Permalänk
Medlem

Origin EULA (NY)

För er som påstår att Origin är ett spionprogram... Läs detta, det vard dagen avtal med origin som följde med i uppdateringen.

F. Installation och avinstallation. Avinstallation av programvaran kan ske genom att man raderar filerna som bär titeln ”Origin” (”Programfiler”) via ”Lägg till/ta bort program” i Kontrollpanelen. Vissa tomma cache-mappar kan också bli kvar efter avinstallation av programfilerna, dessa kan raderas manuellt.

Medgivande till insamling och användning av data.

EA är medveten om att du vill veta hur information om dig samlas in, används och delas, och vi uppskattar att du har förtroende för att vi gör detta aktsamt och förståndigt. Information om våra kunder är en viktig del av vår verksamhet och EA skulle aldrig sälja uppgifter som kan identifieras med avseende på person till någon, inte heller skulle EA någonsin använda spionprogram eller installera spionprogram på användares maskiner. Vi delar inte information som personligen identifierar dig utan ditt samtycke, förutom i sällsynta fall där offentliggörande krävs enligt lag eller för att stärka EA:s lagstadgade rättigheter.

Förutom information som du tillhandahåller EA direkt samlar EA information som inte är personligt identifierbar (eller anonym) i syfte att förbättra våra produkter och tjänster, tillhandahålla tjänster för dig, underlätta tillhandahållande av programvaruuppdateringar, dynamiskt innehåll och produktsupport samt att kommunicera med dig. Den information som inte är personligt identifierbar som EA samlar in inbegriper teknisk och relaterad information som identifierar din dator (inbegripet IP-adressen) och ditt operativsystem samt information om din användning av programvara (inbegripet, men inte begränsat till, lyckad installation och/eller avinstallation), programvara, användning av programvara och kringutrustning. Som det anges ovan samlas denna information in med jämna mellanrum med syftet att förbättra våra produkter och tjänster, felsöka buggar och för att på andra sätt förbättra din upplevelse när du använder programmet.

Dessa och alla andra data som levereras till EA och/eller samlas in av EA i anslutning till din installation och användning av denna programvara samlas in, används, lagras och överförs enligt EA:s integritetspolicy som finns på www.ea.com <http://www.ea.com>. I de fall då något i detta avsnitt står i konflikt med eller är oförenligt med villkoren i EA:s integritetspolicy, ska villkoren i EA:s integritetspolicy gälla.

3. Programkommunikation och förhållnings-/sekretessinställningar

Programmet inkluderar sociala och andra funktioner online. Observera att vissa av dessa funktioner inte är tillgängliga för användare som är minderåriga enligt respektive jurisdiktioner. I den utsträckning det är möjligthttp://www.ea.com/www.ea.com <http://www.ea.com>. Genom att installera och använda denna programvara tillstår och godkänner du att följa EA:s servicevillkor och att inte:

● Skapa en falsk identitet i syfte att vilseleda andra;
● Förtala, missbruka, trakassera, hot, spamma, bryta mot andras rättigheter och/eller ingripa i andras användning och nyttjande av programvaran;
● Publicera, överföra eller distribuera eventuella olämpliga, obscena, motbjudande eller olagligt handlande;
● Överföra, strömma eller på annat vis tillgängliggöra material som innehåller virus, trojaner, worms, time bombs, cancel bots, korrupta filer eller annat liknande material som kan skada någon annans dator eller annan egendom;
● Använda någon del av programvaran för att samla in information om andra, inklusive men inte begränsat till e-postadress.

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Inaktiv

Låter ju bra, då kan man sluta oroa sig kanske. Skönt att allt liv ledde till en förändring ändå

Permalänk
Medlem

Fanns där inte någon lag i EUs stadgar som förhindrade att EA kunde inhämta privat information sådär?

Permalänk
Medlem

@ Aresz: Jodå, Bra att höra att de ej snappar up allt för mycket information om människors liv!

@icelaw: Har faktiskt ingen aning

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ett ord kan ha många betydelse, ett namn kan ha ännu fler betydelser. I detta sammanhang så pratar hon/han om en programvara som man enkelt kan bloata ner sin fina dator med en massa spel och dritt, om man så känner att det inte ingick tillräckligt när man installerade windows..

Annars TS kopierade en väldigt massa text och det skulle underlätta om TS kunde markera exakt var det står det hon/han syftar på. Menar TS att bloatwaren orgin inte är en spionprogram för att de i sin EULA (som i princip ingen läser) skriver en massa trams, eller är menar TS raka motsatsen att orgin är ett spionprogram och erkänner detta i EULAN som ingen ändå läser?

*edit*
Angående orgin: Om man enstaka gånger skulle vilja spela på sin dator så vill man inte ha en massa bloatware på datorn, utan datorn ska se ut efter precis som den såg ut innan. Väldigt många vill dessutom inte ha någon som samlar in information om en i onödan, oavsett vad man än håller på med.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej det här handlar givetvis om Origin från EA. http://www.origin.com

Att Origin är ett spionprogram... eller inte, beroende på hur man tolkar texten.

Men i huvudsak så är det precis som STEAM en plattform för distribution av spel.

Precis!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Tråden passar bättre in under http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/

Men annars så är origin som vilken annan programvara för tv-tablå-distribution som helst. EULA säger oss ingenting. Praktiska exempel och noggrann undersökning av programmets egenskaper och vad den gör på datorn och vilken trafik den sänder säger allt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

EA är så fulla av skit... 90% av de uppgifter de samlar in finns det ingen som helst anledning till dem att ta del av. Kommer aldrig någonsin att köpa spel varken från EA eller Steam för den delen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

EA är så fulla av skit... 90% av de uppgifter de samlar in finns det ingen som helst anledning till dem att ta del av. Kommer aldrig någonsin att köpa spel varken från EA eller Steam för den delen heller.

Äsch ge dig. Använd spellösenord, dedikerad dator, dedikerad hotmail/gmail och ljug om alla dina personliga uppgifter så behöver man inte vara allt för orolig/irriterad.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Hursomhaver, att EULAn är inget bevis eller motbevis för spyware eller malware. I dylika fall är det nog bättre att fälla än fria. Misstänks något vara ett spyware, är det ett spyware.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Äsch ge dig. Använd spellösenord, dedikerad dator, dedikerad hotmail/gmail och ljug om alla dina personliga uppgifter så behöver man inte vara allt för orolig/irriterad.

Antyder du seriöst att man ska köpa en hel separat gamingdator bara för att skydda sin personliga information från att insamlas av diverse skitföretag som EA och Ubisoft?

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ingen:

Antyder du seriöst att man ska köpa en hel separat gamingdator bara för att skydda sin personliga information från att insamlas av diverse skitföretag som EA och Ubisoft?

Det naturliga är väl att låta bli produkten om man inte trivs med villkoren; ovanstående är väl mera ett (förvisso kanske inte jättesmidigt) förslag på att kringå problemet?

Permalänk

Vilken information om er är det som ni är rädda att EA ska missbruka? Chansen att Google, Facebook, Apple etc. redan missbrukar den är nog betydligt större än att EA kommer göra det.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Vilken information om er är det som ni är rädda att EA ska missbruka? Chansen att Google, Facebook, Apple etc. redan missbrukar den är nog betydligt större än att EA kommer göra det.

Akta dig, Originhatare är helt rabiata.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Akta dig, Originhatare är helt rabiata.

Men de kanske ändå skulle kunna starta en FB-grupp för att visa för EA att man inte accepterar hur deras integritet kränks!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingen:

Antyder du seriöst att man ska köpa en hel separat gamingdator bara för att skydda sin personliga information från att insamlas av diverse skitföretag som EA och Ubisoft?

Tolka det så och du tolkar det så.
Ta vad som finns tillgängligt. Inte ovanligt att det finns fler datorer per hushåll. Att dela upp sin aktivitet emellan datorerna beroende på aktivitet kan ibland vara smidigt. Netbook på grannens trådlösa. Fildelning med gamla datorn. Spel på nya. Plugg och arbete på släpbara.
Jag köpte inte mitt 4770 för att folda på ivf.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta att jag skapade 3 st sådana här lika trådar, jag ber om ursäkt, men jag visste inte hur man tog bort dem...

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

@ Aresz: Jodå, Bra att höra att de ej snappar up allt för mycket information om människors liv!

@icelaw: Har faktiskt ingen aning

Snälla nån... ska du citera använd citat funktionen, annars kan folk inte hitta tillbaka. Detta är inte mIRC

Permalänk
Medlem

De får skriva vad de vill i sina EULA's för att missleda resten.

Jag använder Sandboxie sen dag ett och den fungerar alldeles utmärkt

Vad gör sanboxie? Kort sagt, den låter bara Origin leta i Origin-mappen där spelet ligger
Handlar inte om att jag har saker jag "vill gömma för EA" eller nåt annat skit argument, utan det handlar om att jag inte går med på vad programmet gör. Punk slut.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Jag förstår inte poängen med topic. EA skriver att de kommer att samla in fan och hans moster från din dator. Bara för att de lovar att "vi ska vara snälla med informationen" så betyder det väl inte att det är OK att de gör det? Precis som att jag inte vill att ett privat företag går igenom precis all min post för att "leta efter knark", jag tänker inte vara glad och nöjd bara för att jag inte har knark i posten. Vad ett företag säger att de ska göra och vad de gör har inget med varandra att göra, enda anledningen till att de lovar att de inte kommer använda informationen för att identifiera en person är för att folk ska bli gladare, det har absolut ingen påverkan på deras arbetssätt överhuvudtaget.

Men sen är ju EA knappast de enda som tar reda på allt om en, Steam gör samma sak och det finns tonvis med företag som tar reda på vad man gör för att kunna använda den informationen, oavsett om man vill det eller inte.

Men ja, TS skulle kunna förtydliga vad han menar med tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

De får skriva vad de vill i sina EULA's för att missleda resten.

Jag använder Sandboxie sen dag ett och den fungerar alldeles utmärkt

Vad gör sanboxie? Kort sagt, den låter bara Origin leta i Origin-mappen där spelet ligger
Handlar inte om att jag har saker jag "vill gömma för EA" eller nåt annat skit argument, utan det handlar om att jag inte går med på vad programmet gör. Punk slut.

Jag gissar att du inte har något antivirii heller?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vad gör detta för skillnad, de verkar ju fortsätta sin jakt på information? Maktgalna idioter. Kör Sandboxie för att inte stilla EAs idioti. Fakta är att Origin sänder data den inte borde, det är inte acceptabelt och personerna bakom tekniken borde skämmas.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Vilken information om er är det som ni är rädda att EA ska missbruka? Chansen att Google, Facebook, Apple etc. redan missbrukar den är nog betydligt större än att EA kommer göra det.

Det här är jävligt sant faktiskt. Jag tror inte att Origin samlar in i närheten av lika mycket information som Google eller Facebook. Det finns egentligen inte heller några konkreta bevis för att Origin samlar in mer än t. ex. Steam.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag gärna se att EA/ORIGIN/DICE/PB aktivt sökte igenom varenda användares dator efter program som möjliggör fusk/hack/aimbot/cheats/vad man nu vill kalla det.

Och bannade dessa användare, deras IP och alla deras kusiner för all framtid från samtliga Origins program.

Det är mina fem cent!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Det är mina fem cent!

Möh! Ska du försvenska en amerikansk idiom så gör det rätt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Möh! Ska du försvenska en amerikansk idiom så gör det rätt.

Oj, det är inte ofta jag blir rättad, så trevligt! Saknar bara själva rättelsen också.

Har du någon kommentar på kärnan i mitt inlägg förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad.
Origin spionerar inte, men EA tackar för att "du har förtroende för att vi gör detta" när det gäller insamlande av information?

Sen har de fint med följande:
"EA samlar in inbegriper teknisk och relaterad information som identifierar din dator (inbegripet IP-adressen) och ditt operativsystem samt information om din användning av programvara (inbegripet, men inte begränsat till, lyckad installation och/eller avinstallation), programvara, användning av programvara och kringutrustning."

Med andra ord: Vad min dator innehåller, vilka program jag använder (ej begränsat till enbart EA's mjukvara), HUR jag använder dessa program, vilka tillbehör jag använder till min dator samt IP-adress och övrig info som identifierar min personliga dator. Och sen säger man att man INTE samlar in info som identifierar någon personligen? Jag antar att en komplett biografi med all personlig info man kan tänkas vilja ha inte räknas som personligt så länge man skiter i att skriva namnet längst upp.

Det är alltså helt OK för EA att kolla vilka sidor jag surfar på, vart jag väljer att logga in, vilka uppgifter jag använder för att logga in. Kopplar jag mobilen eller plattan till datorn så tycker EA de har rätt att kolla den med. Kanske ta en titt på min telefon-historik m.m. Jag tvivlar ju på att de gör detta, men enligt sin EULA så kräver de rätten att göra det...

Så nej, Origin är inte ett spionprogram. Spioner försöker ju faktiskt hålla det dem gör hemligt... Att göra samma sak fast erkänna det gör ju det hela mycket bättre...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har inget emot att de kollar vad jag har installerat, men det är ju förstås inte okej om de till exempel skulle leka runt och kolla i mina dokument, vilket de inte gör även om de ser att jag har "Office" installerat...

De kanske för vissa är att snoka i ens privatliv, men för mig är det vardag, Mitt Viruskydd (Kaspersky) samlar in information om filer och applikationer jag använder som de använder till att förbättra och göra mjukvaran säkrare med mer undantag som i slutändan ger bättre prestanda. Steam gör i stort sätt detsamma som Origin, D.v.s letar upp applikationer/spel som används av just den som har Origin på sin dator, men de får aldrig gå in i datorn och rota bland privata dokument, det är "olagligt", lika grovt som att Fjärrstyra/Hacka en dator mot ägarens vilja. Detta påstående skulle aldrig godkännas!

Hoppas ni förstår vad jag menar, man kan tolka detta på många sätt, men det är inte så diskret/invecklat eller långsökt skrivet så att inte en normal människa skulle förstå vad de menar, för om ingen skulle förstå deras avtal och man är tvungen att vara/anlita en advokat för att godkänna kraven så skulle det balla ur helt totalt!

PS: Min kusin är advokat och han påstår att de, enligt sitt avtal, kommer sälja information...
MEN INTE till opålitliga företag som tex: tidningar och bloggar, kanske de vill se om du har en Intel eller AMD-Processor, eller vad du har för moder-bord eller Nvidia-kort till exempel, då kan de sedan sälja denna information till själva "Märket" Tex: ett MSI Moderbord

Då kan de senare använda denna information till en ekonomisk vinst, för att senare utveckla och förbättra Origin!

Ha det gott!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

PS: Min kusin är advokat och han påstår att de, enligt sitt avtal, kommer sälja information...
MEN INTE till opålitliga företag som tex: tidningar och bloggar, kanske de vill se om du har en Intel eller AMD-Processor, eller vad du har för moder-bord eller Nvidia-kort till exempel, då kan de sedan sälja denna information till själva "Märket" Tex: ett MSI Moderbord

Då kan de senare använda denna information till en ekonomisk vinst, för att senare utveckla och förbättra Origin!

"Enligt avtalet får vi, men vi lovar att inte göra det" = "Vi vet inte hur vi ska tjäna pengar på det ännu, men när folk slutat bry sig och litar på oss så kommer vi byta ut den där pinnen vi stoppat där solen inte lyser på dig mot ett jumbojet, eller kanske ett höghus."

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.