Video: MSI gör grafikkort externa med Thunderbolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom Thunderbolt Display bara har en ingång krävs det att boxen kan skicka DVI/DP-signalen från grafikkortet över Thunderbolt-utgången på lådan och att du kan daisy-chaina och kedjekoppla det hela. Och att alla kretsar är kompatibla. Beror helt på produkten med andra ord, har den inte dessa möjligheter blir du utan ethernet, kamera, firewire och USB-hub. Tom utan bild med Thunderbolt Display. Thunderbolt Display är inte kompatibel med ren DP. Men varför är det så viktigt då inte många lär kasta sig över denna monitor i Sverige? Thunderbolt Display går inte ens att använda till Mac Pro av ren självklarhet. När kompatibla produkter kommer från Atlona kanske de går att använda till fler grejer, men de är ganska värdelösa som det är. Atlona får nog så småning om bildkonverterare som är kompatibla med iMac Thunderbolt och Thunderbolt Display, finns inget som säger att dessa måste slänga bort möjligheten att köra PCI-expressdelen över kabeln fast man byter ut video-källa. Beror helt på hur produkten är utvecklad och designad.

Den är inte heller tänkt att användas med Mac alls, då det är en PC-version av grafikkortet som kräver Bootcamp och Windows i demots fall. Den är således inte kompatibel med Thunderbolt Display eller mid-2011 iMac med Thunderbolt. Det går inte att få bild alls som sagt.

TB Displayen har en TB ingång men den har dessutom en TB utgång(som man kopplar in till TB-ingången på Mac:en). Enligt användare på Macrumors så fungerar TB Displayen om man kopplar det till en DP, du kommer få bild, däremot får du ingen annan funktionalitét så som de extra utgångar som TB Displayen erbjuder.

Varför? Det kvittar väl egentligen. Varför gillar folk Android? Varför gillar andra iPhone? Jag tycker Apple's displays är av hög kvalité, stilrena och erbjuder bra bild. Överpris? Ja. Och jag har inte planerat att köpa den i dagsläget då jag för närvarande fortfarande studerar på högskola och således inte har tillräckligt med resurser att investera i en sådan skärm. Men jag var inte riktigt ute efter att diskutera varför man skulle vilja köpa en viss produkt.

Nu snackar jag inte om MSI's externa grafikkort utan jag snackade om grafikkort rent allmänt. Vet någon om det finns planer(från någon tillverkare) på att släppa ett grafikkort med en TB-ingång utöver de DVI-/DPingångar som finns i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Helt underbart, hoppas nu att fler och fler tillverkare får upp ögonen för liknande lösning, detta har man ju väntat på länge.

Dock skulle jag vilja se att man köper "lådan" sedan kan trycka in ett eget grafikkort, fan så smidigt det skulle bli när man har haft lådan i typ 2 år och vill byta till ett bättre grafikkort.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

var det inte meningen att laptops skulle vara bekväma och bärbara till skilldnad från en stationär?

nu verkar det som dom lägger till massa saker så den ska klara samma saker som en stationär men den blir inte riktigt bärbar längre.. fattar inte vitsen..

känns som dom gjort ett "problem" för att sen fixa det

Håller med..känns lite som:

Va gött, nu slipper jag släpa med min stationära på lan/jobb osv, bara till att packa ner strömadaptern, extern mus, externt tangentbord, externt grafikkort, externt ljudkort, hörlurar, extern disk, 3g dongel...glömde jag något? Fördelen är väl att slippa dra med sig datorbordet, det är ju skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Som jag har fattat det så ligger inte problemet med externa grafikkort i prestandan, utan i responstiden. Det tar mycket längre tid att skicka signaler genom 1m kabel, frågan är hur det skulle fungera när man spelar.

MYCKET? Whaaat?.. vi snackar inte sekunder, utan tusendels sekunder. Du märker inte eftersläpningarna som du tror att du gör. Tänk dig själv hur "mycket" eftersläpningar du redan har. Musen --> datorn --> skärmen.. Då har vi alltså 3-4 meter kabel totalt. Men skjuter vi över allt till enheten (grafiken) via en 1meter kabel så är det nog kört ..

Skrivet av Aresz:

Håller med..känns lite som:

Va gött, nu slipper jag släpa med min stationära på lan/jobb osv, bara till att packa ner strömadaptern, extern mus, externt tangentbord, externt grafikkort, externt ljudkort, hörlurar, extern disk, 3g dongel...glömde jag något? Fördelen är väl att slippa dra med sig datorbordet, det är ju skönt.

Dom har gjort det ganska bekvämt ändå (MSI).. Dom har valt att bara sälja den till folk som vill köpa den.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Thunderbolt är dock för begränsad för att man ska kunna köra kraftfulla grafikkort vilket tar bort udden ur konceptet. Riktigt spännande lösningar lär inte komma förrän Intel släpper en uppdaterad variant som klarar högre hastigheter.

Jag skulle inte säga att den är för begränsad, kanske lite men jag tror att hastigheten räcker till ganska bra.
Just nu ligger man på 20Gbit/s och 100Gbit/s har utlovats i framtiden.

Det att jämföra med PCI express 2.0 (x16 link) som har upp till 64 Gbit/s.
Enligt TechpowerUps test så begränsas inte ett ensamt AMD 5870 nämnvärta av x8 och knappt x4 heller i många fall.

Här är deras test av spelet Stalker och skillnaden är mindre än 1% mellan x16 och x4.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Det skulle betyder att man kan driva ett 5870 fullt ut på 32Gbit/s och helt okej på 16Gbit/s
Dagens 20Gbit/s är snabbare än PCI express X4 men fortfarande inte är helt optimalt om man vill kötta på med 590 eller något annat extremt. Dock kommer det funka alldeles utmärkt för mid/high-end kort, blir sugen på att köpa en själv och kunna spela lite goa spel på laptopen

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Tidsram

Kanske missade detta i tråden, men när kommer Thunderbolt ut på den Svenska marknaden?

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starliner:

Kanske missade detta i tråden, men när kommer Thunderbolt ut på den Svenska marknaden?

jadu, vem vet. Men det finns väl i Macs än så länge?
http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_%28interface%29#Mark...

Förresten är det en sådan sak som kan få mig att köpa en mac, typ en liten mbp 13" och sedan ha den vid en dator så kan man ju nästan lira på den!:D1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

suck! måst ha extern skärm till, då kan man lika bra släpa på en stationär dator på typ lanet.

Beror på hur mycket din stationära väger, själv tar jag med mig min 24 tum som väger 2kg och min bärbara på ryggen och allt tillsammans väger 4 kg.
medan min stationära väger cirka 20 kg med komponenterna i och man kan ej bära allt samtidigt så det betyder att man måste gå tillbaka två gånger för att hämta skärm och all kringutrustning.

Detta ser jag som en bra lösning, en bra laptop, extern grafikkort samt skärm för gaming.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av bjjb:

Vad pratar du om? I artikeln står det ju cirka 2200 kr, och det är inklusive grafikkort.

Men det är rakt från dollarn, sen kommer skatt, moms och butikernas vinst.. Sverige har fortfarande världens högsta skatt på elektronik.

Var inte många dagar sen det kom en nyhet om en surfplatta för spelare, 2300kr stod det men komplett hade bokningsbar vara och den var på lite under 6000kr.

Jag lever i verkligheten, tyvärr.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Men det är rakt från dollarn, sen kommer skatt, moms och butikernas vinst.. Sverige har fortfarande världens högsta skatt på elektronik.

Var inte många dagar sen det kom en nyhet om en surfplatta för spelare, 2300kr stod det men komplett hade bokningsbar vara och den var på lite under 6000kr.

Jag lever i verkligheten, tyvärr.

I artikeln står det 249 USD, det blir bara 1 742,90414 kronor enligt Googles valutakonvertering. I de 2200 kr som jag sade att artikeln uppgav ingår moms, "motsvarande cirka 2 200 kronor inklusive moms".

Och eftersom det är riktpris så är det ju ett pris där de amerikanska butikernas vinst ska ingå. Så åtminstone till största delen bör även de svenska butikernas vinst kunna anses vara inräknad.

Tullen för elektronik vet jag inte vad den är på men jag gissar att den ligger runt 5%, max 10%.

Men visst, du kanske får rätt. Någon surfplatta vet jag inget om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Tullen för elektronik vet jag inte vad den är på men jag gissar att den ligger runt 5%, max 10%.

OT: Det beror på vilken elektronik du pratar om. För en dator ligger tullen på 0%, samma för en hårddisk. Om vi däremot kollar på tullen för en TV ligger den på 14%. Jag skulle tro att det är 0% på ett grafikkort, då det närmaste i tabellen (se signatur) är ljudkort och där är tullen 0%.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att flera tillverkare hoppar på och börjar använda TB.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Äntligen

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Ovärt om man inte kan använda laptopens skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

var det inte meningen att laptops skulle vara bekväma och bärbara till skilldnad från en stationär?

nu verkar det som dom lägger till massa saker så den ska klara samma saker som en stationär men den blir inte riktigt bärbar längre.. fattar inte vitsen..

känns som dom gjort ett "problem" för att sen fixa det

Tänk dig att du har en smidig ultrabook med hyffsad cpu, bra med minne och fin ssd hårddisk men ganska dålig integrerad grafik. Du tar med dig dator till jobbet/föreläsningarna där du klarar dig bra med den integrerade grafiken eftersom du inte spelar. När du kommer hem kopplar du in din dator till en skärm och grafikkort och kan gema ända tills du ska sova. Hurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ovärt om man inte kan använda laptopens skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uvania:

ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!

Lycka till o hitta en ultrabook med 24 tums skärm.
Dessutom kan man inte ha ett 7970 t.ex i denna !

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tänk dig att du har en smidig ultrabook med hyffsad cpu, bra med minne och fin ssd hårddisk men ganska dålig integrerad grafik. Du tar med dig dator till jobbet/föreläsningarna där du klarar dig bra med den integrerade grafiken eftersom du inte spelar. När du kommer hem kopplar du in din dator till en skärm och grafikkort och kan gema ända tills du ska sova. Hurra.

Det är vid dessa tillfällen man undrar varför Apple inte uppfunnit dockningsstationen ännu Bättre att köpa en mindre hyffsat bärbar och ha en stationär hemma som man kan gömma undan sladdarna på. Något säger mig att det knappast lär bli dyrare...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Lycka till o hitta en ultrabook med 24 tums skärm.
Dessutom kan man inte ha ett 7970 t.ex i denna !

För det första så använder det inte den bärbara datorns skärm över huvud taget. Du kopplar in en lös skärm bak på grafikkortet precis som vanligt.

Fär det andra så är det inte alla som har ett 7970 i sin nuvarande stationära dator. Eller för den delen ett grafikkort ens nära lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Lycka till o hitta en ultrabook med 24 tums skärm.
Dessutom kan man inte ha ett 7970 t.ex i denna !

say waaaaaaaaaaat? min skärm är 23 och jag inga krävande spel.. alla behöver faktiskt inte ett 7970 tro det eller ej! min dator jag har nu är sjukt overkill.. spelar i princip bara WoW och Minecraft på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är vid dessa tillfällen man undrar varför Apple inte uppfunnit dockningsstationen ännu Bättre att köpa en mindre hyffsat bärbar och ha en stationär hemma som man kan gömma undan sladdarna på. Något säger mig att det knappast lär bli dyrare...?

Det är inte bara apple som gör ultrabooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det är inte bara apple som gör ultrabooks.

Så då behöver Apple inte tänka på dem som har MBP?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Intressant lösning.
Synd att den inte klarar grafikkort upp till 225W istället. Är många grafikkort som har dubbla 6 pins kontakter...
(PCI-E port + 6 pin + 6 pin = 75 + 75 + 75 = 225W)

Måste vara en bra lösning för de som veckopendlar (eller lever dubbelliv).
Istället för att ha en stationär dator i varje hem så kan man ha en skärm och en GUS (Graphics Upgrade System) i varje hem. Behöver man dessutom ha en bärbar också, så kan 1 bärbar + 2 GUSar ersätta 3 datorer.

Permalänk
Skrivet av bjjb:

I artikeln står det 249 USD, det blir bara 1 742,90414 kronor enligt Googles valutakonvertering. I de 2200 kr som jag sade att artikeln uppgav ingår moms, "motsvarande cirka 2 200 kronor inklusive moms".

Och eftersom det är riktpris så är det ju ett pris där de amerikanska butikernas vinst ska ingå. Så åtminstone till största delen bör även de svenska butikernas vinst kunna anses vara inräknad.

Tullen för elektronik vet jag inte vad den är på men jag gissar att den ligger runt 5%, max 10%.

Men visst, du kanske får rätt. Någon surfplatta vet jag inget om.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14916-asus-slapper-sjutums-s...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652778

Jag vill också ha en sådan för 2200kr... men omöjligt

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så då behöver Apple inte tänka på dem som har MBP?

Vad är din poäng?

Jag tror iaf absolut att det finns många som inte behöver ha ett grafikkort med sig när de är on the go och därför kan ha en dator med ett sämre graffe men när de är hemma kopplar in ett starkare. Bra grafikkort blir ju tokvarma, kylflänsar behövs, tar plats. Själv det dedikerade grafikkortet tar ju också massa plats.

Sedan finns det självkalrt de som behöver stark prestada när de är ute och rör sig, då kanske de ska titta på ett annat alternativ än detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Men det är rakt från dollarn, sen kommer skatt, moms och butikernas vinst.. Sverige har fortfarande världens högsta skatt på elektronik.

Var inte många dagar sen det kom en nyhet om en surfplatta för spelare, 2300kr stod det men komplett hade bokningsbar vara och den var på lite under 6000kr.

Jag lever i verkligheten, tyvärr.

Får jag väl göra dig nöjd och berätta att du inte verkar leva i verkligheten. Den plattan för 6000 är inte den för spelare. Den för 6000 är Asus transformer Prime vilket inte är samma. Priset lär hamna runt det swec har skrivit då summan de får av msi är butikspris inte vad de säljer för till butikerna. Sen har swec lagt till ett par hundra för moms och sånt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Nu ska vi klargöra detta.. Thunderbolt har inget med MAC och göra.. det är INTEL som tagit fram den och är inte licenserad för MAC bara.. den finns / kommer finnas i princip alla dyrare laptops som kommer senare i år och kommer vara standard? i intel ultrabooks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Var det den där du menade tidigare? När du sade att den också hade ett riktpris på 249$ men kostar 6000 kr?

Det enda som är samma är ju att det är två Asus eee pads... Den ena tillhör ju serien Memo och den andra till Transformer. Den ena är på 7" och den andra på 10".

Memo ME370T vs Transformer Prime TF201, namnen är ju inte värst lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Sverige har fortfarande världens högsta skatt på elektronik.

Hmm det var därför min dotter fick betala så mycket som 2995:- för en 42" lcd..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Hmm det var därför min dotter fick betala så mycket som 2995:- för en 42" lcd..

Skatten är i procent.