Gtx570 vs x2 gtx 550Ti 1 GB

Permalänk
Medlem

Gtx570 vs x2 gtx 550Ti 1 GB

Så hur ser prestandan ut om man skulle jämföra dessa o köra dessa 2 gtx 550Ti 1 GB i sli mot ett Gtx 570 1280 mb?
Varför undrar ja det, jo http://www.dustinhome.se/product/5010614466?ssel=false&intcmp...
Det vore ju billigare eller?

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk

GTX 570 fördelar.

1. Bättre prestanda med GTX 570
2. Mer minnes mängd
3. Ingen eventuell microstuttering.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

GTX 570 fördelar.

1. Bättre prestanda med GTX 570
2. Mer minnes mängd
3. Ingen eventuell microstuttering.

2. mera minne stämmer väl inte, då 2 550 kort har 2gb och 1 570 1280?

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Skrivet av Catch:

2. mera minne stämmer väl inte, då 2 550 kort har 2gb och 1 570 1280?

Finns det någon sida där de testat den jämförelesen jag frågat efter?

2GB ? Vart då ?

Gör du det klassiska failet att fördubbla minnesmängd för att det är sli? När man kör sli så blir aldrig minnesmängden mer än den är med ett kort...

Ex. Jag har inte 6GB minne på mina kort tillsammans precis Jag har 3GB fast jag har 2 st GTX 580 3GB

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

2GB ? Vart då ?

Gör du det klassiska failet att fördubbla minnesmängd för att det är sli? När man kör sli så blir aldrig minnesmängden mer än den är med ett kort...

Ex. Jag har inte 6GB minne på mina kort tillsammans precis Jag har 3GB fast jag har 2 st GTX 580 3GB

Precis, fast man kan ju lätt tro att man får addera minnet på båda korten om man nu inte visste bättre..

1GB minne på grafikkortet som 550 kortet har börjar faktiskt bli i minsta laget för krävande spel (som BF3). Det kommer faktiskt att flaska prestandan på högre inställningar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

gtx 560ti x2 vs gtx570 då, skulle det bli mera kräm?
Jag är helt enkelt sugen på SLI

Så hur funkar det enkelt uttryckt med sli och minnena?

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Skrivet av Catch:

gtx 560ti x2 vs gtx570 då, skulle det bli mera kräm?
Jag är helt enkelt sugen på SLI

Vilka 560ti tänkte du på? Vad har du för system i övrigt? Vilka spel ska spelas? Vilken upplösning?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av Catch:

Så hur funkar det enkelt uttryckt med sli och minnena?

Ingenting händer från 1 kort till 2 kort ang. minnesmängd.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Vilka 560ti tänkte du på? Vad har du för system i övrigt? Vilka spel ska spelas? Vilken upplösning?

Ja skall köpa helt nytt system i7,ssd,16gb, ja allt möjligt, skall lira bf3 o old republic etc..
Vilka 560ti vet ja inte, men skiljer det så enormt möe på dem? tänkte om man finge 2 560ti till vad ett 580 kostar i pris o prestanda.

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk

Ok, säg som så... Har du råd med ett GTX 580 i stället så KÖP DET ! annars = 2 st http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4206753#utm_source=...

Bara fördelar med ett GTX 580 iaf !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av Catch:

Ja skall köpa helt nytt system i7,ssd,16gb, ja allt möjligt, skall lira bf3 o old republic etc..
Vilka 560ti vet ja inte, men skiljer det så enormt möe på dem? tänkte om man finge 2 560ti till vad ett 580 kostar i pris o prestanda.

En bra tumregel jag har är att man ska lägga minst dubbelt så mycket på grafik som på processor. dvs köper jag en i5 2500k så köpar jag 6970/570.
Stämmer inte alltid (sandy bridge-e kan vara lite tungt att lägga ut 10-20k på det) men om du ska spela och vill ha en i7 så ska du MINST ha ett 580 då du skulle få bättre spelprestanda om du köper en 2500k istället för 2600k och lägger det på grafik:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

ska vi se.. 2x budget kort som kommer ge dig så sjukt mycket microstruttering vs ett gtx 570 som kommer ge dig en sjukt fin spelupplevelse... VALET ÄR SVÅRT! såklart du ska ta gtx 570 om du har råd + den har mer grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch:

gtx 560ti x2 vs gtx570 då, skulle det bli mera kräm?
Jag är helt enkelt sugen på SLI

Så hur funkar det enkelt uttryckt med sli och minnena?

då kör man sli på vettiga kort, börja med ett gtx 570 och köp ett till senare isåfall, kör för fan inte med lågbudget kort i SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

ska vi se.. 2x budget kort som kommer ge dig så sjukt mycket microstruttering vs ett gtx 570 som kommer ge dig en sjukt fin spelupplevelse... VALET ÄR SVÅRT! såklart du ska ta gtx 570 om du har råd + den har mer grafikminne

Så det är så enkelt, sli med budget kort är helt enkelt att kasta pengarna i sjön?

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Hedersmedlem

Mer eller mindre. SLI ger ju inte 2x prestandan utan ~50-70% extra så två långsamma kort blir ju inte ett jättesnabbt så att säga.
Det är väl en hyfsad lösning ifall du redan har ett kort och köper ett till, men att köpa två nya långsamma kort för ungefär samma pris som ett snabbare är bara att måla in sig i ett hörn. Om du köper den snabbare kan du alltid lägga till ett till när du känner för att uppgradera. Kör du på två långsamma så är det bara byta ut bägge.

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Skrivet av The:

Mer eller mindre. SLI ger ju inte 2x prestandan utan ~50-70% extra så två långsamma kort blir ju inte ett jättesnabbt så att säga.
Det är väl en hyfsad lösning ifall du redan har ett kort och köper ett till, men att köpa två nya långsamma kort för ungefär samma pris som ett snabbare är bara att måla in sig i ett hörn. Om du köper den snabbare kan du alltid lägga till ett till när du känner för att uppgradera. Kör du på två långsamma så är det bara byta ut bägge.

men ett 580 kort är ju dyrare än 2st 560 kort och långsammare, jag tänker akdrig på framtida uppgraderingar då ja alltid byter hela datorn.
http://www.tweaktown.com/reviews/3813/palit_geforce_gtx_560_t...

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch:

Så det är så enkelt, sli med budget kort är helt enkelt att kasta pengarna i sjön?

om du redan har ett 550 ti kan det vara värt och skaffa ett tilll, annars är det bara löjligt att änns tänka på det eftersom budgetkort inte håller måttet helt enkelt.. köp ett gtx 570 så blir du mer än nöjd

http://www.sweclockers.com/artikel/14776-frageladan-med-jonas...

kolla 07.00 och framåt i videon när dom demonstrerar vad microstruttering är som du garanterat kommer att få med 2x gtx 550 ti..

kolla bara denna när dom jämför med 2 gpu's i budgetklassen, det är sånt lagg du kommer få om du kör 2x 550 ti

Permalänk
Medlem

Jag avaktar o köper ett gtx 580 efter nyår då efter ha sett frågelådan så vill man ju inte ens tänka på vad besviken man skulle bli på sli

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The:

Mer eller mindre. SLI ger ju inte 2x prestandan utan ~50-70% extra så två långsamma kort blir ju inte ett jättesnabbt så att säga.
Det är väl en hyfsad lösning ifall du redan har ett kort och köper ett till, men att köpa två nya långsamma kort för ungefär samma pris som ett snabbare är bara att måla in sig i ett hörn. Om du köper den snabbare kan du alltid lägga till ett till när du känner för att uppgradera. Kör du på två långsamma så är det bara byta ut bägge.

Faktisk ligger prestandaökningen runt 80-90% dock ska man inte glömma alla nackdelar som SLI/CH ger.

Skrivet av Catch:

Jag avaktar o köper ett gtx 580 efter nyår då efter ha sett frågelådan så vill man ju inte ens tänka på vad besviken man skulle bli på sli

Eller då köper du ett Asus GTX580 DCUII nu för 3645:- och klockar som en dåre
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

det är inget fel på geforce 550.. klara battlefield 3 på ultra och Skyrim på ultra

Permalänk
Skrivet av Catch:

gtx 560ti x2 vs gtx570 då, skulle det bli mera kräm?
Jag är helt enkelt sugen på SLI

Så hur funkar det enkelt uttryckt med sli och minnena?

gtx 570 presterar bättre än 550ti sli. + att det drar mindre ström, tar mindre plats, slipper sli buggar osvosvosv. bara fördelar med 570. men du kan ju alltid kolla på 6870cf eller nåt om du vill

Skrivet av JeagerOne:

det är inget fel på geforce 550.. klara battlefield 3 på ultra och Skyrim på ultra

lyssna inte på trollet

Permalänk
Skrivet av JeagerOne:

det är inget fel på geforce 550.. klara battlefield 3 på ultra och Skyrim på ultra

i 10 fps i bf eller? ;S