Har en i7 950 3,06ghz (stock) dags att skaffa ny?

Permalänk
Medlem

Har en i7 950 3,06ghz (stock) dags att skaffa ny?

Tjena, undrar om min processor står sig ett tag till eller om det är läge att skaffa en ny? (Eller ska man ÖK?)
I så fall vilken?
Ny moderkaka?
SSD?

Är öppen för alla förslag, har en uppgraderingsbudget på 13000:-
Vad kan jag ha kvar och vad behöver jag uppgradera?

System

Processor: i7 950@3,06ghz --> Kylare - Corsair A50
Moderkaka: Gigabyte GA-X58A-UD3R
RAM: 6gb Corsair XMS 1600
Grafikkort: ASUS GTX580
Hårddisk: 2x WD SATA-6 500gb raid ''0''
PSU: Cooler Master Silent Pro M 850W
Chassi: Lian-Li PC-8 FiB

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Tjena, undrar om min processor står sig ett tag till eller om det är läge att skaffa en ny? (Eller ska man ÖK?)
I så fall vilken?
Ny moderkaka?
SSD?

Är öppen för alla förslag, har en uppgraderingsbudget på 13000:-
Vad kan jag ha kvar och vad behöver jag uppgradera?

System

Processor: i7 950@3,06ghz --> Kylare - Corsair A50
Moderkaka: Gigabyte GA-X58A-UD3R
RAM: 6gb Corsair XMS 1600
Grafikkort: ASUS GTX580
Hårddisk: 2x WD SATA-6 500gb raid ''0''
PSU: Cooler Master Silent Pro M 850W
Chassi: Lian-Li PC-8 FiB

Vad ska den klara? Ser inga större problem med den där hårdvaran. Klocka processorn om du inte redan gjort det.

Tänk över situationen igen när Ivy och 79**-serien kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad ska den klara? Ser inga större problem med den där hårdvaran. Klocka processorn om du inte redan gjort det.

Tänk över situationen igen när Ivy och 79**-serien kommit.

ser ingen ide att uppgradera,möjligen sli!?

har en 950 som jag kör i 3,8mhz funkar prima!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad ska den klara? Ser inga större problem med den där hårdvaran. Klocka processorn om du inte redan gjort det.

Tänk över situationen igen när Ivy och 79**-serien kommit.

Ja den processorn klarar väl fortfarande det mesta utan att svettas, om du inte har helt extrema krav

En riktigt snabb SSD är väl den bästa uppgraderingen, med den budgeten kan du köpa en rätt stor med

Annars så är väl ett till GTX580 en mer motiverad uppgradering (till spel) än ny CPU, men du kan ju vänta in de nya 28Nm grafikkorten som verkar komma rätt snart nu

Permalänk

lägg till en SSD bara, klart.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk

Det ända som behövs för att göra din rigg nästan perfekt är en SSD, allt annat e overkill.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Skrivet av linde:

ser ingen ide att uppgradera,möjligen sli!?

har en 950 som jag kör i 3,8mhz funkar prima!

Om jag vore du skulle jag klocka den!

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Avstängd

Överklocka, ett till grafikkort. Klart + pengar över till nästa uppgradering typ vid 2013

Permalänk
Medlem

Emil och Jonas sade det vid ett test/panel förut att en Q9550 duger utmärkt för spel idag. Du sitter med bra marginal för det så känn ingen stress att uppgradera

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och bra svar.

Det som skulle kunna vara läge är då om jag utgår från allas svar följande;

* En SSD

* ÖK processorn

* Eventuellt ett till grafikkort om jag inte vill vänta på nästa generation
(vilket kan vara en bra idé kanske)

Det var en herre som undrade ovan vad jag skulle använda datorn till.
Mitt svar är väl mestadels för spel och sedan allmän användning.
Var mest lite frågande om mitt system fortfarande håller, skönt att höra
att det inte är på tok föråldrat. Jag läser om alla möjliga processorer och
allehanda minnen och SSD:er och finslipade och grymma moderkort m.m.

Det känns som om alla man ser, eller i alla fall många man ser här inne har
supersystem med värsta vattenkylningen och fetaste skärmarna med mera..
..Kändes ganska mycket som att man låg i lä, men som sagt, kul att höra att ni tycker
att systemet håller ett tag till förutom några få små uppgraderingar då, tack.

XpreS

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Att uppgradera i ditt fall skulle snarare vara en sido-gradering. Totalt slöseri med pengar med andra ord eftersom t.om socket 775 fortfarande står sig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Att uppgradera i ditt fall skulle snarare vara en sido-gradering. Totalt slöseri med pengar med andra ord eftersom t.om socket 775 fortfarande står sig bra.

Inte ens SSD eller ÖK processorn?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Om du köper en ssd så kommer du uppleva skillnad, även om du kör raid 0 med mekaniska diskar i dag.
Ditt gtx 580 kort presterar väl ok i spelandet i dag?
Mitt tips: Köp 2 st ssd ( ca 4000 kr) och kör raid 0.

Spara resten av pengarna till senare släpp, typ ivy bridge samt nya generationens grafikkort.
Du står dig bra idag, och den ssd uppgradering är ju lite lull-lull men nya prylar är kul

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

En snabb 256GB SSD disk alternativt 2st 128GB SSD i raid 0 och ett till GTX580 är vad jag skulle satsa på, eventuellt behöver du nytt agg för att klara SLI också om du överklockar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Om du köper en ssd så kommer du uppleva skillnad, även om du kör raid 0 med mekaniska diskar i dag.
Ditt gtx 580 kort presterar väl ok i spelandet i dag?
Mitt tips: Köp 2 st ssd ( ca 4000 kr) och kör raid 0.

Spara resten av pengarna till senare släpp, typ ivy bridge samt nya generationens grafikkort.
Du står dig bra idag, och den ssd uppgradering är ju lite lull-lull men nya prylar är kul

Aha! Är det lika lätt att ställa SSD i raid ''0'' som vanliga mekaniska diskar? Ska man satsa på SATA-6 även på SSD?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Är det primärt spelande du är ute efter så skulle jag rekomendera ett till 580 och att du överklockar processorn, ssd gör laddningstiderna snabbare, men gör nada för din grafik. Är dina ladningstider ett problem så vist kommer ssd hjälpa dig med det, ingen tvekan om den saken.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite....

Jag kör samma prolle, minnen och 460SLI.

Spelar BF3. Har jag något att vinna i BF3 på att överklocka processorn? Eller är flaskan mina 460-kort som ju inte är hetast i stan längre?

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av meandra:

Lånar tråden lite....

Jag kör samma prolle, minnen och 460SLI.

Spelar BF3. Har jag något att vinna i BF3 på att överklocka processorn? Eller är flaskan mina 460-kort som ju inte är hetast i stan längre?

Du "tjänar" ett par fps, men det blir inte som natt och dag..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Aha! Är det lika lätt att ställa SSD i raid ''0'' som vanliga mekaniska diskar? Ska man satsa på SATA-6 även på SSD?

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av att konfigurera ssd i raid 0.
Det borde ju inte vara konstigare än med mekaniska diskar, kanske någon annan här vet?

Jag har ett system liknande ditt hemma med ett gtx 570 samt ett med i7 2600k och gtx 580.
När jag spelar tex bf3 på bägge datorerna och kör med de inställningar som spelet självt lägger som default märker jag ingen större skillnad alls.
Jag jagar dock inte fps utan nöjer mig med default. Det är 2 identiska skärmar till systemen och de kör med upplösning 1920x1080.

Den uppgradering som verkligen märktes var köpet av ssd från en mekanisk disk. Allt laddas snabbare vid surf och så, en riktig wow-känsla.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Sållar mig till den stora skaran.

Skaffa en SSD och överklocka cpu´n

Har själv en I7 960 @ 4.0 Ghz 24/7 Kylare Corsair H100

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Tack för alla snabba och bra svar.

Det som skulle kunna vara läge är då om jag utgår från allas svar följande;

* En SSD

* ÖK processorn

* Eventuellt ett till grafikkort om jag inte vill vänta på nästa generation
(vilket kan vara en bra idé kanske)

Det var en herre som undrade ovan vad jag skulle använda datorn till.
Mitt svar är väl mestadels för spel och sedan allmän användning.
Var mest lite frågande om mitt system fortfarande håller, skönt att höra
att det inte är på tok föråldrat. Jag läser om alla möjliga processorer och
allehanda minnen och SSD:er och finslipade och grymma moderkort m.m.

Det känns som om alla man ser, eller i alla fall många man ser här inne har
supersystem med värsta vattenkylningen och fetaste skärmarna med mera..
..Kändes ganska mycket som att man låg i lä, men som sagt, kul att höra att ni tycker
att systemet håller ett tag till förutom några få små uppgraderingar då, tack.

XpreS

På det moderkortet blir det rätt trångt med en sli-lösning tyvärr, har ett likadant...
Rekommenderar ssd starkt däremot.

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

SSD är som natt och dag, hela datorn känns helt ny.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Inte ens SSD eller ÖK processorn?

Jodå visst kan SSD och överklockning ge en hel del så det kan absolut vara ett bra val. Jag menade bara att inköp av ny processor skulle vara totalt slöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Inte ens SSD eller ÖK processorn?

En grej att tänka på är ju att du kan ta med SSD till nästa system. Så det vore ju inte helt galet om du köpte en SSD redan nu.

Överklockning behöver inte kosta ngt öht. Du har ju redan eftermarknadskylare.

Permalänk

I7 950 är fortfarande en riktigt bra processor , finns verkligen ingen anledning att uppgradera.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jodå visst kan SSD och överklockning ge en hel del så det kan absolut vara ett bra val. Jag menade bara att inköp av ny processor skulle vara totalt slöseri.

Aha okej, tack

De flesta verkar vara av samma mening i mångt och mycket.
SLI blev ju en svår bit för min moderkaka läste jag högre upp, dubbelkollade det och det stämde.
Får klara mig med ett graffekort tills vidare, vilket f.ö. är ett helt OK kort så jag ska inte klaga.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Byt inte ut processorn utan klocka helre och eventuelt nytt skärmkort 79XX när de kommer. Själv uppgraderade jag min 775 en Q8400 på 3,4 Ghz till en 2500K på 4Ghz och tycker inte alls det var någon poäng. 775 står ju sig bra nog.

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

RAID 0 för SSD är väldigt överskattat, köp en enda stor och snabb SSD istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

RAID 0 för SSD är väldigt överskattat, köp en enda stor och snabb SSD istället.

Tack för tipset!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte varför man ska köpa en stor och dyr SSD när det räcker gott och väl med tex 60gb. win7 + spotify o sånt tjaffs + favoritspelet = 40gb.
Man gör ju självklart som man vill men 60gb ssd är tillräckligt för mig (jag vill beskriva mig själv som smartsnål