Alternativ till Android Market?

Permalänk
Medlem

Gillar hur de flesta lyckats missuppfatta TS helt.
Han vill helt enkelt kunna filtrera bort appar som inte är helt gratis. Han har aldrig sagt att han kräver att alla apps blir gratis åt honom, han vill bara veta om det finns något ställe som hobbyist-developers använder för att sprida sina verk.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

För att svara på din fråga och inte sväva in på en syn jag inte förstår.

Utbudet lär vara extremt smalt då android market gissningsvis är tillräckligt öppet för väldigt många. Samt är det där alla användare finns som kan tänkas använda din produkt om man nu gör en app med öppen källkod. Så varför lägga upp den någon annanstans?

Den enda anledningen jag ser ifall man är emot Android Market är Google.

Det är det som är problemet med Android Market, att det är så "öppet" att vemsomhelst kan publicera vad för skräp som helst.

Varför inte lägga upp den någon annanstans?
Bara för att man lägger upp den på Android Market, så betyder det inte att man också kan lägga ut den någon annanstans.

Jag har ingenting emot Google. Jag gillar faktiskt Google. Tycker bara inte om Android Market.

Skrivet av Citruz:

Ta en titt på XDA-Developers applikationsdel, där hittar du en hel del schyssta appar och spel som utvecklarna på forumet har skapat.

Tack. xda-developers borde kansk ha ett eget repository.

Skrivet av eliasbajen:

dom som skapat apparna är värda pengar

Edit: påstår inte att jag är emot pirat kopiering, stödjer det snarare.. Men en hård arbetande developer är tamefan värd dom dära 7kr eller vad dom nu vill ha

Vill dom ta betalt för apparna så är det fine. Men jag vill ha appar där utvecklarna valt att inte ta betalt.
För övrigt så är jag varken för eller emot piratkopiering. Personligen så piratkopierar jag ingen mjukvara.

Skrivet av Rixxz:

Gillar hur de flesta lyckats missuppfatta TS helt.
Han vill helt enkelt kunna filtrera bort appar som inte är helt gratis. Han har aldrig sagt att han kräver att alla apps blir gratis åt honom, han vill bara veta om det finns något ställe som hobbyist-developers använder för att sprida sina verk.

Ja!
Och då säger alla att jag är troll, egoistisk, självisk, snål, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja!
Och då säger alla att jag är troll, egoistisk, självisk, snål, etc.

Skrivet av rektor:

Android Market suger.
Fullt med betalappar, appar med reklam, demoappar, appar som tigger donationer, appar med begränsad funktionalitet som säger att jag ska uppgradera till pro versionen, etc.
Känns som Windows sharewaren-eran på 1997.

Om det var det du menade så är du jävligt sålig på att formulera dig.

Permalänk
Avstängd

Hittade en app store som heter Aptoide.
Man kan välja vilka repositories man ska iägga till i den.

Men jag känner inte till verka repos som finns, skulle vilja ha ett FOSS-only repo.

Finns med ett standard repo som jag tror det bara är gratis appar.

Permalänk
Medlem

Som Linux-användare hade jag också hoppats på att Android hade något "open source community" liknande det som finns gör GNU/Linux. Det finns ju alternativ med fria programvaror (och då menar jag inte bara fri som i gratis utan med öppen källkod som är fri att använda och ändra) när det gäller datorprogram, så varför skulle inte detta också kunna existera för smartphones?

Har själv ingen smartphone men hade hoppats Android hade varit en trevlig plattform då det ska vara baserat på öppen källkod och Linuxliknande operativsystem. Men tydligen verkar det vara samma kommersiella skit som i Windowsvärlden...

Ni som tror att man inte kan göra gratis programvaror kan ju läsa på lite om GNU och testa köra någon Linuxdist på datorn för att öppna era ögon. Det borde ju finnas användare som utvecklar egna program som de vill ska vara fria att använda även för Android?

Jag förstår precis hur rektor känner sig... Jag ska nog inte köpa mig någon smartphone förrän det kommer någon tillverkare som satsar på Linux och en helt öppen plattform.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Som Linux-användare hade jag också hoppats på att Android hade något "open source community" liknande det som finns gör GNU/Linux. Det finns ju alternativ med fria programvaror (och då menar jag inte bara fri som i gratis utan med öppen källkod som är fri att använda och ändra) när det gäller datorprogram, så varför skulle inte detta också kunna existera för smartphones?

Det finns ju en "community", kallad Internet. Vill man ha det bekvämt och kunna hitta allt på samma ställe dock, som tex Market, så vetefan. Men att söka fria appar på google är väl inte så mycket jobbigare än att söka i Market?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns ju en "community", kallad Internet. Vill man ha det bekvämt och kunna hitta allt på samma ställe dock, som tex Market, så vetefan. Men att söka fria appar på google är väl inte så mycket jobbigare än att söka i Market?

Jo men som Linuxanvändare blir man bekväm och vill ha ett repository där all programvara man behöver redan finns. Att söka på google känns väldigt förlegat, som när man körde Windows ju...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jo men som Linuxanvändare blir man bekväm och vill ha ett repository där all programvara man behöver redan finns. Att söka på google känns väldigt förlegat, som när man körde Windows ju...

(of topic: repositorys var min första obehagliga överraskning, när jag gav mig på att testa linux för några år sedan. Det hela slutade med att jag blev mer nöjd som windowsanvändare )

Hur fungerar det egentligen med öppna programvaror och repositorys? Det är väl bara färdigkompilerade programvaror man får hem via dom ändå?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

(of topic: repositorys var min första obehagliga överraskning, när jag gav mig på att testa linux för några år sedan. Det hela slutade med att jag blev mer nöjd som windowsanvändare )

Hur fungerar det egentligen med öppna programvaror och repositorys? Det är väl bara färdigkompilerade programvaror man får hem via dom ändå?

Färdigkompilerade eller inte beror på vilken dist man kör. Gentoo t.ex. har ju repository av källkod som man kompilerar vid installation, likaså FreeBSD. Men annars är det oftast färdigkompilerade program (alternativt källkod man kompilerar automatiskt vid installation), testade och anpassade att fungera ihop med övriga programpaket i den aktuella distributionen man använder. Man slipper oroa sig för att det är något virus man laddar hem via google när man kör via ett repository som man litar på. Som användare är det ju väldigt bekvämt att slippa leta efter program, de finns ju färdiga att installeras från en betrodd källa.

Android market eller vad det heter är väl motsvarigheten för Androidappar antar jag. Men då det uppenbarligen verkar vara förpestat med massa adware så känns det ju inte så roligt. Men det är väl inte så konstigt heller för googles affärsidé är ju att tjäna pengar på reklam och om folk googlar mycket för att hitta alternativ så tjänar de ju på det istället så de har väl inget intresse av att ha något fritt alternativ. Men man tycker ju att folk borde tröttna och fixa egna alternativ så småningom, alltså ett repository med FOSS-appar som rektor ville ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns ju en "community", kallad Internet. Vill man ha det bekvämt och kunna hitta allt på samma ställe dock, som tex Market, så vetefan. Men att söka fria appar på google är väl inte så mycket jobbigare än att söka i Market?

Man kan ju googla med filetype:apk
Exempel: http://www.google.com/search?q=busybox%20filetype:apk
Men då kan man ju ändå få massa skräp. Kanske bättre om man lägger till +"open source" i söksträngen, men att leta appar med Google är ju inte det lättaste, man vill ju ha en app store.
http://www.google.com/search?q=filetype:apk+%2B%22open%20sour...

Skrivet av n_sandstrom:

(of topic: repositorys var min första obehagliga överraskning, när jag gav mig på att testa linux för några år sedan. Det hela slutade med att jag blev mer nöjd som windowsanvändare )

När jag gick över till Linux så var repositories en väldigt trevlig överaskning, äntligen kunde man hämta all mjukvara från samma ställe, allt var open source, inga malware, virus, spyware, adware, etc. Allt sköttes automatiskt med uppdateringar och allt. Superenkelt, smart, säkert, snabbt och tidsbesparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

När jag gick över till Linux så var repositories en väldigt trevlig överaskning, äntligen kunde man hämta all mjukvara från samma ställe, allt var open source, inga malware, virus, spyware, adware, etc. Allt sköttes automatiskt med uppdateringar och allt. Superenkelt, smart, säkert, snabbt och tidsbesparande.

Vad tror du händer när Linux blir lika stora som windows/apple/google ?
Visst, ovan vore ett himmelrike men kommer nog förbli en dröm, allafall när många lägger ner stora jobb och ska dela med sig till användare i windows/apple/google världen. Visst finns det entusiaster, men vad förväntar du dig när alla vill ha en bit av den gigantiska kakan. Jobba gratis ?
Ni tar ju själva betalt genom eran app, så då borde det väl finnas lite förståelse för att även du måste betala nån gång emellanåt.
Så tyvärr, vi får nog leva med alla dom olika varianter av skräp som finns idag om man vill ha en fri värld alt apples styrda värld (som dock fortfarande släpper igenom skit).
Så, din grundtanke vore ett himmelrike även för mig, men men...du får nog snällt acceptera situationen och sortera alldeles själv. Å vill du inte betala så får du snällt acceptera och vara utan den appen ! Sorry !

Permalänk
Medlem

MenGNU-licensen som gäller i Linux förhindrar effektivt proprietär mjukvara, alltså program med hemlig källkod. Det är ju stora fördelen (eller nackdelen beroende på hur man ser det) med Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av essb_10:

Vad tror du händer när Linux blir lika stora som windows/apple/google ?
Visst, ovan vore ett himmelrike men kommer nog förbli en dröm, allafall när många lägger ner stora jobb och ska dela med sig till användare i windows/apple/google världen. Visst finns det entusiaster, men vad förväntar du dig när alla vill ha en bit av den gigantiska kakan. Jobba gratis ?
Ni tar ju själva betalt genom eran app, så då borde det väl finnas lite förståelse för att även du måste betala nån gång emellanåt.
Så tyvärr, vi får nog leva med alla dom olika varianter av skräp som finns idag om man vill ha en fri värld alt apples styrda värld (som dock fortfarande släpper igenom skit).
Så, din grundtanke vore ett himmelrike även för mig, men men...du får nog snällt acceptera situationen och sortera alldeles själv. Å vill du inte betala så får du snällt acceptera och vara utan den appen ! Sorry !

Jag kör nu Ubuntu och det har ett repository med open source mjukvara. Sen kan man lägga dit repository för proprietär mjukvara om man vill, men det behöver man inte.
Skulle Linux bli lika stort som Windows och Mac OS X så skulle det komma fler proprietära program till Linux, men jag skulle antagligen fortfarande ha kvar mitt repository i Ubuntu.

Skrivet av ronnylov:

MenGNU-licensen som gäller i Linux förhindrar effektivt proprietär mjukvara, alltså program med hemlig källkod. Det är ju stora fördelen (eller nackdelen beroende på hur man ser det) med Linux.

Linux kärnan är licenserat under GNU GPL licensen, andra program som följer med operativ systemet är mestadels licenserat under GPL samt andra open source licenser (BSD, Mozilla, Apache, etc). Men vemsomhelst får utveckla proprietära program för Linux och det finns massvis med företag som gör det.