Fråga gällande volt vid OC

Permalänk
Medlem

Fråga gällande volt vid OC

Hejsan!

Jag köpte ett Gigabyte 560ti SOC för ungefär en månad sen, och redan första dagen märkte jag att jag fick artefakter och även en del frös.

Grafikortet har 950mhz i core och 4590mhz i memory clock från fabriken.

Jag körde först Gigabytes egna OC Guru för att försöka pilla lite och få det stabilt men kunde ej ändra volten, även om jag valde manuel och ändrade det så hoppade det tillbaks till "normal" läge efter några sekunder.

Så jag fick ladda ner MSI afterburner vilket funkar mycket bättre.

Jag kör konstat 1075 i volt nu och fick nerclocka core till 945mhz och memory till 4200mhz för att få kortet 99% stabilt.

Kortet blir aldrig varmare än 65c

Nu undrar jag, hur fungerar detta med volt egentligen? Är det säkert att köra då t.ex 1075 eller kanske tom 1100 konstat när det ändå inte blir varmare än 65c? För som jag har uppfattat det så är det graderna som stiger om du ökar volten och 65c är inte alls mycket för ett grafikkort tydligen! Eller är det andra aspekter jag måste tänka på när jag fibblar med volten? Tänkte om jag kunde öka från 1075 till mer för att försöka få kortet stabilt i lite högre clock.

Märk väl att de rekommenderar 550w PSU och själv har jag ett 600w så det är inte problemet. Och med mitt förra 260GTX hade jag aldrig dessa problem.

Jag har ju snackat med gigabyte om detta och deras svar var följande:
"Hi again,

The hardwareteam can't reproduce the problems with this model graphics card. So the conclusion is that your card is broken ( has overclock problem).

Please contact your dealer for RMA.

best regards"

Men saken är att jag har RMA:at grafikkort innan och vet ifan om jag pallar göra det igen. Helt ärligt vill jag bara spela BF3 som faktiskt fungerar bra nu. Det funkar ju allmänt bra med nu och kortet är faktiskt fortfarande rätt bra överclockat om man jämnför med andra kort och tillverkare, dessutom var den inte dyrare än andra, tvärtom t.om billigare än vissa andra tillverkare och vid vissa tillfällen samma pris för mindre clock än vad jag kör med just nu.

Om jag nu skulle göra det och får möjlighet att välja ett annat, vad borde jag ta då isåfall? Håller mig till Nvidia så AMD går bort

All hjälp är uppskattad!

Tackar!

Permalänk
Avstängd

Inte läst igenom så noga men
Uppdaterat MSI afterburner version?
Grafikdrivrutiner?

Annars låter det som att du får lämna tillbaka kortet, om det inte är pga att du har ett dåligt nätagg (?) eller moderkort (?)

Permalänk
Medlem

MSI borde inte ha ngt med det att göra eftersom det är det som gör kortet stabilt. Men jag ladda ner det för ca 3 veckor sen så det borde vara en av de senaste.

Senaste drivisar 285.62 eller va dom nu heter

Rätt uteslutet att det är nätagg eller moderkort iom att jag skrev att jag aldrig hade dessa problem med mitt gamla gtx 260. Började readan första dagen när jag köpte det.

Men jag undrar mest angående volten

Permalänk
Medlem

Ingen som kan något om volten vid OC?

Kom igen, hjälp en fellow gamer i nöd, jag ber er!

Permalänk
Medlem

Var ju väldigt tråkigt att ingen kunde hjälpa mig.... Får väl söka hjälp någon annanstans!

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort som du. har jobbat ganska länge för att få den att fungerar stabil. just nu jag kör med F33 bio driver. Med MSI Afterburner ligger så där Gpu 1000 Hrz * Minne 2000 Hrz och shader 2200 Hrz. Vid Full load vcore stabil på 1.045 och på 65/68 grader C. Har testa med FurMark flera timmar (stalbil test). Nu jag har kör med denna spec några veckor utan problem.

* korten original hastighet F3 bios driver efter uppdatering av bios blev 900 Hrz som default vilken gillade jag inte så vill gärna ha tillbacka mina 1000 Hrz
Vad har du för bios version? Har du uppdaterar till den senaste?

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryze:

Var ju väldigt tråkigt att ingen kunde hjälpa mig.... Får väl söka hjälp någon annanstans!

Har du testat att höja spänningen ytterligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har du testat att höja spänningen ytterligare?

Har försök men det går inte kommer inte längre än 1,115 då det blir fel dvs 1150 Hrz

Har du uppdaterat Bios?

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem

Hej! äntiligen lite hjälp! Tack för detta!

Saken är den att jag har rev 2.0, dom har ej släppt några biosar till det kortet. Ny fläkt och flänsar.

Det jag mest vill veta är som jag skrev i första posten,

"Nu undrar jag, hur fungerar detta med volt egentligen? Är det säkert att köra då t.ex 1075 eller kanske tom 1100 konstat när det ändå inte blir varmare än 65c? För som jag har uppfattat det så är det graderna som stiger om du ökar volten och 65c är inte alls mycket för ett grafikkort tydligen! Eller är det andra aspekter jag måste tänka på när jag fibblar med volten? Tänkte om jag kunde öka från 1075 till mer för att försöka få kortet stabilt i lite högre clock."

Permalänk
Medlem

Det är bara prova sig fram tills din kort blir stabil och du nöjd med det Hur mycket ska du höja det beror på hur specen på din dator ser ut
Tänk på att - Uppdatera din bios din version är gammal och på att du har tillräkligt med ström ett nätaggregat på 600w är att rekommenderat

Här är adressen och forum på det
http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=3707#bi...
#11419288

Lycka till

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem

Ok, tack för det. Tänkte mest om det kunde på något sätt vara skadligt för kortet eller en annan dator del om man har "för hög volt" till kortet under en längre period. Eller om det inte händer ngt så är det bara att "fläska" på?

Permalänk
Avstängd

Kul att ingen typ läste vad du skrev jag vet inte men tror inte det är skadligt om kortet håller sig svalt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Du tror alltså som mig då, jo det låter ju vettigt.... Vill bara gärna få det bekräftat

Och ja jääääättekul

Permalänk
Medlem

Jaja, folk verkar inte jättesugna på att hjälpa en. Iallafall så började kortet balla ur totallt och lämnade det tebax, webhallen bara bytte ut det direkt på plats. Betalade 500kr mellanskillnad för ett PNY GTX 570 istället. Funkar mycket bättre!