrar starta efteråt? Reseta bios kan ju vara värt ett försök men i mina ögon ser det ut som någon hårdvara har slutat fungera, eventuellt pga värme. Då är det felsökning komponentvis som gäller.

Lycka till, hoppas det löser sig!

Ja jag tycker med att det är lite konstigt.

Men om en hårdvara har slutat fungera, går det på garanti då? Köpte allt från Komplett och det ska väl vara garanti på delarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Ja jag tycker med att det är lite konstigt.

Men om en hårdvara har slutat fungera, går det på garanti då? Köpte allt från Komplett och det ska väl vara garanti på delarna då.

Det beror på felets härkomst. Dvs var felet där från början (fabrikationsfel) så går det på garantin. Värmerelaterade problem är svåra att få ut på garantin då det oftast innebär oaktsamhet av användaren (klockning, bristfällig kylning etc). Men nu ska vi inte vara neggiga utan fokusera på att hitta felet först. Den diskussionen kan tas om det skulle bli aktuellt istället.

Testa nollställa bios först och se vart det tar dig. Det är en bra början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sneakzie:

Ja jag tycker med att det är lite konstigt.

Men om en hårdvara har slutat fungera, går det på garanti då? Köpte allt från Komplett och det ska väl vara garanti på delarna då.

Ja. Komplett kan vara jobbiga med RMA, men berätta bara det det vet helt säkert; Du spelade, gick AFK, skiten dog. Du hardrestartade datorn, för att den sedan gav upp igen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

nej, den stryper sig då, eller gör avstägningar om det skulle varit för varmt, men du skulle kanske fixat en eller 2 fläktar alternativt annan cpu kylare om det skulle vara problemet då original inte är mycket att hänga i granen

EDIT: skriver inte mer ikväll då jag felskriver mycket och halvsover på stolen! men återkommer imorgon

Tänkte nyss plocka ut batteriet efter att ha tagit ut grafikkortet (sämsta platsen att sätta batteriet på någonsin?), men jag kunde inte komma på hur man fick väck batteriet. Kollade på en youtube video där man skulle trycka på en liten "pin" med en skruvmejsel eller liknande, så poppade batteriet ut. Men på mitt batteri såg det inte likadant ut, så jag vågade inte riktigt försöka göra något som jag kanske får ångra senare. Sedan om jag skulle fått ut det skulle jag nog inte fått in det igen

Men, jag tänkte istället reseta BIOS. Det är väl bara att hoppas att BIOS versionen inte ändras till en version som inte stödjer min processor som sagt.

Men resettar man bios med den lilla blåa saken som är omringad med en röd ring (den lilla)? Alltså ta väck den och sätta på en pin till höger, sedan vänta lite och sätta tillbaks den på den vanliga platsen.

Skrivet av jika:

Det beror på felets härkomst. Dvs var felet där från början (fabrikationsfel) så går det på garantin. Värmerelaterade problem är svåra att få ut på garantin då det oftast innebär oaktsamhet av användaren (klockning, bristfällig kylning etc). Men nu ska vi inte vara neggiga utan fokusera på att hitta felet först. Den diskussionen kan tas om det skulle bli aktuellt istället.

Testa nollställa bios först och se vart det tar dig. Det är en bra början.

Skrivet av Demonoidz:

Ja. Komplett kan vara jobbiga med RMA, men berätta bara det det vet helt säkert; Du spelade, gick AFK, skiten dog. Du hardrestartade datorn, för att den sedan gav upp igen.

Usch, detta låter inte bra :S Hoppas det inte är hårdvarufel, även om jag tror att det är det. Det är mitt första bygge med så jag kan ha gjort något fel under installation, så det kanske inte går på garantin då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Men, jag tänkte istället reseta BIOS. Det är väl bara att hoppas att BIOS versionen inte ändras till en version som inte stödjer min processor som sagt.
Men resettar man bios med den lilla blåa saken som är omringad med en röd ring (den lilla)? Alltså ta väck den och sätta på en pin till höger, sedan vänta lite och sätta tillbaks den på den vanliga platsen.

Ja man resetar BIOS med den där saken,(vet inte hur mer än att man flyttar den så den står på andra pinar).
Ditt problem ser ut som ett klassiskt överhettnings problem... Du bör nog se över din kylning om chassit blir varmt bakom CPU:n är den troligen väldigt varm.
Om du får i gång datorn igen så kolla upp om Cpu: är "för" varm. (jag rekomenderar HWmonitor. Googla det så hittar du en nedladdnings länk och det är gratis).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Det beror på felets härkomst. Dvs var felet där från början (fabrikationsfel) så går det på garantin. Värmerelaterade problem är svåra att få ut på garantin då det oftast innebär oaktsamhet av användaren (klockning, bristfällig kylning etc). Men nu ska vi inte vara neggiga utan fokusera på att hitta felet först. Den diskussionen kan tas om det skulle bli aktuellt istället.

Testa nollställa bios först och se vart det tar dig. Det är en bra början.

Skrivet av Demonoidz:

Ja. Komplett kan vara jobbiga med RMA, men berätta bara det det vet helt säkert; Du spelade, gick AFK, skiten dog. Du hardrestartade datorn, för att den sedan gav upp igen.

Skrivet av simon253:

Ja man resetar BIOS med den där saken,(vet inte hur mer än att man flyttar den så den står på andra pinar).
Ditt problem ser ut som ett klassiskt överhettnings problem... Du bör nog se över din kylning om chassit blir varmt bakom CPU:n är den troligen väldigt varm.
Om du får i gång datorn igen så kolla upp om Cpu: är "för" varm. (jag rekomenderar HWmonitor. Googla det så hittar du en nedladdnings länk och det är gratis).

Ok, men löser jag detta problemet genom att cleara cmos med den saken där? Blev lugnare efter det du skrev, tack för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Ok, men löser jag detta problemet genom att cleara cmos med den saken där? Blev lugnare efter det du skrev, tack för det

Om den jumpern kallas clr_cmos eller liknande så är du helt rätt ute. Det finns dock ingen risk att bios byter version av detta. Den nollställer bara alla INSTÄLLNINGAR, så du kan vara lugn gällande processorstödet.

Det finns bara ett sätt att avgöra om det fungerar - testa. Återkom gärna med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Om den jumpern kallas clr_cmos eller liknande så är du helt rätt ute. Det finns dock ingen risk att bios byter version av detta. Den nollställer bara alla INSTÄLLNINGAR, så du kan vara lugn gällande processorstödet.

Det finns bara ett sätt att avgöra om det fungerar - testa. Återkom gärna med resultat.

En liten bit ovanför jumpern står det "CLRTC" eller något sådant. I manualen står det under "jumper" att den heter RTC någonting, och att den är till för att b.la. reseta tiden osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

En liten bit ovanför jumpern står det "CLRTC" eller något sådant. I manualen står det under "jumper" att den heter RTC någonting, och att den är till för att b.la. reseta tiden osv.

Min första tanke är att RTC står för Real Time Clock, och har ingenting med BIOS att göra.

Edit: FEL av mig... Verkar som det nollställer inställningarna i bios helt, enligt ett annat asus-korts manual.. Go for it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Min första tanke är att RTC står för Real Time Clock, och har ingenting med BIOS att göra.

Edit: FEL av mig... Verkar som det nollställer inställningarna i bios helt, enligt ett annat asus-korts manual.. Go for it!

Ja okej, jag ska testa det då! Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Min första tanke är att RTC står för Real Time Clock, och har ingenting med BIOS att göra.

Edit: FEL av mig... Verkar som det nollställer inställningarna i bios helt, enligt ett annat asus-korts manual.. Go for it!

Förresten en sak innan jag testar detta.. Ska jag göra detta med nätaggregatet på och så så att moderkortets lysdiod lyser grönt? Eller ska jag göra allt när det inte är någon ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Förresten en sak innan jag testar detta.. Ska jag göra detta med nätaggregatet på och så så att moderkortets lysdiod lyser grönt? Eller ska jag göra allt när det inte är någon ström?

Jag skulle rekommendera dig att aldrig göra något i datorn utan att ha strömkontakten utdragen. Detta gör mig lite till en hycklare då jag själv är ganska slarvig med det. Men det är alltid säkrast (både för dig och för dina komponenter) att inte pilla på en strömsatt dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jag skulle rekommendera dig att aldrig göra något i datorn utan att ha strömkontakten utdragen. Detta gör mig lite till en hycklare då jag själv är ganska slarvig med det. Men det är alltid säkrast (både för dig och för dina komponenter) att inte pilla på en strömsatt dator

Ja ok. Tänkte bara att det är ju konstigt att datorn kan känna av detta att jag har tagit ut jumpersaken och satt den på en annan pin, sedan sätta tillbaks den? Haha känns lite konstigt faktiskt

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande är osäker på hur du får loss batteriet från brädan så kolla denna video.
http://playstation-3.se/news/2007-10-08/Vattenkyld_PlayStatio...

Hoppa till typ 1.30 min där visar dem hur du tar loss det

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Ja ok. Tänkte bara att det är ju konstigt att datorn kan känna av detta att jag har tagit ut jumpersaken och satt den på en annan pin, sedan sätta tillbaks den? Haha känns lite konstigt faktiskt

Tänk på det som såhär.. Batteriet hjälper moderkortet att behålla sina inställningar när man inte har någon strömsladd inkopplad (det finns alltså en liten ström som går där). Den där jumpern kan ses som en switch och när du flyttar jumpern kommer moderkortet på så vis "få en signal" att rensa inställningarna (hade fungerat lika bra med en knapp). För att datorn ska fungera som den ska måste du sätta tillbaka jumpern efteråt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Tänk på det som såhär.. Batteriet hjälper moderkortet att behålla sina inställningar när man inte har någon strömsladd inkopplad (det finns alltså en liten ström som går där). Den där jumpern kan ses som en switch och när du flyttar jumpern kommer moderkortet på så vis "få en signal" att rensa inställningarna (hade fungerat lika bra med en knapp). För att datorn ska fungera som den ska måste du sätta tillbaka jumpern efteråt..

Ok! Jag testade detta nu, men utan några vidare resultat. Jag kan dock konstatera att grafikkortets fläkt OCKSÅ snurrar, jag måste ha missat det innan. Det enda jag kan se som inte fungerar är processorfläkten, den är bara helt still.

När jag startar datorn så sätts den på (datorn då), men med svart skärm och den bootar ju självklart inte då CPUn inte verkar fungera.

Hmm.. Vad kan felet vara egentligen? Det är väl inte så att jag kunnat paja processorn efter allt spelande? Chassisidan där processorn är var rätt varm när jag kände där igår när datorn funkade, men jag har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Ok! Jag testade detta nu, men utan några vidare resultat. Jag kan dock konstatera att grafikkortets fläkt OCKSÅ snurrar, jag måste ha missat det innan. Det enda jag kan se som inte fungerar är processorfläkten, den är bara helt still. När jag startar datorn så sätts den på, men med svart skärm och den bootar ju självklart inte då CPUn inte verkar fungera.

Hmm.. Vad kan felet vara egentligen? Det är väl inte så att jag kunnat paja processorn efter allt spelande? Chassisidan där processorn är var rätt varm när jag kände där igår när datorn funkade, men jag har ingen aning.

har du någon annan processorkylare och om den är varm så är det ju att processorn klockar ner sig som säkerhets åtgärd för att den inte ska paja och den kan även stänga av sig om den går för högt så därför stängde den av sig

köp en ny cpu kylare så har du löst problemet med din överhettande processor om du har stockkylare annars ser du till och kollar över så processorkylaren sitter ordentligt om du har en annan än stock som följer med..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har du någon annan processorkylare och om den är varm så är det ju att processorn klockar ner sig som säkerhets åtgärd för att den inte ska paja och den kan även stänga av sig om den går för högt så därför stängde den av sig

köp en ny cpu kylare så har du löst problemet med din överhettande processor om du har stockkylare annars ser du till och kollar över så processorkylaren sitter ordentligt om du har en annan än stock som följer med..

Jag har tyvärr ingen aning processorkylare Men vet du hur jag kan få igång processorn igen då? Den klarar ju sig fint i Windows i alla fall.

Ändå har jag kollat temps, i idle brukar de vara 35c, i spel typ 52c har det varit högst. Men det kan ju vara fel med, använde CoreTemp för att mäta det. Första gången jag satte på datorn så såg jag i mitt UEFI BIOS att processorn var på typ 45-46c har jag för mig, och det var ju endast i UEFI då innan jag installerat operativet.