Mobiltelefon för samtal & SMS?

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon för samtal & SMS?

Hej!
Någon som har förslag på en mobil som har bra batteritid för samtal och SMS?

Ska endast ha den till det, men det ska inte vara något crap, om ni förstår vad jag menar.

Har redan en iPhone 4S som jag kommer att ha också, men behöver en smidig telefon för endast samtal & SMS, behöver alltså ingen fancy kamera/operativsystem.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade letat efter en begagnad icke smartphone, de går kring 2 veckor och duger fint, de är inte heller lika stora och klumpiga som dagens telefoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade letat efter en begagnad icke smartphone, de går kring 2 veckor och duger fint, de är inte heller lika stora och klumpiga som dagens telefoner.

Jo precis. Köper en ny, men hittar inget som verkar vettigt.
Allt ska ha Facebook nuförtiden, jag vill kunna ringa/skicka SMS på en liten smidig telefon med bra batteritid.

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du ha en ny telefon ? De nya verkar generellt vara sämre än de äldre toppmodellerna, jag har tex kvar min ericsson t39, det är en i det närmaste perfekt sak om man inte ska ha en leksak, den har standby på över 3 veckor och taltid på ett dygn om man har det största batteriet (och det inte är slutkört) Det lär dröja innan telefonerna är tillbaka på samma kvalitetsnivå som de hade, jag ångrar nästan att jag sålde min t28s när jag skaffade t39an, hursomhelst är t39 den bästa jag haft vad gäller kommunikation, klart bättre än dagens modeller. Min gamla t18 saknar jag däremot nte särskilt mycket
http://www.blocket.se/stockholm/Ericsson_T28s__T39__T65_38223...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Jo precis. Köper en ny, men hittar inget som verkar vettigt.
Allt ska ha Facebook nuförtiden, jag vill kunna ringa/skicka SMS på en liten smidig telefon med bra batteritid.

Här har du en enkel, tålig, ny och billig: http://www.cellmobile.se/mobiltelefoner/nokia-1208.html?ref_l...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset stelex, ska kika på den.

Mrqaffe, håller med, T39 var riktigt bra, hade en själv.
Vill gärna köpa den ny så jag vet att batteri är schysst osv..
Om det finns en schysst säljare så kan det såklart gå fint med beggad.

Kom gärna med fler tips!

Permalänk
Rekordmedlem

T39 har nog inte tillverkats på 10år, så den blir svår att hitta ny, däremot så finns det nya batterier till den, och begpriset är rätt högt på t39 så de verkar fortfarande vara populära, jag förstår varför man kan ju nästan få en ny android tele för samma summa som en beg t39 däremot tvivlar jag på att en smartphone har bra värde efter 10 år, om de ens är hela.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Visst är det så. Men det måste ju finnas någon telefon idag som är bra och inte är en smartphone.

Någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Visst är det så. Men det måste ju finnas någon telefon idag som är bra och inte är en smartphone.

Någon?

Nokias E-serie är ju visserligen smartphones men de har knappsats och bra batteritid, resterande funktioner kan man ju skita i. Hade en E51 som överlevde en kvart i en skurhink, hittade den när jag råkade titta ner och såg att det lös i vattnet medan vi ringde till den... E52an är betydligt mer ömtålig men har enormt batteri (1500mAh är ju i 4,3"-klass fast till en normal mobil).

Kanske lite i dyraste laget i förhållande till funktion dock om du inte hittar något bättre begagnat.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Permalänk
Medlem

Satan vilken otur slängde alla min gamla telefoner för en vecka sedan =( där bland en t39m

Permalänk
Medlem

En Nokia E52 beställde jag, verkar vara det mest vettiga i form av storlek/batteritid, funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

En Nokia E52 beställde jag, verkar vara det mest vettiga i form av storlek/batteritid, funktion.

Jag var väldigt nöjd med min fram till fjortonde gången jag tappade den och skärmen sprack, sedan råkade jag skada samtalshögtalaren när jag bytte skärm så att jag inte hörde vad folk sa om det inte var helt tyst omkring mig

Batteritiden om man slår av 3G riktigt bra för att vara en modern lur och samtalskvaliten är helt lysande (som vanligt med Nokia).

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag var väldigt nöjd med min fram till fjortonde gången jag tappade den och skärmen sprack, sedan råkade jag skada samtalshögtalaren när jag bytte skärm så att jag inte hörde vad folk sa om det inte var helt tyst omkring mig

Batteritiden om man slår av 3G riktigt bra för att vara en modern lur och samtalskvaliten är helt lysande (som vanligt med Nokia).

Låter bra Rattnalle.

Tappa saker gör jag aldrig (ta i trä), tror jag kommer bli väldigt nöjd med att ha den just som telefon, kanonbra batteritid, smidig. Funktioner så som wifi/GPS finns om man skulle behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Låter bra Rattnalle.

Tappa saker gör jag aldrig (ta i trä), tror jag kommer bli väldigt nöjd med att ha den just som telefon, kanonbra batteritid, smidig. Funktioner så som wifi/GPS finns om man skulle behöva.

Se till att spara kvittot bara om du nu köpt en E52, de rackarna har en väldigt ömtålig microusb port samt en högtalare med tendens att gå sönder. Tror cirkus 10 av 100 har fått USB-porten till att glappa inom första året och iallafall 30 av 100 har högtalaren gått på. Ha inte för tajta fickor som telefonen ska ner i heller, mittknappen sticker ut en bit och sitter bara fast med ett tunt membran, fastnar lätt på fickkanten. Annars är de jäkligt stabila.

Ingen aning om de har släppt nån nyare revision där dessa problemen är åtgärdade (Inte troligt)

(Jobbar på ett större företag som fram tills förra året använt enbart Nokia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WivouZan:

Se till att spara kvittot bara om du nu köpt en E52, de rackarna har en väldigt ömtålig microusb port samt en högtalare med tendens att gå sönder. Tror cirkus 10 av 100 har fått USB-porten till att glappa inom första året och iallafall 30 av 100 har högtalaren gått på. Ha inte för tajta fickor som telefonen ska ner i heller, mittknappen sticker ut en bit och sitter bara fast med ett tunt membran, fastnar lätt på fickkanten. Annars är de jäkligt stabila.

Ingen aning om de har släppt nån nyare revision där dessa problemen är åtgärdade (Inte troligt)

(Jobbar på ett större företag som fram tills förra året använt enbart Nokia)

Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WivouZan:

Se till att spara kvittot bara om du nu köpt en E52, de rackarna har en väldigt ömtålig microusb port samt en högtalare med tendens att gå sönder. Tror cirkus 10 av 100 har fått USB-porten till att glappa inom första året och iallafall 30 av 100 har högtalaren gått på. Ha inte för tajta fickor som telefonen ska ner i heller, mittknappen sticker ut en bit och sitter bara fast med ett tunt membran, fastnar lätt på fickkanten. Annars är de jäkligt stabila.

Ingen aning om de har släppt nån nyare revision där dessa problemen är åtgärdade (Inte troligt)

(Jobbar på ett större företag som fram tills förra året använt enbart Nokia)

Känner inte igen problemet med USBn och då använde jag den ändå rätt flitigt som GPS i bilen på jobbet, fyra-fem gånger i/ur per dag i ett par månader. Menar du samtalshögtalare eller signalhögtalaren? Min samtalshögtalare blev ju som sagt kass men jag tror det var självförvållat.

Kan tillägga att om man kan leva med liten skärm är navigationsprogramvaran mycket kompetent.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråd, då jag söker efter en liknande telefon till min far.
Hans gamla är på sitt 10:e år, och fungerar knappt längre. Den ska vara hyfsat stor, då han är rätt klumpig med små knappar. Ingen touch heller.

Bra och klart ljud, han kommer främst att använda den i i arbetet. Han skickar nästan aldrig sms, men tar ibland emot dem. (Främst från sina barn. Haha) Måste kunna ringa med den åtminstone 4 timmar per dag utan att batteriet tar slut, detta är allt dock.

Summering:
-Lagom stor skärm & knappar
-Bra ljudkvalitet på samtalen (Inte musik/mp3 dvs.)
-Hyfsat batteri
-Max 2500 kronor helst. (Om en klar stjärna existerar över 2500kr dock kan man tänja på gränsen.)
-Bluetooth är ett plus, men inte ett måste.

Tack!
===========
Hittat två intressanta mobiler hittils:
-Samsung GT-S5610 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=972938)
-Doro PhoneEasy 515 (http://www.doro.se/Produkter/Mobiltelefoner-och-tillbehor/PE5...)

*Summering+tillägg av intressanta telefoner just nu
Permalänk
Medlem

Tror nog E52 passar dina krav utmärkt Landmark90.
Jag sökte marknaden i 1-2 veckor för att hitta ngt vettigt.

GSMArena har skrivit en bra review http://www.gsmarena.com/nokia_e52-review-384.php

Jag får förhoppningsvis min imorgon (fredag) eller senast måndag och kan återkomma med mina intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Känner inte igen problemet med USBn och då använde jag den ändå rätt flitigt som GPS i bilen på jobbet, fyra-fem gånger i/ur per dag i ett par månader. Menar du samtalshögtalare eller signalhögtalaren? Min samtalshögtalare blev ju som sagt kass men jag tror det var självförvållat.

Kan tillägga att om man kan leva med liten skärm är navigationsprogramvaran mycket kompetent.

Nokia verkar ha lite varierande kvalité, och det är just samtalshögtalaren som går sönder, är många telefoner som fått åka på rep för det. Känns ju dock att E52 är stiligare men lite ömtåligare än t.ex. E51. Likadant med E5 gentemot föregångaren E72. Om nån försöker pracka på er en E75 så spring därifrån, den modellen var så illa att Nokia inte orkade fixa till alla problemen utan slutade tillverka den istället.

Så länge du vårdar E52 väl, såsom man bör göra med alla telefoner så gör den nog ingen besviken. Så länge den används för att ringa och SMSa med kan du få ut en riktigt bra batteritid ur den.

(Just USBn beror nog mycket på handhavandefel, de testade nog aldrig att ge den till människor som totalt skiter i vilket kring hanteringen)

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Det där måste vara nån lokaliserad variant, det står triband, det brukar vara quadband.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ska försöka hitta någon butik som har någon av dessa telefoner i lager, så att han får känna på dem innan vi köper.

Permalänk
Medlem

Jag fick min E52 igår, vilket var tur då jag en timme senare lämnade Stockholm för Köpenhamn.

Lite klurigt när man är van med Apples finputsade iOS. Men efter en kväll med E52 och Symbian S60(v3?) så tycker jag det funkar fint.
Den är oerhört smidig, 9,9mm tjock, bra skärm. Har inte hunnit använda den någon längre tid såklart men återkommer med en uppdatering när jag är hemma i Stockholm igen på torsdag, hur batteritiden hållt sig osv..

Köpte även ett Nokia BH-111 (http://europe.nokia.com/find-products/accessories/headsets/st...) som fungerar utmärkt. Parade med E52 / iPhone 4S / iPad 2 igår kväll, funkar finemang.

Kom gärna med frågor nu när jag har en om ni har några.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Jo precis. Köper en ny, men hittar inget som verkar vettigt.
Allt ska ha Facebook nuförtiden, jag vill kunna ringa/skicka SMS på en liten smidig telefon med bra batteritid.

Finns bara ett självklart val.

NOKIA 3310 <3

  • Oändlig batteritid

  • Oförstörbar

En legend.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Visa signatur

APB: Reloaded <3