Spela WOW i Ultra-settings?

Permalänk
Medlem

Då var jag tillbaka i tråden. Nu är frågan vad jag skulle kunna köpa för GPU (2000-3000kr) som skulle passa till min setup?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Då var jag tillbaka i tråden. Nu är frågan vad jag skulle kunna köpa för GPU (2000-3000kr) som skulle passa till min setup?

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7870_ghz_editi...

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Sötast
Skrivet av leppek:

Hej,

jag upplever samma problem. Mitt problem kan möjligen skilja sig lite.

För en vecka sedan droppade min fps från 60 till 20 mitt under en spelsession?, pang ner och sedan dess är det 20 som gäller. Jag har alltså utan några som helst problem spelat på ULTRA ALLT tidigare, raids arena etc etc. Jag har provat ominstallationer, format av min SSD och ominstallation på HDD etc, jag tror fasen jag gjort allt jag googlat om men inget hjälper. Provat gamla och nya drivare till grafikkort osv.

ATI HD7850
AMD fx8120
8GB Kingston
120GB SSD kört via denna
1TB HDD kört via denna

Någon som har någon input?

Prova "Disable All Addons" så får du se om felet ligger där iallafall.

Permalänk
Medlem

Tackar. Finns det ett billigare alternativ?
Mer runt 2000 lappen, för det är nog den prisklassen som jag kommer att kunna titta på.
3000 är mer om i fall att jag har råd

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag kör i windowed fullscreen mode för casual questing med ett grafikkort bara med allt på Ultra, flyter på hur fint som helst.

I raid kör jag fullscreen icke-windowed mode men jag tror CPUn är flaskan och inte GPU:erna i just fallet WoW, de går sällan över 40% alla tre samtidigt. I BF3 dock är de 100% konstant alla tre om man tar bort VSync och kör i Ultra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirrefication:

Okej, jag får se vad det kostar när jag lyckats spara ihop lite. Bara det inte blir flaskhals på nytt för att grafikkortet är för bra för det andra xD

Ja, Shadows var en RIKTIG bov, sänkte den till fair eftersom att det fortfarande blir konkreta skuggor, inte bara svarta "fläckar".
Men Spell Effects vill jag inte sänka... Men nu ligger jag på 100+ fps nästan hela tiden. V-sync gjorde mycket skillnad, har inte upplevt en screentearing än, så det får nog duga.

vsync är gjort för att strypa din FPS till skärmens uppdaterings frekvens dvs till 99% 60hz... så 60fps

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Tackar. Finns det ett billigare alternativ?
Mer runt 2000 lappen, för det är nog den prisklassen som jag kommer att kunna titta på.
3000 är mer om i fall att jag har råd

http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gf_gtx_560_ti_448_co...

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerade rubbet, dvs windows.. format etc.

Nu flyter det som från början vet inte vad det är, vad jag vet däermot är att min burk, tidigare nämnd klarar ULTRA överallt med 60fps.. jag lirar på Ravencrest alli = high pop! Alllt snack om att sänka skuggotr osv är bull med en så pass ny maskin.

Permalänk
Medlem

Hehe jag är alli på samma server...

Permalänk
Medlem

Testade WoW idag med frugan. Jag fick ut hela 25fps med GTX570, Core i5 2500K @ 4500MHz, 8GB ram. Testade även med GTX570 SLI fick ut 25fps ändå. Testade high och ultra med det blev ingen skillnad. Ska det vara såhär? Kan lira BF3 på high utan problem alls. Testade även olika drivrutiner och utan addons och det gav ingen prestanda boost heller. Spelet ligger på SSD förövrigt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Testade WoW idag med frugan. Jag fick ut hela 25fps med GTX570, Core i5 2500K @ 4500MHz, 8GB ram. Testade även med GTX570 SLI fick ut 25fps ändå. Testade high och ultra med det blev ingen skillnad. Ska det vara såhär? Kan lira BF3 på high utan problem alls. Testade även olika drivrutiner och utan addons och det gav ingen prestanda boost heller. Spelet ligger på SSD förövrigt.

Sätt shadows på high ist. Men ja, i org på en high pop sever laggar det...

Men du borde få en boost av SLI!
Testa o ladda ner 64bit clienten oxå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Sätt shadows på high ist. Men ja, i org på en high pop sever laggar det...

Men du borde få en boost av SLI!
Testa o ladda ner 64bit clienten oxå!

Skickades från m.sweclockers.com

50fps med 64bitars klienten.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

50fps med 64bitars klienten.

Verkar skumt. Själv har jag ett mycket sämre GPU än dig, men har ändå 60-100 fps konstant.
Låter som att det är en addon som kanske spökar hos dig.

Annars är ju shadows en riktig fps bov, så sänk den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

du behöver gtx 560 ti / 6950 eller bättre för att få en felfri wow upplevelse men gtx 570/6970 är att rekommendera

sen klocka processorn på 4+ hjälper med

När han kör i 1280x1024 spelar det ingen roll om han har ett 6970 eller en perkulator i PCI-E porten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

När han kör i 1280x1024 spelar det ingen roll om han har ett 6970 eller en perkulator i PCI-E porten.

jo för det är jättemånga som spelar på den upplösningen -.-

sen hjälper det verkligen och överklocka på den upplösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Testade WoW idag med frugan. Jag fick ut hela 25fps med GTX570, Core i5 2500K @ 4500MHz, 8GB ram. Testade även med GTX570 SLI fick ut 25fps ändå. Testade high och ultra med det blev ingen skillnad. Ska det vara såhär? Kan lira BF3 på high utan problem alls. Testade även olika drivrutiner och utan addons och det gav ingen prestanda boost heller. Spelet ligger på SSD förövrigt.

det som hjälper mest i WoW är SSD, jag har testat och lira WoW från min 5400rpm och det blev totalt ospelbart i raids medans det flöt utan drops på SSD'n vid samma bossfighter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Testade WoW idag med frugan. Jag fick ut hela 25fps med GTX570, Core i5 2500K @ 4500MHz, 8GB ram. Testade även med GTX570 SLI fick ut 25fps ändå. Testade high och ultra med det blev ingen skillnad. Ska det vara såhär? Kan lira BF3 på high utan problem alls. Testade även olika drivrutiner och utan addons och det gav ingen prestanda boost heller. Spelet ligger på SSD förövrigt.

Satt på MULTI GPU i både WOW och i nvidia inställningarna?

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

det som hjälper mest i WoW är SSD, jag har testat och lira WoW från min 5400rpm och det blev totalt ospelbart i raids medans det flöt utan drops på SSD'n vid samma bossfighter..

Hjälper så länge som din dator inte hunnit läsa in alla modeller och texturer. Efter det borde du inte få någon förbättring. Så under en raid borde den inte läsa från din disk om nu du inte får slut på minne på din GPU eller RAM.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Satt på MULTI GPU i både WOW och i nvidia inställningarna?

Testat det ja, ingen skillnad. Jag är förbryllad!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hjälper så länge som din dator inte hunnit läsa in alla modeller och texturer. Efter det borde du inte få någon förbättring. Så under en raid borde den inte läsa från din disk om nu du inte får slut på minne på din GPU eller RAM.

det kommer nya modeller och texturer hela tiden i WoW som måste läsas in och mitt minne har aldrig gått över 4gb ändå om jag kör 64-bit klienten, flaskhalsen var till 100% en slö mekanisk disk, min gpu tar knappast slut heller eller min i5 2500k på 4.8ghz är inte heller problemet.. enbart disken men när det ligger på ssd'n så är det 100000% bättre flyt

kan ju tillägga att jag i princip inte har några addons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

det kommer nya modeller och texturer hela tiden i WoW som måste läsas in

Ja men inte i raids. I en raid har du redan läst in allt i minnet som du behöver. Det kommer inte in nya modeller med nya texturer som i tex. en battleground.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det folk ofta glömmer är att Blizzard ändrat grafiken enormt mycket sen wow släpptes. Det som segar ner mest idag är skuggorna och vatteneffekten. Dra ner på dom så ökar fpsen snabbt
Jag minns att jag körde wow på max allt med mitt gammla 8800 gtx. Idag har jag ibland problem med gtx 560 Ti i SLI. Köär jag på max allt (ultra) så kan jag inte raida deathwing 20 manna utan att det laggar sönder.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

GPU: AMD/ATi Radeon HD 6670 - 1GB - DÄR HAR DU FELET.. duh

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Tjena SC.

Tänkte bara kolla varför min dator inte verkar klara av WOW i Ultra settings?
Fps:en ligger mellan 30-40, ibland skjuter den upp mot 95fps :/

Spec:

OS: Windows 7 64-bit
CPU: Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz - 8 MB
RAM: 8.0GB DDR3 @ 665MHz
Hårddisk: 2000 GB, 7200 RPM, SATA
GPU: AMD/ATi Radeon HD 6670 - 1GB

Tycker att det är skumt eftersom att Skyrim, Assassins Creed Revalations m.m flyter på som fan, men inte wow...
Något som vet vad som spökar?

förstår inte riktig vf du bryr dig om fps*en går ner till 30-40. laggar det för dig då?

för det borde inte lagga innan 30 fps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det är WoW som är dåligt optimerat, det är rena rama rouletten ifall man laggar eller inte, bara baserat på tur eller något
Förövrigt så borde inte Skyrim flyta jättebra med det där grafikkortet? Fast skyrim kanske är mer CPU krävande?

Skyrims shadows ligger på CPUn, så man kan i princip maxa det med ett dåligt kort och en riktigt bra CPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

förstår inte riktig vf du bryr dig om fps*en går ner till 30-40. laggar det för dig då?

för det borde inte lagga innan 30 fps!

Sa aldrig att det laggar, menade bara varför den gick från 30-40 upp till 95 bara sådär.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5