Bästa möjliga spelljud med hörlurar, vilket ljudkort? (Xonar vs X-Fi)

Permalänk
Medlem

Bästa möjliga spelljud med hörlurar, vilket ljudkort? (Xonar vs X-Fi)

Hallå!

Är sugen på att förbättra spelljudet nu när man kör en del BF3 med sitt fantastiska ljud. Idag har jag ett par Sennheiser HD380 Pro samt ett X-Fi XtremeMusic, ljudkortet är kopplat med optisk kabel till min surroundreceiver (Onkyo TX-SR876) som driver hörlurarna.

Det jag är sugen på att köpa är ett ASUS Xonar Essence STX. Då kan jag istället koppla lurarna direkt till datorn istället för att sladden ska gå tvärs över rummet till receivern plus att det förhoppningsvis kommer att låta bättre pga bättre hörlursförstärkare i Xonar. Frågan är om X-Fi kortet är bättre på att hantera spelljud än ASUS Xonar? Tappar jag några effekter eller liknande? Vad jag har förstått så används inte EAX längre i Windows 7, utan man använder OpenAL istället vilket Xonar Essence stödjer fullt ut?

Hjälp mig köpa rätt är ni snälla

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Om lurarna har låg impedans så blir skillnaden mellan X-Fi't (eller Xonar DX) och STX inte särskilt stor. Overkill att köpa ett ljudkort som är dyrare än hörlurarna? Jag har ägt alla ovan nämnda ljudkort till Sennheiser PC 360. Nu vet jag inte om lurarna är direkt jämförbara med dina men Moderkort <<<<< X-Fi < DX/D1 - STX/ST (kunde inte höra skillnad mellan DX & STX)

Permalänk
Medlem

X-Fi'et driver inte lurarna, det gör min surroundreceiver. Så impedansen är irrelevant i frågeställningen X-Fi vs Xonar.
HD380Pro kostade runt 1500 när jag köpte dem, sen nu efter ett år eller 2 så har de blivit enormt prispressade, så ser det inte som overkill.

Känns som att HD380 Pro är jämförbara med PC360. 380 Pro har lite högre impedans och går djupare (enligt spec).

Men frågeställningen var ju även om jag tappar något i form av ljudeffekter eller liknande genom att stoppa i ett Xonar kort istället för ett X-Fi, ren ljudkvalité är ju inte allt när det gäller spel.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

X-Fi'et driver inte lurarna, det gör min surroundreceiver. Så impedansen är irrelevant i frågeställningen X-Fi vs Xonar.
HD380Pro kostade runt 1500 när jag köpte dem, sen nu efter ett år eller 2 så har de blivit enormt prispressade, så ser det inte som overkill.

Känns som att HD380 Pro är jämförbara med PC360. 380 Pro har lite högre impedans och går djupare (enligt spec).

Men frågeställningen var ju även om jag tappar något i form av ljudeffekter eller liknande genom att stoppa i ett Xonar kort istället för ett X-Fi, ren ljudkvalité är ju inte allt när det gäller spel.

Kort svar: nej.
Det finns en del mindre skillnader mellan CMSS och Dolby Headphone där folk föredrar det ena eller det andra. Xonar kan emulera EAX 1, 2 & 5 men saknar stöd för EAX 3 & 4. Här är en lista. De buntar ihop EAX 3,4 & 5. Jag skulle gissa att det finns extremt få spel som bara stödjer EAX 3 eller 4. Kanske finns en del fall där spelen måste använda EAX 2 ist för 3/4 och därför tappar någon kvalitet.

Ovan gäller bara gamla spel. Alla nya spel använder antingen EAX 5 eller (som de flesta) inte alls. Finns en del äldre spel som påverkas så googla upp individuella spel som du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

X-Fi'et driver inte lurarna, det gör min surroundreceiver. Så impedansen är irrelevant i frågeställningen X-Fi vs Xonar.
HD380Pro kostade runt 1500 när jag köpte dem, sen nu efter ett år eller 2 så har de blivit enormt prispressade, så ser det inte som overkill.

Känns som att HD380 Pro är jämförbara med PC360. 380 Pro har lite högre impedans och går djupare (enligt spec).

Men frågeställningen var ju även om jag tappar något i form av ljudeffekter eller liknande genom att stoppa i ett Xonar kort istället för ett X-Fi, ren ljudkvalité är ju inte allt när det gäller spel.

Är själv inne på att skaffa ett ST och efter alla de recensioner jag läst så fungerar det bra till spel med, i vissa spel (lite äldre) eller de som kör väldigt tung optimering mot EAX kunde några ljudeffekter återges felaktigt men som sagt inte så många spel numera som kör mot EAX på det sättet.

Jag letar efter ett kort som är bra till hörlurar, har bra kvalitet till musik och som ska fungera till spel och då ser ST ut att var den bästa kombinationen. Att ljudet sedan lär vara gudomligt till musik är bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Är själv inne på att skaffa ett ST och efter alla de recensioner jag läst så fungerar det bra till spel med, i vissa spel (lite äldre) eller de som kör väldigt tung optimering mot EAX kunde några ljudeffekter återges felaktigt men som sagt inte så många spel numera som kör mot EAX på det sättet.

Jag letar efter ett kort som är bra till hörlurar, har bra kvalitet till musik och som ska fungerar till spel och då ser ST ut att var den bästa kombinationen. Att ljudet sedan lär vara gudomligt till musik är bara en bonus.

Med (lättdrivna) lurar under 2k så skulle jag tycka att ett ST är pengar i sjön kort sagt (men många här delar inte den åsikten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Med (lättdrivna) lurar under 2k så skulle jag tycka att ett ST är pengar i sjön kort sagt (men många här delar inte den åsikten).

Man köper inte ett ST endast för hörlursförstärkaren, för 1500 kr finns det inget som kan leverera en sådan ljudkvalitet till musik. När jag finlyssnar så gör jag det på mitt HiFi-system men jag vill inte att musiken jag lyssnar på via datorn skall låta helt kasst i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Man köper inte ett ST endast för hörlursförstärkaren, för 1500 kr finns det inget som kan leverera en sådan ljudkvalitet till musik. När jag finlyssnar så gör jag det på mitt HiFi-system men jag vill inte att musiken jag lyssnar på via datorn skall låta helt kasst i jämförelse.

Det är klart att ST:n har bättre komponenter utöver förstärkaren.
Min poäng är att utan hörlurar för flera tusenlappar så låter musik inte märkbart bättre än ett på ett DX även i lossless & verkligen inte på vanliga mp3:er eller spotify (t ex PC360 som ett exempel där jag hörde små skillnader efter att ha testat ST i över en vecka hemma).
Hur du får ett D1 med PC360 till att låta "helt kasst" jämfört med ett PC360 + ST har jag väldigt svårt att förstå.

Däremot så låter HD-650, (tar sennheiser som exempel igen då jag har mest erfarenhet av dem) med en bra DAC (som t ex ST, där den dessutom är uppgraderingsbar) och från en bra, källa absolut mckt bättre på ett ST än på ett D1. Men om man inte är uppe i den prisklassen så rekomenderar jag verkligen inte ett ST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Det är klart att ST:n har bättre komponenter utöver förstärkaren.
Min poäng är att utan hörlurar för flera tusenlappar så låter musik inte märkbart bättre än ett på ett DX även i lossless & verkligen inte på vanliga mp3:er eller spotify (t ex PC360 som ett exempel där jag hörde små skillnader efter att ha testat ST i över en vecka hemma).
Hur du får ett D1 med PC360 till att låta "helt kasst" jämfört med ett PC360 + ST har jag väldigt svårt att förstå.

Däremot så låter HD-650, (tar sennheiser som exempel igen då jag har mest erfarenhet av dem) med en bra DAC (som t ex ST, där den dessutom är uppgraderingsbar) och från en bra, källa absolut mckt bättre på ett ST än på ett D1. Men om man inte är uppe i den prisklassen så rekomenderar jag verkligen inte ett ST.

I mitt fall så går jag från det integrerade ljudkortet på PCn till ett ST och då lär jag höra skillnad vilket som. Visst gör ett DX även en stor skillnad men med ett ST så har jag option senare att investera i ett par bra lurar med. Oavsett så tror jag att jag hör skillnad på musik mellan ett DX och ett ST. När jag menar kasst så menar jag det inbyggda ljudkortet jämfört med mitt HiFi system.

Edit - I och för sig har jag först övervägt ett DX men jag är osäker på vilken ljudkvalitet till musik det har.

Permalänk
Medlem

Beställde ett Essence STX, det var ändå så billigt på CDON med 15% VIP rabatt

Även om det inte kommer låta bättre så blir det jävligt skönt att slippa dra sladden tvärs över rummet hehe

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Beställde ett Essence STX, det var ändå så billigt på CDON med 15% VIP rabatt

Även om det inte kommer låta bättre så blir det jävligt skönt att slippa dra sladden tvärs över rummet hehe

Kul, då får du rapportera sen hur det låter.

Permalänk
Medlem

Japp, återkommer när jag fått det. Nu kan man ju även uppgradera hörlurarna med gott samvete, men jag har svårt att tänka mig något som låter bättre än de jag har.

EDIT: Nu har jag fått hem, installerat och testkört kortet lite grann. Jag upplever ingen direkt förbättring jämfört med min tidigare setup men jag har inte A/B jämfört. Lyssnade nästan aldrig på musik med mina lurar förut men det är iaf ett väldigt väldigt klart ljud som kommer ur detta ljudkort även på väldigt hög volym. Har hittills bara testat ett spel (BF3) och det lät minst lika bra som X-fiet iaf. Dolby Headphone var ganska coolt men tror jag låter det vara avstängt iaf för BF3 som har ett eget "enhanced stereo" läge. Till film kan jag dock tänka mig att det är grymt då det verkligen lät som man var i ett stort rum istället för att man satt med lurar. Till spel vill jag dock ha ett mer "direkt" ljud. Största skillnaden jag märkte var faktiskt ljudupptagning via mikrofonen som lät sjukt mycket bättre

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”