Permalänk

Dator beter sig konstigt

Hej på er!

Har inte haft några problem alls med min dator, fram tills idag, eller egentligen för en vecka sedan. Skärmen blev svart och grafikkortsfläktarna snurrade på i 100%, jag kunde dock fortsätta prata med polarna på Skype, men för att kunna komma ut ur situationen behövdes en omstart (ze power knappen).
Jag tänkte att det måste givetvis vara dem nya drivrutinerna, installerade 11.11b och bara efter någon dag så hände det här, så tog bort drivrutinerna och installerade 11.11a igen. Sen har det varit bra fram tills idag då det hände igen, jag tänkte bara jaha, jäkla skit... Vad är det nu då, liksom... Tänkte starta datorn igen men nu är den stendöd... När jag försöker starta den så gör den tre olika saker, beroende på hur länge den har varit avstängd:

1. Försöker boota (ingen bild på skärmen), fläktarna på grafikkorten går igång 100%
2. Lyckas boota, kommer fram till Windows-flaggan och stänger sedan av sig (startar om)
3. Lyckas boota, kommer in i Windows för att sedan starta om automatiskt igen (funkar oftast 5-10 minuter)

I vissa av fallen då den startar om lyckas den starta om igen och starta om en gång till, annars händer det första igen, svart skärm med 2st HD5870 som försöker flyga iväg.

Datorn består av:
Intel Core i7 920 @ 3.80GHz (den har varit stabil med denna klock i flera månader, men är just nu återställd till 2.66GHz)
16GB DDR3 1600MHz Corsair Vengeance LP RAM
Sapphire HD5870 + XFX HD5870 = CrossFireX
Gigabyte GA-EX58-UD3R rev 1.6
Corsair 750W

Har uppdaterat BIOS för ett tag sedan så det ska vara senaste BIOS också.

Det jag har gjort är att jag har testat att köra grafikkorten individuellt och det blev fortfarande likadant, en av de tre olika sakerna hände. Bytte då ut RAMen till mina gamla 6GB, samma sak. Har testat att koppla ur SSD (OCZ Vertex 2 120GB) och Samsung Spinpoint F1 1TB, samma sak. Eftersom datorn verkar klara sig längre när den har varit avstängd en stund kunde man ju tro att det är värmeproblem men det är det verkligen inte, har ett rejält Cosmos S chassi med en Noctua CPU-fläkt med 2st 120mm fläktar. Det är trångt mellan grafikkorten men det har inte varit något problem innan. Förstår mig verkligen inte på det här, har resetat CMOS och uppnått samma resultat... Hjälp! Jag lyckade också ta bort ATi drivrutinerna när jag väl kom in i Windows men antar att det inte är dem det beror på eftersom datorn är helmysko redan innan i BIOS... Tacksam för förslag!

Uppdatering:
Orsaken i mitt fall var att 24-pinskontakten (ATX) hade smält, skickade tillbaka moderkort + nätagg och fick nytt från komplett; så om ni stöter på samma problem så kolla 24-pinsen!

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Hmm knivig situation.
Det enda jag kan tänka på är att koppla in din C disk till en annan dator, koipera dumpfilerna (BSOD infon). OCh få någon som kan läsa det.
För det låter som att du har tänkt på det mesta :/

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Hej på er!

Har inte haft några problem alls med min dator, fram tills idag, eller egentligen för en vecka sedan. Skärmen blev svart och grafikkortsfläktarna snurrade på i 100%, jag kunde dock fortsätta prata med polarna på Skype, men för att kunna komma ut ur situationen behövdes en omstart (ze power knappen).
Jag tänkte att det måste givetvis vara dem nya drivrutinerna, installerade 11.11b och bara efter någon dag så hände det här, så tog bort drivrutinerna och installerade 11.11a igen. Sen har det varit bra fram tills idag då det hände igen, jag tänkte bara jaha, jäkla skit... Vad är det nu då, liksom... Tänkte starta datorn igen men nu är den stendöd... När jag försöker starta den så gör den tre olika saker, beroende på hur länge den har varit avstängd:

1. Försöker boota (ingen bild på skärmen), fläktarna på grafikkorten går igång 100%
2. Lyckas boota, kommer fram till Windows-flaggan och stänger sedan av sig (startar om)
3. Lyckas boota, kommer in i Windows för att sedan starta om automatiskt igen (funkar oftast 5-10 minuter)

I vissa av fallen då den startar om lyckas den starta om igen och starta om en gång till, annars händer det första igen, svart skärm med 2st HD5870 som försöker flyga iväg.

Datorn består av:
Intel Core i7 920 @ 3.80GHz (den har varit stabil med denna klock i flera månader, men är just nu återställd till 2.66GHz)
16GB DDR3 1600MHz Corsair Vengeance LP RAM
Sapphire HD5870 + XFX HD5870 = CrossFireX
Gigabyte GA-EX58-UD3R rev 1.6
Corsair 750W

Har uppdaterat BIOS för ett tag sedan så det ska vara senaste BIOS också.

Det jag har gjort är att jag har testat att köra grafikkorten individuellt och det blev fortfarande likadant, en av de tre olika sakerna hände. Bytte då ut RAMen till mina gamla 6GB, samma sak. Har testat att koppla ur SSD (OCZ Vertex 2 120GB) och Samsung Spinpoint F1 1TB, samma sak. Eftersom datorn verkar klara sig längre när den har varit avstängd en stund kunde man ju tro att det är värmeproblem men det är det verkligen inte, har ett rejält Cosmos S chassi med en Noctua CPU-fläkt med 2st 120mm fläktar. Det är trångt mellan grafikkorten men det har inte varit något problem innan. Förstår mig verkligen inte på det här, har resetat CMOS och uppnått samma resultat... Hjälp! Jag lyckade också ta bort ATi drivrutinerna när jag väl kom in i Windows men antar att det inte är dem det beror på eftersom datorn är helmysko redan innan i BIOS... Tacksam för förslag!

Provat att installera om windows?

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Hej på er!

Har inte haft några problem alls med min dator, fram tills idag, eller egentligen för en vecka sedan. Skärmen blev svart och grafikkortsfläktarna snurrade på i 100%, jag kunde dock fortsätta prata med polarna på Skype, men för att kunna komma ut ur situationen behövdes en omstart (ze power knappen).
Jag tänkte att det måste givetvis vara dem nya drivrutinerna, installerade 11.11b och bara efter någon dag så hände det här, så tog bort drivrutinerna och installerade 11.11a igen. Sen har det varit bra fram tills idag då det hände igen, jag tänkte bara jaha, jäkla skit... Vad är det nu då, liksom... Tänkte starta datorn igen men nu är den stendöd... När jag försöker starta den så gör den tre olika saker, beroende på hur länge den har varit avstängd:

1. Försöker boota (ingen bild på skärmen), fläktarna på grafikkorten går igång 100%
2. Lyckas boota, kommer fram till Windows-flaggan och stänger sedan av sig (startar om)
3. Lyckas boota, kommer in i Windows för att sedan starta om automatiskt igen (funkar oftast 5-10 minuter)

I vissa av fallen då den startar om lyckas den starta om igen och starta om en gång till, annars händer det första igen, svart skärm med 2st HD5870 som försöker flyga iväg.

Datorn består av:
Intel Core i7 920 @ 3.80GHz (den har varit stabil med denna klock i flera månader, men är just nu återställd till 2.66GHz)
16GB DDR3 1600MHz Corsair Vengeance LP RAM
Sapphire HD5870 + XFX HD5870 = CrossFireX
Gigabyte GA-EX58-UD3R rev 1.6
Corsair 750W

Har uppdaterat BIOS för ett tag sedan så det ska vara senaste BIOS också.

Det jag har gjort är att jag har testat att köra grafikkorten individuellt och det blev fortfarande likadant, en av de tre olika sakerna hände. Bytte då ut RAMen till mina gamla 6GB, samma sak. Har testat att koppla ur SSD (OCZ Vertex 2 120GB) och Samsung Spinpoint F1 1TB, samma sak. Eftersom datorn verkar klara sig längre när den har varit avstängd en stund kunde man ju tro att det är värmeproblem men det är det verkligen inte, har ett rejält Cosmos S chassi med en Noctua CPU-fläkt med 2st 120mm fläktar. Det är trångt mellan grafikkorten men det har inte varit något problem innan. Förstår mig verkligen inte på det här, har resetat CMOS och uppnått samma resultat... Hjälp! Jag lyckade också ta bort ATi drivrutinerna när jag väl kom in i Windows men antar att det inte är dem det beror på eftersom datorn är helmysko redan innan i BIOS... Tacksam för förslag!

Testa att boota i fail safe mode. Funkar det kan det vara en fil som är korrupt. Testa att göra en repair med installationsskivan.

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk

Tack för era förslag! Nu idag verkar datorn inte vilja alls dock... nu när jag försöker starta den har jag bara svart skärm, sen efter kanske 5 sekunder går grafikkortsfläktarna igång på max och tja, inget händer, mus/tangentbord lyser inte upp, skärmen får aldrig någon signal, Windows startar inte (antar detta eftersom inga USB portar får ström och hörs inget i högtalarna), moderkortet piper inte heller... Fattar ingenting. Kan moderkortet bara dö sådär? Jag har uteslutit minnena, grafikkorten vill jag tro är okej om inte båda har åkt på samma fel, det konstiga är att troligen om jag nu skulle bara sätta i ett utav dem skulle säkert Windows boota igen men för att sedan dö efter någon minut och göra samma sak när man försöker starta den igen... Har kollat alla PCI-E 6-pinskablar och ser inget fel med dem, kan inte se något fel på moderkortet (inte för att man ser speciellt mycket när man har en gigantisk kylfläns i vägen och två grafikkort, men men... En sak jag inte lyckas med är att få ut 8-pinskabeln till processorn eftersom kylflänsen är för stor och spärrarna på dem där 2x 4-pinsen är tydligen grymt starka, men tycker inte det borde vara det heller...

Uppdatering:
Tror jag har funnit problemet, när jag kopplade ur 24-pinskontakten till moderkortet fann jag att en utav pinsen har... smält. Halva plasten har smält och det ser ut som en svart smörja i det hålet som den skulle varit i... Vet inte om jag vågar rengöra och försöka få igång den igen, det blir nog ett nytt moderkort. X58 som är så billigt också, attans!

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"