Har ett märkligt problem med min dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Kör ändå memtest, har aldrig sett detta påverka förut (bygger nästan dagligen system med olika moderkort)

Jo tänkte göra det för att vara extra säker. Men som jag sa tidigare något som är avancerat och vad jag ska tänka på?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jo tänkte göra det för att vara extra säker. Men som jag sa tidigare något som är avancerat och vad jag ska tänka på?

-----------------
inget som helst, bara att låta brännarprogrammet bränna ut imagefilen precis som du gör med vilken imagefil som helst och sen låt datorn starta från skivan så sköter sig det självt sedan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------
inget som helst, bara att låta brännarprogrammet bränna ut imagefilen precis som du gör med vilken imagefil som helst och sen låt datorn starta från skivan så sköter sig det självt sedan

Alltså jag startar om datorn och startar skivan? Och hur ser jag om något är fel, och vad som är fel? Är helt lost på just detta sorry

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Alltså jag startar om datorn och startar skivan? Och hur ser jag om något är fel, och vad som är fel? Är helt lost på just detta sorry

-------------------
Japp, exakt, och om nåt är fel, så kommer det dyka upp röda poster och så fort något lyser rött när du kör memtest, om så bara ett enda fel,(rödfärgade poster, allt annat är blått) så är ditt minne defekt och skall bytas ut
Ifall den säger "Pass complete without errors" så är ditt minne felfritt, då är det något annat strul

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------------
Japp, exakt, och om nåt är fel, så kommer det dyka upp röda poster och så fort något lyser rött när du kör memtest, om så bara ett enda fel,(rödfärgade poster, allt annat är blått) så är ditt minne defekt och skall bytas ut
Ifall den säger "Pass complete without errors" så är ditt minne felfritt, då är det något annat strul

Körde nyss och fick medelandet "Pass complete without error" Jäkligt glad blev jag.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Körde nyss och fick medelandet "Pass complete without error" Jäkligt glad blev jag.

-----------
Bra, för det är ändå på sätt och vis skönare
Då återstår ju bara en del andra test, har du provat att köra utan ditt grafikkort och enbart på det inbyggda grafikkortet på moderkortet?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Bra, för det är ändå på sätt och vis skönare
Då återstår ju bara en del andra test, har du provat att köra utan ditt grafikkort och enbart på det inbyggda grafikkortet på moderkortet?

Det har jag inte testat. Ska testa göra det nu!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Bra, för det är ändå på sätt och vis skönare
Då återstår ju bara en del andra test, har du provat att köra utan ditt grafikkort och enbart på det inbyggda grafikkortet på moderkortet?

Testade köra på inbyggda, fortfarande samma... Hade tagit ur grafik-kortet då jag gjorde det, så något annat förslag?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

SPD Latency - 9-9-9-24
Vid 1.5V
och 1600 mhz

ställ in det bara hur svårt kan de vara?

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

SPD Latency - 9-9-9-24
Vid 1.5V
och 1600 mhz

ställ in det bara hur svårt kan de vara?

Är lite svårt för just mig. Men kan du skriva vart jag ska ställa in allt det osv, så skulle jag vara extremt tacksam! (:

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Är lite svårt för just mig. Men kan du skriva vart jag ska ställa in allt det osv, så skulle jag vara extremt tacksam! (:

mem settings i bios

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

mem settings i bios

Får väll klura ut det. Är mycket tacksam för svar!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

mem settings i bios

--------------
Killen har XMP profilminnen, då behöver han inte göra något alls, utan då ställs minnen in exakt efter det de skall vara så hur svårt ska det vara? *sarkastisk*
Hjälp honom istället, för att svara i en nedlåtande ton.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Det har jag inte testat. Ska testa göra det nu!

------------------
Tusan vad konstigt, får jag fråga om du råkar bo i sthlm med omnejd kanske?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Tusan vad konstigt, får jag fråga om du råkar bo i sthlm med omnejd kanske?

Har ännu inte testat det, ska göra det senare. Nej det gör jag inte utan bor högre upp på kartan

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har ännu inte testat det, ska göra det senare. Nej det gör jag inte utan bor högre upp på kartan

HAHAHHA! Frågan var nog inte ställd till mig ^^

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Killen har XMP profilminnen, då behöver han inte göra något alls, utan då ställs minnen in exakt efter det de skall vara så hur svårt ska det vara? *sarkastisk*
Hjälp honom istället, för att svara i en nedlåtande ton.

För att kunna köra 1600 mhz krävs att busen klockas vilken kan ge ostabil processor, eftersom du är ny på detta rekomenderar jag dig att köra standard 1333 mhz

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

För att kunna köra 1600 mhz krävs att busen klockas vilken kan ge ostabil processor, eftersom du är ny på detta rekomenderar jag dig att köra standard 1333 mhz

Har inte kollat angående vad jag ändrade för att bli av med uppstartsproblemet men jag hade lite minnesproblem också. Av någon anledning jag inte minns, troligen att jag läste att SB helst ska ha 1,5V-minnen så sänkte jag spänningen på minnena till just 1,5 och glömde sen bort det. Undrade varför datorn hängde sig i vissa applikationer. Spel gick alltid bra men däremot så kunde Photoshop få datorn att blå-dö. Höjde spänningen till 1,65 (aktiverade XMP) och sedan försvann det problemet.
Nu är det bara min ibland lite instabila GPU-klockning som stör så håller ned den för det mesta.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Har inte kollat angående vad jag ändrade för att bli av med uppstartsproblemet men jag hade lite minnesproblem också. Av någon anledning jag inte minns, troligen att jag läste att SB helst ska ha 1,5V-minnen så sänkte jag spänningen på minnena till just 1,5 och glömde sen bort det. Undrade varför datorn hängde sig i vissa applikationer. Spel gick alltid bra men däremot så kunde Photoshop få datorn att blå-dö. Höjde spänningen till 1,65 (aktiverade XMP) och sedan försvann det problemet.
Nu är det bara min ibland lite instabila GPU-klockning som stör så håller ned den för det mesta.

Men jag ska kanske testa samma grej då?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Skrivet av Whaea:

Tack för ditt inlägg. Men problemet var att mitt psu var för klent, hade ett 500W och mitt grafikkort rekomenderade att man hadde ett 600W eller större. Och nu har jag ett 800W och det fungerar perfekt!

En av anledningarna till att sånt här blir lättare löst om du skriver upp ALLA dina komponenter från början

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

En av anledningarna till att sånt här blir lättare löst om du skriver upp ALLA dina komponenter från början

Precis! Klantigt gjort av mig^^

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Varför köpte du bara en minnessticka? Man får bättre prestanda med två, så man kan aktivera dual channel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Har skrivit en tråd om detta tidigare, men folk började låna tråden och jag fick som ingen hjälp så nu gör jag en ny och hoppas det är ok!
Jag köpte nya datakomponenter i onsdags. Ett ASUS p8Z68-V GEN3. Och en Intel-core i5 2500K 3,30ghz och ett 4 gb RAM 1600mhz. Jag körde en sån där auto tune i ai suit II pogramet och den körde då osv och sen skulle den starta om sig och precis innan den stängde av sig så blinkade led fläktarna osv i datorn och sen stängde av sig helt, och sen efter drygt 5-6 sek så startade den upp sig igen och stängde ner sig igen ganska snabbt och det blinkade som vanligt och stängde av sig som det hände först. Men sen efter 3 gånger så startade den upp sig och då den kom in i windows så kommer pogramet upp att den "överkl9ockar" eller vad det nu stod innom 1 min. Och jag väntade och sen körde den igång sig. Då den var ungerfär på 40% så blev det samma den stängde ner sig och blinkade you know. Nåja efter det så vare inga problem! Sen gick jag in i BIOS och bara kiikade och hittade CPU auto tune, jag klickade på det och sedan "OK" Direkt jag klickade så stängde datorn av sig som vanligt att den blinkade och höll på.... Men men fick lite hjälp här på sweclockers att det är bara skit med auto-tune! Så jag fixade allt som den var i början. Sen efter det har bara datorn stått igång till ikväll! Jag skulle sätta dit en annan kylare och fixa lite kabel tjafs... Allt gick bra jag var försiktig så klart jag plockade ihop allt och satte i ström sladden, och då jag klickade på strömbrytaren så startade datorn sig i typ 1 sek och stängde av sig, jag väntade och vips så startade datorn av sig själv :s Sen började den igen att stänga av sig och blinka innan, den höll säkert på 4-5 gånger!!! Men sen gick den igång... Nu har den fungerat utan problem faktist. Men en sak, innan jag startade datorn så satte jag igång "tpu" och "epu". Det jag funderar över är att den verkar ju vara något galet med strömmen :O? Snälla hjälp mig! TACK PÅ FÖRHAND!/Jonathan.

Hej Jonathan

Såg att du fått massa svar i tråden och vill egentligen bara säga att din inledande text blir mycket lättare läsa om du delar upp det i stycke.
Eller åtminstone tryckte enter efter punkt någon gång.

Vill tillägga att detta är bara något jag tycker för det ska underlätta läsande för dom ska ska hjälpa dig!
Hoppas din dator fungerar bra nu!:-)

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodda:

Hej Jonathan

Såg att du fått massa svar i tråden och vill egentligen bara säga att din inledande text blir mycket lättare läsa om du delar upp det i stycke.
Eller åtminstone tryckte enter efter punkt någon gång.

Vill tillägga att detta är bara något jag tycker för det ska underlätta läsande för dom ska ska hjälpa dig!
Hoppas din dator fungerar bra nu!:-)

Halloj, jo det har du helt rätt i faktist. Testade läsa det själv nu och det blev himla grötigt^^
Och nej har fortfarande samma problem :/

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Varför köpte du bara en minnessticka? Man får bättre prestanda med två, så man kan aktivera dual channel.

Tog ett 4gb för att sedan bara köpa ett till 4gb. Istället för att sätta bara 2gb.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Precis!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att då jag sätter igång datorn så går den ju igång snabbt och sedan stängs ner och då brukar jag bara snabbt klicka på "Power knappen" så gå den igång.
Men klickar jag inte på start knappen så lyser lampan "CPU_LED". Och tidigare så ställde jag ju in mina minnen på "XMP" Men gick in nyss i bios och kollade och då hade jag tydligen glömt spara det så den kördes inte tidigare med xmp! Men nu gör den det.
Hoppas verkligen på att få löst detta och är så tacksam för alla som har svarat, så ge inte upp ännu

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Memok knappen. Tror ni att den kan vara till någon hjälp? Om jag inte har uppfattat detta fel så då "CPU_LED" lyser så ska man hålla inne memok knappen i 3 sekunder?

Visa signatur

Punch a fish make a wish