Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Nano

Det var dags att byta spelmaskinerna mot något mer pålitligt och vardagligt nu när spelandet nått en obefintlig nivå och istället ersatts med musik och film.

Chassit, ett 'Streacom F1C Silver' är väldigt lik förra generationens Mac Mini, så en liten ordlek i Apple-anda skapade Nano. En HTPC med kräm i.

Helt enkelt en lite mognare dator än mina tidigare byggen.

Specificationer:
CPU: Intel i5 2500K
MB: ASRock Z68M ITX
RAM: Corsair XMS3 1600/8GB
PSU: PicoPSU 150-XT
SSD: Corsair X-32 (2x120/1x240 senare)
SND: Asus Xonar Essence STX
CSE: Streacom F1C

Har inget annat än en gammal laptop att redigera bilderna på, så om färgerna eller svärtan är lustiga får ni gärna säga till.

Laine's Nano

Permalänk
Medlem

Sjukt snygg lösning med ljudkortet

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Cleant nå jävulst och fint med stx! :]

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Där kom den ja. Ser som vanligt bra ut // isac

Permalänk
Medlem

precis, fint som vanligt du är underbart duktig på fota

vad har du för lagring då? hänger det en 2,5" under ljudkortet?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Proffsmoddare

Sjukt snyggt, välbyggt och grymt fotat. 5 av 5 toasters.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Grymt litet bygge! 5/5.

Permalänk
Avstängd

fint bygge! vad får du för temps när du kör den helt passiv? hur mycket drar den i väggen?

Permalänk

Stiligt bygge!

990 är en superb hörlur, hur pass bra drivs dom med xonarkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

fint bygge! vad får du för temps när du kör den helt passiv? hur mycket drar den i väggen?

Kozuti är inte helt passive den har en fläkt under kylflänsen. och den låter ganska illa för att kyla bra :/

Som sagt undrar jag också vilka temps han får med locket på. såg en annan med streacom fc1 som körde den kylaren och han kunde inte ha locket på.
Han hade dock en Amd 3850.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Hur mycket gick allt på ca?? Kanske lika gärna kunde ha köpt en Mac Mini direkt??

Lurarna är grymt fina, rekommenderar att du förr eller senare skaffar en DAC till med inbyggt hörlurrstärkare, så får du ut dubbelt så mycket av lurarna. Kör just nu DAC Magic Plus själv, men byteer inom kort upp mig till Nuforce HDP.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Kel:

precis, fint som vanligt du är underbart duktig på fota

vad har du för lagring då? hänger det en 2,5" under ljudkortet?

Det hänger en 2,5" SSD vid sidan av buren, du ser den om du kollar riktigt noga!

Skrivet av og900turbo:

fint bygge! vad får du för temps när du kör den helt passiv? hur mycket drar den i väggen?

Jag har inte startat den än så jag har inte en aning. Fördelen med K-modellen är ju att jag även kan klocka neråt om det skulle behövas.

Kan återkomma om jag någonsin får tag i mätutrustning!

Skrivet av =ezco=:

Stiligt bygge!

990 är en superb hörlur, hur pass bra drivs dom med xonarkortet?

Trivs mycket bättre med STX än med Headbox den saken är klar, men jag har inte använt särskilt mycket från det högre segmentet, och absolut inte i hemmiljö så jag kan inte riktigt uttala mig om det hela. Det roligaste med 990 måste vara förvandlingen mellan 60-120 timmars inkörningstid, vilken förändring i ljudbild! Otroligt transparent och klar jämfört med t.ex. 770.

Skrivet av Ellok:

Kozuti är inte helt passive den har en fläkt under kylflänsen. och den låter ganska illa för att kyla bra :/

Som sagt undrar jag också vilka temps han får med locket på. såg en annan med streacom fc1 som körde den kylaren och han kunde inte ha locket på.
Han hade dock en Amd 3850.

Vi får se hur den presterar, jag planerar att ha två långsamt gående 60mm-fläktar som drar ut luft från chassit, senare. Jagvände även på fläkten i CPU-kylaren då den ville dra luft genom kylaren och ner mot moderkortet. Det ville inte jag.

Men ja, vi får se hur det blir. Så länge processorn håller sig under 70*c vid load så ska det inte vara någon större fara i min mening.
Kanske byter fläkt även i kylaren vid ett senare tillfälle, om jag inte tröttnar och försöker bygga någon slags miniatyrvariant av en vattenkylning.

Det är ju K-modellen så jag kan ju i värsta fall klocka den neråt och försöka landa runt 2400S' 65W TDP.

Skrivet av unzane:

Snyggt bygge! Hur mycket gick allt på ca?? Kanske lika gärna kunde ha köpt en Mac Mini direkt??

Lurarna är grymt fina, rekommenderar att du förr eller senare skaffar en DAC till med inbyggt hörlurrstärkare, så får du ut dubbelt så mycket av lurarna. Kör just nu DAC Magic Plus själv, men byteer inom kort upp mig till Nuforce HDP.

Processorn och moderkortet fick jag loss för 1,5k genom ett garantiärende, chassit kostade mig 800 och kylaren 300. Allt annat hade jag hemma sedan innan. En Mac Mini har ju tyvärr mobile-processor, annars hade det varit ett lockande alternativ bortsett från att jag hade allt annat tidigare då.

Uppkattad totalkostnad, lite snabbt uppräknat, är ganska exakt 7900:- exkl. OS (nypris på min 32gb SSD var 2009 1200 SEK, så det går ju att tänka bort den och istället välja en 120GB om det hade varit ett helt nybygge).

STX driver faktiskt 990 förvånansvärt bra, min Headbox II orkar inte alls med på samma sätt. Har planer på att rolla opamps på ljudkortet senare, ev. även löda dit nya caps och annat DAC-chip. Samma sak med Headbox'en, behöver mycket modifikationer i den också för att den ska orka driva något.

Men ja, STX har länge stått som ett bra val i DAC/Amps under 6000 SEK-sträcket och den verkar driva rätt bra i nuläget. Får ta med datorn in till Reference Audio nästa gång jag är förbi och köra en shootout mellan den här klumpen och dyrare externa saker, kan bli kul! Rekommenderar att du testar ett ST eller STX själv för att känna på, jag personligen anser att det är väldigt fint ljud för de 1500 SEK den kostar.

Jag tror inte att Mac Mini hade kunnat bjuda på samma DAC-kvalitet internt.

Permalänk
Medlem

inget fönster så man ser ljudkortet? ;/

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

är du sponsrad i projektet? ingen som har skänkt skruvar eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det hänger en 2,5" SSD vid sidan av buren, du ser den om du kollar riktigt noga!

Såg den nu buren står ju på den på en bild såg jag just

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SummitSub:

inget fönster så man ser ljudkortet? ;/

Du får fem minuters försprång, sen kommer jag efter med fackla och högaffel.

Skrivet av pokelia:

är du sponsrad i projektet? ingen som har skänkt skruvar eller dylikt?

Hear up, hear up! Den otroligt givmilde pokelia har skänkt en påse med försänkta M3.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Du får fem minuters försprång, sen kommer jag efter med fackla och högaffel.

Hear up, hear up! Den otroligt givmilde pokelia har skänkt en påse med försänkta M3.

Undrar också varför du inte har fönster, kanske isblå leds så det lyser genom cdsloten. Du borde också limma fast huvudet på chassit. Bäst så och skulle bli sjukt najs.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Är kylningen helt och hållet passiv? Hur är temps? Förövrigt kanonsnyggt bygge, 5p!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av sack:

Undrar också varför du inte har fönster, kanske isblå leds så det lyser genom cdsloten. Du borde också limma fast huvudet på chassit. Bäst så och skulle bli sjukt najs.

Kan göra allt utom CD-sloten, den är redan fylld med visitkort, tuggummin och glasspinnar.

Skrivet av Stealthbomb:

Är kylningen helt och hållet passiv? Hur är temps? Förövrigt kanonsnyggt bygge, 5p!

Den är ju tyvärr inte det. Planen från början var en passiv i3 2100, men jag fick en schysst deal på 2500K'n och jag tror inte att den orkar passivt ens i stockklock. Kanske om man klockar ner den, men 95W är inte att leka med.

Jag får återkomma med temps när jag testat datorn helt och hållet, men jag är väldigt petig med ljudnivå och haft flera passiva datorer innan så målet är att om inte få den passiv, iallafall få den så nära ljudlös som det går. Så länge den håller sig runt 70-strecket så klassar jag det som godkänt, ljudnivå får gå före prestanda och temperaturer i detta fall.

Tack så mycket!

Har även hört av mig till Reference Audio nu, så nästa gång jag är i Stockholm finns det möjlighet att det blir en shootout mellan Xonar STX och olika DACar och Ampar i alla prisklasser för att få ett hum om hur ljudet egentligen står sig.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Kan göra allt utom CD-sloten, den är redan fylld med visitkort, tuggummin och glasspinnar.

Ack, du genomskådade mig. Ingen idé att second guess a genius.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

små datorer med krut i gillas!!

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Du får fem minuters försprång, sen kommer jag efter med fackla och högaffel.

menade typ i stil med detta som du tidigare gjort:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/07/27/65-1.jpg?...

förstår ju att själva bygget ska vara extremt cleant, men det var bara en idé jag fick eftersom jag tyckte att det var lite synd att inte visa upp ett sådant vackert ljudkort!

bara ett litet fönster över och en varmvit diod (:

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Snyggt! Väldigt stilrent chassi minsann!
Hur är det med utrymmet för kylaren, finns det marginal för högre kylare än den du valt?

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk

Klarar en i5 2500k en 1080p film utan något lagg?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Teere:

Snyggt! Väldigt stilrent chassi minsann!
Hur är det med utrymmet för kylaren, finns det marginal för högre kylare än den du valt?

Kylaren ligger bokstavligen talat mot buren, jag får som mest in ett papper mellan så marginal är det inte gott om.

Skrivet av svantessonn:

Klarar en i5 2500k en 1080p film utan något lagg?

Den klarar nog minst 7st 1080p-filmer samtidigt. 2500K i kombination med HD3000 funkar till i princip allt utom spelande. Använder till fotoredigering, rena Photoshop-arbeten av större typen, lättare CAD-arbete, film. Detta till en upplösning av 2560x1440 px.

Mycket potent.

Permalänk
Medlem

Snyggt och stilrent!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt smexigt! Men hur många Beyerlurar har du egentligen? xD

Jag funderar på ett par DT990 Pro då jag gillade DT880 Pro, men känner att 990 ligger lite bättre i pris. Är du nöjd?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Murpie:

Riktigt smexigt! Men hur många Beyerlurar har du egentligen? xD

Jag funderar på ett par DT990 Pro då jag gillade DT880 Pro, men känner att 990 ligger lite bättre i pris. Är du nöjd?

Jag har två par (än så länge), DT770Pro 80ohm för portabelt, DT990Pro 250ohm för hemmabruk.

Beror på användningsområde helt, 990 är ju helt öppen så den låter i princip lika mycket utanför som innuti, detsamma gäller ljud från omgivningen.
Hade jag fått välja hade jag valt DT880 bara för att jag anser det vara en "bättre" lur, inte så lekfull utan mer neutral. Inte för att 990 är dålig, tvärt om. Sitter mer än gärna och lyssnar på dem dagarna långa!

Vad jag anser; DT990 är otroligt prisvärd, DT880 är en bättre lur helt enkelt, men till en annan kostnad. En sak är säker iallafall, är frälst i Beyers ljudbild.

Hoppas det klargör lite.

Permalänk
Medlem

Snyggt. Denna hade passat mig prefekt som musikspelare.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Det ser ju för jävla härligt ut alltså. Älskar senaste bilden.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS