Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Har backat firmwaren till .96 och testar nu om det är mer stabil uppkoppling trådlöst än tidigare på .108 firmwaren.

Du får berätta hur det går.

Jag har beställt en ASUS USB-N53 och hoppas få bättre prestanda än med mitt nuvarande DLINK DWA-131 Nano.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Du får berätta hur det går.

Jag har beställt en ASUS USB-N53 och hoppas få bättre prestanda än med mitt nuvarande DLINK DWA-131 Nano.

Jag återkommer med resultat - låter det rulla på några dagar nu.

Käpte själv en ny USB-N53 på Webhallen och kör med den och det inbyggda trådlösa kortet i min Dell samtidigt.

Permalänk

Nu har jag fått 108:an att funka med min samsung smart tv. Behövde ställa in "Media server directory" för den skulle lista filer på tv'n, konstigt att de inte behövdes på första firmwaren.....

Permalänk
Medlem

[QUOTE="mikeg;12069973"]Jag återkommer med resultat - låter det rulla på några dagar nu.

Körde på firmware .96 utan att få förbättringar på de trådlöst anslutna pc:erna. Dessutom är det fel i denna firmware avseende trådlösa förbindelser. Undrar
om Asus supporten ltar reda på status innan de säger att man ska testa tidigare firmware. Nu har jag återgått till firmware .108. Lustigheter med att uppdatera fast programvaran via GUI:n , i .96 laddar den till 200 procent innan den är klar och både denna version samt .108 meddelar att uppdaterinen är klar MEN firmwaren i routern uppdateras ej. Nu låter jag detta rulla på och avvaktar besked så jag kan lämna in Asus:en för att byta ut den mot en förhoppningsvis bättre fungerande router.

Permalänk
Medlem

Hej igen alla.

Nu har jag fått min Asus USB-N53 och jag har fått följande resultat:

Över 5Ghz bandet:

85.83 Mbit/s down
72.67 Mbit/s up

Över 2.4Ghz bandet:

2.20 Mbit/s down
1.50 Mbit/s up

Med kabel:

96.08 Mbit/s down
43.46 Mbit/s up

Vad fan är det frågan om med prestandan på denna routern när man laddar upp?
Jag är förvånad över prestandan på 5Ghz bandet. Routern finns i tvättstugan på nedervåningen och datorn står i rummet precis ovanför tvättstugan.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av LiTo:

Hej igen alla.

Nu har jag fått min Asus USB-N53 och jag har fått följande resultat:

Över 5Ghz bandet:

85.83 Mbit/s down
72.67 Mbit/s up

Över 2.4Ghz bandet:

2.20 Mbit/s down
1.50 Mbit/s up

Med kabel:

96.08 Mbit/s down
43.46 Mbit/s up

Vad fan är det frågan om med prestandan på denna routern när man laddar upp?
Jag är förvånad över prestandan på 5Ghz bandet. Routern finns i tvättstugan på nedervåningen och datorn står i rummet precis ovanför tvättstugan.

Tycker det låter oroväckande med dessa låga upphastigheter...

Är det ngn som har testat med QoS avstängt och börjat som första seedare på ngn torrent eller liknande?

Permalänk
Medlem

Slog på automatisk QoS nu och upload speeden är ca 65 mbit / s
Inte blir det bättre av att stänga av det.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Hej igen alla.

Nu har jag fått min Asus USB-N53 och jag har fått följande resultat:

Över 5Ghz bandet:

85.83 Mbit/s down
72.67 Mbit/s up

Över 2.4Ghz bandet:

2.20 Mbit/s down
1.50 Mbit/s up

Med kabel:

96.08 Mbit/s down
43.46 Mbit/s up

Vad fan är det frågan om med prestandan på denna routern när man laddar upp?
Jag är förvånad över prestandan på 5Ghz bandet. Routern finns i tvättstugan på nedervåningen och datorn står i rummet precis ovanför tvättstugan.

Verkar konstigt att du har så låga hastigheter på 2.4 GHz bandet. Har du en tjockt golv av betong eller vad ? Har själv N53:an men har problem med
att hastigheten på de trådlösa förbindelsen droppar ned till ex. 80 Mbps och får göra manuell disconnect / connect för att få upp hastigheten till 300 Mps igen. Har även en Dlink DWA-60 med samma problem. Dessa 2 PC står ca 5 meter ifrån Asus routern med 2 betongväggar med vardera ca 15 cm:s tjocklek. Innan denna routern hade jag en Netgear som inte gav dessa drppar i hastighetet. Har du höjt TX-cärdet i trådlöst- professional till 100 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Jag återkommer med resultat - låter det rulla på några dagar nu.

Käpte själv en ny USB-N53 på Webhallen och kör med den och det inbyggda trådlösa kortet i min Dell samtidigt.

Har gått tillbaka till .108 eftersom det inte fungerade bättre på denna äldre firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Verkar konstigt att du har så låga hastigheter på 2.4 GHz bandet. Har du en tjockt golv av betong eller vad ? Har själv N53:an men har problem med
att hastigheten på de trådlösa förbindelsen droppar ned till ex. 80 Mbps och får göra manuell disconnect / connect för att få upp hastigheten till 300 Mps igen. Har även en Dlink DWA-60 med samma problem. Dessa 2 PC står ca 5 meter ifrån Asus routern med 2 betongväggar med vardera ca 15 cm:s tjocklek. Innan denna routern hade jag en Netgear som inte gav dessa drppar i hastighetet. Har du höjt TX-cärdet i trådlöst- professional till 100 ?

Menar du Tx power adjustment? Den kör jag på 80 just nu.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Menar du Tx power adjustment? Den kör jag på 80 just nu.

Ja , det är den jag menar - testa att köra max som 100 mW.

Permalänk
Medlem

Varför finns inte N66 i lager någonstans?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Varför finns inte N66 i lager någonstans?

Bra fråga som Asus borde svara på .....

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Bra fråga som Asus borde svara på .....

Den kanske säljer bra.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Den kanske säljer bra.....

Ja , som sagt den kan sälja för bra - Asus hinner inte producera tillräckligt många , Sverige är nedpriorerat vid leveranser eller vad man tycker...
Nu ska den finnas åter i affärerna i slutet av Mars i alla fall.

Permalänk

Nu verkar det hända en hel del på DD-WRT sidan, kanske släpps det snart en version!

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=86437&postdays=0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Verkar konstigt att du har så låga hastigheter på 2.4 GHz bandet. Har du en tjockt golv av betong eller vad ? Har själv N53:an men har problem med
att hastigheten på de trådlösa förbindelsen droppar ned till ex. 80 Mbps och får göra manuell disconnect / connect för att få upp hastigheten till 300 Mps igen. Har även en Dlink DWA-60 med samma problem. Dessa 2 PC står ca 5 meter ifrån Asus routern med 2 betongväggar med vardera ca 15 cm:s tjocklek. Innan denna routern hade jag en Netgear som inte gav dessa drppar i hastighetet. Har du höjt TX-cärdet i trådlöst- professional till 100 ?

Hittade fäljande : Problems with stable operation at 40MHz is set at 2.4 GHz, despite the recommended WiFi card
Läs hela bedämningen av Asus:en :
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fopenlink...

Där finns nog förklaringen på droppar i förbindelsen....

Permalänk
Medlem

Har provkört Tx strömjustering med 500mw, resultatet blev att bluetoothmus & tangentbord slutade fungera, 3g telefonen bröt samtal, bärbara datorer kopplade ned från nätverket om de stod för nära plus lite mer "Troll" men jäklar vilken räckvidd...
Testar nu med 200mw och övrig elektronik verkar acceptera valet, dock märkbart kortare räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzzard:

Har provkört Tx strömjustering med 500mw, resultatet blev att bluetoothmus & tangentbord slutade fungera, 3g telefonen bröt samtal, bärbara datorer kopplade ned från nätverket om de stod för nära plus lite mer "Troll" men jäklar vilken räckvidd...
Testar nu med 200mw och övrig elektronik verkar acceptera valet, dock märkbart kortare räckvidd.

Jag kan inte Tx strömjustering högre än 100mW , vad har du för modell egentligen ?

Permalänk
Medlem

Det är den "vanliga" ASUS RT-N66U, köpt av Netonnet.
Troligtvis täpper de till "hålet" i nästa firmware (och befintliga som ligger ute)
Tro mig, det är mycket i vår omgivning som slutar fungera som det ska om man kör full effekt (mer än 500mW? vem vet...)
Över 600mW blir routern lite för varm för min ekonomi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzzard:

Det är den "vanliga" ASUS RT-N66U, köpt av Netonnet.
Troligtvis täpper de till "hålet" i nästa firmware (och befintliga som ligger ute)
Tro mig, det är mycket i vår omgivning som slutar fungera som det ska om man kör full effekt (mer än 500mW? vem vet...)
Över 600mW blir routern lite för varm för min ekonomi...

Vilken firmware kör du på ? I .108:an GÅR det inte att sätta högre än 100 mW.....

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats och få DDNS och fungera mot xxx.asuscomm.com?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag bytte upp mej till denna routern igår från en rt-56u, kanske var dumt.
Verkar inte som mjukvaran är riktigt klar än?
Har kämpat ett par timmar med att få till DDNS att fungera mot xxx.asuscomm.com som funkar kanon med den gamla routern
Men nu ger jag upp, packar ner den igen.

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Permalänk
Medlem

Började testa tx med .103 och kör nu med .108 (fw.103 försvann från sidan väldigt fort)
Även DDNS funkar, både http och ftp funkade direkt nu när jag testade för första gången (delade ut ett usb-minne)

Permalänk
Medlem

Verkar som att butikerna börjar få in denna på lager.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Fick bytt min Asus mot en ny för att jag kunde inte uppgradera fw via GUI och tappade / llägre hastigheterna på trådlösa enheter.
Den nya routern hade fw .90 vid leverans så när jag skulle uppdatera fw till .108 fungerade det inte via GUI:n heller på den.
Jag fick göra som med den utbytta för att få in denna fw. Så det är bara att konstatera att det är Asus fw. som problemet verkar ligga i. Det blir bara att avvakta tills DD-WRT kommer till denna. Min gamla Netgear WNR3500V2 tappar i alla fall inte de trådlösa
som Asus:en gör.

Permalänk

Tryckte in DD-WRT på min idag, det tycks ju rulla på ganska bra (första gången jag testar DD-WRT), men det är ju väldigt mycket att sätta sig in i.

Har inte hunnit testa allt, men det mesta verkar ju iaf funka.

Det var lite pilligt att få DD-WRT men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tryckte in DD-WRT på min idag, det tycks ju rulla på ganska bra (första gången jag testar DD-WRT), men det är ju väldigt mycket att sätta sig in i.

Har inte hunnit testa allt, men det mesta verkar ju iaf funka.

Det var lite pilligt att få DD-WRT men men..

Var fick du tag i den ? Letade på DD-WRT:s hemsida men Asus:en finns inte med i deras router-db. Tänker testa asus fw Beta .114 först men om inte den
fungerar för mig så blir detta mitt alternativ istället för att vänta på att Asus levererar fw som fungerar.

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Var fick du tag i den ? Letade på DD-WRT:s hemsida men Asus:en finns inte med i deras router-db. Tänker testa asus fw Beta .114 först men om inte den
fungerar för mig så blir detta mitt alternativ istället för att vänta på att Asus levererar fw som fungerar.

mini
big

Tråd med instruktioner

Den finns med i deras databas, men de releaser som finns där skall man inte använda, stor risk att bricka....
I databasen listas build 18702, den skall EJ användas dock!

Sök på n66u databasen så dyker den upp iaf!

EDIT: Vart hittade du den betan? kollade ASUS ftp men hittade ingen beta där....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

mini
big

Tråd med instruktioner

Den finns med i deras databas, men de releaser som finns där skall man inte använda, stor risk att bricka....
I databasen listas build 18702, den skall EJ användas dock!

Sök på n66u databasen så dyker den upp iaf!

EDIT: Vart hittade du den betan? kollade ASUS ftp men hittade ingen beta där....

Tack för infon om DD-WRT !
Betan finns som en länk i asus forum på Asus-routern.