Missljud vid push/pull på NH-U12P

Permalänk
Medlem

Missljud vid push/pull på NH-U12P

Tjo, nu har jag gjort en rodering om i mitt NZXT H2 (mycket trevligt chassi för övrigt) och eliminerat missljud och återigen har jag kommit till CPU-kylaren.

Det är en gammal trotjänare som fungerar mycket bra, men jag är lite irriterad över det missljud som uppstår när jag har min NH-U12P monterad med push-pull. Har kört med två varianter av bajsbruna noctua's och nu sitter det 2x gentle typhoon på den. De har varit varvtalsbestäma med motstånd eller tempstyrda, alternativt max rpm.

Den bakre fläkten verkar inte uppskatta den miljö den opererar i och skapar nå dumt ljud där summan är större än de två tillsammans som chassifläktar. Nog för att jag har viss kunskap om att en del fläktar helt enkelt inte alls är särskilt bra på uppgiften som pull-fläkt men både dessa märken är ju high-end och gjorde med extra många flänsar för att kunna ge högt tryck osv..

Nu undrar jag mest om någon har nån erfarenhet av problemet och om det finns några knep att ta till, typ olika rpm eller dylikt?

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Vet inte själv, men det kanske uppstår någon sorts resonans? Testa med ett annat varvtal kanske.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Har samma problem, får ett svagt visslande ljud som man kan höra över hela lägenheten, riktigt jobbigt!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem

Det är ett känt problem att Gentle Typhoon ger ifrån sig missljud (visslande/tjudande som jag förstått det) när den monteras på ett visst sätt, vilket borde vara när den drar luft genom en kylfläns eller annat motstånd. Det gäller förstås alla fläktar att de är mest effektiva på att trycka luft genom ett motstånd, än tvärtom, och just med Gentle Typhoon är det extra markant.

Edit: jag kör själv med NH-U12P + Gentle Typhoon, men jag bara en fläkt, i push, och har inga missljud.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja, jag har försökt med lite makeshit shrouds av tejp för att tunnla luftflödet lite extra, men inget har hjälpt. Beslutade mig för att köra med enbart push för ett tag framöver, skillnaderna är ändå minimala såvitt jag kan mäta.
Minns någon artikel för några år sedan också om att vid montering av en andra fläkt så ökar effektiviteten enbart med några procent.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.