Är icke-originalbatterier dåliga?

Permalänk
Medlem

Är icke-originalbatterier dåliga?

Ja för att utveckla rubriken lite så är det så att jag har funderat lite på att skaffa ett nytt batteri från Ebay med högre kapacitet, och det jag har hittat är det här:

http://www.ebay.com/itm/GOLD-2430MAH-HIGH-CAPACITY-REPLACEMEN...

till LG Optimus 2X.

Nu till frågan:
Originalbatteriet är på 1500mAh och det här på nästan 2500mAh, kommer skillnaden i batteritid vara lika stor?

Sen undrar jag också om det är skadligt för telefonen att inte ha originalbatterier (och kanske speciellt sådana från Hongkong)?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Finns enkla anledningar till att batterier är billiga, de snålar in på saker i dem för att få ner priserna.
Plus ofta sämre garantier och även ofta sämre hållbarhet på dem, telefonbatterier brukar man märka det på att de håller batteritiden sämre och är känsliga för att man laddar dem ofta
Finns säkert mycket aspekter på det tekniska planet, jag har ingen koll på det men jag ser vad som sker när folk köper billiga kinakopior ist för riktiga original till sina laptops t e x

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att batteriet har en verklig kapacitet på runt 1000mAh, om inte mindre. Det funkar säkert, men själv håller jag mig till originalbatterier.

Vill du verkligen ha bättre kapacitet kan jag rekommendera batterier från MUGEN, exempelvis: http://www.mugen-power-batteries.com/lg/lg-p990-optimus-2x/mu...

eller

http://www.mugen-power-batteries.com/lg/lg-p990-optimus-2x/mu... (detta gör inte telefonen tjockare)

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan bara piratkopior till mina kameror och har gjort så de senaste åren. Jag, med de flesta andra, tycker att det fungerar alldeles utmärkt! Det finns säkert dåliga exempel ute på marknaden, men rent generellt så består skillnaden i att originalbatterierna kostar extra för att de är märkt med ett erkänt varumärke, snarare än att piratkopiorna är dåligt tillverkade. Originalbattrierna kommer ju ofta från en OEM-tillverkare i grunden ändå.

När det gäller AA/AAA-battierer skulle jag kolla upp det mer noggrant, men när det gäller kameror, mobiltelefoner och dylikt så är min erfarenhet att priset är mycket lägre samtidigt som batterierna är lika bra eller i en del fall bättre än originalet.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet (till laptops) är att piratbatterierna är sjukt mycket bättre Kan ha att göra med att HPs originalbatterier är sämre än det kommunisterna använde till sina laptops 1985 kanske?

Till en telefon skulle jag nog köra på det Toja92 rekommenderar, känns risky med billiga grejer...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Storlek och mah har ett samband. Om orginalbatteriet är på 1500mah och kopian på 2500mah och har samma storlek behöver du inte fundera så mycket på det. Fake.

Köpt en del batteri på ebay själv dock slutat med det då de flesta är fake, men förvisso billiga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

Storlek och mah har ett samband.

Inte nödvändigtvis.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToJa92:

Skulle gissa på att batteriet har en verklig kapacitet på runt 1000mAh, om inte mindre. Det funkar säkert, men själv håller jag mig till originalbatterier.

Vill du verkligen ha bättre kapacitet kan jag rekommendera batterier från MUGEN, exempelvis: http://www.mugen-power-batteries.com/lg/lg-p990-optimus-2x/mu...

eller

http://www.mugen-power-batteries.com/lg/lg-p990-optimus-2x/mu... (detta gör inte telefonen tjockare)

Vad är det för extra tid vi talar om, 3-5h?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

I vissa fall så tillverkas väl både märkesbatterier och "piratbatterier" på samma ställe?

Är det inte samma som i alla andra branscher/områden?

Man får helt enkelt betala lite extra för "märket".

Och med "märket" brukar också garantier medfölja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

I vissa fall så tillverkas väl både märkesbatterier och "piratbatterier" på samma ställe?

Är det inte samma som i alla andra branscher/områden?

En vandringssägen som har väldigt lite med verkligheten att göra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Ja för att utveckla rubriken lite så är det så att jag har funderat lite på att skaffa ett nytt batteri från Ebay med högre kapacitet, och det jag har hittat är det här:

http://www.ebay.com/itm/GOLD-2430MAH-HIGH-CAPACITY-REPLACEMEN...

till LG Optimus 2X.

Nu till frågan:
Originalbatteriet är på 1500mAh och det här på nästan 2500mAh, kommer skillnaden i batteritid vara lika stor?

Sen undrar jag också om det är skadligt för telefonen att inte ha originalbatterier (och kanske speciellt sådana från Hongkong)?

99.4% Positive feedback med över 20.000 kunder. Vore det jag så skulle jag ta risken. Jag tror dock inte att kapaciteten skalar jämt, men lite bättre är det säkert. Orginalbatteriet till Galaxy Note är ju på 2500mAh, så det är ju inte omöjligt att pressa in på den ytan...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad är det för extra tid vi talar om, 3-5h?

Teoretiskt sett 3 gånger längre tid(1500 * 3 = 4500), men i praktiken skulle jag gissa på en extra dag. Om inte TS bara lyckas använda halva batteriet på en dag, då kanske det landar på runt 3 dagar i slutändan.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Betalade 18:- på eBay inkl. frakt från Hong Kong för ett nytt batteri till min gamla telefon och det var då inte sämre än det som följde med telefonen. Skulle gissa att den största skillnaden är sämre eller icke-existerande QC, d.v.s. större risk att du får ett batteri som är trasigt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt batteri från ebay tyskland, håller längre än originalbatteriet (1100mah vs 2100 mah)

Permalänk

Oftast är kopiorna riktigt skit, har varit med om många.
Sprillans nytt batteri på 4800mAh till mon xbox360 handkontroll skulle hålla minst 18h.. det längsta är 18min efter första laddningen, nu 3 dagar senare är det nere på 18sec.

MEN sen finns det extremt bra batterier också, min laptop compaq N160, skit gammal och svårt att få batterier till, 1600kr är det lägsta original.. men för 286kr fick jag en batteri som håller 4-5h.. 3 med original (lånade ett batteri)

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Originalbatterierna tillverkas i Japan eller Korea och kopiorna tillverkas i Kina, så det sker inget "nattskift på originalfabriken" om någon trodde det. Det är dessutom standard att man överdriver kapaciteten på Kina-batterierna, till och med tillverkarna rekommenderar att man överdriver kapaciteten (eftersom alla andra gör det).

Det finns bra batterier från Kina, men de är i minoritet jämfört med de som är skit.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Förekommer även att sämre piratbatterier exploderar, främst vid laddning. kan vara en idé att undvika i produkter man håller nära ansiktet under långa perioder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion