Permalänk
Medlem

köpråd 27" skärm

Tjena, denna fråga har säkert varit uppe ett antal gånger men, jag är sugen på en 27" skärm, men vill inte lägga 4000+ på det, behöver ingen värsting men gärna lite spelduglig, mina 24" jag har nu är rätt slöa, vad rekomenderar ni?

Permalänk

Köpte precis en Benq G2750 från inet. http://www.inet.se/produkt/2203177/benq-tft-27-g2750 fukar skitbra, spelar allt från BF3 till R.U.S.E och har inte märkt av några problem. Kanonpris:D

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

Byta från 1920x1080 24" till 1920x1080 27" gör ingen märkbar skillnad. Då kan du lika gärna flytta din nuvarande skärm lite närmare om du vill att den ska fylla lite mer av synfältet.

Större skärm köper man för att den rymmer mer information på skärmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Byta från 1920x1080 24" till 1920x1080 27" gör ingen märkbar skillnad. Då kan du lika gärna flytta din nuvarande skärm lite närmare om du vill att den ska fylla lite mer av synfältet.

Större skärm köper man för att den rymmer mer information på skärmen.

det va inte det jag frågade efter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osterberg1985:

Köpte precis en Benq G2750 från inet. http://www.inet.se/produkt/2203177/benq-tft-27-g2750 fukar skitbra, spelar allt från BF3 till R.U.S.E och har inte märkt av några problem. Kanonpris:D

coolt ska kika lite närmare på den

Permalänk
Discokungen
Skrivet av krejsi:

det va inte det jag frågade efter.....

Det är dock det svaret du kommer få av majoriteten. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Köpte Philips 273E3LHS för 2v sedan och är grymt nöjd.
Nackdelen med den är att man inte kan höja och sänka skärmen. Luta den går bra dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=886746

Permalänk
Medlem

Ser inte varför man vill ha en 27tum med samma upplösning som en 24tummare?

Som tidigare sagt, vill du att monitorn ska ta upp större del av ditt synfält så kan du lika väl flytta monitorn närmare eller hoppa närmare monitorn då du inte tjänar någonting på en större monitor om du iaf ska ha en med samma upplösning.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag inte håller med er. Jag gick från en 24tum 1920x1080 till en 32tum 1920x1080 och jag trivs mycket bättre med min 32tum. Så jag tycker det är fel att säga att det inte gör någon skillnad bara för att det e samma upplösning. Jag tror att det är upp till TS att avgöra själv alla är vi ju olika.

edit: Jag tycker att det gör störst skillnad i spel både när det gäller inlevelse och se "motståndare"

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Byta från 1920x1080 24" till 1920x1080 27" gör ingen märkbar skillnad. Då kan du lika gärna flytta din nuvarande skärm lite närmare om du vill att den ska fylla lite mer av synfältet.

Större skärm köper man för att den rymmer mer information på skärmen.

Skrivet av krejsi:

Det var det jag borde ha frågat efter.....

FYP.
Man undrar ju, kommer vissa individer att köpa 30 tums skärmar med 1920x1080 om ett par år?

EDIT - Tydligen.

Permalänk
Avstängd

Tycker dell ultrasharp ips är väldigt trevliga..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk

vet inte varför du vill köpa en, men jag vill köpa en för jag tycker allting är för litet på skärmen när man har 24" 1080p, 27" med 1080p känns som att det kommer hjälpa lite då allt blir större och man ser lite mera i spel då.

EDIT: lånar tråden lite vilken ips panel ska man gå på om man vill spela på skärmen men fortfarande ha en ips skärm som är bra, ser typ 4 olika ips paneler.?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Köpte Philips 273E3LHS för 2v sedan och är grymt nöjd.
Nackdelen med den är att man inte kan höja och sänka skärmen. Luta den går bra dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=886746

Har en exakt likadan! Gillar också att den har inbyggda högtalare

Fungerar klockrent! Inga nackdelar som jag upplevt än så länge iallafall! Då har jag ändå haft den i ca 2 månader.

/Dennis

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

är ni så omogna så ni är tvungna att förstöra tråden?
jag frågade en simpel fråga och vill gärna va svar på den.

jag brukar spela ett mmorpg och då vill jag kunna se mer på skärmen... dvs större skärm. har ni ingen förståelse för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ser inte varför man vill ha en 27tum med samma upplösning som en 24tummare?

Som tidigare sagt, vill du att monitorn ska ta upp större del av ditt synfält så kan du lika väl flytta monitorn närmare eller hoppa närmare monitorn då du inte tjänar någonting på en större monitor om du iaf ska ha en med samma upplösning.

FORTFARANDE INTE DET JAG FRÅGADE EFTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Köpte Philips 273E3LHS för 2v sedan och är grymt nöjd.
Nackdelen med den är att man inte kan höja och sänka skärmen. Luta den går bra dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=886746

tack för förslaget. ska kika närmare på den också

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

tack för förslaget. ska kika närmare på den också

låt folk vara lite lätt mongo om de nu vill.

far sitter på Benq 27"are, och han ställer emellanåt ner upplösningen ännu lägre än 1920x1080, av den enkla anledningen att han vill ha det större.
själv skulle jag aldrig vilja ha det, en 16:10 27"are med 2560x1600 vore det optimala anser jag, alternativt en 32 a med 4k upplösning, men det lär ju kosta därefter när de kommer. men då spelar jag i princip aldrig.

I vissa spel är texturerna så kassa så det inte spelar någon roll att man kör med låg eller hög upplösning.

benq 27"arna är riktigt nice, köpte en för 1700 alldeles nyss, och det är ju fruktansvärt billigt

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krejsi:

är ni så omogna så ni är tvungna att förstöra tråden?
jag frågade en simpel fråga och vill gärna va svar på den.

jag brukar spela ett mmorpg och då vill jag kunna se mer på skärmen... dvs större skärm. har ni ingen förståelse för det?

Du ser inte mer för att skärmen är större. Det blir bara större pixlar och utdragen bild. Hell jag ser knappt skillnad på min 24" 1920x1080 vs 27" 2560 x 1440 bredvid varandra (storleksmässigt!!!) så förvänta dig inta underverk.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en 27" skärm. 1:a på prisjakt är Philips 273E3LHS http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=886746

Nån som vet nåt om den?

Permalänk
Citat:

Du ser inte mer för att skärmen är större. Det blir bara större pixlar och utdragen bild. Hell jag ser knappt skillnad på min 24" 1920x1080 vs 27" 2560 x 1440 bredvid varandra (storleksmässigt!!!) så förvänta dig inta underverk.

Är ju riktigt konstigt att du inte ser skillnad på det, jag bytte upp mig från 24 till 27 o det var ju som att gå från 42 till 46, o ser man inte det så borde man kolla upp saker o ting med sin syn!!!

Visa signatur

| AMD PPHENOM 2 X6 1100T BLACK EDITION | ASUS FORMULA V | ASUS nVidia GTX580 1536MB PCI-E x 2 | 16GB CORSAIR 4GB CL9 1866Mhz DOMINATOR | INTEL X25-M 80GB SSD | ANTEC POWERSUPPLY HIGH CURRENT GAMER 900W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

är ni så omogna så ni är tvungna att förstöra tråden?
jag frågade en simpel fråga och vill gärna va svar på den.

jag brukar spela ett mmorpg och då vill jag kunna se mer på skärmen... dvs större skärm. har ni ingen förståelse för det?

Jag har absolut förståelse för det. Jag sitter på en 27" själv som kör upplösningen 1920 x 1080, jag tycker det funkar väldigt bra. Inlevelsen är större än när jag körde på min 23" i samma upplösning. Nu när jag ställer skärmarna brevid varandra tycker jag inte att 27" känns märkbart mindre skarp, men jag är å andra sidan ingen total grafiknörd. Spelar man mest MMO och vill ha en balans mellan snabbhet, bra färger etc. tycker jag inte att man måste slå till på en IPS med högre upplösning än 1080p.

Folk kommer säga att man inte kan köra 1080p med 27" pga. pixelstorleken, men jag tycker det fungerar bra. Hade jag köpt en skärm med högre upplösning hade också mitt grafikkort fått jobba hårdare, och jag uppskattar flyt i spelen. Att köra högre än 1920 x 1080 är väl nice om man kör SLI med två vassa grafikkort, men för mig duger 1080p bra. Dessutom är det en upplösning de flesta spel har stöd för.

Det enda jag är grinig över då det gäller min skärm är lite backlight bleeding. Det är inget fel på skärpan i bilden. För min del skulle jag ge tummen upp för 1080p på en 27", men eftersom många uppenbarligen inte står med pixelstorleken skulle jag rekommendera dig att fråga i någon butik om du kan få titta på en skärm i den storleken som kör den upplösningen.

Edit: Glömde nämna vilken skärm jag sitter på. Det är en Samsung S27A950D. Den är lite dyrare (runt 5000 kr) men färgerna är sjukt bra och den är snabb. Enda nackdelen är lite backlight bleeding (ljus som läcker in från kanterna) särskilt i högra hörnet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktickiller-:

Är ju riktigt konstigt att du inte ser skillnad på det, jag bytte upp mig från 24 till 27 o det var ju som att gå från 42 till 46, o ser man inte det så borde man kolla upp saker o ting med sin syn!!!

ärligt talat är det snarare som att gå från 42 till en 47.25" skärm

men visst håller jag med, framförallt märker man nog skillnad med 1920x1080 på båda, allt blir mycket större,
alternativt man får plats med massa massa mer med rätt upplösningar för varje skärm.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av krejsi:

är ni så omogna så ni är tvungna att förstöra tråden?
jag frågade en simpel fråga och vill gärna va svar på den.

jag brukar spela ett mmorpg och då vill jag kunna se mer på skärmen... dvs större skärm. har ni ingen förståelse för det?

Om det är någon som är omogen här är det nog du.
Tror du reagerar så starkt som du gör just för att du innerst inne vet att folk har rätt, men du vill till varje pris stilla ditt törstande habegär genom att göra ett "billigt", halvdant köp som du kommer vilja uppgradera ganska så snart igen.
Om du vill göra en riktig uppgradering och inte bara ett meningslöst köp så köp då en 27 tums IPS-skärm med 2560*1440 eller en TN 27a som åtminstone har högre uppdateringsfrekvens mot skärmarna du har idag. Alternativt så väntar du tills de här 27-tums MVA-skärmarna med 120Hz kommit och får extremt mycket bättre kontrast (i princip alla skärmar idag ligger på knappa 1000:1, dessa kommer läcka runt en femtedel så mkt ljus som dagens).

Citat:

Taiwanese AU Optronics is one of the largest LCD panel makers today and at their website they have revealed two new 120 Hz enabled VA panels in 24 and 27 inches, paving the way for 120 Hz VA based PC monitors in 2012.

120 Hz VA panels
AU Optronics is a proponent of the VA LCD panel technology and they are producing LCD panels for a range of LCD monitors and TVs today. At their official website AUO has revealed two new 120 Hz AMVA panels.

AUO LCD factory in China

This is the first time that the 120 Hz technology extends beyond the cheaper, inferior TN panels used in most monitors today. 120 Hz panels enable smoother and faster motion reproduction, and the 120 Hz technology is of particular advantage to gaming.

The new 120 Hz AMVA panels are called M240HW02 V5 (24 inches) and M270HW02 V2 (27 inches). The panels also incorporate AUO’s other LCD panel characteristics such as a high 5000:1 static contrast ratio, Full HD and 12 ms response time.

120 Hz VA panels are not expected to be 100 % as fast as 120 Hz TN panels due to the pixel structure but 120 Hz VA panels should provide gamers with a great panel with a good balance between picture quality and speed.

No words on actual products yet but BenQ is using a lot of AUO panels in their monitors so they might lead the race in this area. The panels will most likely go into mass production next year.

Finns ju redan någon 27a med högkontrastpanel, men den har ingen fantastisk pixelrespons vilket trådskaparen verkar efterfråga.
Benq EW2730 tror jag den heter.. jämför BEnw EW2430/20, VW2430/20 och BL2400.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av DH82:

Jag måste säga att jag inte håller med er. Jag gick från en 24tum 1920x1080 till en 32tum 1920x1080 och jag trivs mycket bättre med min 32tum. Så jag tycker det är fel att säga att det inte gör någon skillnad bara för att det e samma upplösning. Jag tror att det är upp till TS att avgöra själv alla är vi ju olika.

edit: Jag tycker att det gör störst skillnad i spel både när det gäller inlevelse och se "motståndare"

Men sen är det ju en viss skillnad på en storleksändring på tre respektive åtta tum också..
TS kanske borde köpa en 32-tumsTV istället?
Risk att det upplevs väl stort, men har man bara ett djupt skrivbord så kan man skjuta baks skärmen lite.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11736418']Om det är någon som är omogen här är det nog du.
Tror du reagerar så starkt som du gör just för att du innerst inne vet att folk har rätt, men du vill till varje pris stilla ditt törstande habegär genom att göra ett "billigt", halvdant köp som du kommer vilja uppgradera ganska så snart igen.
Om du vill göra en riktig uppgradering och inte bara ett meningslöst köp så köp då en 27 tums IPS-skärm med 2560*1440 eller en TN 27a som åtminstone har högre uppdateringsfrekvens mot skärmarna du har idag. Alternativt så väntar du tills de här 27-tums MVA-skärmarna med 120Hz kommit och får extremt mycket bättre kontrast (i princip alla skärmar idag ligger på knappa 1000:1, dessa kommer läcka runt en femtedel så mkt ljus som dagens).

Finns ju redan någon 27a med högkontrastpanel, men den har ingen fantastisk pixelrespons vilket trådskaparen verkar efterfråga.
Benq EW2730 tror jag den heter.. jämför BEnw EW2430/20, VW2430/20 och BL2400.

läste du ens första inlägget av mig?

Permalänk

Snälla, kan alla sluta referera till 1080p när det gäller datorskärmar?
P står för progressive, och alla datorskärmar är detta.

Och till TS, ditt första inlägg efterfrågar en 27" skärm som kostar under 4000. Då tänker vi normalt funtade
människor att du vill ha en upplösning som matchar denna storlek, dvs högre än 1920x1080.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Hyperträd:

Snälla, kan alla sluta referera till 1080p när det gäller datorskärmar?
P står för progressive, och alla datorskärmar är detta.

Och till TS, ditt första inlägg efterfrågar en 27" skärm som kostar under 4000. Då tänker vi normalt funtade
människor att du vill ha en upplösning som matchar denna storlek, dvs högre än 1920x1080.

Ja, precis. Men han verkar så arg. Upplösning är det som ger mer yta att jobba med, inte storleken på panelen. Men eftersom han vill tumma på skärm-delen i sin dator-setup, den delen man byter absolut minst ofta, så låt honom. Det finns massa 27" TN-paneler med 1920*1080, och det verkar ju räcka för honom! ^^

Till OP, chilla, det finns massa billiga skärmar, BenQ har säkert vad du vill ha!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

Och till TS, ditt första inlägg efterfrågar en 27" skärm som kostar under 4000. Då tänker vi normalt funtade
människor att du vill ha en upplösning som matchar denna storlek, dvs högre än 1920x1080.

Det är rent nys att påstå att 1920x1080 inte passar denna storlek. Det är ett påhitt av människor som av någon anledning utgår från att alla vill ha samma sak som de själva. Det säger sig självt att 1920x1080 passar 27" när det är den vanligaste upplösningen för denna storlek.

Permalänk
Skrivet av kol:

Det är rent nys att påstå att 1920x1080 inte passar denna storlek. Det är ett påhitt av människor som av någon anledning utgår från att alla vill ha samma sak som de själva. Det säger sig självt att 1920x1080 passar 27" när det är den vanligaste upplösningen för denna storlek.

Det vanligaste för handikappade människor brukade vara att sitta och dregla i en grotta nånstans.
Tack och lov så går utvecklingen framåt, men visst, skicka TS in i grottan igen...

Permalänk
Medlem

Har själv en EW2730V (VA-panel), och precis som Jonte[YoT] sa lider den enormt av ghosting. Färgerna är bra, svärtan och betraktningsvinklarna lika så, men ghostingen förstör alltihop, så har du tänkt använda skärmen till spel, film eller webbsurfning så köp inte den!